1. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, mener at den fremlagte meldingen
om virksomheten i Avinor gir et godt bilde av utviklingen i selskapet
siden forrige melding ble lagt frem i 2013. De overordna strategiene
for Avinor har i hovedsak ligget fast siden selskapet ble etablert
i 2003, og denne meldingen legger heller ikke opp til omfattende
endringer.
Komiteen viser til at Avinors
samfunnsoppdrag er å eie, drive og utvikle et landsomfattende nett av
lufthavner for sivil sektor og en samlet flysikringstjeneste for
sivil- og militær sektor. Komiteen vil understreke at
selskapet også har andre mer definerte samfunnsoppgaver som eieren
har fastsatt.
Komiteen viser videre til at
Avinor i utgangspunktet skal være selvfinansiert og ikke får direkte tilskudd
over statsbudsjettet. Internt i selskapet skal det være en samfinansiering
mellom lønnsomme og ulønnsomme lufthavner. I 2016 hadde åtte lufthavner positivt
driftsresultat, mens 38 lufthavner hadde negativt driftsresultat.
Komiteen viser til at Avinor
har ansvaret for 45 lufthavner etter at Narvik lufthavn, Framnes
ble lagt ned 31. mars 2017. I tillegg er det i dag rutetrafikk på
fire lufthavner utenfor Avinor: Sandefjord, Stord, Notodden og Ørlandet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, vil understreke viktigheten av at man viderefører
dagens finansiering av Avinor.
Flertallet er videre åpne for
at man vurderer å la Vinmonopolet ta over driften av taxfree-ordningen når
gjeldende avtale utløper, og viser til at Stortinget har bedt om
en slik utredning ved behandlingen av Prop. 1 S (2016–2017).
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til viktigheten av at selskapet
videreutvikles i tråd med intensjonene i moderniseringsprogrammet,
og at det gis klare insentiver for at Avinor kan styrke sin betydning
i å utvikle en konkurransekraftig luftfartsnæring med god tilgjengelighet
i hele landet. Disse
medlemmer vil understreke at Avinor videre bør rette sin innsats
primært mot samfunnsoppdraget innenfor den selvfinansierende rammen.