I
I Stortingets forretningsorden
gjøres følgende endringer:
§ 5 annet punktum
oppheves. Nåværende tredje punktum blir annet punktum.
§ 13 annet ledd
skal lyde:
Alle partigrupper
skal ha medlem i finanskomiteen
og har rett til å ha medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Når det gjelder partigrupper som ikke er representert i alle komiteer,
kan valgkomiteen etter anmodning fra vedkommende partigruppe i særlige
tilfeller:
-
a) gjøre unntak
fra plikten til å være representert i finanskomiteen, eller
-
b) samtykke i at
finanskomiteens medlem også er medlem av en annen fagkomité.
Valgkomiteen gir
Stortinget trykt melding om oppnevnelsene.
§ 14 nr. 2 skal
lyde:
Energi- og miljøkomiteen:
Saker om olje, energi, vassdrag og miljøvern.
§ 14 nr. 3 skal
lyde:
Familie- og kulturkomiteen:
Saker om familie, barn og ungdom, likestilling mellom kvinner og menn,
forbrukersaker, herunder saker om gjeldsordning, kirke, tros- og livssynssamfunn,
kultur og kulturminner.
§ 14 nr. 4 skal
lyde:
Finanskomiteen:
Saker om økonomisk politikk, formues- og gjeldsforvaltning,
finansadministrasjon, finansmarked, regnskap og revisjon, folketrygdens inntekter,
skatter, avgifter, toll og bevilgninger til Stortinget.
Om behandlingen av statsbudsjettet og nasjonalbudsjettet vises til
§ 43.
§ 14 nr. 6 skal
lyde:
Justiskomiteen:
Saker om rettsvesen, kriminalomsorg, politiet, andre justisformål,
sivil beredskap, rettferdsvederlag, alminnelig forvaltningslovgivning,
straffelovgivning, prosesslovgivning, alminnelig sivillovgivning og meldinger fra
Nasjonal institusjon for menneskerettigheter og andre saker som gjelder
institusjonens virksomhet.
§ 14 nr. 7 skal
lyde:
Utdannings- og forskningskomiteen:
Saker om utdanning, barnehager og
forskning, herunder koordinering
av forskningspolitikken og forskning for landbruk, fiskeri
og næringsliv.
§ 14 nr. 8 skal
lyde:
Kommunal- og forvaltningskomiteen:
Saker om kommunal forvaltning, regional- og distriktspolitikk, rammetilskudd
til kommuner og fylkeskommuner, innvandringspolitikk, boligforhold,
bygningssaker, regional
planlegging, nasjonale minoriteter, samiske spørsmål unntatt
reglene om valg til Sametinget, saker om organisering og virkeområde
for statlig forvaltning, statens fellesadministrasjon, statlig personalpolitikk,
herunder lønnsforhold, bevilgninger
til Det kongelige hus og partistøtte.
§ 14 nr. 9 skal
lyde:
Kontroll- og konstitusjonskomiteen:
Grunnlovssaker og valglovgivning.
Saker om Stortingets kontroll med forvaltningen, jf. § 15 første
ledd. Saker der Stortinget skal ta stilling til hvorvidt konstitusjonelt ansvar
skal gjøres gjeldende, herunder om Stortingets ansvarskommisjon
skal anmodes om å foreta nødvendige undersøkelser for å klarlegge
grunnlaget for slikt ansvar, jf. § 15 annet og tredje ledd og § 44. Komiteen
skal også gjennomgå og gi innstilling til Stortinget om:
-
a) statsrådets protokoller
mv., jf. Grunnloven § 75 bokstav f,
-
b) regjeringens
årlige melding om oppfølgingen av stortingsvedtak som inneholder
en anmodning til regjeringen, og om behandlingen av representantforslag
som er vedtatt oversendt regjeringen til utredning og uttalelse,
-
c) dokumenter fra
Riksrevisjonen, og andre saker om Riksrevisjonens virksomhet,
-
d) meldinger fra
Stortingets ombudsmann for forvaltningen, og andre saker om ombudsmannens virksomhet,
-
e) meldinger fra Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste,
og andre saker om utvalgets virksomhet,
-
f) rapporter fra Stortingets
ansvarskommisjon og stortingsoppnevnte granskingskommisjoner.
§ 14 nr. 11 skal
lyde:
Transport- og kommunikasjonskomiteen:
Saker om innenlands transport, post, generelle saker om telekommunikasjon
og elektronisk kommunikasjon, fritidsbåter og oppgaver under
Kystverket.
§ 14 nr. 12 skal
lyde:
Utenriks- og forsvarskomiteen:
Saker om utenrikspolitiske forhold,
militært forsvar, meldinger
fra Ombudsmannsnemnda for Forsvaret og andre saker om nemndas virksomhet,
utviklingshjelp, saker som angår norske interesser på Svalbard eller
i andre polarområder, og – i alminnelighet – saker som gjelder avtaler
mellom den norske stat og andre stater eller internasjonale organisasjoner.
§ 15 første ledd
annet og tredje punktum skal lyde:
En tredjedel av
komiteens medlemmer kan deretter beslutte at komiteen skal ta en
sak om slik kontroll opp til slik behandling. En tredjedel kan videre foreta ytterligere
undersøkelser i forvaltningen som anses nødvendig for dette.
§ 15 femte ledd
nytt siste punktum skal lyde:
Ved behandlingen av saker etter
§ 14 nr. 9 bokstav b) kan komiteen velge å innhente uttalelse fra
vedkommende fagkomité som grunnlag for utarbeidelse av sin innstilling.
§ 16 første ledd
oppheves.
