I proposisjonen blir
det foreslått flere endringer i lov 4. juli 2003 nr. 84 om frittståande
skolar (friskolelova), lov 19. juni 2009 nr. 95 om voksenopplæring (voksenopplæringsloven)
og lov 6. desember 2002 nr. 72 om folkehøyskoler (folkehøyskoleloven).
Regjeringen foreslår
i denne samleproposisjonen bl.a. å innføre et krav i friskoleloven
om at kommuner og fylkeskommuner likebehandler friskoler og offentlige
skoler med hensyn til dekning av utgifter til spesialundervisning.
Videre foreslås å lovfeste et krav om at friskoler skal ha vedtekter
som angir at alle offentlige tilskudd og skolepenger skal komme elevene
til gode. Regjeringen foreslår også å innføre en hjemmel i voksenopplæringsloven
med sikte på å regulere andelen elever uten fast tilhørighet i Norge ved
visse skoler. Dette gjelder skoler som er godkjent etter kapittel
4 i voksenopplæringsloven (kapittel 4-skoler).
Forslagene i proposisjonens
ulike kapitler omfatter endringer på følgende områder:
-
Dekning av utgifter
til spesialundervisning i friskoler (kapittel 3)
-
Tilsyn med kommunenes
og fylkeskommunenes plikter etter friskoleloven (kapittel 4)
-
Lovfesting av krav
om at friskoler skal ha vedtekter som angir at alle offentlige tilskudd
og skolepenger skal komme elevene til gode (kapittel 5)
-
Innføring av hjemmel
til å pålegge friskolene meldeplikt ved salg, fusjon, fisjon og
nedleggelse (kapittel 6)
-
Innføring av hjemmel
til å begrense andelen elever uten fast tilhørighet til Norge ved
skoler godkjent etter voksenopplæringsloven kapittel 4 (kapittel
7)
-
Innføring av hjemmel
til å fastsette maksimalt elevtall på eksisterende godkjenninger
etter voksenopplæringsloven kapittel 4 (kapittel 8)
-
Andre endringer i
voksenopplæringsloven kapittel 4 (kapittel 9)
-
Innføring av en bestemmelse
i folkehøyskoleloven om at alle offentlige tilskudd og elevbetalinger
skal komme elevene til gode (kapittel 10)
-
Reaksjonsformer ved
brudd på folkehøyskoleloven mv. (kapittel 11)
Forslagene
i proposisjonen vil ikke ha vesentlige økonomiske og administrative
konsekvenser, med unntak for forslaget om å hjemle adgang til å
regulere inntaket til kapittel 4-skoler. Dersom det fastsettes en begrensning
i skolenes andel elever uten fast tilhørighet til Norge, vil det
ha konsekvenser for skolene, søkere til skolene og for statsadministrasjonen.