Forslag fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen
vurdere en gjennomgang av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet (NKVS)
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Kvalitetsvurderingssystemet
skal ivareta skolens brede kunnskapssyn, bygge på tillit til lærerne og
legge til rette for økt profesjonelt handlingsrom.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen
videreutvikle kvalitetsvurderingssystemet med vekt på at det skal
fange en større bredde av skolens mål og i større grad skal fungere
som pedagogisk støtte og et verktøy for dem som jobber i skolen.
Lærere, ledere, skoler og kommuner må involveres tett i arbeidet
med denne videreutviklingen.
Forslag fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen
sørge for å innføre en oppfølgingsordning der ekstra bistand og
veiledning tilbys til et hensiktsmessig antall kommuner/skoler ut
fra utarbeidelse av et bredere og mer helhetlig sett med indikatorer
som gjenspeiler skolens brede samfunnsoppdrag, i tillegg til Fylkesmannens
skjønnsmessige vurderinger.
Forslag fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen
sørge for at tilbudet om bistand og veiledning i oppfølgingsordningen som
hovedregel er frivillig, men også vurdere hvorvidt Fylkesmannen
skal kunne pålegge veiledning til kommuner/skoler som over tid ikke
gir et opplæringstilbud av tilfredsstillende kvalitet.
Forslag fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til innføring av kompetansekrav
for lærere som skal undervise i praktisk-estetiske fag.
Forslag fra Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen
avvikle Norges deltakelse i Programme for International Student
Assessment.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen
gjennomføre nasjonale prøver som utvalgsprøver.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om at det ikke kan stilles lokale krav til kartlegging
og dokumentasjon ut over det som kreves i forskriftene til opplæringslova.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen
innlemme de nasjonale utvalgsprøvene i skriving og de frivillige
karakter- og læringsstøttende prøvene i det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen
ikke etablere en såkalt fast nedre grense for kvalitet i grunnskolen.
Forslag 12
Stortinget vil be
regjeringen om, i samarbeid med sektoren, å videreutvikle det nasjonale
kvalitetsvurderingssystemet som et læringsstøttende og pedagogisk
verktøy, og som ivaretar en større bredde av skolens mål.