Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen,
og Eirin Sund, fra Høyre, Frode Helgerud, Frank J. Jenssen, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Marie
Ljones Brekke, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André
N. Skjelstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
viser til Representantforslag 57 S (2016–2017).
Komiteen viser til at internering
på Politiets utlendingsinternat på Trandum i hovedsak skjer ved gjennomføring
av tvangsretur av personer uten lovlig opphold i Norge. De aller
fleste er på utlendingsinternatet på Trandum i mindre enn 24 timer,
men kan fengsles for en lengre periode hvis det er nødvendig for
å få gjennomført tvangsreturen eller for å klarlegge identitet.
Komiteen viser til at familier
med barn, samt enslige mindreårige også blir internert på Trandum
i forbindelse med uttransportering.
Komiteen mener utlendingsinternatet
på Trandum er dårlig egnet til internering av barn, og at det er
behov for å se på alternativer. Mindre inngripende tiltak bør vurderes
i stedet for internering når barn er involvert. Komiteen viser til at barneombud
Anne Lindboe har etterlyst en ny ordning for bruk av tvang overfor
barn som skal sendes ut av landet. Sivilombudsmannen har også påpekt
at Trandum fremstår som et fengsel og er uegnet for barn, jf. rapport
av 8. desember 2015.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til Prop. 126 L (2016–2017)
Endringer i utlendingsloven (tvangsmidler mv.) kapittel 12 Alternativer
til frihetsberøvelse. Lovproposisjonen omhandler også pågripelse
og internering av mindreårige, jf. kapittel 7.5., 7.6. og 7.7. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i proposisjonen foreslår en samlet bestemmelse
om pågripelse og internering av barn. Bestemmelsen presiserer at
pågripelse bare kan skje hvis det er særlig påkrevd. Videre fastsettes
det at internering for ID-avklaring bare skal kunne skje i ekstraordinære
situasjoner hvor tiltaket er helt nødvendig som en siste utvei for
å sikre identitetskontroll, og at internering for uttransportering
bare skal kunne skje der hvor det er helt avgjørende som en siste
utvei for å gjennomføre utsendelsen, jf. § 106 c i lovforslaget. Disse medlemmer vil
komme tilbake til dette i forbindelse av behandlingen av denne proposisjonen,
som flertallet i komiteen har vedtatt å utsette til neste sesjon
i Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Prop. 126 L (2016–2017)
Endringer i utlendingsloven (tvangsmidler mv.), som også omhandler
pågripelse og internering av mindreårige. Disse medlemmer vil komme tilbake
til dette i forbindelse med behandlingen av denne proposisjonen.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet er enig med forslagsstillerne i at Trandum
fremstår som et lite egnet oppholdssted for barn, og ser behovet
for alternative løsninger. Samtidig mener dette medlem at det er nødvendig
for staten å ha adgang til å bruke tvangsmidler mot dem som motarbeider fattede
vedtak. Internering bør være siste utvei, og hensynet til barnet
må veie tungt. Dette
medlem noterer seg at regjeringen har varslet at det skal
etableres en egen familieenhet utenfor Trandum innen utgangen av
2017.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til representantforslaget og at det allerede finnes klare alternativer
til fengsling, slik som kausjon og elektronisk kontroll, som bør
utredes. Har man flere «verktøy», kan alternativer, eventuelt i
kombinasjon, være tilstrekkelig i flere saker til at barn ikke må
fengsles. International Detention Coalition har identifisert over
250 ulike alternativer til fengsling av barn i 60 ulike land.
Disse medlemmer mener derfor
at det er nødvendig å få utredet disse alternativene til fengsling
av barn og barnefamilier ved uttransportering og returer etter utlendingsloven.
Det må på sikt føre til at Norge ikke lenger fengsler barn i forbindelse
med returer. Barn i disse familiene er utsatt for store påkjenninger
og er særlig sårbare ved fengsling.
Disse medlemmer vil også understreke
at det er en ekstra belastning å være fengslet som enslig mindreårig
asylsøker. Disse
medlemmer fremmer derfor forslag om at enslige mindreårige
aldri fengsles ved uttransportering.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er klar over at regjeringen
har fremmet forslag til lovendring som også vil omfatte pågripelse
og internering av mindreårige i Prop. 126 L (2016–2017) Endringer
i utlendingsloven (tvangsmidler mv.). Dette er en lovendring som
har til formål
«først
og fremst å avklare og tydeliggjøre hvilke regler som skal gjelde
for bruk av tvangsmidler etter utlendingsloven».
Proposisjonen
foreslår ingen alternativer til fengsling av hverken barn eller
voksne, og fokuset er først og fremst å få tydeligere regler for
når fengsling kan skje, og ikke hvordan det kan minimeres eller fjernes,
som er formålet til dette representantforslaget.
Dette medlem ser
det derfor ikke som hensiktsmessig å avvente arbeidet med alternativer
til fengsling av barn til denne proposisjonen skal behandles.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede forslag til alternativer til å fengsle barn
i forbindelse med uttransportering etter utlendingsloven.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem forslag til avvikling av fengsling av
barn i forbindelse med uttransportering etter utlendingsloven.»
«Stortinget
ber regjeringen stanse fengsling av enslige mindreårige asylsøkere
i forbindelse med uttransport.»