2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Anne Odenmarck, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til Prop. 134 S (2016–2017)
Samferdselspakke for Kristiansandsregionen i Vest-Agder, fase 1
– forlenging av bompengeordninga.
Komiteen viser til at Samferdselspakke
for Kristiansandsregionen, fase 1 ble vedtatt av Stortinget i 2009
gjennom behandlingen av St.prp. nr. 98 (2008–2009) Om utbygging
og finansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen, fase
1, jf. Innst. 82 S (2009–2010). Gjennom behandlingen av Prop. 156
S (2012–2013) sluttet Stortinget seg i 2013 til innføring av tidsdifferensierte
bompengetakster, jf. Innst. 434 S (2012–2013). Komiteen viser til at samferdselspakken
omfatter prosjekter og tiltak for om lag 2,3 mrd. kroner, omregnet
til 2017-prisnivå. Etter prognosen vil pakken være nedbetalt tidlig
i 2018. Komiteen viser
til at Kristiansand kommune nå ønsker å forlenge innkrevingen i
to år fram til tidlig i 2020, eller til den eventuelt blir avløst
av en ny bompengepakke for Kristiansandsregionen.
Komiteen viser til at det er
lokalpolitisk tilslutning til justeringer i takst- og rabattstrukturen
i tråd med innholdet i Prop. 1 S Tillegg nr. 2 (2015–2016), jf.
Innst. 13 S (2015–2016).
Komiteen viser til at det er
forventet stor befolkningsvekst i Kristiansandsregionen i årene
som kommer, og at Kristiansand som Norges femte største bykommune
allerede har et betydelig behov for investering i transportinfrastruktur. Komiteen viser
til at samferdselspakken for Kristiansandsregionen, fase 1 har solid
regional- og lokalpolitisk forankring. Komiteen påpeker at trafikkmengden
og Kristiansandsregionens plassering i den strategisk viktige transportkorridoren
mellom Oslo og Stavanger, tilsier et stort behov for investeringer
i infrastruktur og samferdsel i årene fremover. Komiteen understreker at dette
må ses i sammenheng med øvrige investeringer på E18 og E39 mellom
henholdsvis Oslo, Kristiansand og Stavanger, som er en av de aller
mest trafikkerte stamveistrekningene i Norge.
Komiteen vil for øvrig vise
til de respektive partienes merknader til transportkorridor 3 i
Innst. 460 S (2016–2017) om Nasjonal transportplan 2018–2029.
Komiteen vil i denne sammenheng
bemerke viktighetene av likeverdige konkurransevilkår i transportbransjen.
Når det gjelder bompenger, er det viktig å få koblet løsningen med
krav om bombrikke for tungbiler opp mot bankgaranti eller kredittkort, slik
at alle aktører betaler for seg. Inntil slik ordning er etablert,
mener komiteen det
er viktig å finne løsninger som ivaretar seriøse aktører i transportbransjen
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere mulige løsninger som passeringstak eller
timesregel med samordning med andre bomprosjekter i området, for næringstransport
som får en urimelig høy bompengebelastning.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er manglende forholdsmessighet
mellom hva bilistene betaler inn i bompenger i samferdselspakken,
og hva man får tilbake i veikvalitet og nye veier. Disse medlemmer vil i denne
sammenheng fremheve merknader og forslag i Innst. 299 L (2016–2017),
jf. Prop. 82 L (2016–2017) der disse medlemmer viser til at bypakker
med køprising gir urimelig høye bompengeutgifter for bilistene,
og at det rammer alle som er avhengig av å bruke bil i hverdagen. Disse medlemmer vil
videre vise til følgende forslag som ble fremmet i saken:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for, herunder om nødvendig fremme forslag for Stortinget om,
at en forutsetning for å kunne godkjenne lokale bompakkeinitiativ
med progressive satser er at det skal være forholdsmessighet mellom
det bilistene betaler inn i bompenger og det bilistene får tilbake
i form av ny veikapasitet, bedre kvalitet på veiene og økt trafikksikkerhet.»
Forslaget fikk bare
Fremskrittspartiet sine stemmer.
Disse medlemmer vil videre
vise til behovet for å finne en løsning for samordning med andre
nærliggende bomprosjekter, spesielt med tanke på næringstrafikken,
som kan få en urimelig høy bompengebelastning.