Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ferhat Güven, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til at årsmeldingen trekker frem viktige
menneskerettslige utfordringer for Norge. Komiteen merker seg at Norges nasjonale
institusjon for menneskerettigheter, som ble opprettet av Stortinget
i 2015, arbeider konstruktivt og bra med å utvikle metoder og gi tydelig,
mest mulig presis og informativ vurdering av situasjonen på ulike
felt.
Komiteen ser positivt på måten
institusjonen har arbeidet på for å finne egnet form, metodikk og arbeidsmåte.
De tre strategiske målsettingene; å være en sterk faglig aktør,
en samlende brobygger og en tydelig vaktbikkje som ligger til grunn,
gjenspeiles tydelig i årsmeldingen og i dialogen med Stortinget.
Komiteen merker seg at årsmeldingens
innledende del handler om utviklingstrekk på viktige områder og
drøfter grunnleggende forutsetninger for at en stat skal kunne oppfylle
sine menneskerettslige forpliktelser i henhold til menneskerettighetene.
Årsmeldingen inneholder anbefalinger om hvordan dette kan forbedres
på disse områdene: nasjonal gjennomføring av menneskerettighetene,
urfolk, ytringsfrihet, asyl- og innvandring, nye politimetoder –
dataavlesing, etterretningstjenestens overvåkingsvirksomhet, barnevern
og retten til familieliv, eldre, kjønnsidentitet, nasjonale minoriteter,
religions- og trosfrihet, retten til rettferdig rettergang, næringsliv
og menneskerettigheter, tvang i helse- og omsorgssektoren og frihetsberøvelse.
Det vises til anbefalingene
i årsmeldingen på disse områdene, og komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå anbefalingene i årsmeldingen for 2016
fra Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter og komme
tilbake til Stortinget på egnet måte med hvordan anbefalingene er
fulgt opp.»
Komiteen viser
til årsmeldingen, som har fordypet seg i tre hovedområder: enslige
mindreårige asylsøkere, sjøsamenes rett til sjøfiske og Grunnloven
§ 102 andre punktum. Temarapportene går grundigere igjennom disse
tre områdene og konkluderer med klare anbefalinger på hvert felt:
«Norske myndigheter
må gi enslige mindreårige asylsøkere over 15 år et omsorgstilbud
som både kvalitativt og rettighetsmessig er likeverdig det tilbudet
som gis til enslige mindreårige asylsøkere under 15 år og øvrige
barnevernsbarn.
En eventuell ny lov
om omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere under 15 år
må gi enslige mindreårige asylsøkere et likeverdig tilbud som øvrige
barnevernsbarn.»
«Sjøsamenes rett
til fiske som en del av deres kulturøvelse og basert på deres historiske
fiske, bør lovfestes. Det samme gjelder retten til en positiv forskjellsbehandling
ved tildeling av kvoter og tilsvarende, hvis dette er nødvendig
for ivaretakelsen av sjøsamenes materielle kulturgrunnlag.
Sjøsamenes rett til
deltakelse i bruk, styring og forvaltning av sitt materielle kulturgrunnlag
må sikres bedre i lovverket enn hva som er tilfellet i dag for at
Norge skal oppfylle sine internasjonale forpliktelser.
Lovgivningen må sikre
at inngrep som kan innvirke på sjøsamenes materielle kulturgrunnlag
blir tilstrekkelig utredet.»
«Regjeringen bør
utrede i hvilken utstrekning tvangsmiddelbruk i medhold av straffeprosessloven § 222d
og politiloven § 17d er forenelig med Grunnloven § 102, andre punktum.
Man bør vurdere å suspendere adgangen til tvangsmiddelbruken inntil Stortinget
har tatt stilling til grunnlovsspørsmålet.
Det er behov for
en helhetlig gjennomgang og evaluering av de metoder politiet og
forsvaret har til disposisjon for å bekjempe terrorisme og andre alvorlige
trusler.»
Komiteen viser til at disse
anbefalingene blant annet peker på behov for endringer i dagens
lover og forskrifter og behov for ytterligere utredninger og presiseringer.
Komiteen understreker at oversendelse
av rapporten til regjeringen ikke innebærer at Stortinget har tatt
stilling til konklusjonene eller anbefalingene fra Norges nasjonale
institusjon for menneskerettigheter.