Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Lasse Juliussen, Hege Haukeland Liadal og Sonja Mandt,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Thore
Vestby, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til
representantforslaget og støtter forslagsstillernes syn på at barnevernets viktigste
oppgave er å sørge for trygge oppvekstvilkår for barn i tilfeller
der familien deres ikke er i stand til å ivareta deres omsorgssituasjon. Komiteen viser
til at forslagsstillerne uttrykker bekymring for at enkelte private
barnevernsaktører opererer med standardiserte tilbud, og risikerer
å tilsidesette andre ideelle aktører som leverer viktige tjenester
på barnevernsfeltet.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
på dette grunnlag fremmer tre forslag. Det første forslaget er å
underlegge barnevernsinstitusjonene regler tilsvarende friskoleloven
§ 6-3 første ledd bokstav a og b. Det andre forslaget er å avvikle
anbudsordninger for tilbydere av barnevernstjenester og erstatte
dem med kontrakt gjennom utvidet egenregi eller andre langsiktige
og stabile kontraktsformer. Det tredje forslaget er å sikre at aktører
som mottar offentlige tilskudd for drift av barnevernstiltak, har
lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår på lik linje med de som gjelder
i offentlige tiltak.
Komiteen støtter intensjonen
om å ha kontinuerlig oppmerksomhet omkring bruken av offentlige midler
som tildeles leverandører av velferdstjenester. Stortinget må være
trygge på at penger prioritert til tjenester utløser disse, og at
kvaliteten på tjenestene er i henhold til de avtaler som er inngått. Komiteen peker
på at det er krevende, men likevel helt nødvendig å ha tett oppfølging
og kontroll overfor leverandørene.
Komiteen viser til vedtak i
innstillingen om Dokument 8:128 S (2014–2015) fra finanskomiteen vedrørende
profitt i offentlig finansierte velferdstjenester. I dette vedtaket
ble regjeringen anmodet om å sette ned et offentlig utvalg som kartlegger
pengestrømmer i offentlig finansierte velferdstjenester. Komiteen mener
en slik kartlegging vil kunne gi grunnlag for videre tiltak for
å sikre at pengene blir brukt til formålet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er opptatt av at barnevern skal være det offentliges
ansvar. Disse medlemmer mener
at der det offentlige må kjøpe tjenester, skal ideelle organisasjoner
prioriteres framfor kommersielle aktører. Disse medlemmer mener det skal
stilles krav til kvalitet og kompetanse, og er opptatt av at det skal
være langsiktighet i kontrakter som inngås med ideelle aktører for
å skape forutsigbarhet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti viser til Prop.
73 L (2016–2017) der regjeringen selv viser til at private aktører
har en stor og uoversiktlig andel av barnevernstilbudene, og at
dette må gjennomgås. Disse
medlemmer viser videre til Innst. 354 L (2016–2017), der Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti foreslår en gjennomgang av reglene for anbud
i barnevernet, mer kontroll og begrensninger av uttak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser videre til at Arbeiderpartiet foreslår
i samme sak en gjennomgang av omfanget av private tilbydere, for
å forhindre at samme aktør er utreder, saksbehandler og leverandør
av tjenesten. Disse medlemmer er
opptatt av at pengene som brukes, skal komme barna til gode, og
at barn ikke er en vare. Disse medlemmer mener at i
anbudsrunden bør det legges vekt på lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår, og
at kvalitet vektlegges mer enn pris. Disse medlemmer mener også
at virksomhetens investering i kompetanse for ansatte og faste stillinger
vektlegges når anbud skal avgjøres.