Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Lasse Juliussen, Hege Haukeland Liadal og Sonja Mandt,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Thore
Vestby, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til
Representantforslag 108 S (2016–2017).
Komiteen viser til at vold
og overgrep er et stort samfunnsproblem som foregår i alle samfunnslag.
Vold i nære relasjoner er særskilt problematisk fordi det utsetter
mennesker for vold i det som er ment å være deres trygge rammer
i hjemmet. Komiteen viser
til at vold i nære relasjoner tradisjonelt har vært et tabubelagt
tema, men at det er vesentlig endret de siste årene.
Komiteen viser til at et offer
for vold og overgrep i nære relasjoner har større risiko for å bli
uføretrygdet, får utsatt sin utdannelse og kommer senere inn i arbeidslivet.
Videre kan det å bli utsatt for vold i barne- eller ungdomsalder
resultere i forstyrrelser i emosjonell, kognitiv og/eller atferdsmessig
utvikling. Ytterligere har mennesker som har blitt utsatt for vold,
økt risiko for å utvikle en rekke psykiske og somatiske sykdommer
og plager.
Komiteen viser til at representantforslaget
kun berører en liten del av den kompleksitet som omrammer vold i
nære relasjoner. Forslaget vil således måtte sees i sammenheng med
det omfattende arbeidet som allerede er gjennomført eller er under
gjennomføring, både knyttet til vold og overgrep i nære relasjoner
og arbeidet mot vold og overgrep i stort.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser i den forbindelse
til Prop. 12 S (2016–2017) Opptrappingsplan mot vold og overgrep
(2017–2021) og Innst. 247 S (2016–2017). Flertallet viser her til regjeringens
mål om at vold skal oppdages tidlig, og at voldsutsatte skal få en
individuelt tilpasset oppfølgning og behandling. Dette er en målsetting
som har tverrpolitisk oppslutning, og som flertallet vil understreke
viktigheten av.
Flertallet viser til at regjeringen
i proposisjonen fremmet forslag om en omfattende og helhetlig tiltakspakke
mot vold og overgrep i nære relasjoner på tvers av ulike fagsektorer.
I proposisjonen understrekes viktigheten av å tenke på tvers av
etatenes ulike ansvarsområder og sikre et enda bedre arbeid for å
forebygge vold i nære relasjoner og tilsvarende for oppfølging etter
at vold eller overgrep har skjedd. Flertallet viser til at det
under Stortingets behandling av saken ble foreslått ytterligere
forbedringer av det viktige arbeidet på dette området.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at det i
Stortinget ble gjort et grundig arbeid med regjeringens forslag,
som gav grunnlaget for viktige forbedringer og presiseringer.
I tillegg til de mange tiltakene regjeringen fremmet, ble det enighet
i Stortinget om ytterligere 18 forslag. Flere av de vedtatte forslagene
vil ha direkte positiv innvirkning på arbeidet i reetableringsfasen
for personer utsatt for vold i nære relasjoner. Flertallet ser frem til regjeringens
videre oppfølging også av disse vedtakene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Prop. 12 S (2016–2017), som skulle
være en opptrappingsplan fra Høyre- og Fremskrittsparti-regjeringen,
verken var konkret eller forpliktende. Den var ikke en opptrappingsplan
slik Stortinget hadde bedt om gjennom sitt anmodningsvedtak (vedtak
623, 8. juni 2015).
Disse medlemmer mener at Prop.
