Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid
Q. Raja, viser til Representantforslag 142 S (2016–2017) fra
stortingsrepresentantene Heikki Eidsvoll Holmås, Audun Lysbakken
og Karin Andersen om lyntogutbygging i Norge samt svarbrev fra statsråden
datert 9. mai 2017. Komiteen viser
til at lyntog sist ble omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal
transportplan 2014–2023. Regjeringen Stoltenberg la i denne planen
ikke opp til utbygging av lyntog i Norge. Komiteen viser til at Jernbaneverket
har utredet lyntog i Norge med flere alternativ.
Komiteen vil her vise til at
høye utbyggingskostnader vil gjøre en slik utbygging samfunnsøkonomisk
ulønnsom. Det er videre slik at lyntogutbygging vil medføre betydelige
miljøutslipp i byggeperioden. Dagens regjering har heller ikke funnet
det hensiktsmessig å prioritere lyntog i Nasjonal transportplan
2018–2029.
Komiteen mener det er en riktigere
prioritering å sørge for høy fart på eksisterende banestrekninger
og bygge ut nytt i tilknytting til eksisterende infrastruktur.
Komiteen viser til at regjeringen
med Nasjonal transportplan 2018–2029 legger opp til en rekordstor
satsing på jernbanen rundt byområdene samt reduksjon av etterslep
på drift og vedlikehold.
Komiteen viser til at regjeringen
innenfor rammen av Nasjonal transportplan har satt av 97 mrd. kroner
til utbygging av moderne jernbane på viktige strekninger. Utbygging
av kapasitetssterk jernbane mellom Oslo og Skien, Lillehammer og Halden
bidrar til et felles bo- og arbeidsmarked på Østlandet. Komiteen mener
at høy fart er viktig for å gjøre jernbanen relevant som transportmiddel for
flere enn i dag, og viser til at nye jernbanestrekninger dimensjoneres
for 250 km/t så langt det er praktisk mulig.
Komiteen vil videre bemerke
at nye jernbanestrekninger blir planlagt slik at de kan inngå i
et høyhastighetsnett mot Bergen, Trondheim, Gøteborg og videre ut
i Europa.
Komiteen vil avslutningsvis
bemerke at utbygging av lyntog er dårlig tilpasset et land som Norge
med spredt bosetting. Folk bosatt i distriktene vil knapt nok få
noen nytte av et slikt tilbud, som vil legge beslag på store deler
av samferdselsmidlene over en lang periode.
Komiteen viser til at det skal
utarbeides et strategidokument for den videre utviklingen av jernbanestrekninger
i Norge hvor alle nye jernbanestrekninger planlegges slik at de
vil kunne inngå i et høyhastighetsnett mellom Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim,
Gøteborg og videre ut i Europa. Komiteen mener de strekningsvise
utredningene må gjøres nå for å unngå feilinvesteringer i det vi bygger.
Det er også viktig at de strekningene som bygges nå skal bygges
på en slik måte at de legger til rette for eventuell videre utbygging. Komiteen viser
videre til at det skal gjennomføres mulighetsstudier for høyhastighetstog
mellom Oslo og Trondheim og Oslo og Stockholm. I forbindelse med
utredningene som angår Norge og Sverige, vil regjeringen fortsette
dialogen med svenske myndigheter.