Dokument 1, tillegg
nr. 1 (2016–2017) er gradert KONFIDENSIELT i henhold til sikkerhetsloven §§ 11
og 12, jf. offentleglova § 13. Komiteen avgir i tillegg til denne
innstillingen en gradert tilleggsinnstilling som behandles i et
lukket stortingsmøte, jf. Innst. 483 S (2016–2017) – Tillegg 1.
Etter at Riksrevisjonen
avga sin rapport 18. oktober 2016, har det vært ført en omfattende korrespondanse
mellom Stortinget og de berørte departementene samt statsministeren
angående avgradering. Korrespondansen følger som vedlegg 1–21 til denne
innstillingen.
Komiteen ba i brev
av 25. oktober 2016 Stortingets presidentskap anmode Riksrevisjonen
om å vurdere om den graderte rapporten kunne avgraderes, etter å
ha innhentet uttalelse fra Forsvarsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet
om mulige skadevirkninger ved en avgradering. På denne bakgrunn
ba Stortingets presidentskap i brev av 28. oktober 2016 Riksrevisjonen
vurdere om rapporten kunne avgraderes. I brev av 8. november 2016
ba Riksrevisjonen om uttalelse fra Forsvarsdepartementet og Justis-
og beredskapsdepartementet om mulig avgradering. Riksrevisjonen
mottok svar fra Forsvarsdepartementet datert 14. november 2016 og Justis-
og beredskapsdepartementet datert 15. november 2016. Begge departementene
uttalte at de ikke kunne tilrå en helt eller delvis avgradering,
jf. sikkerhetsloven § 11. Riksrevisjonen fant det vanskelig
å bestride disse vurderingene.
Komiteen besluttet
i møte 15. november 2016 at Dokument 1, tillegg nr. 1 (2016–2017) skulle
behandles separat i en egen innstilling, og at det skulle avholdes
en kontrollhøring som ledd i behandlingen av saken.
I brev av 21. november
2016 opplyste Riksrevisjonen til Stortinget at Riksrevisjonen i
samråd med de ansvarlige departementene ville forsøke å skrive om
den graderte rapporten på en slik måte at dokumentet ikke kom i
konflikt med sikkerhetsloven § 11 og 12. Dette arbeidet skulle skje
i samråd med de ansvarlige departementene. Komiteen planla på denne bakgrunn
opprinnelig å avholde en åpen kontrollhøring 23. januar 2017, men
valgte senere å utsette høringen fordi det viste seg at komiteen
likevel ikke fikk et ugradert sammendrag.
I brev av 13. januar
2017 til Stortingets presidentskap opplyste Riksrevisjonen at de
hadde utarbeidet et sammendrag av rapporten som hadde et samlet
innhold og detaljeringsnivå som etter riksrevisorkollegiets vurdering
gjorde at den kunne være offentlig tilgjengelig. Riksrevisjonen
understreket i brevet at den omskrevne rapporten gir et bedre grunnlag
for parlamentarisk kontroll og at den tilrettelegger for åpenhet
i debatten. Forsvarsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet
hadde imidlertid motsatt seg at Riksrevisjonens sammendrag ble gjort
offentlig. Riksrevisjonen fant det i denne situasjonen riktig å
overlate til Stortinget å ta stilling til spørsmålet om eventuell
avgradering av den omskrevne rapporten.
Stortingets presidentskap
mottok 16. januar 2017 et felles brev fra forsvarsministeren og
justis- og beredskapsministeren der statsrådene ba om at dokumentet
fra Riksrevisjonen behandles som et dokument som inneholder sikkerhetsgradert
informasjon.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen
ba i brev av 17. januar 2017 Stortingets presidentskap om at det ble
satt i gang en prosess med å få Riksrevisjonens omskrevne rapport
avgradert, og høringen som var berammet til 23. januar 2017 ble
utsatt.
Presidentskapet rettet
19. januar 2017 en henvendelse til statsministeren, hvor regjeringen
ble bedt om å foreta en fornyet vurdering av spørsmålet om avgradering
av den omskrevne rapporten fra Riksrevisjonen.
Den 13. februar 2017
opplyste statsministeren i brev til Stortingets presidentskap at
Forsvarsdepartementet ville ta et initiativ overfor Riksrevisjonen med
sikte på å komme frem til et nytt ugradert sammendrag av rapporten.
I brev av 17. februar
2017 ga Riksrevisjonen i brev til presidentskapet uttrykk for at
en ytterligere omskriving av allerede fremsatt sammendrag til Stortinget
etter deres vurdering ville svekke alvorligheten i saken, og at
Riksrevisjonen sto fast på den omskrevne rapporten som tidligere
var oversendt Stortinget. Riksrevisjonens kollegium fant det riktig å
overlate til Stortinget å ta stilling til spørsmålet om eventuell
avgradering av den omskrevne rapporten.