12 S (2016–2017) har flere mangler: Viktige saksområder er ikke
tatt med eller er kun beskrevet. Organisasjonene som jobber med
barn, har vært tydelige på at planen ikke er god nok. Barneombudet
beskriver planen som en «problemskildring», ikke en opptrappingsplan;
UNICEF påpeker at regjeringen ikke svarer på det Stortinget ba om;
Kripos har uttalt at «det burde vært flere konkrete tiltak spesielt
rettet mot de minste barna»; Redd Barna har trukket frem at «tiltakene
er ikke tilstrekkelige for å forebygge at barn blir utsatt for seksuelle
overgrep på nett». Det er også grunnlag for å intensivere arbeidet
for å forebygge og avdekke vold mot barn i helsevesenet i større
grad enn det planen legger opp til. Opptrappingsplanen tar heller
ikke tak i behovene for å forebygge og avdekke vold i nære relasjoner
som rammer særlig sårbare grupper som eldre, pleietrengende, personer
med psykiatri- eller rusproblematikk og mennesker med utviklingshemning.
Det er kritikkverdig at planen viser at regjeringen ser utfordringene
for så å unnlate å følge opp med tiltak. For eksempel er det ingen
tiltak rettet mot vold mot eldre.
Disse medlemmer reagerer videre
på at planen er for svak når det gjelder tiltak som vil kunne gi god
tverrfaglig oppfølging av dem som bryter ut av voldelige parforhold. Disse medlemmer vet
at mange har store utfordringer med å reetablere seg. Det kan være
utfordrende å finne bolig og jobb og å klare seg økonomisk. Reetablering
er ofte spesielt krevende for dem som har barn. Resultatet er at
mange flytter tilbake til den som utøver volden. Det må tas tak
i utfordringene knyttet til at mange står utenfor arbeidslivet som
en følge av volden de lever med eller har levd med. Treffsikre tiltak
for å hjelpe mennesker utsatt for vold i nære relasjoner som står
utenfor arbeidslivet, inn i arbeid, vil også bidra til å redusere
utgiftene denne volden medfører for samfunnet, samtidig som det
kan hjelpe den enkelte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at Arbeiderpartiet
ikke stemte for noen av forslagene i opptrappingsplanen, men heller
valgte å fremme et nytt forslag om en opptrappingsplan. Realiteten
av Arbeiderpartiets forslag ville vært en utsettelse av igangsettelse
av tiltak for mennesker i en sårbar fase. En utsettelse av opptrappingsplanen
ville satt svært viktige tiltak på vent. Ofrene som planen er laget
for, har behov for at tiltakene iverksettes raskt, og at de nødvendige
ressursene blir bevilget så raskt som mulig. Dersom planen hadde
blitt sendt tilbake slik Arbeiderpartiet ønsket, ville viktige tiltak
blitt utsatt i over ett år. Det ville vært alvorlig for de gruppene som
utsettes for vold og overgrep. En opptrappingsplan på et så alvorlig
og omfattende område bør etter flertallets mening ikke bli
gjenstand for politisk spill. Flertallet understreker at
det i Stortingets behandling av Prop. 12 S (2016–2017) ble vedtatt
36 konkrete tiltak mot vold og overgrep. Arbeiderpartiet valgte
å stemme imot samtlige av disse forslagene.
Flertallet registrerer at Arbeiderpartiet
i denne behandlingen karakteriserer de opptrappingsplanen som for
svak når det gjelder tiltak som vil kunne gi god tverrfaglig oppfølging
av dem som bryter ut av voldelige parforhold. Flertallet vil understreke at
proposisjonen fremmer flere tverrsektorielle tiltak rettet inn mot
reetablering av personer utsatt for vold og overgrep. Dette må videre
ses i sammenheng med de andre reformene som regjeringen er gang
med.
Videre vil flertallet vise
til at Arbeiderpartiet i kjølvannet av sin kritikk ikke har fremsatt
noen egne konkrete tiltak til gjennomføring.
Komiteen viser
til at innsatsen mot vold og overgrep i nære relasjoner må ses i
sammenheng med andre store reformer som er vedtatt av Stortinget, som
kommunereformen og nærpolitireformen. Komiteen viser også til det
pågående arbeidet med en struktur- og kvalitetsreformen i barnevernet.
