Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen
og Torgeir Micaelsen, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth Røbekk
Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og
fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til at det har vært en
pågående debatt i media om ventetider, og at det har vært stilt
spørsmål ved hvorfor flere pasienter enn tidligere henvises til
utredning, og ikke til behandling. Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det er viktig å få åpenhet om ventelister i sykehus og om årsakene
til eventuelle vridninger i registrering av pasienter.
Komiteen viser til at helse-
og omsorgsministeren holdt en redegjørelse i Stortinget den 10. juni
2016 om ventelister ved sykehusene. Her varslet han at regjeringen
ville gi Helsedirektoratet i oppdrag å granske hvorfor flere sykehuspasienter blir
registrert som uavklarte, og at direktoratet også skulle vurdere
påstandene om ulik praktisering av regelverk mellom sykehus. Komiteen viser
til at rapporten fra Helsedirektoratet ble lagt frem 3. mai 2017.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, merker seg at Helsedirektoratets gjennomgang
av 356 journaler ikke gir grunnlag for påstander om at pasienter
kalles inn til konsultasjon uten reelt innhold.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at Helsedirektoratet
ikke kan utelukke at det skjer tilpassinger for å hindre fristbrudd:
«Det har vært stilt spørsmål om enkelte
helseforetak kan ha endret registreringspraksis blant annet for
å begrense risikoen for fristbrudd ved å gi pasienten en rett til
utredning i stedet for behandling. Helsedirektoratet har gjennom
arbeidet med denne rapporten ikke funnet noe som tyder på dette,
men kan heller ikke utelukke at det skjer og at å gå i dybden på
disse spørsmålene ikke var del av oppdraget.»
Disse medlemmer merker seg
at det å gå i dybden på dette punktet og granske om det faktisk har
foregått og foregår slike tilpasninger, ikke var del av Helsedirektoratets
oppdrag. Disse
medlemmer mener at det helt klart burde vært det, og at dette
er en svakhet ved Helse- og omsorgsdepartementets oppdrag til direktoratet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til at Helsedirektoratet mener pasienter som hovedregel ikke
blir tatt av ventelisten uten reell start på pasientforløpet. Samtidig utelukker
de ikke uheldig praktisering. Flertallet merker seg videre
at det er mye som tyder på at regelverket praktiseres ulikt. Det
er for stor variasjon i helsetjenesten vår i dag. Det er derfor
ikke overraskende med variasjon også på dette området. Likevel tyder Helsedirektoratets
rapport på at praktiseringen er mer lik i dag enn tidligere. Flertallet viser
videre til at Helsedirektoratets rapport viser at flere pasienter
får frist til utredning. Direktoratet peker på at den medisinskfaglige
og teknologiske utviklingen fører til at flere sykdommer kan og
bør utredes. Som årsaker peker de også på vanskeligheter med å omsette detaljerte
juridiske krav i medisinske vurderinger på en ensartet måte, endret
regelverk og reviderte prioriteringsveiledere, og uhensiktsmessig
registrering av pasientrettigheter i pasientadministrative systemer.
Direktoratet kan ikke angi i hvilket omfang de nevnte faktorene
bidrar enkeltvis til den samlede økningen i antall pasienter med
rett til utredning.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til Helsedirektoratets
rapport og konklusjoner, og at disse har skapt reaksjoner. 98 prosent
av pasientene tas av ventelister ved første konsultasjon. Disse medlemmer viser
også til at Helsedirektoratet i sin rapport forklarer at færre personer
får rett til behandling på grunn av den medisinske utviklingen, prioriteringsveiledere og
mer individualisert behandling. Men det er ikke synliggjort at graden
av individualisering i behandlingen de siste tre til fire årene
er blitt så markert mye større at det kan forklare endringene i
praksisen. Disse
medlemmer vil også påpeke at det er en mangel i Helsedirektoratets rapport
at det ikke er vurdert om økonomiske faktorer, som økonomi og sanksjoner
på fristbrudd, er en årsak til at sykehusene vurderer at færre pasienter
nå får rett til behandling.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at Helsedirektoratet også har sett på årsakene til økt andel
henvisninger der pasienten er vurdert til ikke å ha behov for helsehjelp.
Noen har ment at dette er en forklaring på at ventetidene og antall
ventende går ned. Flertallet merker
seg at tallene viser en økning i tre av fire helseregioner, men
at mye av denne økningen skyldes at koden «avviste» inneholder andre
årsaker enn medisinske. Ved å korrigere for dette, finner Helsedirektoratet
bare en beskjeden økning i andelen avviste, og alle regionene er
på om lag samme nivå.
