Representantforslag 82 S (2016-2017)
Jeg viser til brev
av 6.4.2017 der arbeids- og sosialkomiteen ber om min vurdering
av representantforslag i dokument 8:82 S(2016-2017) fra stortingsrepresentantene
Terje Brevik, Abid Q. Raja og Andre N. Skjelstad om fremme av sosialt
entreprenørskap.
Sosialt entreprenørskap
handler om å utvikle og ta i bruk nyskapende og bærekraftige løsninger
på sosiale og samfunnsmessige problemer. Som det vises til i representantforslaget,
bidrar sosiale entreprenører til løsning av viktige samfunnsutfordringer.
Mange arbeider på tvers av fagområder og sektorer og hjelper det
offentlige med å møte behovene på nye og innovative måter. Regjeringen
ønsker derfor å legge til rette for mer sosialt entreprenørskap.
Det er tatt en rekke initiativer på området, og det er etablert
en tverrdepartemental arbeidsgruppe som skal vurdere hvordan innsatsen
for sosialt entreprenørskap kan videreutvikles.
Jeg er opptatt av
at utviklingen av innsatsen på området skjer i dialog med aktørene
i feltet. Dette var bakgrunnen for et innspillsmøte Arbeids- og
sosialdepartementet inviterte til 24. mars 2017. Innspillsmøtet
samlet nærmere 100 aktører i feltet. Innspillene fra møtet vil sammen
med skriftlig innspill i etterkant utgjøre en del av kunnskapsgrunnlaget
for den ovenfor nevnte tverrdepartementale arbeidsgruppen.
Representantforslaget
inneholder fem konkrete forslag til hvordan regjeringen kan fremme
sosialt entreprenørskap. Da forslagene gjelder tiltak på flere departementers
områder, gis dette svaret i samråd med berørte departementer.
Spørsmål 1: "Stortinget
ber regeringa øyremerke statlege utviklingsmidlar som skal komme
tverrdepartementale prosjekt som òg involverer næringsliv og sosiale
entreprenører, til gode."
Mange
av samfunnsutfordringene vi møter i dag har sammensatte årsaker
og krever således løsninger på tvers av fag- og politikkområder.
Et samarbeid på tvers av offentlig, frivillig og privat sektor er
også viktig, slik at vi utnytter alle gode ressurser i samfunnet
smartere og mer effektivt.
Det finnes flere
eksempler på nasjonale satsinger som forsøker å ivareta et slikt
bredt og helhetlig perspektiv. En av disse er den nasjonale strategien Bolig for velferd som
skal samle og målrette den offentlige innsatsen overfor vanskeligstilte
på boligmarkedet og hvor ett av innsatsområdene er å stimulere til
nytenkning og sosial innovasjon.
Det finnes også
flere eksempler på statlige utviklingsmidler som kan komme næringsliv
og sosiale entreprenører til gode.
Regionale utviklingsmidler
kan gis til sosialt entreprenørskap der hvor det er relevant. Det
gjelder også for midler fra kommunale næringsfond. Innovasjon Norge
kan gi støtte til sosialt entreprenørskap så lenge det er innenfor
Innovasjon Norges formål, og Fylkesmannen har mulighet for å gi
en del av skjønnsrammen som støtte til fornyings- og innovasjonsprosjekter
i kommunene. Under flere departement finnes det også tilskuddsmidler
som i utgangspunktet er rettet mot frivillig sektor, men som kan komme
sosiale entreprenører til gode. Som nevnt under spørsmål 4 forvalter
Arbeids- og sosialdepartementet en egen tilskuddsordning til sosialt
entreprenørskap og sosiale entreprenører som retter sin innsats
mot bekjempelse av fattigdom og sosial eksklusjon.
Det finnes således
allerede en rekke utviklingsmidler som kan komme næringsliv og sosiale
entreprenører til gode. At disse hører inn under ulike departementers
ansvarsområder, er i utgangspunktet ikke til hinder for at flere
aktører lokalt kan samarbeide om søknader.
Øremerkede statlige
utviklingsmidler er imidlertid bare èn mulig samarbeidsform mellom
offentlige myndigheter og sosiale entreprenører.
Jeg er særlig opptatt
av at vi legger til rette for at sosiale entreprenører kan bli økonomisk
bærekraftige. Fra offentlige virksomheters side er det viktig å være
åpne for å vurdere muligheter som ligger i samarbeid og kjøp av
tjenester fra sosiale entreprenører. For eksempel kan sosiale entreprenører
som tilbyr arbeidsrettede tiltak være viktige samarbeidspartnere for
Arbeids- og velferdsetaten. De senere år er det åpnet opp for flere
typer leverandører av arbeidsmarkedstiltak/tjenester gjennom økt
bruk av anbudskonkurranser for avklarings- og oppfølgingstiltak
og arbeidsrettet rehabilitering med sikte på å øke variasjonen og
kvaliteten i tilbudet. Som leverandør av arbeidsmarkedstjenester,
kan også sosiale entreprenører konkurrere om utlyste oppdrag og
slik bidra til større variasjon i tjeneste- og tiltakstilbudet.
