Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde og
Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Olivia Corso Salles, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til representantforslag Dokument
8:69 S (2016–2017).
Komiteen viser til Innst. 9
S (2016–2017), der opptrappingsplan og omsetningskravet for biodrivstoff
ble grundig behandlet. Komiteen viser
til behovet for å satse på bærekraftig drivstoff, all den tid det
vil være fossilbiler igjen på norske veier i mange år fremover,
selv om det satses på tilrettelegging for nullutslippsbiler. Komiteen viser
til at målet med økning i biodrivstoff er å kutte klimagassutslippene. Det
er slik komiteen ser
det en forutsetning at biodrivstoffet er bærekraftig, og at det
tilfredsstiller EUs bærekraftskriterier.
Komiteen viser til at palmeolje
er en vegetabilsk olje som utvinnes av oljepalmetreet. Årlig hogges
og brennes enorme områder med regnskog for å plante oljepalmer.
Etableringen av oljepalmeplantasjer er i dag den største trusselen
mot regnskogen i Sørøst-Asia, spesielt i Indonesia og Malaysia.
50–80 pst. av verdens dyrearter finnes i regnskogen. 260 millioner
mennesker bor i verdens tropiske regnskoger, og de er avhengige
av skogen for sitt livsgrunnlag. Komiteen viser til Norges viktige
rolle i bevaring av regnskogen (REDD+), og understreker betydningen
av regnskogen for så vel biologisk mangfold som klima.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at biodrivstoff tar en stadig økende andel
av markedet for drivstoff i Norge og bidrar til reduserte klimagassutslipp
i transportsektoren. Flertallet har
merket seg at ifølge Statistisk sentralbyrå gikk utslippene i Norge
ned med omtrent 1 pst. i 2016, og at økt innblanding av biodrivstoff
var en viktig faktor i dette. Flertallet viser til at regjeringen
og samarbeidspartiene har ført en offensiv politikk for å fase inn
mer bærekraftig biodrivstoff og øke produksjonen av avansert biodrivstoff
i Norge. Flertallet viser
til at opptrappingsplanen for avansert biodrivstoff skal forskriftsfestes, og
at markedet skal følges for å overvåke forsyningssituasjonen. Flertallet har
merket seg at Miljødirektoratet i en utredning fra 2017 slår fast
at biodrivstoff er en viktig klimaløsning når det produseres på riktig
måte.
Flertallet har merket seg at
drivstoffbransjen gjennom foreningen Norsk Petroleumsinstitutt i
mars 2017 inngikk en bransjeerklæring om at alt drivstoff som omsettes
også utover omsetningskravet, skal oppfylle EUs bærekraftskriterier.
Flertallet viser til at så
godt som alt innrapportert biodrivstoff for 2016 oppfylte EUs bærekraftskriterier. Flertallet vil
understreke at Norge har vært og er en forkjemper for strengere
bærekraftskriterier for biodrivstoff. Flertallet viser til at statsråd
Vidar Helgesen ved flere anledninger har tatt opp spørsmålet med
EU, og at Norge har gitt innspill til EUs høring om revidert fornybardirektiv
hvor det ble foreslått strengere bærekraftskriterier. Flertallet vil
også peke på at krav til klimaeffekt av biodrivstoff skal strammes
videre inn i EU-regelverket. Flertallet vil understreke
at på lengre sikt er løsningen å få opp produksjonen av avansert
biodrivstoff. Flertallet vil
i den sammenheng vise til at Enova gir støtte til nye produksjonsanlegg
for bærekraftig biodrivstoff. Flertallet har merket seg at
bare det siste året er to nye anlegg for produksjon av biogass kommet
i produksjon, henholdsvis på Skogn i Trøndelag og Halden i Østfold.
Flertallet har merket seg at
Norge nylig har vært i kontakt med ESA for å undersøke muligheten for
å gjøre EUs bærekraftskrav gjeldende for alt biodrivstoff som omsettes
på det norske markedet. Flertallet har
merket seg at det forventes svar i løpet av våren, og Stortinget
vil bli underrettet på egnet måte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser videre til
at bærekraftskriteriene for biodrivstoff og flytende biobrensler
er harmonisert innenfor EØS-området etter EUs bærekraftskriterier. Disse medlemmer viser
til at Norge etter våre EØS-rettslige forpliktelser ikke kan avvike
fra disse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
av den oppfatning at bruk av palmeolje og/eller biprodukter av palmeolje
i biodrivstoff ikke tilfredsstiller kravet om bærekraftig biodrivstoff.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, fremmer
forslagene 1 og 2 fremsatt i Dokument 8:69 S (2016–2017).
