2.3 Modernisering og forenkling
Komiteen viser til at endringsforslagene
først og fremst gjelder elektroniske løsninger, aksjeselskapers
organisasjon, kapitalreglene, fravalg av revisjon og krav til særattestasjoner. Komiteen viser
til at forslagene potensielt kan spare næringslivet for mellom 1,3–2,2
mrd. kroner årlig.
Komiteen viser til at moderniseringsforslagene
som proposisjonen legger opp til, vil gi aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper
bred adgang til å bruke elektroniske løsninger ved forvaltningen
av selskapene.
Komiteen viser til at proposisjonen
har som formål å gjøre aksjeselskapene teknologinøytrale. Som det
fremkommer av dokumentet, vil dette gi selskapene mulighet til å
bruke digitale løsninger i selskapsforvaltningen, samt sikre at
aksjeeiere kan bruke fremtidige og eksisterende digitale hjelpemidler til
å ivareta sine aksjeeierinteresser. Komiteen viser til at løsningene
som presenteres vil være nyttige for dagens bedrifter, i tillegg
til de bedriftene som vil oppstå i fremtiden.
Komiteen viser til at det
i proposisjonen foreslås at aksjeeiere skal gis rett til å delta
på generalforsamling ved hjelp av elektroniske hjelpemidler. Som det
fremkommer av proposisjonen, kan styret etter forslaget likevel
ha mulighet til å nekte aksjeeiere å delta elektronisk der det foreligger
saklig grunn.
Komiteen viser til at det
foreslås å oppheve en del krav til revisors særattestasjoner for
aksjeselskaper. Komiteen viser
videre til at dette innebærer at selskapet sparer kostnader ved
enkelte kapitaltransaksjoner. Komiteen viser til at forslagene gjelder
uavhengig av om selskapet har revisjon av årsregnskapet eller ikke.
Komiteen viser til at kravet
til minste aksjekapital i aksjeselskaper i 2012 ble redusert fra
100 000 kroner til 30 000 kroner. Komiteen viser til at lovforslaget
legger opp til å videreføre beløpet på 30 000 kroner.
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår å fjerne terskelverdiene for balansesum og driftsinntekter
for fravalg av revisjon fra lovbestemmelsen, og at nærmere regler
om dette fastsettes i forskrift. Komiteen viser til at dette
gir mulighet til enklere justering av terskelverdiene for driftsinntekter
og balansesum, blant annet i tråd med inflasjonen.