Komiteen viser
til at Helsedirektoratets anbefalinger som følge av granskningen
er:
-
«1. Forbedring
av pasientadministrative systemer. Dette er avgjørende for å sikre
datakvalitet, få tall man kan stole på og vise om pasientenes rettigheter
ivaretas. Helsemyndigheter og sykehuseiere må prioritere dette.
-
2. Forenkling
av regelverket. Helsedirektoratet foreslår blant annet at det vurderes
å forenkle regelverket slik at pasientene tildeles rett og frist til
oppstart av helsehjelp uten at det skilles mellom frist til utredning
og behandling. Pasientrettigheten kan da vurderes innfridd ved første
kontakt. Spesialistene som vurderer henvisningen skal uansett sette
fristen slik at det er mulig å gi pasienten et faglig forsvarlig
forløp. Skillet mellom utredning og behandling har i praksis vist
seg å være vanskelig å implementere i helsetjenesten til tross for
mange tiltak. Dersom det er aktuelt med en slik juridisk forenkling,
bør det rapporteres på andre punkter i pasientforløpet slik at man systematisk
kan følge utviklingen i ventetid også senere i forløpet.»
Komiteen ser
frem til helse- og omsorgsministerens vurdering av Helsedirektoratets
forslag til tiltak for å forbedre registreringen av ventetider i
spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at arbeidet med
å forbedre det pasientadministrative systemet allerede er igangsatt,
men at det må settes ytterligere trykk på dette.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Stortingets endring av pasient-
og brukerrettighetsloven våren 2013 og innføring av kortere vurderingsfrist.
Det var da en uttalt forutsetning at endringen ikke skulle føre
til at flere pasienter fikk frist til utredning som følge av endringen.
Dette har nå skjedd. Dette
medlem mener at Helsedirektoratets rapport og konklusjon viser
at skillet mellom rett og frist til utredning eller behandling ikke
har vært hensiktsmessig. Helsedirektoratet svarer etter dette medlems syn
ikke fullt ut på hva som er årsakene til at mange flere pasienter
nå har mistet rett til behandling. Helsedirektoratet svarer for
eksempel ikke på om helseforetakene har endret praksis for å unngå fristbrudd
og økte økonomiske utgifter. Dette medlem mener at lovverket
må endres slik at pasientene sikres minst like gode rettigheter
som tidligere, til hjelp og forsvarlig behandling i spesialisthelsetjenesten. Dette medlem registrerer
at Helsedirektoratet i sine anbefalinger støtter opp under representantforslagets
forslag om dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, er enige
med forslagsstillerne i at det er behov for å se på regelverket
og de pasientadministrative systemene. Flertallet viser til at det
var nettopp av den grunn helse- og omsorgsministeren raskt tok grep
etter oppslagene i media om registrering av ventetider, og i juni
2016 ga Helsedirektoratet i oppdrag å utrede forhold knyttet til
ventetidsregistrering. Flertallet mener
det er positivt at Helsedirektoratets vurdering er at ventetiden
på nasjonalt nivå går ned, og at pasienter som hovedregel ikke blir
tatt av ventelisten uten reell start på pasientforløpet. Flertallet mener
også det er positivt at Helsedirektoratet finner at andelen pasienter
som settes til utredning øker, men at dette i hovedsak kan forklares med
medisinskfaglig utvikling og implementering av nytt regelverk gjennom
prioriteringsveiledere. Flertallet mener
det er viktig at pasientene får de rettigheter de har krav på, og
at ventetiden registreres riktig. Flertallet vil likevel påpeke
at det viktigste er at pasientene får gode og helhetlige pasientforløp, og
rapporten gir ikke indikasjoner på at pasienter ikke får forsvarlige
pasientforløp. Flertallet er
positive til statsrådens uttalelse i brev til komiteen om at det
er behov for å se på tiltak, slik som å vurdere regelverket og forbedre
registreringen, samt vurdere å innføre flere målepunkter for ventetid. Flertallet viser
til at regjeringen har igangsatt et arbeid for å forbedre registreringen,
sikre offentlighet rundt ventelistetall og innføre målepunkter.
Statsråden uttaler i sitt brev at det er innført pakkeforløp for
kreft og at regjeringen vil innføre pakkeforløp for hjerneslag, samt
for rus og psykisk helse. Helse- og omsorgsministeren har også gitt
de regionale helseforetakene i oppdrag å utvikle og få på plass
indikatoren «Andel pasientkontakter som har passert planlagt tid».
