Dokument 8:88 S (2016-2017)
Representantforslag om kontanter som betalingsmiddel i Norge
Jeg viser til brev
19. april 2017 til finansministeren om ovennevnte representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum og Geir Pollestad.
Reglene som regulerer betalingsoppgjør, hører i hovedsak under Justis-
og beredskapsdepartementet, og brevet besvares derfor av meg.
Justis- og beredskapsdepartementet
mottar mange henvendelser om adgangen til å betale med kontanter.
En av grunnene til dette er muligens at det ikke er så godt kjent
at vi har regler som regulerer disse spørsmålene i finansavtaleloven
og gjeldsbrevloven. En annen grunn kan være at det ser ut til å
herske en viss usikkerhet om hvordan reglene om betalingsoppgjør
rent faktisk kommer til anvendelse i konkrete situasjoner.
Forslag nr. 1: «Stortinget ber
regjeringen sikre retten til å betale med kontanter.»
For forbrukere er
retten til å betale med kontanter sikret i finansavtaleloven kapittel
2 del VI om forholdet mellom betaler og betalingsmottaker. Reglene bygger
på de alminnelige reglene i gjeldsbrevloven kapittel 1, men likevel
med vesentlige forskjeller.
For betalingsoppgjør
er det behov for regler om hvor betaling skal finne sted, på hvilket
tidspunkt, og hvordan selve overføringen skal skje. Utgangspunktet
etter gjeldsbrevloven § 3 er at betalingen skal finne sted der betalingsmottakeren
bor eller har sitt forretningssted hvis partene ikke har avtalt
noe annet. Etter finansavtaleloven vil en forbruker alltid har rett til
å betale med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren, jf.
finansavtaleloven § 38 tredje ledd. Utrykket «hos betalingsmottakeren»
skal etter lovens forarbeider forstås på samme måte som betalingsstedet
etter gjeldsbrevloven § 3. Det vil si at dersom betalingsmottakeren
er en næringsdrivende selger, kan forbrukeren betale på selgerens
forretningssted. «Tvungne betalingsmidler» vil si Norges Banks sedler
og mynter, jf. sentralbankloven § 14. Reglene i finansavtaleloven
kan ikke fravikes ved avtale til skade for en forbruker, jf. finansavtaleloven
§ 2 første ledd.
For forbrukere vil
det imidlertid ofte være upraktisk å skulle gjøre opp forpliktelsen
på selgerens forretningssted. For eksempel vil det være upraktisk
å måtte reise til Telenors forretningssted for å betale en telefonregning
eller til strømselskapets forretningssted for å betale strømregningen.
Den praktiske hovedregelen om betalingsoppgjør i finansavtaleloven § 38
første ledd er derfor at betaling kan skje ved overføring til betalingsmottakerens
konto når ikke annet er avtalt eller betalingsmottakeren ber om
utbetaling med kontanter.
Av betydning for
betalingsoppgjøret er også finansavtaleloven § 38 annet ledd som
bestemmer at mottakeren kan gi nærmere anvisning om betalingsmåten
dersom dette ikke medfører «vesentlig merutgift eller andre ulemper
for betaleren».
Selv om prinsippene
om rett til kontant betaling i utgangspunktet kan synes klare, er
de, som jeg vil belyse nedenfor, ikke alltid like enkle å praktisere
i dagliglivet.
Ofte er det ikke
et spørsmål om selve retten til å betale med kontanter, men hvor
en forbruker skal ha rett til å betale med kontanter. Det er ikke
opplagt hva man skal forstå som selgerens eller tjenesteyterens forretningssted.
Er dette hovedkontoret, eventuelle filialer eller alle steder der
den næringsdrivende har utsalgssted eller tilbyr eller utfører sine
tjenester? Har man for eksempel rett til å betale med kontanter på
bussen, eller går retten til kontant betaling kun ut på en rett
til å betale på transportselskapets hovedkontor? Hvis retten til
kontant betaling er begrenset til en rett til å betale med kontanter
på den næringsdrivendes hovedkontor, innebærer det at regelen har begrenset
praktisk betydning. En rett for forbrukeren til å betale med kontanter
der en vare eller tjeneste mottas, vil på den annen side kunne gå
vel langt. Det ville for eksempel neppe være en rimelig løsning
om forbrukeren skulle kunne kreve å få betale strømregningen ved
bruk av kontanter i sin egen leilighet.
