Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre
Simensen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina
Alexandrova, Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland,
fra Fremskrittspartiet, Harald T. Nesvik, Jørund Rytman og Christian
Tybring-Gjedde, fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet,
Liv Signe Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, vil framheve fordelene
ved at det i Norge har vært lang tradisjon for kontinuitet i utenriks-
og sikkerhetspolitikken, og at det har hersket bred enighet om verdiene
politikken har vært bygget på: demokrati, menneskerettigheter og
folkeretten.
Samtidig vil komiteen slutte
seg til at kontinuitet og bred enighet ikke må bety at
norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk blir statisk; endringer i
det sikkerhetspolitiske landskapet nødvendiggjør revurdering av
valg og prioriteringer for å ivareta norske interesser og hegne
om våre verdier.
Komiteen viser til at hovedlinjene
i norsk utenrikspolitikk sist var gjenstand for stortingsbehandling
våren 2009 gjennom Innst. S. nr. 306 (2008–2009), jf. St. meld.
nr. 15 (2008–2009) Interesser, ansvar og muligheter – hovedlinjer
i norsk utenrikspolitikk, og slutter seg til at konklusjonene fra
2009 generelt fortsatt er gyldige.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at stortingsmeldingen
fra 2009, jf. Innst. S. nr. 306 (2008–2009), jf. St. meld. nr. 15
(2008–2009), i ettertid har blitt beskrevet som et skille i norsk
utenrikspolitisk tenkning gjennom relanseringen av interessebegrepet
i norsk utenrikspolitikk, til forskjell fra en mer tradisjonell vektlegging
av identitet.
Flertallet slutter seg videre
til at det i årene etter 2009 har skjedd betydelige endringer på
det sikkerhetspolitiske området. Avtalen med Russland om en delelinje
i Barentshavet i 2010 var en milepæl i positiv forstand i norsk
utenrikspolitisk historie, men Russlands Krim-anneksjon i 2014 og
destabilisering av Øst-Ukraina utgjør samtidig i negativ forstand
den mest alvorlige utfordringen for den sikkerhetspolitiske orden
i Europa etter den kalde krigens slutt.
Flertallet ønsker velkommen
muligheten til en bred behandling av norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk.
Norsk utenrikspolitikk favner vidt. At de generelle konklusjonene
om utenrikspolitiske hovedlinjer i stortingsmeldingen fra 2009,
Innst. S. nr. 306 (2008–2009), jf. St. meld. nr. 15 (2008–2009),
fremdeles er gyldige, understreker etter flertallets oppfatning betydningen
av at den brede tilslutningen til forståelsen av norske interesser
står seg også i en endret sikkerhetspolitisk situasjon.
Komiteen mener
den foreliggende meldingen gir en konsis og presis beskrivelse av
endringene i det sikkerhetspolitiske landskapet og også framstiller bredere
utenrikspolitiske utfordringer i et sikkerhetspolitisk prisme.
Komiteen vil innledningsvis
også minne om at utenriks- og sikkerhetspolitiske endringer kan
skje raskt og uventet, uavhengig av behandlingen av norske stortingsmeldinger:
Høsten 1989 fikk Stortinget forelagt en stortingsmelding om utviklingstrekk
i det internasjonale samfunn og virkninger for norsk utenrikspolitikk,
Innst. S. nr. 181 (1989–1990), jf. St. meld. nr. 11 (1989–1990)
– knapt tre måneder før Berlin-murens fall.
Komiteen slutter seg til at
den sikkerhetspolitiske situasjonen Norge befinner seg i, er mer
alvorlig enn på lenge. Uforutsigbarhet er blitt betegnende for tiden
vi lever i. Norges nasjonale interesser må stå fremst i utenriks-
og sikkerhetspolitikken. Vi må ta aktive valg for å sikre de verdiene
vi tror på. Komiteen viser
til at meldingen omhandler at Norge skal ta målrettede valg for
å stå best mulig rustet i møte med dagens utfordringer.
Komiteen mener det må være
grunnleggende i utenriks- og sikkerhetspolitikken at vi setter Norges interesser
og Norges sikkerhet først. Samtidig er et fungerende og forpliktende
internasjonalt samarbeid både i Norges egeninteresse og et globalt
fellesgode. Norge skal vise fasthet, være forutsigbar og gjenkjennelig
i sin utenriks- og sikkerhetspolitikk.
Komiteen vil understreke at
NATO-medlemskapet har vært en bærebjelke for norsk utenriks-, sikkerhets-
og forsvarspolitikk i snart 70 år. Det transatlantiske
samarbeidet vil fortsatt være av avgjørende betydning for Norges
sikkerhet.
