Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra
Venstre, Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, viser
til representantforslaget.
Komiteen viser til at det er
bred politisk enighet om at alle barn har rett på en likeverdig
opplæring. Opplæringslova § 1-1 stadfester at skolen skal møte elever
og lærlinger med tillit, respekt og krav og gi utfordringer som
fremmer danning og lærelyst. En inkluderende skole er et bærende
prinsipp i norsk utdanningspolitikk, og komiteen støtter dette.
Komiteen er kjent med at det
dessverre er for mange barn med behov for ekstra hjelp og oppfølging
som ikke får dette. I mange tilfeller oppdages også behovet for
hjelp sent. Det medfører at en elev over tid ikke opplever mestring
på skolen, noe som påvirker motivasjonen og lærelysten. Komiteen mener
det må være et mål for alle skoleeiere å ha rutiner som fanger opp
elever som har behov for ekstra oppfølging og for spesialundervisning. Komiteen vil
også understreke at spesialundervisning ikke nødvendigvis må bety
undervisning adskilt fra klassen.
Komiteen viser til at det de
senere årene er utarbeidet flere undersøkelser om spesialundervisning i
Norge. Et eksempel på dette er Barneombudets rapport «Uten mål og
mening», lansert i mars 2017. I denne rapporten peker Barneombudet
på at rundt 50 000 barn får spesialundervisning hvert år, og at mange
av disse opplever at rettighetene deres brytes, samt at de ikke
får den utdanningen de har krav på. Komiteen vil også peke på funnene
i Fylkesmennenes tilsyn for 2016, som viser at skolene må forbedre
sin forvaltningskompetanse innenfor spesialundervisning. Komiteen mener
dette understreker behovet for økt innsats på dette feltet.
Komiteen har merket seg at
Kunnskapsdepartementet har nedsatt en ekspertgruppe for barn og unge
med behov for særskilt tilrettelegging under ledelse av professor
Thomas Nordahl. Komiteen imøteser
utvalgets anbefalinger, som skal foreligge våren 2018. For øvrig
viser komiteen til
gjennomgangen av iverksatte tiltak i statsrådens svarbrev 15. mai
2017 til komiteen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at det brukes store ressurser på spesialundervisning
i norsk skole, og at mange elever får hjelp for sent i opplæringen. Flertallet mener
dette er en utvikling som må snus, slik at alle elever får muligheten
til å oppleve mestring på skolen. Det er viktig at alle barn møtes med
høye forventninger, og at barnehager og skoler er inkluderende arenaer. Flertallet viser
til at de fire samarbeidspartiene har stått sammen om behovet for
å gjøre noe med spesialundervisningen i skolen, og viser til omtalen
av de tiltakene som er igangsatt i perioden, i statsrådens svarbrev
til komiteen. Flertallet viser
også til det pågående arbeidet til ekspertgruppen nedsatt av Kunnskapsdepartementet
og imøteser resultatene av dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil avvente utvalgets anbefalinger.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en plan for at alle elever med behov
for spesialundervisning får opplæring av fagpersoner med pedagogisk
eller spesialpedagogisk kompetanse.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, vil vise til at den rød-grønne regjeringen nedsatte
et ekspertutvalg, Midtlyngutvalget. Utvalgets rapport (NOU 2009:18)
ble fulgt opp videre med Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap.
Det var den første store helhetlige meldingen om det spesialpedagogiske
opplæringstilbudet i barnehager og skole på 20 år og resulterte
blant annet i en omfattende omorganisering av det statlige spesialpedagogiske
støtteapparatet. Dette har vært et viktig bidrag for å styrke tilbudet
til de elvene som trenger Statpeds tjenester. Oppfølgingen av utvalgets
øvrige anbefalinger ble gradvis fulgt opp, men fremdeles gjenstår
det utfordringer for at alle elever skal sikres et likeverdig og godt
opplæringstilbud. Ekspertutvalgets rapport, i tillegg til nyere
forskning, gir et godt kunnskapsgrunnlag for ytterligere å kunne
styrke opplæringen for barn og elever som trenger spesialpedagogisk
oppfølging.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
derfor at flere tiltak kan iverksettes raskt, og at det ikke er
nødvendig å vente til Nordahl-utvalget har ferdigstilt sitt arbeid.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Dokument 8:96 (2016–2017) om Lærerløftet
2.0, der forslagsstillerne fra Venstre blant annet foreslår tiltak
for økt spesialpedagogisk kompetanse på skolene.
Komiteen viser
til forslag 3 i dokumentet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i samråd med sektoren se til at alle skoler skal
ha tilgang på lærere med fordypning innen spesialpedagogikk.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, fremmer forslagene 1 og 4 i
dokumentet:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å styrke barns rettigheter til
spesialpedagogisk oppfølging innenfor rammene av fellesskapet gjennom
å styrke lovverket og øke den spesialpedagogiske kompetansen i skolen
og i kommunene.»
«Stortinget
ber regjeringen iverksette en helhetlig opprustning av PP-tjenesten.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser til forslag 2
i dokumentet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at alle elever med behov for spesialundervisning
får rett til opplæring av fagpersoner med godkjent relevant utdanning.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
forslag 6 i dokumentet:
«Stortinget
ber regjeringen styrke lærernes kompetanse ved at spesialpedagogikk
blir en obligatorisk del av lærerutdanningene og er et prioritert
fag i etter- og videreutdanningsstrategien ‘Kompetanse for kvalitet’.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer forslag 5 i dokumentet:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å lovfeste retten til Statpeds
tjenester.»