I prinsippet har
en forbruker etter ordlyden i finansavtaleloven § 38 tredje ledd
rett til å betale for nedlastningen av en applikasjon til sin mobiltelefon med
kontanter. Nedlastningen vil imidlertid ikke være mulig uten elektronisk
betaling. Tilsvarende er det ikke mulig å betale med kontanter når
man handler på nett. Selgeren vil i disse tilfellene ikke inngå avtale
med forbrukere som ikke betaler på den måten selgeren aksepterer,
og det kan fra selgerens side anføres at så lenge det ikke er foretatt
et salg, så har forbrukeren heller ikke noe krav på å få gjøre opp
ved bruk av kontanter. På den annen side kan det hevdes at dette
er en omgåelse av reglene som gir forbrukeren rett til å betale
med kontanter.
En annen problemstilling
kan være å fastslå når en person er å anse som «forbruker». Dette
vil ofte være enkelt å fastslå, men er man for eksempel forbruker
når man betaler kommunale avgifter, egenandel for helsetjenester
eller lunsj i en subsidiert bedriftskantine?
Det bør være rom
for en viss utvikling i hvordan betalingsoppgjør foregår. Jeg utelukker
ikke at det kan være et behov for å gjennomgå reglene om betalingsoppgjør
for å se om de er tilpasset den utviklingen vi har hatt de siste
10-20 årene når det gjelder tilgjengelige betalingsløsninger og
den måten avtaler kan inngås på. Jeg utelukker derfor heller ikke
at det også kan være behov for å styrke forbrukernes rett til å
betale med kontanter i visse situasjoner. Samtidig kan det også
være et behov for en styrket rett til å foreta elektroniske betalinger.
Mange ønsker å bruke bankkort og finner det upraktisk at man nå
og da blir møtt med at det bare er kontant betaling som aksepteres.
Forbrukere bør etter
mitt syn ha en rett til å gjøre opp med kontanter i de situasjoner
der man har en berettiget forventning om å kunne gjøre nettopp det. Samtidig
må man ta høyde for at det finnes situasjoner hvor man ikke kan
ha noen rimelig forventning om å kunne betale med kontanter. Handel
over nett er et eksempel på dette. Etter mitt syn bør forslag nr.
1 etter dette ikke følges opp slik det er formulert i representantforslaget.
Forslag nr. 2 og 3: «Stortinget
ber regjeringen påse at alle forbrukere skal kunne foreta oppgjør med
kontanter hos alle offentlige virksomheter i Norge» og «Stortinget
ber regjeringen påse at alle forbrukere skal kunne foreta oppgjør
med kontanter ved ethvert oppgjør for tjenester som ytes av offentlige
virksomheter i Norge».
Hva man skal legge
i begrepet «forbruker» i relasjon til offentlige virksomheter er
ikke opplagt, men jeg antar at forslagsstillerne sikter til pasienter
og andre mottakere av offentlige velferdsytelser, selv om vedkommende
ikke er å anse som «forbruker» slik dette begrepet er brukt i forbrukerlovgivningen. Jeg
finner det hensiktsmessig å kommentere forslag nr. 2 og 3 samlet.
Jeg vil først redegjøre
for noen av de løsningene som gjelder for betaling til det offentlige
i dag:
For det første nevner
jeg at Helse- og omsorgsdepartementet, som det også er vist til
i representantforslaget, har lagt til grunn at alle virksomheter
som yter helsehjelp og krever betaling fra pasientene, plikter å ta
imot kontant betaling.
Når det gjelder
betaling for enkeltpasseringer i bomstasjoner, har jeg fått opplyst
følgende fra Samferdselsdepartementet:
Samferdselsdepartementet
ga ved brev 2. september 2014 tilslutning til å avvikle ordningen med
at betaling for enkeltpasseringer i bomstasjoner kunne betales på
servicestasjoner. Forholdet til finansavtaleloven § 38 ble vurdert
som ivaretatt ved at faktura kan betales kontant på bompengeselskapets kontor
eller i bank eller post i butikk. Samferdselsdepartementets vurdering
er at lovens krav må anses ivaretatt dersom betaleren får refundert
et eventuelt betalingsgebyr fra bompengeselskapet. Vegdirektoratet
ble bedt om å følge dette opp overfor bompengeselskapene. Samferdselsdepartementet
orienterte Stortinget om endringen i budsjettet for 2015, jf. Prop.
1 S (2014–2015).
Samferdselsdepartementet
ba også Vegdirektoratet om en vurdering av den nye ordningen for
kontant betaling etter ett års drift. I Vegdirektoratets brev 24. juni
2016 fremgår det at direktoratets vurdering er at den nye ordningen
for kontant betaling fungerer vesentlig bedre enn den tidligere
ordningen med betaling på servicestasjoner. Den tidligere ordningen innebar
mange feil og merarbeid for kundene ved at kundene opplevde at de
likevel fikk faktura i posten etter at de hadde betalt på bensinstasjon.
