1.2 Samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning
Endringsdirektivet
skal legge til rette for mer miljøvennlig og trafikksikker transport.
Direktivet skal også redusere hindringer for intermodal transport
og sikre bedre etterlevelse av vekt- og dimensjonsdirektivet ved
innføring av felles kontrollsystem og -rutiner.
Endringsdirektivets
artikkel 1 punkt 8 introduserer nye bestemmelser i vekt- og dimensjonsdirektivet,
blant annet ny artikkel 10e om at medlemsstatene skal fastsette
regler om sanksjoner for overtredelse av vekt- og dimensjonsdirektivet
og at medlemsstatene skal treffe alle nødvendige tiltak for å sikre
at sanksjonene gjennomføres. Sanksjonene skal være virkningsfulle,
ikke-diskriminerende, avskrekkende og stå i forhold til overtredelsen.
Sanksjonene skal notifiseres til Kommisjonen og, for Norges del,
til EFTAs overvåkingsorgan.
Bakgrunnen for endringen
er at det gjennom vekt- og dimensjonsdirektivets levetid har utviklet seg
ulik håndhevingspraksis. Kommisjonen mener dette har ført til at
overlastovertredelser har økt, noe som gir negative konsekvenser
for veginfrastrukturen, trafikksikkerheten og konkurransen.
Ny artikkel 10f krever
Stortingets godkjenning av EØS-komiteens beslutning om å innlemme
endringsdirektivet i EØS-avtalen.
Endringsdirektivet
inneholder videre bestemmelser om økt tillatt totalvekt og lengde
for kjøretøy og vogntog. Økt totalvekt vil i hovedsak gjelde for motorvogner
som benytter alternative drivstoff, slik at ikke batterier, gasstanker
eller lignende reduserer nyttelasten. Økt tillatt lengde skal legge
til rette for mer aerodynamisk utforming av kjøretøyene, uten at lasteflaten
reduseres.
Endringsdirektivet
inneholder også bestemmelser om et felles kontrollsystem, basert
på to alternative løsninger: 1) kontrollsystemer i bakken eller
2) online-løsninger mellom kjøretøyet og kontrollmyndighetene.