Komiteen viser videre til at
samtidig som norsk sikkerhetspolitikk gjennom hele etterkrigsperioden
har vært basert på kollektivt forsvar gjennom NATO-alliansen, har
det også vært Norges linje helt siden vår inntreden i NATO i 1949
ikke å tillate «baser for fremmede makters stridskrefter på norsk
territorium» i fredstid. Skiftende norske regjeringer har slått
fast at forhåndslagre og alliert øving i Norge ikke er i strid med
den selvpålagte basepolitikken.
Det er i Norges interesse
å opprettholde stabilitet og lavspenning i våre nærområder. Komiteen legger
derfor til grunn at alliert øving, trening og annen aktivitet i
norske ansvarsområder skal bidra til å opprettholde nordområdene
som et lavspenningsområde.
Komiteen viser til at bevilgningene
til Forsvaret i årene som kommer skal øke, og at det forsvarspolitiske
løftet i langtidsplanen for forsvarssektoren, jf. Innst. 62 S (2016–2017),
jf. Prop. 151 S (2015–2016), vil komme vår egen og NATOs sikkerhet
til gode. Intensiveringen av arbeidet for å skape forståelse for
norske interesser i NATO er særlig viktig, ikke minst i nordområdene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at Norge er NATO i nord, og NATO-samarbeidet må fortsatt prioriteres.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
vil prioritere å øke forsvarsbudsjettet opp mot 2 pst. av BNP innen
2024.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understrekar
at den norske basepolitikken har vore ein berebjelke i norsk sikkerheitspolitikk
sidan Noreg vart med i NATO i 1949, og at basepolitikken framleis
skal liggje fast.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet viser til at forsvarssjefen gjennom sitt
fagmilitære råd la opp til eit balansert forsvar, då i tydinga operativ
likevekt på land, til sjøs og i lufta. Eit slikt forsvar ville sikre
at Noreg, i eit kortare tidsrom, kunne handtere fleire typar trugsmål
på eiga hand inntil allierte kom til unnsetning. Eit balansert forsvar
gir difor ein viss handlefridom.
Denne medlemen viser til at
forsvarssjefen i sitt fagmilitære råd påpeika at det tek lengst
tid å få hjelp frå allierte i høve landstyrkar:
«Landmilitære forsterkninger
er de mest tidkrevende og logistisk sett mest omfattende forsterkningene
NATO kan levere. NATOs reaksjonsstyrker er spydspissen i en slik
forsterkning. De er imidlertid begrenset i omfang og vil bruke betydelig
tid før de kan settes inn i en operasjon i Norge.»
Denne medlemen viser til at
forsvarssjefen åtvara mot konsekvensane av ei nedbygging av landmakta:
«Risikoen knyttet
til reduksjoner i vår landmilitære evne kan derfor i liten grad
kompenseres av NATO, med mindre det stasjoneres styrker på norsk jord
til daglig, noe som det ved dette alternativet vil være relevant
å vurdere. uten evne til å yte motstand på bakken, er det en betydelig
risiko for at en motpart kan nå sine territorielle mål uten at vårt
nasjonale forsvar kan påvirke situasjonen.»
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at det forsvarssjefen
her åtvarar mot, er eit brot med norsk basepolitikk. Desse medlemene understrekar
at Noreg må syte for å ha sterk nok landmakt, hær og heimevern,
slik at me ikkje gjer oss avhengige av permanente utanlandske militære
styrkar på norsk jord.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet viser til at å nå NATO sitt mål om å bruke
2 pst. av BNP innan 2024 vil medføre ei vesentleg større økonomiske
ramme ut over den vedtekne langtidsplanen for Forsvaret (LTP), jf.
Innst. 62 S (2016–2017).
Denne medlemen understrekar
at ei auka økonomisk ramme for Forsvaret er naudsynt for å sikre
tilstrekkelege midlar til drift og investeringar i Hæren og Heimevernet. Denne medlemen viser til
at Senterpartiet under handsaminga av Innst. 62 S (2016–2017), jf.
Prop. 151 S (2015–2016), arbeidde for at den økonomiske ramma i
langtidsplanen måtte aukast ut over dei økonomiske rammene som låg
til grunn for langtidsplanen.
