Vedtak 681 (2014–2015) – Strategi
mot rømming som tar utgangspunkt i en nullvisjon
Komiteen viser til at regjeringen
23. mars 2017 vedtok en strategi mot rømming som tar utgangspunkt
i en nullvisjon. I denne strategien skal regjeringen prioritere
fem satsingsområder fremover, som er kunnskap, erfaringsformidling
og dialog, sterk sikkerhetskultur, effektivt sikkerhetsregelverk og
profesjonell beredskap.
Komiteen er bekymret over
hvordan rømminger fra oppdrettsanlegg påvirker villaksen. Når rømt oppdrettslaks
gyter med villaks, vil den ville laksebestanden kunne endres genetisk.
Vitenskapelig råd for lakseforvaltning vurderer rømt oppdrettslaks
til å være en av de mest alvorlige ikke-stabiliserte påvirkningsfaktorene
på villaksen. Undersøkelser tyder på at innblanding av gener fra
rømt laks i villaksbestandene kan føre til lavere produktivitet
og redusert høstbart overskudd av villaks. Ved langvarig sterk påvirkning
kan de opprinnelige bestandene gå tapt.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti mener at denne kunnskapen må tas på alvor, og
at myndigheter, oppdrettsnæringen og villaksnæringen må samarbeide om
å finne løsninger på problemet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til de tiltakene som er innført for utfisking av rømt oppdrettslaks,
der det er et spleiselag mellom dem som ikke har merking/sporing
av fisken sin, og at dette har hatt god effekt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti mener derfor det er merkelig at regjeringen har
lagt fram en strategi mot rømming, basert på en nullvisjon, som
har begrensede økonomiske konsekvenser. Tiltak som kan påføre næringen
vesentlige kostnader eller ulemper, skal vurderes og eventuelt høres
senere. Disse
medlemmer mener at denne tilnærmingen til handlingsplanen
er for defensiv og ikke tar rømmingsproblematikken nok på alvor.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at denne regjeringen
tar problemer knyttet til rømming på største alvor. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har trappet opp kampen mot rømming og resistent lus,
og dette er godt gjenspeilet i den vedtatte handlingsplanen.
Med hensyn til legemidler
mot lakselus har bruken for øvrig gått ned, men den vesentligste
årsaken er at lakselusa er blitt resistent mot legemidlene. I tillegg
har økt tilsyn og veiledning til fiskehelsepersonell på forsvarlig
legemiddelbruk bidratt til nedgangen. Disse medlemmer viser videre
til at som en del av handlingsplanen vil regjeringen sikre at en
revidert lakselusforskrift i større grad bidrar til å redusere risiko
for resistensutvikling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, mener at
en handlingsplan basert på en nullvisjon for rømming av oppdrettsfisk
må kunne innebære en åpning for også å vurdere å stille miljøkrav
som har økonomiske konsekvenser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti viser
til at fysisk merking av oppdrettfisk ved fettfinneklipping vil
kunne bidra til at man lettere kan identifisere rømt oppdrettslaks
i lakseelver.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener dette bør innføres som
et krav for alle næringsaktører.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stille krav til oppdrettsnæringen om merking av
all oppdrettsfisk ved fettfinneklipping.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
mener at å fysisk merke 400 000 millioner oppdrettsfisk årlig for
å ta ut noen hundre fisk ekstra i vassdragene ikke er fornuftig
i et kost–nytte-perspektiv eller et dyrevelferdsperspektiv. Mattilsynet konkluderte
i 2012 med at de negative dyrevelferdsmessige konsekvensene av fettfinneklipping
ikke oppveier fordelen ved å gjennomføre det. Flertallet har merket seg
at fra den gang er rømmingstallene og innslag av rømt laks i vassdragene
gått betydelig ned.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at lakserømming kan være miljøkriminalitet. Denne formen reguleres
av akvakulturloven.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at dagens straffenivå
for brudd på denne loven er for lavt. På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å innføre
strengere straffer og sanksjoner ved brudd på akvakulturloven.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet ønsker å behandle eventuelle endringer
i ferskfiskordningen i forbindelse med Eidesen, herunder også utviding
av levendelagringsordningen for torsk.