Dette er reformer som vil kunne bidra til å styrke kvaliteten på
tjenestene som møter voldsutsatte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at representantforslaget
har 5 forslag som er begrunnet på under én side. Flertallet mener det kan gjenspeile at
forslagsstillerne ikke har gjennomarbeidet grunnlaget for de forslagene
som fremmes, på en god nok måte. Forslagene som fremmes, vil ha
ganske omfattende konsekvenser, men forslagsstillerne har i liten grad
berørt slike forhold i sin begrunnelse for forslagene. Således gir
representantforslaget komiteen et svakt beslutningsgrunnlag.
Flertallet viser til forslag
1 om å styrke oppfølgingen i reetableringsfasen av personer utsatt
for vold i nære relasjoner.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
i begrunnelsen for forslaget ikke argumenterer for eller dokumenterer
at arbeidet for å følge opp personer utsatt for vold i nære relasjoner
i reetableringsfasen ikke er tilstrekkelig for å oppfylle lovens
krav.
Flertallet understreker imidlertid
at det er viktig å sikre at ofre for vold og overgrep får en tilfredsstillende
oppfølging og bistand i en reetableringsfase. Evalueringen av krisesentertilbudet
i kommunene viser at krisesentrene tilbyr hjelp til voldsutsatte
med tanke på reetablering. Flertallet mener at det kan være
utfordringer i tilknytning til samordning av tiltak mellom krisesentertilbudet
og andre deler av tjenesteapparatet i enkelte kommuner.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, understreker kommunens ansvar
for oppfølging av volds- og overgrepsofre i en reetableringsfase.
Viktige tiltak og forutsetninger for en vellykket reetablering er
å sikre fremtidig bolig og å bistå vedkommende inn på arbeidsmarkedet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til vedtak ved
romertall I i Innst. 247 S (2016–2017) om at regjeringen i samarbeid
med KS skal utarbeide veiledere for kommunene om oppfølging i saker
med vold i nære relasjoner.
Flertallet viser videre til
at et overordnet mål med kommunereformen er å sikre bedre kompetansemiljøer
og samordning mellom ulike tjenester i landets kommuner. Dette er
viktig både av hensyn til å sikre et godt og likeverdig reetableringstilbud
i hele landet, og også for å sikre et godt og individuelt tilpasset
tilbud for den enkelte. Flertallet er
tilfreds med at regjeringen har varslet at de vil utrede om mulige
endringer i krisesenterlova kan bidra til å tydeliggjøre kommunens
ansvar for å forebygge vold og overgrep. Flertallet ønsker en slik utredning
velkommen.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til forslag
2 om å be regjeringen sørge for økt tilsyn med at kommunene oppfyller
sine lovpålagte forpliktelser, jf. krisesenterlova § 2 d. Dette flertallet viser
til at alle kommuner etter krisesenterlova har en plikt til å sørge
for et tilfredsstillende krisesentertilbud for kvinner, menn og
barn som er utsatt for vold eller trusler om vold i nære relasjoner.
Det følger av krisesenterlova at Fylkesmannen skal føre tilsyn med
at kommunene oppfyller sine plikter som fastsatt i loven.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at forslagsstillerne
ikke har fremlagt noen argumentasjon eller fakta som skulle tilsi
at Fylkesmannens tilsyn i dag ikke er tilfredsstillende eller omfattende
nok. Det presiseres heller ikke i forslaget hvilket tilsynsnivå forslagsstillerne
mener vil være tilfredsstillende.
Komiteen mener
at god oppfølging av voldsutsatte skal være en prioritert oppgave
i kommunene. Et godt tilsyn er derfor etter komiteens mening viktig for
å sikre både at kvaliteten på tjenesten er god, og at eventuelle
avvik blir lukket. Ytterligere har tilsyn også verdi for å få oversikt
over hvilke gode tiltak som gjøres i kommunene, både for å sikre at
dette er en praksis som videreføres, og for å kunne gi kommunale
tiltak på dette feltet overføringsverdi til andre kommuner. Komiteen viser
til svar fra Barne- og likestillingsdepartementet ved statsråden (vedlegg)
der statsråden skriver at departementet vil ta opp tilsynsvirksomheten
på dette området i styringsdialogen med embetene. Ytterligere varsler
departementet at de vil arbeide for å videreutvikle Fylkesmannens
tilsyn med hvordan kommunene følger opp voldsutsatte i reetableringsfasen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, er tilfreds med dette.