Denne medlemen viser til at
Senterpartiet under landsmøtet i 2015 vedtok at Noreg må auke løyvingane
til Forsvaret gradvis opp mot eit nivå tilsvarande 2 pst. av BNP,
i tråd med våre forpliktingar vedteke under NATO sitt toppmøte i
2014. Noreg sitt forsvarsbudsjett svarar i dag til om lag 1,5 pst.
av landet sitt BNP. I ei uroleg verd må løyvingane styrkast og brukast
på tiltak som styrker nasjonal forsvarsevne. Denne medlemen understrekar
at forsvarsbudsjettet må aukast vesentleg allereie for 2017, og
viser til at Senterpartiet gjer nettopp dette i sitt alternative
budsjett for 2017.
Komiteen mener
det er viktig å opprettholde og videreutvikle et godt forhold til
Norges nære venner og allierte, i Norden, Europa og USA. Komiteen støtter
å videreutvikle det tette sikkerhetspolitiske samarbeidet
med USA samt Tyskland, Storbritannia, Nederland og Frankrike. Komiteen gir
også sin tilslutning til en opptrapping av nordisk utenriks-, sikkerhets-
og forsvarspolitisk samarbeid, inkludert militær øving og trening.
Komiteen mener det er hensiktsmessig
å styrke dialogen med våre nordiske naboer.
Komiteen har merket seg at
Storbritannias uttreden av EU i liten grad er omtalt i meldingen.
Komiteen mener at et EU uten
Storbritannia vil ha utenriks- og sikkerhetspolitiske konsekvenser også
for Norge. Helt siden den fransk-britiske Saint-Malo-erklæringen
om EUs forsvarspolitikk i 1998 har Storbritannia spilt en nøkkelrolle
i utviklingen av EU som sikkerhets- og forsvarspolitisk aktør. Samtidig
har britiske myndigheter gjennomgående vært oppfattet som tilbakeholdne
og opptatte av at EU ikke må overlappe eller undergrave NATO-samarbeidet.
Det er fremdeles åpent om et EU uten Storbritannia vil kunne bety
en ytterligere fordypning av det sikkerhets- og forsvarspolitiske
samarbeidet mellom EU-landene. NATO forblir likevel den eneste organisasjonen
i Europa med reelle kollektive forsvarsforpliktelser og forsvarsevne.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til at det er i Norges interesse at NATO opprettholdes som den foretrukne
plattform for sikkerhetspolitisk dialog og samarbeid mellom Europa
og USA.
Komiteen støtter
Norges kandidatur både til FNs sikkerhetsråd i 2021–2022 og til
formannskapet for Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa
(OSSE) i 2020. Komiteen slutter
seg til økt oppslutning om folkeretten og FN-paktens prinsipper som
overordnede mål for en norsk medlemskapsperiode i Sikkerhetsrådet.
Norge har lang tradisjon for å opptre som brobygger på tvers av
etablerte blokker i FN. Reform av Sikkerhetsrådet er også et viktig mål:
Sammensetningen må bli mer representativ, og rådet bør utvides med
både faste og ikke-faste medlemmer. Det er dessuten behov for større
åpenhet rundt Sikkerhetsrådets beslutninger. Komiteen slutter seg videre
til at de viktigste målene for et norsk OSSE-formannskap i 2020
vil være å bidra til tillitsbygging, åpenhet og avspenning.
Komiteen viser til at en økt
polarisering i internasjonal politikk utfordrer etablerte spilleregler, og
at universelle menneskerettigheter er under press. Norge er avhengig
av en verden hvor det ikke er den sterkes rett som råder, og derfor
må vi hegne om folkeretten. Komiteen viser til viktigheten
av at Norge står sammen med våre allierte mot Russlands handlinger
i Ukraina. Samtidig er Russland vår nabo i nord, og Norge må ha
et pragmatisk samarbeid på en rekke områder. Komiteen vil særlig framheve behovet
for å hegne om det regionale samarbeidet som er møysommelig bygget
opp, både Barentssamarbeidet mellom Norge, Russland, Finland, Sverige og
EU-kommisjonen, og det norsk-russiske samarbeidet i nord.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser videre til at regjeringen
vil styrke forskningsinnsatsen i nord, og at en ny nordområdestrategi
ble lagt frem i april for å styrke den helhetlige tilnærmingen til
nordområdepolitikken og øke satsingen på kunnskapsbasert næringsutvikling
og infrastruktur i nord.
Komiteen understreker
at Norge må investere i et multilateralt rammeverk som sikrer Norges
interesser. Det er bekymringsfullt at disse rammene blir utfordret
av proteksjonisme og null-sum-spill-tankegang.
