Dokument
8:117 S (2016-2017) - representantforslag fra stortingsrepresentantene
Kirsti Bergstø og Torgeir Knag Fylkesnes om endringer i omstillingslova.
Jeg viser til brev
datert 4. mai 2017 fra Næringskomiteen med oversendelse av Dokument
8: 117 S (2016–2017) – representantforslag fra stortingsrepresentantene
Kirsti Bergstø og Torgeir Knag Fylkesnes om endringer
i omstillingslova:
Stortinget ber regjeringen fremme
sak om endring av omstillingslova, der følgende blir gjort:
-
Loven blir gjort gjeldene for hjørnesteinsbedrifter
selv om de har mindre enn 30 ansatte.
-
Loven åpner for at fylkeskommunen
kan pålegge bedriften å selge til andre eller til de ansatte om de
ønsker å videreføre driften.
Lov om meldeplikt
ved nedlegging av næringsverksemd (omstillingslova) trådte i kraft
1. juli 2008. Formålet med loven er å legge til rette for dialog
og omstilling på et tidlig stadium i en nedleggelsesprosess for
på den måten å bidra til å redusere de negative konsekvensene for
ansatte og lokalsamfunn. Den nærmere oppfølgingen av loven er lagt
til fylkeskommunene. Det innebærer at det er fylkeskommunen som
mottar melding om nedleggelse, og som har ansvaret for å gjennomføre
drøftinger med berørte parter i henhold til lovens bestemmelser.
Vi har imidlertid
per i dag ingen holdepunkter for at loven har hatt noen særlig betydning.
Det er også vanskelig å se at omstillingslova har vært avgjørende for
etablering av nye lønnsomme bedrifter og ny lønnsom produksjon som
ellers ikke ville ha blitt etablert. I praksis gir loven liten eller
ingen mulighet til å skille seriøse eieres kommersielle vurderinger
og eventuelle beslutninger om nedleggelse av produksjon og bedrifter
fra de mindre seriøse der bl.a. rimelige hensyn til de ansatte kan
bli neglisjert. Det er derfor høyst tvilsomt om omstillingslova
har en positiv effekt når det gjelder å stimulere til verdiskaping, opprettholde
og skape lønnsomme arbeidsplasser samt bidra til god omstillingsevne
i norsk økonomi. Loven kan tvertimot bidra til å redusere omstillingsevnen
ved at gjennomføringen av nødvendige omstillinger hindres
eller utsettes slik at omstillingskostnadene blir større enn de
hadde behøvd å være.
Jeg mener at hensynene
bak omstillingslova er ivaretatt gjennom annet lovverk og den generelle
næringspolitikken. Jeg vil i den forbindelse særlig peke på at arbeidsmiljøloven
§ 15-2 legger til rette for dialog mellom arbeidsgiver
og bedriftens tillitsvalgte om både muligheter for videre drift
og salg av virksomheten til de ansatte dersom arbeidsgiver vurderer nedleggelse.
Regelen er aktuell ved oppsigelser av minst ti arbeidstakere innenfor
et tidsrom på 30 dager. Bestemmelsen har med andre ord et videre
virkeområde enn reglene i omstillingslova, ved at den også omfatter
små bedrifter. I tillegg viser jeg til arbeidsmarkedslovens § 8
som pålegger arbeidsgiver å underrette NAV i disse tilfellene. Disse
bestemmelsene ivaretar hensynene bak representantforslaget.
Videre vil en regel
som åpner for at fylkeskommunen kan pålegge bedriften å selge til
andre eller de ansatte om de ønsker å videreføre drift, stride mot
alminnelige avtale- og eiendomsrettslige prinsipper. En lovendring
som fratar eierne råderetten over virksomheten vil kreve erstatningsordninger
og dermed økte kostnader for fylkeskommunene dersom den ikke skal
havne i strid med det grunnleggende vernet av eiendomsretten. Dessuten
er det overveiende sannsynlig at en slik ordning vil være klart
ulønnsom fra et samfunnsøkonomisk synspunkt. Av bl.a. disse grunnene
er det ikke aktuelt for meg å fremme et forslag som gir fylkeskommunen
mulighet til å pålegge salg av virksomheter til ansatte eller andre
aktører.
Regjeringen er opptatt
av at offentlige reguleringer skal bidra til å styrke norske bedrifters
konkurransekraft. Videre skal det næringsrettede virkemiddelapparatet,
uavhengig av omstillingslova, bidra til omstilling og næringsutvikling.
Regjeringen har også satset på forenklingsarbeid som fører til kostnadsbesparelser
for norsk næringsliv. I den forbindelse vil jeg vise til mitt brev
datert 4. mai 2017 som besvarer dokument 8:81 S (2016–2017) om tiltak
for små og mellomstore bedrifter. I brevet viser jeg til at vi arbeider
aktivt med modernisering og fjerning av lover og forskrifter, og
at vi i den forbindelse har startet arbeidet med å oppheve omstillingslova.