Komiteen viser
til forslag 3 om å sørge for at Nav prioriterer å legge til rette
for at personer utsatt for vold i nære relasjoner kommer raskt inn
i arbeid.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
henviser til forskning som bekrefter at kvinner utsatt for vold i
nære relasjoner sjeldnere er i arbeid enn kvinner som ikke utsettes
for vold. Videre viser forslagsstillerne til de store konsekvensene
det har for dem som utsettes for vold i nære relasjoner og deres
muligheter til å fungere i arbeid. Økonomisk selvstendighet er i
de fleste tilfeller en forutsetning for at kvinner som er utsatt
for vold i nære relasjoner, skal klare å bryte ut av voldelige forhold.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til sine alternative budsjetter
der Navs tiltaksbudsjetter er betydelig styrket. Disse medlemmer er særlig
opptatt av at unge kommer seg i arbeid og aktivitet, og har foreslått
en aktivitetsreform for unge under 30 år. Dette vil være et tydelig bidrag
til mennesker som har vært utsatt for vold og som trenger bistand
til å komme tilbake til ordinært arbeid.
Disse medlemmer viser også
til at de er imot Solberg-regjeringens forslag om å kutte lengden på
perioden en person kan motta arbeidsavklaringspenger, til 3 år,
noe som kan ramme denne gruppen hardt fordi de vil trenge lang tid
for rehabilitering.
Komiteen er
enig i at arbeid er en viktig faktor for en vellykket reetablering
av personer utsatt for vold og overgrep.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at ofre for
vold og overgrep allerede er en prioritert gruppe for Nav, og at
det for 2017 ligger klare føringer om å sikre nødvendig kompetanse
i Nav for å kunne bistå ofre for vold og overgrep inn mot arbeidsmarkedet. Forslagets
intensjon er således allerede ivaretatt.
Flertallet viser også til
de tiltak innen sektoren som er skissert i opptrappingsplan mot
vold og overgrep (2017–2021).
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at å
styrke kompetansen i Nav på dette feltet er viktig for å sikre et
helhetlig og samordnet tjenestetilbud for den enkelte, i tråd med
de krav som følger av lov 18. desember 2009, sosialtjenesteloven.
Dette flertallet viser til
forslag 4 om å sikre at kommunene sørger for at de som bryter ut
av voldelige samliv, får tilgang på overgangsbolig eller hjelp til
å skaffe bolig. Kommunene har i dag et ansvar for å hjelpe vanskeligstilte
på boligmarkedet. Personer som bor på krisesentre og øvrige ofre
for vold i nære relasjoner, kommer inn under kommunens ansvar for
bistand på boligmarkedet.
Komiteen flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, understreker at
kommunene er et selvstendig forvaltningsorgan som skal gjennomføre
sine pålagte oppgaver innenfor rammer fastsatt av storting og regjering.
Rammene for tjenestetilbudet fastsettes av Stortinget i form av
lov og bevilgninger i statsbudsjettet, og av regjeringen gjennom
forskrift, rundskriv og ulike øvrige deler av dialogen med kommunene.
Det er imidlertid kommunestyrene som er ansvarlige for å følge opp de
vedtak som er fattet av Stortinget gjennom lov eller budsjettvedtak
og av regjeringen i form av forskrift og rundskriv. Staten har imidlertid
et tilsynsansvar som forslagsstillerne har adressert i forslag 2.
Forslag 4 er således utformet på en konstitusjonelt utfordrende
måte fordi en synes å legge til grunn at en statsråd eller regjeringen
som sådan kan ansvarliggjøres for kommunenes oppfølging av kommunens
ansvar. Det er ikke tilfellet.