Den 23. februar 2017
meldte presidentskapet tilbake til kontroll- og konstitusjonskomiteen
at initiativet med sikte på å få den omskrevne rapporten avgradert
ikke hadde ført frem.
I brev av 8. mars
2017 ba komiteen statsministeren om selv å foreta en fornyet vurdering
av om Riksrevisjonens sammendrag av rapporten kan avgraderes. Statsministeren
svarte i brev av 16. mars 2017 at hvem som kan avgradere informasjon
gradert etter sikkerhetsloven er regulert i forskrift til sikkerhetsloven,
jf. forskrift om informasjonssikkerhet § 2-11, og at verken statsministeren
eller Statsministerens kontor har myndighet til å avgradere informasjon
som annen virksomhet har gradert etter sikkerhetsloven.
Statsministeren ba
på denne bakgrunn Forsvarsdepartementet, i samråd med Justis- og
beredskapsdepartementet, om å foreta en fornyet vurdering av spørsmålet
om avgradering av sammendraget. I brev av 16. mars 2017 fra statsministeren
til kontroll- og konstitusjonskomiteen vises det til at forsvarsministeren
i brev av 15. mars 2017 til statsministeren konkluderer med at Riksrevisjonens
sammendrag ikke kan avgraderes. Vedlagt statsministerens brev fulgte
den fornyede vurderingen fra Forsvarsdepartementet.
Avisen Dagens Næringsliv
offentliggjorde torsdag 22. mars 2017 konklusjonene fra Riksrevisjonens
graderte sammendrag. Påfølgende dag ble hele dokumentet samt vedlagt
korrespondanse publisert i sin helhet.
I brev av 28. mars
2017 til Stortingets presidentskap ba komiteen presidentskapet om
å igangsette en prosess for at Stortinget avgraderer Riksrevisjonens sammendrag
samt den vedlagte korrespondanse. Den vedlagte korrespondansen består
av et brev fra Forsvarsdepartementet til Riksrevisjonen datert 6. januar
2017, med nærmere redegjørelse for departementets syn på skadevirkningene
ved avgradering, og et brev fra Justis- og beredskapsdepartementet
til Riksrevisjonen datert samme dag. Forsvarsdepartementets brev
er gradert BEGRENSET etter sikkerhetsloven §§ 11 og 12, jf. offentleglova
§ 13. Justis- og beredskapsdepartementets brev er offentlig. Komiteen
viste i brevet til at det etter komiteens syn er viktig å ha en
grundig debatt om så viktige temaer som rapporten omhandler, og
at Stortinget i plenum har mulighet til å behandle, diskutere og
ytre sine oppfatninger i åpenhet.
I brev av 18. april
2017 til statsministeren anmodet komiteen regjeringen om å få oversendt
et utkast til ugradert sammendrag som Forsvarsdepartementet gjennom
uformell henvendelse hadde fremlagt, jf. Riksrevisjonens brev av
17. februar 2017 til Stortingets presidentskap. Komiteen understrekte
at det ugraderte sammendraget ikke skulle erstatte Riksrevisjonens
sammendrag, men være et supplement til de øvrige opplysningene i
saken. I brev av 19. april 2017 ba statsministeren om at forsvarsministeren
besvarte komiteens brev.
I lys av sakens prinsipielle
sider fant presidentskapet det riktig å legge saken om Stortinget
skulle avgradere Riksrevisjonens sammendrag av Dokument 1, tillegg
nr. 1 (2016–2017) samt den vedlagte korrespondansen frem for Stortinget.
Presidentskapet avga innstilling i saken 19. april 2017, jf. Innst. 259
L (2016–2017). Et flertall i presidentskapet, stortingspresident
Olemic Thommessen og visepresidentene Ingjerd Schou, Kenneth Svendsen
og Line Henriette Hjemdal, ville ikke tilrå for Stortinget at dokumentene
avgraderes. Presidentskapets medlemmer visepresidentene Marit Nybakk
og Svein Roald Hansen tilrådde at Stortinget vedtar en egen lov
om avgradering av de to graderte dokumentene. Disse medlemmer fremmet
forslag til egen lov om dette.
Saken ble behandlet
i Stortinget 25. april 2017. Mindretallets forslag om lov om avgradering
av dokumentene ble nedstemt med 44 stemmer for og 52 stemmer mot.
Den 25. april 2017
fikk komiteen oversendt Forsvarsdepartementets utkast til ugradert
sammendrag som etter Forsvarsdepartementets syn ikke inneholder
sikkerhetsgradert informasjon.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, har som tidligere statssekretær
i Justis- og beredskapsdepartementet valgt ikke å delta i komiteens
behandling av saken. Han har derfor heller ikke deltatt i komiteens
høringer i saken.