Jeg vil samtidig
kort nevne at Arbeids- og sosialdepartementet sammen med Nærings-
og fiskeridepartementet og Kunnskapsdepartementet har gitt Høgskolen
i Sørøst-Norge i oppdrag å gjennomføre en utredning av rammer, virkemidler
og insentiver for sosialt entreprenørskap i Norge. Rapporten fra denne
utredningen vil inngå som en del av kunnskapsgrunnlaget for arbeidet
i den nevnte tverrdepartementale arbeidsgruppen som skal vurdere
hvordan innsatsen for sosialt entreprenørskap kan videreutvikles.
Spørsmål 2: "Stortinget
ber regjeringa greie ut mogelegheita for å bruke sosialt entreprenørskap som
eit kriterium i statlege tildelingsbrev."
Departementenes
tildelingsbrev til underliggende virksomheter er regulert i Reglement
for økonomistyring i staten § 7 og Bestemmelser om økonomistyring
i staten pkt. 1.4. Tildelingsbrevet er det viktigste styringsdokumentet
i dialogen mellom departement og underliggende virksomhet, og skal
gi grunnlag for virksomhetens prioriteringer og interne styring.
Departementene skal stille bevilgningene til disposisjon for underliggende
virksomheter ved tildelingsbrev, jf. § 7 i Reglement for økonomistyring
i staten. Reglementet vektlegger overordnet styring fra departement
til underliggende virksomhet, hvor tildelingsbrevet har klare mål-
og resultatkrav koplet med tildelte ressurser. Departementene må
tilpasse tildelingsbrevets omfang og innhold til virksomhetens egenart,
risiko og vesentlighet.
Kommunal- og moderniseringsministeren
og finansministeren tok i fellesskap et initiativ høsten 2013 for
å forbedre mål og rapporteringskrav i tildelingsbrevene. Det må
ses i sammenheng med at departementenes etats- og sektorstyring
var blitt kritisert for detaljorientering og tiltaks- og aktivitetsstyring,
for mange mål og mangel på prioriteringer, kombinert med omfattende
rapporteringskrav. Alle statsrådene ble bedt om å legge vekt på
klare mål, tydelige prioriteringer og rapportering på det som er viktig
for hver enkelt etat i arbeidet med tildelingsbrevene. Dette initiativet
inngår fortsatt som en del av Regjeringens program for bedre styring og
ledelse i staten, og legger vekt på at mål og resultatkrav
i tildelingsbrevene bør henge sammen og knyttes til ønskede bruker-
og samfunnseffekter. Som en del av programmet har Direktoratet for
økonomistyring (DFØ) utarbeidet et veiledningsnotat om departementers
styring av samarbeidsoppgaver som gis til underliggende virksomheter
Dersom ett eller
flere departement vurderer at en konkret underliggende virksomhet
eller flere virksomheter skal prioritere sosialt entreprenørskap
i sitt arbeid for å nå fastsatte politiske mål, hindrer ikke dagens
regulering at departementene kan bruke tildelingsbrev for å gi et
slikt pålegg til virksomheten. I tildelingsbrevet til Arbeids- og
velferdsdirektoratet er det eksempelvis de siste årene gitt føringer
om at direktoratet skal legge til rette for samarbeid mellom arbeids-
og velferdsforvaltningen og sosiale entreprenører.
Spørsmål 3: Stortinget
ber regjeringa på eigna måte fremje forslag om å auke kompetansen
rundt offentlege anskaffingsprosessar hos sosiale entreprenørar
og å auke kompetansen på samarbeid med sosiale entreprenørar for
statleg tilsette med innkjøpsroller."
Kunnskap
og holdninger er forhold som i flere sammenhenger, blant annet i
innspillsmøtet som ble avholdt 24. mars 2017, påpekes som hindre
for utvikling av sosialt entreprenørskap.
Som det nevnes i
representantforslaget har Kommunal- og moderniseringsdepartementet
nylig sammen med aktører i feltet laget et inspirasjonshefte om sosialt
entreprenørskap. Heftet Veier
til samarbeid. Sosiale entreprenører som samarbeidspartnere i offentlig
sektor – eksempler og ideer ble lansert i februar 2017 og
skal gjøre det enklere for kommuner og sosiale entreprenører å utvikle
morgendagens velferdstjenester. Heftet løfter blant annet fram informasjon
om offentlige anskaffelser, og gir informasjon om anskaffelser som
kan være nyttig både for innkjøpere og sosiale entreprenører. Blant
annet er det en omtale av innovative anskaffelser, dialog mellom innkjøpere,
brukere og leverandører samt informasjon om hvordan sosiale entreprenører
kan gå frem for å komme i dialog med det offentlige og delta i konkurranser
om offentlige anskaffelser.