Komiteen mener Norge må støtte
vårt næringsliv og vår verdiskapning i et internasjonalt marked
som er blitt tøffere. Norske økonomiske interesser er derfor i sentrum
for utenrikspolitikken. Komiteen viser til utestasjonenes
viktige rolle i å bistå næringslivet i alt fra døråpning til gode
råd om sikkerhet og hvordan forebygge og unngå korrupsjon.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
meldinga stadfester at regjeringa vil halde fram arbeidet for fleirnasjonale
handelsavtalar. Desse medlemene viser
til at regjeringa tidlegare har signalisert at ein ser det som svært
viktig at Noreg skal kunne knyte seg til TISA- og TTIP-avtalane. Desse medlemene viser
til at sjølv om forhandlingane om desse avtalane noe er sette på
vent, er dei ikkje skrinlagt. Difor er framleis desse avtalane mest truleg
dei nye multilaterale investeringsavtalane Noreg vil stå ovanfor.
Desse medlemene viser til
Innst. 101 S (2015–2016):
«Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti syner til at TISA-forhandlingane
skjer utanfor WTO-systemet, og blir sterkt kritiserte frå fleire
hald, for å vere øydeleggane for WTO som forum for eit internasjonalt
handelsregime. Desse medlemene understreker at det er særs usikkert
om TISA-avtala vil kunne integrerast i WTO-regelverket, då mange
utviklingsland ser på ei vidare liberalisering av tenestemarknaden
som eit trugsmål mot den økonomiske utviklinga i landa.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
viser til at mange internasjonale handelsavtaler i dag handler om
mye mer enn reduserte tollsatser. I et høringssvar fra LO av 1. oktober
2015 sies det:
‘i de tradisjonelle
avtalene med varer er det lettere å beregne de økonomiske konsekvensene.
I de nye avtalene er de direkte næringsinteressene bare en del av
temaet. Tjenesteliberalisering på tvers av land gjør det nødvendig
med en annen analyse, der man vurderer spørsmål som samfunnssikkerhet,
skattekonkurranse, virkninger på arbeidsmarked og inntektsfordeling
og hvordan økonomisk styring fordeles. Det gjelder også spørsmål
om kontroll over offentlig sektor.’
Disse medlemmer
viser til LOs bekymring for at en eventuell TISA-avtale skal svekke
det politiske handlingsrommet knyttet til kontroll og styring med tjenester
i offentlig sektor og velferdstilbudet slik det er definert i Norge.
En avtale må ikke legge hindringer for samfunnsorganisering, forbrukerbeskyttelse, helse,
sikkerhet, miljø og arbeidstakerrettigheter. Det må unngås at TISA
pålegger eller fremtvinger privatisering, deregulering eller konkurranseutsetting
av offentlige tjenester på nasjonalt eller lokalt nivå. Dette gjelder
også muligheten for å etablere offentlig eierskap og styring i sektorer
som tidligere har vært privatisert.»
Desse medlemene viser til
at regjeringa i meldinga skriv at det er «viktig at WTO fortsetter
å gi resultater i form av nye avtaler og videreutvikling av regimet
for tvisteløsning». Desse
medlemene understrekar at norsk handelspolitikk tek utgangspunkt
i medlemskapet vårt i WTO, og vil peike på at dagens system for
tvisteløysingar, som baserer seg på tvistar og ev. søksmål mellom
statar, er føremålstenleg. Desse medlemene vil åtvare
mot at Noreg inngår internasjonale investeringsavtalar med investor/stat-tvisteløysingsmekanisme.
Eit utvida system der selskap kan saksøkje statar direkte gjennom
overnasjonale domstolar, vil gje meir rettsleggjering av samfunnet,
og det bør ein arbeide for å unngå.
Desse medlemene viser til
Innst. 101 S (2015–2016):
«Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg det store
tallet høringssvar som anbefaler at Norge ikke bør inngå i forhandlinger
om investeringsavtaler. Det mest kritiske ved TTIP-forhandlingene
er hvorvidt de ender med den tvisteløsningsordningen som allerede
er blitt den vanlige ved de bilaterale investeringsavtalene som
er inngått.
Disse medlemmer
vil påpeke at slike avtaler inneholder gjerne regler som gir selskap
adgang til å kreve erstatning fra regjeringer som vedtar lover eller fatter
beslutninger som påfører selskapet ‘tap av framtidig fortjeneste’,
såkalt ‘investor-stat-tvisteløsning’.
Disse medlemmer
viser videre til at det hvert år er mange eksempler på at selskap
reiser erstatningskrav overfor demokratisk vedtatt vern om folkehelse, miljø
og sosiale rettigheter. Nasjonal lovgivning gir normalt ikke erstatning
for en så vid tolkning av ‘tap av framtidig fortjeneste’ som investeringsavtalene gir.