Flertallet viser således til
at det er kommunens ansvar å prioritere bruken av tilgjengelige
midler basert på lokale behov. Flertallet viser til regjeringens
nasjonale strategi Bolig for velferd (2014–2020), som samler og
målretter den boligsosiale innsatsen for vanskeligstilte. Inn under
dette ligger også overgang fra krisesenter til bolig i en reetableringsfase. Flertallet understreker
viktigheten av at kommunene sikrer et tilfredsstillende boligtilbud
for vanskeligstilte, da dette er viktig i et reetableringsøyemed.
Et boligtilbud sikrer at ofre har et reelt alternativ til videre
samliv med en voldelig partner.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til forslag
5, hvor Stortinget ber regjeringen sørge for at barnas beste og barnas
individuelle rettigheter ivaretas ved oppfølging i en reetableringsfase.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at forslagsstillerne
i sin begrunnelse for forslaget ikke har berørt hva som konkret
legges i dette, og hvilket ansvar de reelt mener regjeringen har
for at ulike forvaltningsorgan følger opp barnas beste og barnas individuelle
rettigheter. Forslagsstillerne viser ikke til undersøkelser eller
argumentasjon for at barns rettigheter ikke ivaretas på en tilfredsstillende
måte i dag. Det er imidlertid mange ulike forvaltningsnivå og etater
som vil være involvert i disse sakene, og den koordinering regjeringen
allerede har lagt opp til, vil også få betydning for dette spørsmålet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser således til
at prinsippet om barnets beste allerede er et førende prinsipp i norsk
forvaltning. Dette er videre forankret gjennom Grunnloven, se særlig
Grunnloven § 104 og lov jf. Barnekonvensjonen art. 3-1. I dette
ligger en forventning om at barnets beste alltid skal ivaretas på
best mulig måte. Dette er særlig relevant i saker omhandlende vold
og overgrep. Dette
flertallet understreker viktigheten av at kommunene sørger
for at barns rettigheter ivaretas i en reetableringsfase. Tiltak
som iverksettes overfor barn og unge i en reetableringsfase, må
tilpasses behovet hos den enkelte ut ifra en faglig vurdering tatt
i samråd med barnet.
Dette flertallet viser til
tilskuddsordningen for voldsutsatte barn som ble innført i 2015,
som en del av regjeringens tiltaksplan for å bekjempe vold og seksuelle
overgrep mot barn og unge. Formålet med ordningen er å bidra til
at barn som enten er eller har vært utsatt for vold eller seksuelle
overgrep, får økt mestringsevne og livskvalitet. Dette er viktige faktorer
i en reetablerings- og rehabiliteringsfase. Dette flertallet støtter en
videreføring av denne ordningen, og understreker viktigheten av
fortsatt satsing i arbeidet mot vold og seksuelle overgrep, både
i form av ressurser og økt kompetanse på området.