Vegdirektoratet
har samtidig anbefalt å avvikle ordningen med refusjon av bankgebyr
for kunder som ønsker å betale sin faktura kontant i bank. Bakgrunnen
er at Vegdirektoratet ikke er kjent med at andre offentlige eller
private selskap refunderer bankgebyr for kontant betaling. Bompengeselskapene
refunderte 76 bankgebyr i 2015, og størrelsen var i gjennomsnitt
25 kroner. Etter Vegdirektoratets syn vil ikke et slikt beløp utgjøre
en vesentlig merutgift for kunder som velger å betale kontant. Samferdselsdepartementet
har imidlertid lagt til grunn at ordningen videreføres.
På skatte- og avgiftsområdet
har jeg fått opplyst følgende fra Finansdepartementet:
Det følger av skattebetalingsloven
§ 9-1 at skatte- og avgiftskrav som hovedregel skal betales til
innkrevingsmyndighetens, det vil si skattekontorets eller skatteoppkreverens,
konto.
Betaling av skatte-
og avgiftskrav til innkrevingsmyndighetenes konto skjer i dag i
all hovedsak via nettbank eller andre kontobaserte løsninger. Skatte-
og avgiftspliktige som ikke ønsker å benytte slike kontobaserte
løsninger, kan velge å betale skatte- og avgiftskrav med kontanter
i bank eller på postkontor, eventuelt Bank i butikk/Post i butikk.
Tidligere kunne
betaling med kontanter også skje ved skattekontorene og skatteoppkreverkontorene, men
denne ordningen ble avviklet fra 1. januar 2017, jf. Prop. 1 LS
(2016-2017) Skatter, avgifter og toll 2017 kapittel 16. En samlet
finanskomité sluttet seg til denne endringen gjennom behandlingen
i Innst. 4 L (2016-2017). Bakgrunnen for dette var at betalingstilbudet
hos skattekontorene og skatteoppkreverne har vært stadig mindre
etterspurt de senere år. Tall fra Skattedirektoratet viste at under
0,1 promille av de totale innbetalingene av skatte- og avgiftskrav skjedde
ved betaling hos innkrevingsmyndighetene.
En generell adgang
til å betale skatte- og avgiftskrav hos innkrevingsmyndighetene
vil kreve gjeninnføring av ordninger som legger til rette for kontanthåndtering
ved kontorstedene. Behovet for slik betaling på kontorstedene anses
svært begrenset, jf. tallene fra Skattedirektoratet, og det fremstår
som unødvendig og lite ressurseffektivt å gjeninnføre en slik ordning
for skatte- og avgiftskrav.
Etter min oppfatning
kan en rett til å gjøre opp med kontanter hos alle offentlige virksomheter
og for alle offentlige tjenester kunne vise seg å støte på de samme
utfordringene som vi allerede har med reglene i finansavtaleloven
§ 38, jf. mine merknader til forslag nr. 1 ovenfor. Hvor skal en
offentlig tjenesteyter ha plikt til å motta betalingen? Skal for
eksempel foreldre gis rett til å betale for SFO i lokalene der SFO
holder til, eller skal betalingen skje på rådhuset? Bør en kommune
kunne tilby å motta betaling for hjemmehjelptjenester med kortterminal
hjemme hos brukeren, mens den som vil betale med kontanter, kan
henvises til det stedet der tjenesten har sin administrasjon? Det
kan av praktiske årsaker være vanskelig å tilby kontantbetaling
på alle steder hvor det kan tilbys kortbetaling. Hvor store ulemper
skal den som ønsker å betale kontant, måtte finne seg i sammenliknet
med den som velger andre betalingsløsninger? Hvilken risiko medfører
det for ansatte som skal håndtere kontanter?
Jeg vil understreke
at jeg er positiv til intensjonen bak forslaget. Samtidig er jeg
bekymret for at det ville kunne oppstå betydelige praktiske utfordringer hvis
man innførte en ordning som ga rett til å gjøre opp med kontanter
hos alle offentlige virksomheter.
Forslag nr. 4: «Stortinget ber
regjeringen sørge for at forbrukernes rett til å foreta oppgjør
med kontanter i medhold av finansavtaleloven blir ivaretatt.»
I utgangspunktet
må publikum selv håndheve brudd på sivilrettslige regler, enten
gjennom tilgjengelige tvisteløsningsmekanismer eller domstolene. Når
det er sagt, vil Forbrukerombudet også i dag kunne føre tilsyn med
at næringsdrivende opptrer i samsvar med finansavtaleloven § 38.