Ved å opprette filialer i andre land kan et konsern dermed bruke
investor-stat-reglene i investeringsavtaler til å kreve erstatning
også i hjemlandet som hjemlandets lover ikke gir adgang til.
Disse medlemmer
vil påpeke at det derfor er viktig at Norge ikke inngår investeringsavtaler
som gir investorer sterke pressmidler mot stater, som investor-stat-tvisteløsning
og andre mekanismer for investeringsbeskyttelse. Disse medlemmer
viser til at LO gir uttrykk for samme uro i sin høringsuttalelse:
‘De utviklingstrekk vi har sett de siste årene med investor-stat-tvisteløsningsmekanismen
gir derfor god grunn til bekymring. LO kan derfor ikke støtte innføring
av ISDS-løsning i det norske rammeforslaget til bilaterale investeringsavtaler.’»
Komiteen understreker at vi
må se utenrikspolitikk og innenrikspolitikk i sammenheng. Kampen mot
terror og ekstremisme starter ute, men må også føres hjemme. Migrasjon
er et annet tema hvor vi klart ser sammenhengene mellom de krisene
som oppstår utenfor våre egne grenser, og de migrasjonsstrømmene
vi merker følgene av i Norge. Det er riktig å øke innsatsen i Europas
ustabile nabolag.
Komiteen understreker viktigheten
av å forebygge nye kriser, ikke bare håndtere de krisene som dominerer
agendaen i dag. Vi må samtidig være realistiske med tanke på hva
vi kan oppnå, og hvor Norge kan spille en rolle.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet støtter en helhetlig strategi for
sårbare stater og freds- og forsoningstiltak, og på denne måten
kan vi forebygge og hindre nye kriser.
Komiteen viser
til at det i meldingen varsles en styrket innsats for stabilisering
i Europas nabolag gjennom økt norsk bistand til ustabile områder
i Midtøsten, Nord-Afrika og Sahel. En prioritering av norsk bistand
til sårbare stater vil ikke bare kunne bidra positivt til fred og
stabilitet, men vil også kunne være effektiv fattigdomsbekjemping:
Framskrivninger viser at en stadig større andel av verdens fattige
i årene framover vil befinne seg i sårbare stater. Komiteen imøteser framleggingen
av Utenriksdepartementets bebudede strategi for norsk innsats i sårbare
stater og regioner og ser gjerne at Stortinget i egnet form får
mulighet til å drøfte denne dreiningen av norsk utenriks- og utviklingspolitikk.
Etter komiteens oppfatning
fører bistandsvirksomhet i sårbare stater med seg en rekke dilemmaer.
Vellykket innsats i sårbare stater avhenger av god risikostyring,
og bistanden bør være langsiktig, fleksibel og koordinert. Tilstedeværelse
er en annen forutsetning. Samtidig illustreres behovet for en strategi-
og prioriteringsdebatt av Chr. Michelsens institutts påpekning av
at andelen ekstremt fattige i Tunisia er 2 pst., mens andelen ekstremt
fattige i det mer tradisjonelle mottakerlandet Malawi utgjør 71
pst.
Komiteen registrerer at det
i meldingen varsles en dobling av norsk bistand til Vest-Balkan. Komiteen viser
til at utviklingen i regionen har endret seg siden 2011, og at det
kan finnes gode grunner til et sterkere norsk bistandsengasjement
på Vest-Balkan. Komiteen imøteser
i kommende budsjettproposisjon en nærmere redegjørelse for den planlagte innretningen
av norsk bistand til regionen, inkludert valg av bistandskanaler
og planer for koordinering med andre internasjonale aktører i regionen.
Komiteen viser til at selv
om omfanget av Norges engasjement i Afghanistan står i en særstilling
i nyere norsk utenriks- og sikkerhetspolitisk historie, jf. Innst.
248 S (2016–2017), vil det med en økt vektlegging av innsats i sårbare
stater igjen kunne oppstå situasjoner hvor Norge både har militær
og sivil tilstedeværelse i et land eller område. Komiteen vil understreke behovet
for tydelige retningslinjer for rollefordelingen og fungerende koordineringsmekanismer
mellom militære og sivile myndigheter.
For å
unngå at bistandsprosjekter rammes av væpnet strid, vil komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, likevel
advare mot en integrering av militær og sivil innsats; det prinsipielle
skillet mellom norsk militær og sivil innsats bør opprettholdes.