Denne indikatoren vil gi nyttig informasjon om sykehusenes evne
til å planlegge og gjennomføre gode pasientforløp. Flertallet mener det er viktig
å se tiltakene i sammenheng, og er derfor svært fornøyd med at helse-
og omsorgsministeren i sitt brev varsler at det skal settes i gang
en utredning for å se på tiltak som kan forbedre registreringen
og som skal vurdere behovet for å oppheve et skille mellom frist
til utredning og frist til behandling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener
at pasientene må få tilgang på langt bedre, mer helhetlig og sannferdig
informasjon enn i dag, og at dette må presenteres på en forståelig
måte. Informasjonen som pasientene får i dag, er enten av svært
begrenset verdi eller til dels vanskelig tilgjengelig. Disse medlemmer mener
det er behov for en reform som gir mer åpenhet om kvalitet og reelle ventetider
i spesialisthelsetjenesten.
Full åpenhet om ventetider kan kun
oppnås dersom vi måler de rette parameterne, og dersom kvaliteten
på målingene er god. Diskusjonen som har gått rundt ventetider det
siste året, har vist at det er et behov for å vurdere om de styringsparameterne
vi har, faktisk fungerer etter hensikten. Disse medlemmer mener at man
bør redusere målstyring til et absolutt minimum, men likevel slik
at man måler det som er viktig for pasientene, nemlig tid til behandling.
Dette vil inkludere bruk av eksisterende måleparametere som viser
ventetider innad i sykehuset.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti støtter således
ikke Helsedirektoratets forslag om å ta pasientene av ventelistene
ved første kontakt.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at dersom pasienter tas av venteliste
ved første kontakt, må dette kombineres med krav til en behandlingsplan
som settes etter første vurdering, og som sykehusene vil være forpliktet
til å rette seg etter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser
til at sykehusene i dag rapporterer på flere kvalitetsindikatorer,
inkludert pasientopplevd kvalitet, og disse medlemmer mener at slike opplysninger
også må gjøres tilgjengelige på en enkel og kvalitetssikret måte.
Helseatlasene som er laget av Senter for klinisk dokumentasjon og
evaluering, er et godt eksempel på slik presentasjon.
Disse medlemmer mener at det
må være et fokus på god datakvalitet slik at offentligheten kan stole
på de dataene som presenteres. Ved å inkludere data for hele ventetiden
til behandling, vil man unngå at sykehusene dreier fokus kun mot
de delene av ventetiden det skal rapporteres på. I tillegg må det
etableres kontrollrutiner som sikrer uheldige vridningseffekter
i form av at sykehusene dreier sin virksomhet mot å behandle de
pasientene som gir gode tall i statistikken, fremfor andre pasienter
som kanskje hadde trengt behandlingen mer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at tall fra Norsk
pasientregister viser at det har vært en betydelig økning av antall
avviste pasienter de siste årene, spesielt gjelder dette innen psykisk
helsevern. Utredning om ventetider som ble presentert av Helsedirektoratet
3. mai 2017, viste at det kan foreligge en overrapportering av antall
avviste pasienter, basert på en svakhet i dataverktøyet. Utredningen
har forsøkt å korrigere for dette, og tallene for antall avviste
er da betydelig lavere – kanskje for lavt. Til tross for en slik
korrigering, viser tallene fremdeles at antall avviste pasienter
øker betydelig. Disse
medlemmer mener det er grunn til å se nærmere på hvorfor man
har en slik økning og hva dette innebærer for pasientene som blir
avvist.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en helhetlig vurdering av kvalitets-
og måleindikatorer slik at det sikres en full åpenhet om sykehusenes
kvalitet, herunder reelle og kvalitetssikrede ventetider.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet minner om at ved innføring av kortere vurderingsfrist i
2012 påpekte flere høringsinstanser at en forkortet vurderingsfrist
ville innebære at flere pasienter får en frist til utredning. Stortinget
la likevel til grunn at det ikke skulle bli flere pasienter som
får frist til vurdering som følge av endringen, siden de fleste
pasientene også før lovendringen ble vurdert i løpet av godt under
10 dager. Dette
medlem konstaterer at det likevel har skjedd. Stortinget la
også til grunn at alle pasienter har krav på et godt og forsvarlig
pasienttilbud uavhengig av om tilstanden er avklart eller ikke på
henvisningstidspunktet.
Dette medlem viser til at
den markerte endringen i praksis, der flere pasienter henvises til
utredning og ikke behandling, bekreftes i Helsedirektoratets rapport.
I rapporten fremgår det at:
«Det er en klar økning i andel av
pasienter som får rett til utredning sett i forhold til andelen
som får rett til behandling.
Økningen varierer mellom tjenesteområdene
i perioden 2012-2016:
Psykisk helsevern: økt 47 prosentpoeng,
fra 32 til 79 %,
Psykisk helsevern barn og unge: økt
36 prosentpoeng, fra 37 til 73 %,
Tverrfaglig spesialisert rusbehandling:
økt 19 prosentpoeng, fra 19 til 38 %,
Somatisk helsetjeneste: økt 12 prosentpoeng,
fra 76 til 88 %.