Dette flertallet viser for
øvrig til at det i svært stor grad er kvinner og barn som utsettes
for vold i nære relasjoner. Livssituasjonen for disse er uutholdelig
når de fortsatt er i samlivet, men for mange er det nesten like
fryktelig etter et samlivsbrudd. Flere opplever at de blir forfulgt
av sine tidligere samboere og ektefeller, og utsettes for vold eller
trussel om vold i et slikt omfang at det dramatisk reduserer deres
livskvalitet. Dette
flertallet mener det er avgjørende å møte denne utfordringen
med en bred tilnærming som går på tvers av departementer og sektorer,
og mener det foreligger et godt grunnlag for det i opptrappingsplanen
mot vold og overgrep.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at det er stor forskjell på
hvordan kommunene følger opp sitt ansvar for rehabiliteringsfasen
etter opphold på krisesenter. Disse medlemmer viser til
at Nova (Norsk institutt for forsking for oppvekst, velferd og aldring)
har evaluert krisesenterlova, og at det i evalueringen kom fram at
selv om hovedbildet er at kommunene følger opp loven, er det flere
mål som ikke er nådd. Særlig gjelder dette personer med tilleggsproblemer,
det å samordne hjelpetiltakene, og uklarheter i ansvar for reetableringsfasen. Disse medlemmer viser
til at kommuner fremdeles mangler handlingsplaner mot vold i nære
relasjoner og informasjon om tilbudet krisesentrene gir. Disse medlemmer er
opptatt av at det skal være likhet i tilbudene i hele landet, og
at barn og voldsutsatte får det tilbudet de har krav på. Evalueringsrapporten
er fra 2015, men likevel meldes det at rapporten ikke er fulgt opp,
og disse medlemmer viser
til den gjennomgangen statsråd Horne varslet i Innst. 367 S (2014–2015),
og kan ikke se at dette er gjennomført. Det å sikre barns individuelle
rettigheter i reetableringsfasen er viktig, og tilbakemeldinger
viser at dette ikke alltid skjer, ei heller mulighet for overgangsbolig
slik at den voldsutsatte får trygge rammer. Det er slik disse medlemmer ser
det, nødvendig at Nav prioriterer og legger til rette for at de
som har vært utsatt for vold, får arbeid om det er nødvendig, slik
at den enkelte oppnår selvstendighet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen styrke oppfølgingen i reetableringsfasen av personer
utsatt for vold i nære relasjoner, jf. krisesenterlova § 2 bokstav
d.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for økt tilsyn med at kommunene oppfyller
sine forpliktelser etter krisesenterlova § 2 bokstav d.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Nav prioriterer å legge til rette for
at personer utsatt for vold i nære relasjoner uten arbeid kommer
raskt i arbeid, slik at de raskt gis muligheten til å bli økonomisk uavhengige.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at kommunene sørger for at de som bryter ut
av voldelige samliv, får tilgang på overgangsbolig eller hjelp til
å skaffe bolig, slik at de har et reelt alternativ til å bli hos,
eller flytte tilbake til, en voldelig partner.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at barnas beste og barnas individuelle
rettigheter ivaretas ved oppfølging av den voldsutsatte i reetableringsfasen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, merker seg Arbeiderpartiets
påstand om at det i kjølvannet av NOVAs rapport fra 2015 ikke er
iverksatt tiltak fra statsrådens side for å følge opp de funn som
ble gjort i rapporten. Dette er, slik flertallet ser det, en påstand
uten belegg. Flertallet viser
til enkelte tiltak som er igangsatt eller planlagt igangsatt per
1. juni 2017 som et resultat av de funn som ble gjort i NOVAs
rapport i februar 2015.
Barne-, ungdoms-
og familiedirektoratet (Bufdir) har i etterkant av rapporten fått
i oppdrag å igangsette utviklingsprosjekter for å styrke krisesentertilbudet til
særlig utsatte grupper. I 2016 ble det derfor inngått avtale med
Varde Hartmark om:
-
å utarbeide et kunnskapsgrunnlag
(kartlegging av relevant tilbud og lov- og regelverk)
-
å utvikle og prøve
ut ulike samarbeidsmodeller i utvalgte pilotkommuner/-krisesentre
-
å komme med anbefalinger
for hvordan kommunene kan styrke krisesentertilbudet til voldsutsatte
med utfordringer knyttet til rus, psykiatri eller funksjonsnedsettelse.
Varde
Hartmark har utarbeidet en prosjektrapport som oppsummerer foreløpige
erfaringer og resultater ved tre pilotkommuner/krisesentre i hhv. Moss,
Molde og Bodø.
Videre har Regionalt
ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging
(RVTS) fått egne midler til å arrangere kompetansetiltak for involverte
krisesentre og kommuner om voldsutsatte med tilleggsproblematikk
knyttet til rus, psykisk lidelse og funksjonsnedsettelse. En bredt
sammensatt referansegruppe med representanter fra aktuelle fagmiljøer
og myndighetsnivåer har gitt innspill i arbeidet.