Direktoratet for
IKT og fornying (Difi) er regjeringens utøvende organ i arbeidet
med å heve kompetansen på anskaffelsesområdet. Difi har ansvaret
for å legge til rette for at offentlige virksomheter har god kompetanse
og organiserer sine anskaffelser på en formålstjenlig og effektiv
måte. Difi bidrar også med informasjon til leverandører. Sosiale
entreprenører som ønsker å få mer kompetanse om anskaffelser kan derfor
bruke Difis informasjon og tjenester for å øke sin kompetanse om
offentlige anskaffelser, på lik linje med andre leverandører.
Inspirasjonsheftet
er et relativt nytt tiltak. Jeg har tro på at Difis generelle informasjon
til alle offentlige innkjøpere og leverandører sammen med dette
nye heftet vil bidra til å øke kompetansen både blant sosiale entreprenører
og offentlige ansatte i innkjøpsroller. Hvis det over tid viser
seg å være behov for mer kunnskap, vil ytterligere tiltak vurderes.
Spørsmål 4 "Stortinget
ber regeringa utvide Arbeids- og velferdsdirektoratet (Nav) sine
tilskotsordningar for sosialt entreprenørskap til og å dekke miljøfeltet,
utdanning og helse."
Arbeids-
og velferdsdirektoratet forvalter over kap. 621, post 70 flere tilskuddsordninger
for frivillige organisasjoner og sosiale entreprenører. En av ordningene
er rettet spesielt mot sosialt entreprenørskap. Formålet er å stimulere
til utvikling av sosialt entreprenørskap rettet mot bekjempelse
av fattigdom og sosial eksklusjon i Norge. Det er også et mål at ordningen
skal stimulere til at egenorganiserte som har erfart fattigdom og
sosial økonomisk eksklusjon, bidrar til utvikling av sosialt entreprenørskap,
der kompetanse og erfaringsbasert kunnskap er relevant.
I tillegg til ordinært
tilskudd gis det innenfor denne ordningen også utviklingstilskudd.
Utviklingstilskudd skal virke som såkorn for å få virksomheten i gang
og etter hvert bli levedyktig og bærekraftig etter noe tid.
Den økonomiske rammen
for tilskuddordningen i 2017 var om lag 14 mill. kroner.
Aktørene som har
mottatt tilskudd over ordningen retter sin virksomhet mot et bredt
spekter av målgrupper, herunder målgrupper som barn og unge som står
i fare for å falle ut av utdanning og arbeid og personer rus- og
eller psykiske problemer.
Innovativ og nyskapende
virksomhet gis hovedprioritet ved tildeling av midler over denne
tilskuddsordningen. Blant andre tildelingskriterier vil jeg trekke
fram lokal forankring i kommunen, arbeids- og velferdsforvaltningen
eller lokalt næringsliv, gjerne i samspill samt samarbeid med frivillige
brukerorganisasjoner eller egenorganiserte som har erfart sosial og
økonomisk eksklusjon.
Min vurdering er
at ordningen ved dette bidrar til å stimulere til et bredt samarbeid
mellom ulike aktører lokalt, og jeg mener at det ikke er hensiktsmessig å
utvide formål og tildelingskriterier for akkurat denne ordningen
ytterligere. Bekjempelse av fattigdom og sosial eksklusjon er høyt
prioritert for regjeringen, noe som også er en grunn for å ha en
egen tilskuddsordning rettet spesielt mot dette formålet. Som nevnt under
spørsmål 1 finnes det også en rekke generelle utviklingsmidler som
kan komme sosiale entreprenører på de nevnte samfunnsområdene til
gode. Arbeids- og velferdsdirektoratet har i utgangspunktet heller
ikke kompetanse til å vurdere kvaliteten på søknader på de nevnte
områdene, noe som også tilsier at det er mer hensiktsmessig at slike
ordninger håndteres av de respektive sektormyndighetene framfor
at det skal bygges opp parallell kompetanse på områdene i Arbeids-
og velferdsdirektoratet.
Spørsmål 5 Stortinget
ber regeringa vurdere å slutte seg til Europakommisjonen sitt "Social
Business Initiative" for å auke tilgang til finansiering for norske
sosiale entreprenørar."
EUs Social
Business Initiative ble lansert i 2011, og det er igangsatt en prosess
med anbefalinger til videre arbeid på feltet sosialt entreprenørskap
og sosial innovasjon i EU. Det er derfor hensiktsmessig å avvente
resultatene av dette arbeidet og eventuelle forslag til videre arbeid.
En vurdering av
tilslutning til ulike EU-initiativ på feltet sosial entreprenørskap
bør i tillegg ses i sammenheng med vår deltagelse i andre relevante EU-program
som Horisont 2020. Det bør også ses i sammenheng med den nasjonale
oppfølgingen på feltet. Jeg vil i den sammenheng vise til den tidligere nevnte
utredningen om rammer, virkemidler og insentiver for sosialt entreprenørskap
og den tverrdepartementale arbeidsgruppen som skal vurdere hvordan
vi kan videreutvikle vår innsats for sosialt entreprenørskap.