Flertallet viser til at meldingen
kort omtaler kvinners rettigheter, bekjemping av seksualisert vold og
inkludering av kvinner i fredsprosesser, men likevel ikke framhever
Norges støtte til og gjennomføring av sikkerhetsrådsresolusjon 1325
og påfølgende resolusjoner om kvinner, fred og sikkerhet.
Komiteen viser
til at i nyere forskning er den positive sammenhengen mellom likestilling
og fred solid dokumentert; det samme gjelder forbindelsen mellom
kvinners representasjon og varige fredsavtaler. Komiteen forutsetter derfor
at dette arbeidet vil bli videreført som en viktig satsing innen
norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk og i tråd med regjeringens
handlingsplan «Kvinner, fred og sikkerhet 2015–2018».
Komiteen ønsker velkommen
at det i meldingen varsles at mer ressurser vil bli tilført norsk
freds- og forsoningsdiplomati, etter at bevilgningene til dette
arbeidet de siste årene har blitt redusert. Etter komiteens oppfatning er norsk
fredsdiplomati også å anse som sikkerhetspolitikk, jf. for eksempel
Norges kontakt med Taliban allerede fra 2007 for å legge til rette
for forhandlinger om en fredelig løsning på konflikten i Afghanistan.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener Norges erfaringer på
dette feltet tilsier at fredsdiplomati bør videreføres som et sentralt
mulig norsk bidrag i andre konflikter.
Komiteen vil
understreke at den norske innsatsen for fred og forsoning forutsetter
at våre ansvarlige myndigheter makter å ta selvstendig initiativ,
utvise dristighet og akseptere risiko.
Komiteen viser til at verden
er inne i en teknologisk evolusjon som må forventes også å ha store konsekvenser
for internasjonal sikkerhetspolitikk, inkludert vårt eget forsvar
og trusselbilder vi vil måtte håndtere. Autonome våpen, cyber, posisjoneringsteknologi,
nye materialer og biologiske og medisinske gjennombrudd vil som
i tidligere industrielle revolusjoner også sterkt påvirke krigers
og konflikters gang. Slike nye våpen kan bli tatt i bruk også av
ikke-statlige aktører. For et land som Norge har denne utviklingen
både forsvars- og nedrustningspolitiske konsekvenser.
Komiteen mener Norge må utvikle
sin egen kompetanse og ta nødvendige internasjonale initiativ for
å regulere utvikling og bruk av hel- og halvautonome våpensystemer
og annen ny teknologi som kan utfordre grunnleggende prinsipper
i krigens folkerett.
Komiteen viser til at meldingen
trekker opp ulike utfordringer basert på trender vi allerede ser
i dag, og hvordan Norge kan møte disse utfordringene. Forsvarets
forskningsinstitutt (FFI) påpeker i sitt høringsnotat at det er
viktig også å være årvåkne for nye trender som kan få betydning
for sikkerhets- og utenrikspolitikken i fremtiden. Komiteen støtter dette, og
mener i tillegg at alternative fremtidsscenarier til det som anses
som en sannsynlig utvikling, må være en viktig del av bakgrunnsarbeidet
i forbindelse med sikkerhetspolitisk analyse og beredskapsplanlegging.
Komiteen viser til at vi står
ovenfor endringer i global geopolitikk. Mye tyder på at vi går fra
en unipolar verden til en verden med flere maktsentra. Dette vil
få konsekvenser for Norge.
Komiteen merker seg at Kinas
fremvekst som en økonomisk og militær stormakt vil ha implikasjoner
for norsk nærings-, utenriks- og sikkerhetspolitikk. Ifølge en rapport
fra The Economist i 2016 (The Chinese consumer in 2030) vil veksten
i den kinesiske middelklassen føre til en høy vekst i privat forbruk.
I løpet av de neste femten årene vil forbruksveksten i Kina tilsvare
det totale private forbruket i EU i dag, og etterspørselen etter
kvalitetsprodukter vil øke sterkt. Dette gir store muligheter for
både europeisk og norsk næringsliv. Fra et sikkerhetspolitisk perspektiv
vil Kinas vekst kunne få konsekvenser for Europa og Norge. USA retter
mer av sin oppmerksomhet mot Øst-Asia.
Etter komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstrepartis syn, er meldingen for nærsynt
og dermed for lite orientert mot de store globale utviklingstrekkene
som migrasjon, ulikhet, klima og Asias fremvekst, som kommer til
å påvirke norsk utenrikspolitikk i langt større grad enn det denne meldingen
synliggjør.