Bufdir rekrutterer
nye krisesentre/kommuner i utviklingsprosjektet i 2017 og har nylig
inngått avtale med Tønsberg kommune/Krisesenteret i Vestfold. Bufdir
gir prosjektstøtte og oppfølging og vil samle deltakende krisesentre,
kommuner og RVTS til et felles møte i juni 2017 for å presentere
prosjektrapporten og å dele erfaringer og kunnskap. Erfaringer fra utviklingsprosjektet
skal inngå i fagveilederen for innhold og kvalitet i krisesentertilbudet
som Bufdir utarbeider, og referansegruppen er bedt om å bistå Bufdir
i dette arbeidet.
NOVAs evaluering
av kommunenes implementering av krisesenterlova viste at tilbudet
til barn i følge med fedre ikke var av god nok kvalitet. Bufdir vil
derfor igangsette et arbeid for å styrke oppfølgingen av barn i
tilbudet til menn i løpet av året.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti deler forslagsstillernes innstilling
om at barnas beste og barnas rettigheter i enda større grad må ivaretas
gjennom oppfølgingen av voldsutsatte i reetableringsfasen. Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti har kjempet for å få styrket bevilgningene
til Statens barnehus i flere budsjettforhandlingsrunder, som et
konkret tiltak i den sammenheng. Dette medlem vil også vise
til Dokument 8:54 S (2014–2015), som resulterte i fremleggingen
av regjeringens Opptrappingsplan mot vold og overgrep.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, erkjenner imidlertid
at det vil være enkelte tiltak som kan bidra til å forbedre situasjonen
for dem som er i reetableringsfasen etter slik samlivsbrudd. Et
av de tiltakene som nå etableres, er en helt ny offeromsorg hvor
ofre utsatt for vold og overgrep skal møte et mer samlet hjelpeapparat
i overgangen mellom politianmeldelse, etterforskning, domsbehandling
og reetablering. Formålet er å samle ressursene for bedre å kunne
følge opp den enkelte. Flertallet ser
frem til etableringen av et slikt tilbud, som også vil være tilgjengelig for
dem som velger å ikke anmelde.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser videre til at det ofte er den voldsutsatte som må ha voldsalarm
eller begrensninger på egen bevegelsesfrihet. Selv om besøksforbud
ofte ilegges voldsutøver, vil denne kunne brytes og skape særdeles
vanskelige forhold for den som har brutt ut av forholdet. Dette flertallet viser
til at domstolene kan idømme bruk av omvendt voldsalarm. Det vil innebære
at det er voldsutøver som må gå med fotlenke eller tilsvarende og
som utløser alarm hos politiet dersom vedkommende befinner seg i
områder hvor voldsofferet befinner seg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, registrerer at påtalemyndighetene
oftere nedlegger påstand om bruk av slik omvendt voldsalarm, og
at domstolene i større grad benytter seg av denne muligheten.
Flertallet viser til romertallsvedtak
XXVIII i Innst. 247 S (2016–2017) med følgende ordlyd:
«Stortinget ber
regjeringen etablere retningslinjer for politiets samarbeid med
øvrige tjenester ved bruk av omvendt voldsalarm, og sikre at bruken
av omvendt voldsalarm blir kraftig utvidet.»
Et annet flertall, alle unntatt
medlemmene fra Arbeiderpartiet, mener dette er et viktig arbeid, men
mener likevel at det fremstår som om endringene på dette området
fortsatt vil ta tid fordi en kun har virkemiddelet tilgjengelig
ved pådømmelse. Dette
flertallet mener det er behov for å utrede om omvendt voldsalarm
bør kunne benyttes som et straffeprosessuelt virkemiddel og ikke
bare ved dom.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede om omvendt voldsalarm bør kunne benyttes
som et straffeprosessuelt virkemiddel, og rammene for slik bruk
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte med eventuelle forslag
om dette.»