Jeg vil imidlertid vurdere om det kan være hensiktsmessig at Forbrukerombudets
kompetanse til å føre tilsyn med reglene i finansavtaleloven kommer
tydeligere frem i loven enn det som er tilfellet i dag. Jeg mener
samtidig at det i det vesentlige bør være opp til Forbrukerombudet
selv å vurdere hvilke regler som bør prioriteres i tilsynsarbeidet.
Avhengig av hvilken
sektor det dreier seg om, kan det også være andre tilsynsorganer
som i sitt tilsyn kan påse at reglene om rett til kontant betaling
følges.
Forslag nr. 5: «Stortinget ber
regjeringen fremme forslag til innskjerping og presisering av finansavtaleloven
38, slik at forbrukerens rett til å foreta oppgjør med kontanter
styrkes.»
Jeg utelukker ikke
at det kan være behov for en presisering av reglene i finansavtaleloven
§ 38, slik det tas til orde for i representantforslaget. Det kan være
at det er behov for en innskjerping for noen betalingsoppgjør og
muligens det motsatte for andre. Jeg viser her til mine merknader
til forslag nr. 1.
Forslag nr. 6: «Stortinget ber
regjeringen fremlegge en sak for Stortinget om kontanter som betalingsmiddel
i Norge, herunder utvikling i tilgjengelighet for forbrukerne og
bankenes gebyrpraksis, samt hvilke konsekvenser det vil kunne ha
for personvern og samfunnsberedskapen dersom kontanter fjernes som
tvungent betalingsmiddel i Norge.»
Jeg ser det ikke
som aktuelt i overskuelig fremtid å skulle fjerne kontanter som
tvungent betalingsmiddel i Norge.
Det følger av sentralbankloven
§ 14 at kontanter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Fjerning
av kontanter som tvungent betalingsmiddel vil ha betydelige konsekvenser,
blant annet for personvern og samfunnsberedskap, men også for tilliten
til bankene og betalingssystemet generelt. Et eventuelt forslag om
å fjerne kontanter ville derfor kreve grundige utredninger.
Representantene
viser til at Norges Bank og Finanstilsynet i brev til Finansdepartementet
har påpekt at det i dag ikke finnes gode nok beredskapsløsninger
dersom det oppstår svikt i det elektroniske systemet. På bakgrunn
av brevet ba Finansdepartementet Norges Bank og Finanstilsynet om
å utarbeide forslag til forskriftsregler om bankenes beredskapsansvar
for distribusjon av kontanter. Finansdepartementet har opplyst følgende
om dette:
Forslaget fra Finanstilsynet
og Norges Bank om bankenes beredskapsansvar for kontantdistribusjon ble
sendt på høring 31. januar 2017. Etter forslaget skal banker etablere
rutiner, avtaler og systemer for å sikre tilgjengelighet for kontanter
ved bl.a. svikt i det elektroniske betalingssystemet. Forslaget
til forskriftsregulering er ment å bidra til at bankene oppfyller
en plikt etter finansforetaksloven § 16-4 til å motta kontanter
fra kundene og gjøre innskudd tilgjengelig for kundene i form av
kontanter, i samsvar med kundenes forventninger og behov.
I Finansmeldingen
2016-2017 (Meld. St. 34 (2016-2017)) kapittel 6.4.4. uttales følgende
om beredskap i betalingssystemet:
«Bankenes
beredskap for distribusjon av kontanter kan bli mangelfull i en
krisesituasjon. Det er ikke dokumentert at kontanter vil kunne bli
distribuert til bankkundene i tilstrekkelig grad i en slik situasjon. Norges
Bank og Finanstilsynet har i brev til Finansdepartementet gitt uttrykk
for at bankene har ansvaret for å distribuere kontanter til publikum
også i en beredskapssituasjon og foreslått forskrift hvor beredskapsansvaret
klargjøres. På oppdrag fra Finansdepartementet har Norges Bank og
Finanstilsynet utarbeidet forslag til høringsnotat om forskrift
til finansforetaksloven om bankenes beredskapsansvar for kontanter».
Finansmarkedsmeldingen
2016-2017 er for tiden til behandling i Stortinget, og forskriftsforslaget
fra Norges Bank og Finanstilsynet, som tar opp de spørsmålene representantene
nevner, er til behandling i Finansdepartementet.
Jeg mener etter
dette at forslag nr. 6 ikke bør følges opp.
Forslag nr. 7: «Stortinget ber
regjeringen vurdere å innskjerpe bankenes plikt til å motta kontanter fra
kundene og gjøre innskudd tilgjengelig for kundene i form av kontanter.»