Komiteen mener
det er naturlig å ta utgangspunkt i våre interesser og våre nærområder,
og mener det er behov for en analyse av hvordan forflytningen av
global makt mot Asia preger dette. Kina står fram som en av verdens
viktigste makter, og Asia som den dominerende regionen i økonomisk
forstand. USA vender seg i større grad mot Asia. Et nytt rivaliseringsforhold
mellom USA og Kina kan dominere verdenspolitikken. Alle disse utviklingstrekkene
påvirker Norges posisjon.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til at meldingen inneholder analyser av de globale maktforholdene
og også betydningen av de fremvoksende økonomier i Asia. Hele kapittel 5
i meldingen er viet de globale maktforholdene. Flertallet viser til at Norge
fortsatt vil være tettest knyttet økonomisk, politisk og militært
til Europa og Nord-Amerika selv om maktsentra i andre deler av verden
gjør seg gjeldende. De viktigste veivalgene for vår utenriks- og
sikkerhetspolitikk handler dermed om vårt forhold til allierte i
Europa og USA.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener at et
fortsatt godt forhold til USA fremdeles må være en hovedprioritet i
norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk, og støtter regjeringens initiativ
til en USA-strategi.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at meldingen, til tross
for et godt veivalg i vektleggingen av Europa og Norden i vår sikkerhet,
legger opp til en fortsatt for tett tilknytning til USA, dette på
tross av dramatiske endringer i både USAs innflytelse i verden og
de politiske endringene der. Meldingen er også, etter dette medlems syn,
for reaktiv og sikkerhetsfokusert, med for små ambisjoner på Norges
vegne om at vi selv kan forme vår egen utenrikspolitikk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til at meldingen slår fast at militært vil USA fastholde sin
posisjon som verdens eneste supermakt. USA står alene for over en
tredel av verdens militærutgifter. Landet har også de mest høyteknologiske
væpnede styrkene. USAs forsprang reduseres noe, spesielt teknologisk,
men avstanden til andre stormakter forblir stor.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener dette veivalget
er en anerkjennelse av at vi ikke lenger utelukkende kan lene oss
på USA for vår sikkerhet ,og en enda viktigere anerkjennelse av
at vi må vektlegge våre nærområder sterkere, fordi det er der vi
har våre sterkeste interesse- og verdifellesskap.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen understreker at de politiske endringene i USA påvirker
det transatlantiske samarbeidet. Disse medlemmer støtter derfor
regjeringen i dens ønske om å gjennomføre en «egen strategi for
vårt langsiktige forhold til USA».
Disse medlemmer ser frem til
at resultatene fra den nye USA-strategien legges frem for Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti mener at meldingen i sin helhet legger til grunn
en for snever forståelse av sikkerhet og utenrikspolitikk og mangler
analyser og tiltak for noen av de mer definerende globale utviklingstrekkene
i verden i dag. Disse
medlemmer understreker betydningen av økende ulikhet, migrasjon
og klimaendringer for vår egen sikkerhet. Disse medlemmer savner en
tydeliggjøring av disse dimensjonene og en refleksjon over hvordan
dette skal synliggjøres i våre sikkerhetspolitiske valg i denne
meldingen. Økende ulikhet, migrasjon og klimaendringer er drivere
for konflikt, og økende ulikhet innad i land kan føre til destabilisering
og stagnerende politisk og sosial utvikling i landene. Sikkerhetspolitikken
må derfor også sees i sammenheng med utviklingspolitikken.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti understreker at også
sikkerhetspolitikken må bygge opp under FNs bærekraftsmål.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at regjeringen fremhever at vi er i en brytningstid med store
endringer, samtidig som det tegnes et bilde av at den norske politikken skal
ligge fast. Disse
medlemmer mener imidlertid at dramatiske og grunnleggende
endringer i verdenssituasjonen som meldingen beskriver, også må
føre til en mer grunnleggende debatt om endringer i hvordan Norge
skal innrette sin sikkerhetspolitikk. Disse medlemmer støtter derfor
de ansporinger til endring som meldingen skisserer, og håper det
i større grad enn de siste årene også reflekteres i regjeringens
faktiske utenriks- og sikkerhetspolitiske valg.
Disse medlemmer mener også
at den noe snevre forståelsen av utenrikspolitikk som meldingen
tar utgangspunkt i, gjør at meldingen er svært lite ambisiøs på
Norges egne vegne. Disse
medlemmer mener at Norge bør, i større heller enn i mindre grad,
ta ansvar på områder der vi selv kan bidra til en bedre verden.
