Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Lene Langemyr og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø, viser til at regjeringen fremmer forslag til lovvedtak om endringer i skipsarbeidsloven vedrørende rederiers garantiplikt.

Forslaget gjennomfører vedtatte endringer i Maritime Labour Convention (MLC), som trådte i kraft 18. januar 2017. Komiteen ser at konvensjonsendringene innebærer nye krav om økonomisk sikkerhet for forlatte sjøfolk og økonomisk sikkerhet ved død eller langvarig uførhet.

Endringene i MLC består blant annet av krav til økonomisk sikkerhet for sjøfolk som har blitt forlatt av rederiet («abandonment»). Etter MLC anses en sjømann å være forlatt når rederiet i strid med konvensjonen eller arbeidsavtale unnlater å dekke sjømannens hjemreisekostnader, har forlatt sjømannen uten nødvendig underhold og støtte eller på annen måte ensidig har brutt forbindelsen med sjømannen, herunder ved å unnlate å utbetale avtalt lønn i minst to måneder. En typisk situasjon er at skipet forlates i en havn eller ankret utenfor havneområdet mens sjøfolkene verken har proviant eller for eksempel olje for å sikre elektrisitet om bord. Komiteen støtter disse endringene.

Komiteen er enig i at denne sikkerhetsstillelsen skal dekke grunnleggende behov inntil sjøfolkene er kommet hjem, minst fire måneders utestående lønn og andre påregnelige kostnader, herunder hjemreisekostnader. Etter MLC kan sikkerhetsstillelsen for eksempel være i form av en forsikring eller en garantiordning som sikrer at det er tilstrekkelige midler til rådighet, og som hurtig kan yte bistand til forlatte sjøfolk.

Komiteen støtter at det skal være dokumentasjon tilgjengelig om bord som viser at slik sikkerhet er stilt. Sjøfolkene skal også kunne rette krav om utbetaling direkte til sikkerhetsstilleren.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at disse endringene blant annet medfører at det skal etableres et økonomisk sikkerhetssystem, jf. forslaget i proposisjonen, som skal sikre betaling fra det gjeldende rederi for dekning av utestående lønnskrav mv. for alle sjøfolk som er omfattet av MLC.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at disse endringene blant annaet medfører at det skal etableres økonomisk garanti/forsikring, jf. forslaget i proposisjonen, som skal sikre betaling fra det gjeldende rederi for dekning av utestående lønnskrav mv. for alle sjøfolk som er omfattet av MLC.

Komiteen viser til at kravet om økonomisk sikkerhet for forlatte sjøfolk skal inngå i MLC-sertifikatet og vil være gjenstand for kontroll både av flaggstaten og i forbindelse med havnestatskontroll.