2.1 Innledning
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Laila Davidsen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove Trellevik,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad og Morten Ørsal
Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet,
lederen Geir Pollestad, fra Venstre, Pål Farstad, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, viser til Prop. 92 L
(2016–2017) Endringer i konsesjonsloven, jordloven og odelsloven
mv. (konsesjonsplikt, odlingsjord, priskontroll deling og driveplikt).
Komiteen viser til at næringskomiteen
gjennomførte høring om Prop. 92 L (2016–2017) torsdag 11. mai 2017.
Det var 7 høringsinstanser som deltok på høringen.
Komiteen viser til at proposisjonen
inneholder en rekke forslag til endringer i konsesjonsloven, odelsloven
og forpaktningsloven. Komiteen viser videre
til at det blant annet foreslås endringer i reglene om konsesjonsplikt,
odlingsjord, priskontroll, deling og driveplikt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, understreker
eiendomslovgivningens store betydning for landbruket og økonomiske
fordeling og maktforhold i Norge. Gjennom generasjoner har eiendomslovgivningen
bidratt til spredt og mangfoldig privat eierskap til jord og skog
i Norge.
Flertallet viser til at det
må gjøres en avveiing av hensynet til den private eiendomsrett og
hensynet til samfunnets behov. Det er på denne bakgrunn gjort betydelige
endringer opp gjennom årene i eiendomslovgivningen i landbruket.
Felles for disse endringene er at de er basert på et solid faktagrunnlag gjennom
omfattende ordinære lovprosesser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at med dagens politiske flertall med Høyre og Fremskrittspartiet
i regjering og Venstre og Kristelig Folkeparti som støttepartier, ser
vi at ideologisk overbevisning har erstattet kunnskap og forståelse
om endringenes betydning i samfunnet.
Disse medlemmer peker på at
denne saken er en oppfølging av en bestilling fra de fire partiene som
i realiteten ville ha satt konsesjonsloven helt ut av spill. Disse medlemmer mener
det er positivt at regjeringen ikke har fulgt opp alle bestillinger
fra de fire partiene.
Disse medlemmer peker på at
forslagene som har vært på høring, og konsekvensene av disse i for
liten grad er utredet. Blant annet har regjeringens eget Regelråd
påpekt dette i sitt høringsinnspill. Med en mangelfull prosess er
det vanskelig å se de fulle konsekvensene også av forslag som isolert
sett virker å ha begrensede konsekvenser.
Disse medlemmer registrerer
at det i høringen har vært noe støtte til en liberalisering av regelverket
for rene skogeiendommer. Konsekvensene av dette, sett i sammenheng
med adgangen til å dele eiendommer og vår eiendomsstruktur, kan
gi utilsiktede virkninger. Disse medlemmer mener det
er mest formålstjenlig å avvente alle endringer i konsesjonsloven
til konsekvensene er tilstrekkelig belyst.
Komiteen mener
det er betydelige utfordringer knyttet til eiendomsstrukturen, blant
annet med lav omsetningstakt, stor andel leiejord og eierskap gjennom
passive rettssubjekter som dødsbo.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti mener dette er utfordringer som i noen grad kan
være knyttet til konsesjonsloven, men at det trengs en langt bredere
tilnærming enn det regjeringen har lagt opp til. Disse medlemmer mener det
er behov for en egen offentlig utredning om eierforhold i landbruket.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en offentlig utredning om eierforhold
i landbruket der målet er økt omsetning av landbrukseiendom, redusert andel
leiejord og aktive eiere.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at de fleste forslagene som er fremmet i
proposisjonen, er oppfølginger av anmodningsvedtakene som Stortinget
fattet i behandlingen av Prop. 124 L (2013–2014) om endringer i konsesjonsloven
og tvangsfullbyrdelsesloven (opphevelse av priskontroll). Flertallet viser
til at det i proposisjonen er gjort flere endringer i forhold til
de forslagene som ble sendt på høring. Flertallet viser til at regjeringen
i proposisjonen imøtekommer noen av innvendingene under høringen
samtidig som forslagene ivaretar føringene fra Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener
konsesjonslovgivningen og tilhørende regler
er svært viktige for å sikre en spredt eierstruktur i Norge, og
viktig i et fordelingsperspektiv.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
kritiske til at de endringer regjeringen foreslår er nødvendige
eller hensiktsmessige for å få opp omsetningen av landbrukseiendommer
i Norge og om endringene vil sikre en mer effektiv arrondert driftsstruktur.
Flere har påpekt at endringen faktisk kan ha motsatt virkning. Det
avgjørende ved denne bærebjelken i norsk lovgivning er å sikre et
lokalt eierskap hvor eier er bosatt i det område eiendommen ligger.
De forslag regjeringen legger opp til, er derfor også en trussel
mot spredt bosetting og vil kunne bidra til sentralisering. Dette
gjelder også for skog.
Disse medlemmer er ikke fremmede
for hensiktsmessige velbegrunnede endringer i eiendomsreglene. Det
fremlagte forslag er svært dårlig begrunnet. Flere høringsinstanser
har bedt om at dette må vurderes i en større helhet, og at saken
ikke burde behandles på nåværende tidspunkt med nåværende forarbeid.
Dette er bakgrunnen for at disse medlemmer ønsket å utsette
denne saken, og også fremmet forslag om dette i komiteen. Det vises
også i så måte til Regelrådets uttalelse om forarbeidet (høringsnotatet)
til denne saken (proposisjonen s. 15) hvor de uttaler:
«Regelrådets samlede
vurdering er at konsekvensutredningen ikke tilfredsstiller kravene
i utredningsinstruksen punkt 2.1 og dermed heller ikke punkt 2.2.
De seks minimumsspørsmålene i utredningsinstruksen punkt 2.1 er
ikke besvart i høringsnotatet.»
Regelrådet sier
videre:
«Den mangelfulle
konsekvensvurderingen gjør det vanskelig for høringsinstansene å
vurdere forslaget.»
Disse medlemmer kan ikke se
at proposisjonen «reparerer» de svært alvorlige mangler Regelrådet
har påpekt. Disse
medlemmer mener av denne grunn at det er svært uforsvarlig
å ta saken til behandling nå, og vil foreslå å sende saken tilbake
til regjeringen. Behandles den nå, vil disse medlemmer stemme mot
de dyptgripende endringer regjeringen foreslår.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Prop.
92 L (2016–2017) Om endringer i konsesjonsloven, jordloven og odelsloven
mv. (konsesjonsplikt, odlingsjord, priskontroll, deling og drivplikt
mv.) sendes tilbake til regjeringen.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre legger avgjørende vekt på at Norge skal ha en eiendomspolitikk
og jordforvaltning som bygger på privat eiendomsrett og individuelt
forvaltningsansvar, og som sikrer landets knappe jordbruksressurser
på en langsiktig og bærekraftig måte, slik at også kommende generasjoner kan
få dekket mest mulig av sitt behov for matvarer fra norsk matproduksjon. Disse medlemmer anser
jordloven og driveplikten for å være det viktigste instrumentet
for å sørge for at alt jordbruksareal vernes og brukes til matproduksjon.
Å verne om matjorda mot nedbygging er svært viktig for Kristelig Folkeparti
og Venstre.
Disse medlemmer viser til
at konsesjonsloven skal ivareta hensyn til bosetting og til at prisdannelsen
på landbrukseiendommer reflekterer eiendommens avkastningsverdi
som landbruk. Disse medlemmer mener
dette er viktige samfunnsformål, og ønsker å videreføre disse.