Norge bør ha en aktiv, heller enn kun reaktiv, utenrikspolitikk
der vi forsøker å utnytte det handlingsrommet vi har. Det er flere
saksfelt der Norge har særlig ekspertise og respekt som vi burde utnytte.
Eksempler på saker hvor Norge i større grad bør ta et ledende engasjement,
er atomnedrustning, konfliktforebyggende arbeid og reform av FNs
fredsbevarende styrker. Dette er alle felt der Norge har bidratt
aktivt, og hvor vi kan styrke vårt engasjement.
Disse medlemmer savner også
en grundigere analyse av betydningen for staters menneskerettighetsbrudd
og manglende demokratisk utvikling som en del av den norske sikkerhetspolitikken.
Stabilitet nevnes flere ganger som et mål i meldingen, men uten
tydelig refleksjon rundt hvilke regimer Norge skal bidra til å stabilisere,
og hvilke sikkerhetspolitiske konsekvenser det kan få. Disse medlemmer viser
til at den såkalte arabiske våren langt på vei skjedde på grunn
av at tilsynelatende stabile regimer i for stor grad undertrykket
egen befolkning. Vi ser i dag at flere regimer, inkludert vår egen
allierte Tyrkia, har en svært dramatisk og autoritær utvikling. Det
er avgjørende at Norge slår hardt ned på denne utviklingen og bruker
de tiltak som er til rådighet for å sende et signal om at brudd
på menneskerettigheter er uakseptabelt.
Disse medlemmer understreker
den avgjørende sammenhengen mellom gjensidig nedrustning og vår
egen og verdens sikkerhet. Disse medlemmer undres derfor
over at regjeringen ikke signaliserer tydeligere initiativ for reelle
nedrustningstiltak. Disse
medlemmer mener at Norge skal ha en ledende rolle – igjen
– i det internasjonale nedrustningsarbeidet, og melde oss på de
prosessene som regjeringen nå er passive til.
Disse medlemmer viser til
Godal-utvalget, som evaluerte Afghanistan-innsatsen til Norge og fant
at den kun lyktes i å få Norge til å være en god alliert, men mislyktes
i å skape sikkerhet, stabilitet og demokratisk utvikling i Afghanistan. Disse medlemmer er
skuffet over at utvalgets konklusjoner ikke i større grad har fått
implikasjoner for regjeringens refleksjoner rundt våre sikkerhetspolitiske
valg.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis merknader
i Innst. 248 S (2016–2017) om viktigheten av å revurdere grunnlaget
vi bestemmer vårt bidrag i internasjonale operasjoner på, og viser
til forslaget om å utvikle en ny doktrine for deltakelse i slike
operasjoner. Dette
medlem savner også en entydig formulering om at Norge ikke
skal delta i krig som ikke har et klart FN-mandat.
Dette medlem mener utenrikspolitikken
i større grad bør være arena for bred og åpen debatt. Det finnes
viktige debatter og sterke uenigheter som ikke reflekteres godt
nok i partipolitikken. Der det tenkes for likt, tenkes det for lite.
Det er ikke et mål i seg selv med konsensus. Det er derimot et mål
at det eksisterer ulike ideer og syn, men at man har evne til å
oppnå konsensus i sentrale spørsmål.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet viser til at regjeringa i meldinga slår
fast at global oppvarming vil føre til turke- og flaumkatastrofar fleire
stader, avlingar vil i større grad feile, tilgjenge på reint vatn
avta og matsikkerheit vil verte utfordra. Denne medlemen understrekar
at det er ei viktig prioritering for Noreg å opprette beredskapslagring av
korn på nytt. Eitt års beredskapslagring av matkorn og fôrkorn er
naudsynt for å sikre den norske matvareberedskapen.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
regjeringa i meldinga skriv at
«det er viktig for
regjeringen å videreføre Norges gode politiske og økonomiske forbindelser
med Storbritannia,»
og at regjeringa
uttrykkjer at målet er eit tett handelspolitisk samarbeid med Storbritannia
også etter utmeldinga av EU. Desse medlemene understrekar
at brexit vil skape ein ny dynamikk også i Noreg sitt forhold til
Europa ved at det oppstår eit alternativ til dagens EØS-avtale. Desse medlemene understrekar
at Noreg må følgje utviklinga svært tett med sikte på å nytte dei
molegheitene som oppstår. Regjeringa bør ha ei meir offensiv haldning
til molegheitene som vert opna som følgje av at Storbritannia går
ut or EU, ikkje minst med tanke på å styrkje det norske folkestyret
ved å ta tilbake meir nasjonalt sjølvstende.