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne fremmer forslag 3 fremsatt i Dokument
8:69 S (2016–2017).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne vil understreke at det er stort potensial
for produksjon av bærekraftig biodrivstoff i Norge, og at norsk
produksjon vil sikre kontroll over bærekraft så vel som produksjonsvolum. Disse medlemmer ber
derfor regjeringen snarest mulig sikre et program for investeringsstøtte
til pilotprosjekter for bærekraftig biodrivstoffproduksjon innenfor
rammene av Enova.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre en sømløs støtteordning for biodrivstoffinvesteringer,
som dekker investeringsstøtte til pilot- og demonstrasjonsprosjekter,
samt oppskalering til industriell skala innenfor rammene av Enova.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet peker på at Klima- og miljødepartementet
mener vi beveger oss i en gråsone i forhold til både EUs fornybardirektiv
og drivstoffkvalitetsdirektivet, dersom norske myndigheter tar initiativ
til en bransjestandard der palmeolje utelukkes fra markedet. Disse medlemmer vil
i den sammenheng understreke at et flertall i energi- og miljøkomiteen,
bestående av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
i oktober 2016 slo fast «at palmeolje som bruk i biodrivstoff er
fullt akseptabelt, forutsatt at produktet oppfyller EUs bærekraftskriterier»,
jf. Innst. 29 S (2016–2017).
Disse medlemmer viser til forslag
om å innføre en bransjeavtale om at alt salg av biodrivstoff skal
være palmeoljefritt og ha høyere klimaeffekt enn EUs minstekrav. Disse medlemmer viser
til brev fra Norsk Petroleumsforening til energi- og miljøkomiteen
av 10. mai 2017, hvor det understrekes at særnorske krav til biodrivstoff
mest sannsynlig vil føre til at mengden med drivstoff til det norske
markedet reduseres. Disse
medlemmer viser til at Norsk Petroleumsforening mener
« … at å forskriftsfeste krav som
fremdeles ikke er implementert i EU, vil være uheldig da det norske markedet
blir stilt overfor strengere krav enn konkurrerende markeder. En
eventuell endring av definering av avansert biodrivstoff bør derfor
gjøres i takt med formell endring av krav i EU.»
Disse medlemmer viser videre
til at Norsk Petroleumsforening presiserer
«at en særnorsk innstramming av hvilke
råstoff som biodrivstoff baseres på, kan føre til at det norske markedet
ikke har tilstrekkelig tilgang til konkurransedyktige produkter.
Et eventuelt forbud i Norge mot biodrivstoff basert på ren palmeolje
og palmeoljerelaterte produkter som ikke oppfyller kravene til å
regnes som avansert biodrivstoff, bør derfor følge EUs direktiver
og regelverk vedtatt av ministermøtet i EU».
Disse medlemmer deler en slik
oppfatning, og mener at særnorske krav ikke er veien å gå.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, har
merket seg at det har vært behandlet flere representantforslag i
denne perioden som omhandler biodrivstoff, og at det ofte er EU-direktiver
som vanskeliggjør gjennomføringen. Flertallet mener det må klargjøres
hvilket handlingsrom som faktisk foreligger.
Flertallet fremmer på dette
grunnlag følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere handlingsrommet for ulike virkemidler, herunder
avgifter og regelverk, for å fremme bruk av avansert bærekraftig biodrivstoff,
og komme tilbake til Stortinget i egnet form.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser til statsrådens svarbrev
20. april 2017, og at det ventes svar fra ESA denne våren om muligheten
for å legge bærekraftskriteriene til grunn for alt biodrivstoff
som omsettes i Norge, og at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
på egnet måte når nye opplysninger foreligger i denne saken. Dette flertallet merker
seg dette, og imøteser svaret fra ESA.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti vil peke på at en av årsakene til at Norge ikke
har kommet så langt som Sverige og Finland når det gjelder innenlandsk
produksjon av avansert biodrivstoff, er at rammevilkårene for norske
produsenter ikke har vært langsiktige nok. Disse medlemmer understreker
at Norge har bioressurser som er store nok til å dekke dagens behov
og mye av den økningen i forbruk som planlegges.
Disse medlemmer viser til at
aktivt skogbruk er en nødvendig forutsetning for slik produksjon,
og at Norge ved å satse på skogbruket kan oppnå viktige klimagevinster
og utløse store industrielle muligheter.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i løpet av 2018 legge fram en stortingsmelding om
rammevilkårene for norsk biodrivstoffproduksjon fram mot 2030, hvor målet
skal være å raskest mulig utløse en vekst i innenlandsk produksjon
av avansert biodrivstoff basert på skogressurser.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil
peke på at Innovasjon Norge kun kan gi støtte på 25 pst. til demonstrasjonsanlegg,
mens Enova kan gi opp til 50 pst. støtte til fullskala pilotanlegg. Disse medlemmer mener
det er behov for å øke den mulige støtten fra Innovasjon Norge til
demonstrasjonsanlegg for å få en sømløs utvikling av ny miljøvennlig
produksjonsteknologi.
Disse medlemmer mener det
er behov for å redusere forbruket av palmeolje og biprodukter i Norge,
og mener at det å svekke palmeoljens konkurransedyktighet overfor
andre mer miljøvennlige produkter, vil kunne oppnås gjennom å innføre
en avgift på bruk av palmeolje og biprodukter.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en palmeoljeavgift frem mot forslag til statsbudsjett
for 2018, med sikte på å innføre det i løpet av 2018.»