Finansdepartementet
har opplyst følgende:
Ved lov 10. april
2017 nr. 17 ble det vedtatt en ny lov om finansforetak og finanskonsern.
Loven trådte i kraft 1. januar 2016. Som det er pekt på i representantforslaget,
følger følgende av § 16-4 første ledd:
«Banker
skal i samsvar med kundenes forventninger og behov, motta kontanter
fra kundene og gjøre innskudd tilgjengelig for kundene i form av kontanter.
Departementet kan gi forskrift om bankers plikt til å ta imot og
til å gjøre kontanter tilgjengelig for kundene».
I proposisjonen,
som Stortinget sluttet seg til, la Finansdepartementet til grunn
at bankene i første omgang selv må gis anledning til å innrette
virksomheten slik at kravet om tilgjengeliggjøring av kontanter
etter § 16-4 første ledd er oppfylt, jf. Prop. 125 L (2013-2014)
kapittel 7.1.4. Det følger av § 23-2 første ledd at foretakene måtte
innrette seg etter lovens krav innen ett år etter ikrafttredelsen.
Det vil si at fristen for bankene til å innrette seg etter lovens
krav var 1. januar 2017.
Dersom det viser
seg at bestemmelsen ikke etterleves, vil Finansdepartementet, som
forutsatt i den nevnte proposisjonen, vurdere nærmere forskriftsregler.
Det synes for tidlig å konkludere generelt med at bestemmelsen ikke
etterleves i en normalsituasjon nå, ettersom fristen for å etterleve
bestemmelsen utløp for noen få måneder siden. Finanstilsynet skal
på generelt grunnlag følge opp at finansforetakene etterlever de
krav som stilles i eller i medhold av lov, og vil i sin tilsynsvirksomhet
følge opp at også denne bestemmelsen i loven etterleves.
Når det gjelder
kontantforsyning i en beredskapssituasjon, har Finansdepartementet
som nevnt nylig hatt på høring forslag til forskriftsbestemmelser
gitt i medhold av § 16-4, jf. merknaden til forslag nr. 6 ovenfor.
Jeg ser på denne
bakgrunn ikke behov for at forslag nr. 7 følges opp.
Forslag nr. 8: «Stortinget ber
regjeringen endre regelverk slik at man skal slippe å betale gebyr
for innskudd og uttak av kontanter i banker der man selv er kunde.»
Jeg mener vi bør
anerkjenne og verdsette at vi har et marked for banktjenester preget
av stor ulikhet mellom de ulike aktørenes tjenesteprofiler, og at
dette preger deres gebyrsetting. For noen kunder vil gebyrer på
kontantuttak og hvor lett tilgjengelig kontaktuttak er, være viktig
ved valg av bank. For andre kunder vil lavest mulig pris på andre
banktjenester være viktigst.
Det å håndtere kontanter
for bankene har en kostnad. Det er ikke gratis å oppbevare, håndtere
og distribuere kontanter. Noen kan velge å dekke denne kostnaden
gjennom å gebyrlegge kontantuttak spesielt, andre gjennom mer generelle
gebyrer for en pakke av ulike banktjenester. Gitt det faktum at
kontanthåndtering har en kostnad, blir spørsmålet i hvilken grad
lovgiver bør regulere hvordan bankene skal dekke sine kostnader.
I forbindelse med
en revisjon av finansavtalelovens regler om kontoavtaler og betalingstjenester
vil det bli foreslått å gjennomføre et EØS-direktiv om tilgang til
grunnleggende konto- og betalingstjenester (direktiv 2014/92/EU).
Som ledd i dette arbeidet er det aktuelt å foreslå at enhver skal
sikres tilgang til grunnleggende konto- og betalingstjenester, som blant
annet omfatter innskudd og uttak fra konto. Direktivet gir også
føringer om at eventuelle gebyrer for slike grunnleggende tjenester
må være rimelige. Utover dette mener jeg det bør være opp til kundene
å velge den banken som tilbyr de tjenester kunden har behov for
til en konkurransedyktig pris. Noen banker har gode rentebetingelser
og et svakt utbygd distribusjonsnett for kontanter. Andre har nettopp
et godt distribusjonsnett som sin konkurransefordel. Det er ingen
ulempe å være kunde hos flere banker på samme tid, slik at man kan
velge å utføre de tjenester man har behov for der de tilbys til
lavest pris.
Jeg tar sikte på
at de nevnte endringsforslagene sendes på høring i løpet av 2017.
Saken vil deretter bli fulgt opp med en lovproposisjon til Stortinget.
Jeg mener på denne
bakgrunn at forslag nr. 8 ikke bør følges opp.