1.5 Lånetransaksjonar og finansieringsbehov
Tabell 1.9 syner utviklinga i finansieringsbehovet
i statsbudsjettet. Samanlikna med rekneskapen for 2015 har finansieringsbehovet
minka med 47,1 mrd. kroner, frå 95,3 mrd. kroner i 2015 til 48,2
mrd. kroner i 2016. Utlån og aksjeteikning m.m. minka med 18,3 mrd.
kroner, medan tilbakebetalingane minka med 19,8 mrd. kroner. Overskotet
før lånetransaksjonar betra seg med 3,4 mrd. kroner slik at netto
finansieringsbehovet vart 1,9 mrd. kroner mindre enn i 2015. Det
var ein nedgang i betalt avdrag på statsgjelda på 45,1 mrd. kroner
i 2016 samanlikna med 2015. Endringane i gjeldsavdrag må sjåast
i samanheng med avdragsprofilen på statsgjelda.
Utgiftene til utlån vart om lag 4,3
mrd. kroner lågare enn venta ved nysalderinga. Endringar i utlån frå
nysaldert budsjett går fram av tabell 1.10.
Meirutgiftene under Statens pensjonskasse,
bustadlånsordninga svarar til 1,5 pst. av løyvinga. Mindreutgiftene
på lån frå Eksportkredittordninga svarar til 22,1 pst. av løyvinga,
medan mindreutgiftene på lån frå Husbanken, Lånekassa og Innovasjon
Noreg svarar til høvesvis 8,3 pst., 0,4 pst. og 0,1 pst. av løyvinga.
Tilbakebetalingane vart 37 mill. kroner
lågare enn det var venta i nysalderinga. Endringar i tilbakebetalingar
frå nysaldert budsjett går fram av tabell 1.11.
Netto utlån vart dermed 4,3 mrd. kroner
lågare enn i nysaldert budsjett. Sidan rekneskapen syner eit overskot
på 4,1 mrd. kroner, vart netto finansieringsbehov 8,4 mrd. kroner
mindre enn i nysaldert budsjett.
Avdrag på innanlandsk statsgjeld i
2016 vart 14,8 mrd. kroner som i budsjettet, og brutto finansieringsbehov
er dermed òg 8,4 mrd. kroner mindre enn i nysaldert budsjett. Lånetransaksjonar
knytte til petroleumsverksemda vert dekte med overføring frå Statens pensjonsfond
utland. Det vart rekneskapsført lånetransaksjonar knytte til petroleumsverksemda
i 2016 for utbyteaksjar i Statoil ASA. Verknaden på nettofinanstransaksjonar
knytte til petroleumsverksemda overført til Statens pensjonsfond
utland var null.
Statens lånebehov og behovet for lånefullmakter kan
avvike frå finansieringsbehovet som går fram av tabell 1.9. Grunnen
er at ein ved utforming av lånefullmakter tek omsyn til einskilde
lånetransaksjonar som inngår i lånebehovet, men som ikkje har likviditetseffekt.
Det gjeld til dømes ved overføring av kapital til og frå tilskotsfond
som infrastrukturfondet. Dette er nærare omtalt i framlegg for Stortinget
om fullmakt til å ta opp statslån. Det vart i 2016 overført 30 mrd.
kroner i kapital til infrastrukturfondet og 14,3 mrd. kroner til
klimafondet. Fullmakt til å ta opp statslån i 2016 og endring i
statsgjelda går fram av vedlegg 3, tabell 3.1 i meldinga.