Alle tjenesteområder samlet: økt
14 prosentpoeng, fra 73 til 87 %.»
Når det
gjelder andelen avviste pasienter, oppgir Helsedirektoratet i rapporten
mai 2017 at:
«Den høye rapporterte andelen avviste
pasienter skyldes derfor et uhensiktsmessig registreringssystem
og viser ikke et reelt bilde. Det har vært en liten økning fra 2012
til 2016, men når vi kun regner med pasienter som ble avvist på
grunn av manglende medisinsk indikasjon ble under 4 % avvist i 2016.»
Dette medlem merker seg at
Helsedirektoratet oppgir at årsakene til at flere nå henvises til
utredninger er sammensatte:
«Helsedirektoratets innsamlede informasjon peker
på medisinskfaglig og teknologisk utvikling, vanskeligheter med
å omsette detaljerte juridiske krav i medisinske vurderinger på
en ensartet måte, endret regelverk og reviderte prioriteringsveiledere og
uhensiktsmessig registrering av pasientrettigheter i pasientadministrative
systemer som årsaker til økt andel pasienter med rett til utredning.»
Dette medlem merker
seg at helse- og omsorgsministeren i sitt svarbrev av 22. mai 2017
til komiteen ikke avviser å oppheve skillet mellom frist til utredning
og behandling, men heller ikke forplikter seg til dette og vil igangsette
et utredningsarbeid. Dette
medlem viser til at Helsedirektoratet nå har utredet dette
i et år, og at det ikke er flere utredninger som trengs, men en
endring av pasient- og brukerrettighetsloven som opphever skillet
mellom frist til utredning og behandling, og sikrer alle pasienter
forsvarlige behandlingsforløp. Dette medlem mener det er
dette arbeidet helse- og omsorgsministeren må igangsette før det
fremmes forslag for Stortinget om endringer i pasient- og brukerrettighetslovgivningen. Dette medlem mener
Helsedirektoratet i sin utredning legger et helt annet alvor til
grunn når det gjelder svakheten i registreringssystemene, enn det helse-
og omsorgsministeren gjør i sitt svarbrev til komiteen. Dette medlem mener
Helsedirektoratets anbefaling også på dette punkt må følges opp.
Dette medlem mener økende
grad av interne ventelister som ikke rapporteres, målinger som skjuler
faktiske ventetider, flere avslag og flere uavklarte henvisninger
gir grunn til bekymring. Dette medlem mener det er
behov for å vurdere pasient- og brukerrettighetsloven på nytt med
sikte på endringer. Helsedirektoratets gransking og anbefalinger
må følges opp. Det må i tråd med direktoratets anbefaling vurderes
å forenkle regelverket slik at pasientene tildeles rett og frist
til oppstart av helsehjelp uten at det skilles mellom frist til
utredning og behandling. Dette medlem viser til at
om en avvikler dette skillet, må pasienter etter vurdering gis intern
«rett» til videre behandlingsforløp, skal dette ha en verdi. Dette medlem viser
til at Helsedirektoratet konkluderer med at forbedring av pasientadministrative systemer
er avgjørende for å sikre datakvalitet, få tall man kan stole på
og vise om pasientenes rettigheter ivaretas. Helsemyndigheter og
sykehuseiere må prioritere dette.
Dette medlem slutter seg til
Helsedirektoratets anbefaling om at det trengs et nytt system for
å måle ventetider i et pasientforløp. Dagens offentlige ventelistestatistikker
er ikke til å stole på. Ventetid til første kontakt sier langt ifra
alt. Det er like viktig med informasjon og måling av ventetid til
andre kontakt, tid til tjenestestart (prosedyren), den totale forløpstiden,
unormal eller forsinket ventetid i forløpet osv. Dette medlem mener det bør
gjøres en utredning av alle sider ved pasient- og brukerrettighetene for
å sikre alle pasienter som oppfyller vilkårene, rett til utredning
og behandling innen forsvarlig frist. Systemet må redusere risiko
for uheldige vridningseffekter ut fra diagnosegrupper eller sykehusenes økonomiske
hensyn. Korrekt informasjon om ventetider og forløpstid må være
offentlig tilgjengelig.
Dette medlem viser til representantforslaget og
Helsedirektoratets «Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten»
av 3. mai 2017 og anbefalingene i denne, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avvikle dagens skille mellom avklarte og uavklarte
tilstander og fremme forslag til endring av pasient- og brukerrettighetsloven
som sikrer alle pasienter forsvarlige behandlingsforløp.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre full offentlighet om ventelister i sykehus
og offentliggjøre interne ventelister, tid til tjenestestart og
innføre flere målepunkter for ventetid – som måling av total forløpstid.»