§ 16 tredje ledd
blir første ledd.
§ 16 fjerde,
femte, sjette, syvende og åttende ledd blir henholdsvis tredje,
fjerde, femte, sjette og syvende ledd.
§ 16 tredje ledd
nytt annet punktum skal lyde:
Dersom lederen for partigruppen
allerede er medlem av komiteen, kan partiet i tillegg til nestleder
utpeke ytterligere ett varamedlem.
§ 17 første ledd
nytt annet punktum skal lyde:
Europautvalget
kan også benyttes til konsultasjon med Stortinget om andre handelspolitiske
saker og forhandlinger. I slike tilfeller skal også næringskomiteen
innkalles.
§ 18 skal lyde:
Finner Stortinget
det nødvendig, kan det unntaksvis nedsette særskilte komiteer til
å behandle en enkelt sak eller saker av et bestemt slag. Innstilling om å
nedsette en særskilt komité fremmes av Stortingets presidentskap.
Innstillingen skal også inneholde forslag til vedtak om sammensetning
av den særskilte komité, og så vidt mulig bør det unngås at
oppnevningen fører til vanskeligheter for det ordinære komitéarbeidet.
§ 20 tredje ledd
oppheves. Nåværende fjerde og femte ledd blir henholdsvis tredje
og fjerde ledd.
§ 21 annet ledd
første punktum skal lyde:
Har et komitémedlem
forfall til en komitésamling når Stortinget ikke er samlet, og komitélederen finner å
kunne godta forfallet, kan lederen innkalle vedkommende medlems
vararepresentant.
§ 21 annet ledd
tredje punktum skal lyde:
§ 5 annet punktum
gjelder tilsvarende.
§ 22 femte ledd
skal lyde:
Når andre komiteer
enn utenriks- og forsvarskomiteen behandler saker som berører norske utenrikspolitiske interesser
eller norske interesser på Svalbard eller i andre polarområder,
skal utkast til innstilling forelegges utenriks- og forsvarskomiteen
til uttalelse før innstilling avgis.
§ 26 første ledd
skal lyde:
Et komitévedtak
er gyldig når minst tre femtedeler av medlemmene, avrundet opp til nærmeste hele tall, har
vært til stede og avgitt stemme.
§ 26 annet ledd
annet punktum skal lyde:
Bortsett fra ved
valg, herunder
valg av saksordfører, er komitélederens stemme utslagsgivende
dersom en avstemning viser like mange stemmer for og imot.
§ 27 tredje ledd
nytt tredje og fjerde punktum skal lyde:
For øvrig bør høringer fortrinnsvis
holdes på tidspunkter som ikke sammenfaller med møter i Stortinget.
Høringer samtidig med møter i Stortinget forutsetter samtykke fra
Stortingets presidentskap.
§ 30 første ledd
første punktum skal lyde:
Hvis komiteen finner
at et representantforslag helt eller delvis bør imøtekommes og at
saken egner seg for avgjørelse i Stortinget uten nærmere utredning, skal statsråden
gis anledning til å uttale seg om forslaget før realitetsinnstilling
avgis.
§ 30 annet ledd
skal lyde:
Hvis komiteen mener
at Stortinget av formelle grunner ikke bør ta forslaget til realitetsbehandling, gis
innstilling om at forslaget avvises. Er det behov for ytterligere
utredning før det tas realitetsstandpunkt, kan komiteen gi innstilling
om at forslaget oversendes regjeringen til utredning og uttalelse. I andre tilfeller
gis det innstilling om at representantforslaget helt eller delvis
vedtas ved at dette gjengis i tilrådningen, eller om at forslaget
ikke vedtas. Dersom det ikke er flertall for et vedtak etter første
til tredje punktum, skal det gis innstilling om at forslaget vedlegges
protokollen.
§ 35 første ledd
annet punktum skal lyde:
Programmet skal
opplyse om hvilke dager det skal holdes møter og om når møtene skal begynne.
§ 47 nytt tredje
ledd skal lyde:
For at kongelige proposisjoner og
meldinger skal kunne påregnes å bli behandlet av Stortinget før Stortinget
avbryter sine forhandlinger i juni, må de fremlegges senest 10.
april. Fristen gjelder ikke for proposisjoner om endringer statsbudsjettet
og melding om revidert nasjonalbudsjett, proposisjoner om inntektsoppgjørene,
takstforhandlingene, jordbruksforhandlingene eller den årlige kommuneproposisjonen.
For at representantforslag og interpellasjoner skal kunne påregnes
å bli behandlet av Stortinget før Stortinget avbryter sine forhandlinger
i juni, må de fremsettes innen samme frist. Stortinget kan etter søknad
gjøre unntak fra fristen. Slik søknad fremsettes for Stortingets
presidentskap, som fremmer innstilling til Stortinget.
§ 51 første ledd
annet punktum skal lyde:
Et slikt vedtak
medfører at den enkelte taler kan gis kortere eller lengre taletid enn det
som er fastsatt i § 52.
§ 51 tredje ledd
bokstav a skal lyde:
§ 52 første ledd
første punktum skal lyde:
Taletiden må ikke
overskride 15 minutter
i første innlegg, ti minutter i annet innlegg og tre minutter i eventuelle
følgende innlegg.
§ 73 fjerde ledd
fjerde punktum ledd skal lyde:
Ved innledningen
av spørretimen kan presidenten bestemme at spørreren og statsråden
kan få ordet bare én gang hver etter at statsråden har svart, dersom presidenten
finner dette nødvendig for at sakene på dagsordenen kan bli behandlet i løpet av møtet.