Vedrørende representantforslag
94 S (2016- 2017) om økt grønn konkurransekraft
Jeg viser til representantforslag
94 S (2016-2017) fra stortingsrepresentantene Kjetil Kjenseth, Pål
Farstad, Abid Q. Raja og Terje Breivik om økt grønn konkurransekraft.
Klimaendringene
stiller verden overfor store utfordringer i årene som kommer. For
å nå målene som ble nedfelt i Parisavtalen må utslippene av klimagasser
til atmosfæren reduseres kraftig. Strammere klimapolitikk i verden
vil endre rammebetingelsene for alle lands næringsliv, også vårt
eget. Samtidig står Norge ovenfor en omstilling der petroleumsnæringen etter
hvert vil bli mindre dominerende i norsk økonomi. I et globalt lavutslippssamfunn
vil verdiskapning som medfører utslipp av klimagasser isolert sett
være en konkurranseulempe. Samtidig vil en verden med langt strammere
klimapolitikk også kunne skape nye muligheter. En omstilling av
norsk økonomi til et lavutslippssamfunn med høy verdiskaping og
sysselsetting står sentralt i regjeringens politikk. Regjeringen
ønsker å ruste norsk næringsliv til fortsatt å kunne delta i den
internasjonale handelen med varer og tjenenester og gripe de mulighetene
endringene kan skape.
Norge har høyt kunnskapsnivå,
elektrisitetsforsyning basert på vannkraft, evne til å raskt ta
i bruk ny teknologi og karbonpris på om lag 80 prosent av klimagassutslippene.
Dette gir oss et godt utgangspunkt for grønn omstilling og innovasjon.
En bredt anlagt og offensiv politikk kan bidra ytterligere til å stimulere
omstilling, innovasjon og grønn konkurransekraft. Reduksjon av utslipp
medfører kostnader. Bedrifter som må gjennomføre større utslippsreduksjoner
enn konkurrenter i andre land vil kunne få en konkurransemessig
ulempe på kort sikt. Samspill mellom myndigheter og næringsliv kan
imidlertid bidra til utvikling av nye løsninger som også kan gi grunnlag
for ny verdiskapning og nye, lønnsomme arbeidsplasser.
Som forslagstillerne
påpeker utnevnte regjeringen i juni 2015 et ekspertutvalg for grønn
konkurransekraft bestående av Connie Hedegaard og Idar Kreutzer.
Deres oppgave var å lage et forslag til en overordnet strategi for
grønn konkurransekraft.
Ekspertutvalget
hentet inn innspill fra samfunnsaktører i hele landet. Mange av
innspillene kom i form av såkalte veikart hvor store deler av norsk
næringsliv samarbeidet om å utarbeide strategier for hva det grønne
skiftet vil kunne bety for deres bransjer. Flere av disse veikartene
identifiserer barrierer og muligheter for grønn konkurransekraft
for norsk økonomi og utgjorde et viktig kunnskapsgrunnlag for utvalget.
I oktober 2016 leverte
utvalget sin rapport med en rekke konkrete anbefalinger. Regjeringen
er nå i gang med å vurdere forslagene fra utvalget. Flere av forslagene
er allerede fulgt opp.
I industrimeldingen
som ble lagt fram 30. mars lanserte regjeringen opprettelsen av
strategiforumet Prosess 21 for å styrke samhandlingen mellom næringslivet,
forvaltningen og forskningen. Forumet skal ha til hensikt å gi gode,
strategiske råd og anbefalinger om hvordan vi best kan få til en
utvikling i retning av minimale utslipp fra prosessindustrien i 2050,
og samtidig ha en bærekraftig vekst i denne sektoren.. I forumet
skal det være representanter for industrien, forskningen og fra
dem som forvalter støtteordninger og andre virkemidler. Prosess
21 søker å videreføre det viktige arbeidet som ble gjort av Ekspertutvalget
for grønn konkurransekraft og videreutvikle den positive samhandlingen
innenfor industrien, som oppsto i forbindelse med utarbeidelsen av
veikartet for prosessindustrien.
God konkurransekraft
for næringslivet krever både moderne infrastruktur med høy kvalitet
og effektive transportløsninger. Dette var et premiss for utvalget
og for Nasjonal Transportplan (2018-2029) som ble lagt fram onsdag
5. april. Planen svarer på utfordringene og den helt nødvendige
omstillingen landet står overfor. Det er blant annet satt av betydelige
midler til miljøvennlig transport, herunder jernbaneinvesteringer
og kollektiv transport rundt byområdene. Det ble i tillegg lagt
fram måltall for nullutslippskjøretøy på vei i 2025 og 2030, samtidig
som det legges til rette for nullutslippsteknologi også i andre
transportformer - nærskipsfart, ferjer, jernbanen og på anleggsplasser.
Mer effektiv transport, herunder godstransport, vil gi konkurransefortrinn.
Markedsføring er
viktig, både for dagens og morgendagens bedrifter. Regjeringen har
derfor lansert et initiativ for å legge til rette for økt profilering
og samspill som markedsfører norske klima- og miljøløsninger. Initiativet
kommer etter inspirasjon fra det danske "State of Green". Vi vil
få til et samarbeid mellom det offentlige og privat næringsliv,
som både kan bidra til eksport av norske klima- og miljøløsninger
og til at flere internasjonale virksomheter kan legge sine investeringer
i grønne løsninger til Norge.
Regjeringen arbeider
også med en strategi for eksport og internasjonalisering for å sikre
at norske bedrifter har gode og konkurransedyktige rammebetingelser,
slik at de er godt rustet for å møte omstillingsutfordringer og
en tøff internasjonal konkurranse. Grønn konkurransekraft vil være
et tema i strategien.
Som nasjonalt fastsatt
bidrag etter Parisavtalen har Norge meldt inn et mål om å redusere
utslippene med minst 40 prosent innen 2030, sammenlignet med 1990.
Det vil vi gjennomføre sammen med EU. Regjeringen vil før sommeren
legge fram en stortingsmelding med en overordnet strategi for oppfølging
av dette målet. Norge deltar allerede i det europeiske kvotesystemet
gjennom EØS-avtalen. Ved en felles oppfyllelse av klimaforpliktelsen
for 2030 vil Norge og EU fra 1. januar 2021 også samarbeide om å
redusere de ikke-kvotepliktige utslippene.
Regjeringen arbeider
nå med en nasjonal strategi for grønn konkurransekraft som skal
legges fram i tilknytning til statsbudsjettet for 2018. Strategien
vil gi en helhetlig presentasjon av regjeringens innsats for å fremme
grønn konkurransekraft. Den vil både se på hvordan eksisterende
næringsliv kan omstilles for å være konkurransedyktig i fremtidens
lavutslippssamfunn og hvordan nye grønne arbeidsplasser kan bidra
til verdiskaping.