Stortinget ber regjeringen
legge følgende overordnede prinsipper til grunn for en tillitsreform
i skolen:
-
Kvalitetsutvikling
i skolen skal bygge på få, overordnede mål, der profesjonen blir
inkludert i målutformingen nasjonalt og lokalt.
-
Det totale omfanget
av rapportering og dokumentasjonskrav på nasjonalt og lokalt nivå må
legges på et nivå som ikke går på bekostning av lærernes tid til
eleven og det profesjonelle handlingsrommet.
-
Mål og kvalitetsindikatorer
skal speile skolens brede kunnskapssyn.
-
Læringsfremmende
styringsprinsipper legges til grunn for kvalitetsvurderingen av
skolen.
-
Reell medbestemmelse
og tillit skal prege samarbeidet mellom skoleeier, skoleledelse og
lærerprofesjonen på alle nivåer.
-
Sterke profesjonsfellesskap
skal være bærebjelken i skolens faglige arbeid og utvikling.
-
Den profesjonelle
lærer har metodeansvar og gis et stort faglig handlingsrom.