Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Frode Helgerud, Frank J. Jenssen, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Marie
Ljones Brekke, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André
N. Skjelstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
viser til Prop. 65 L (2016–2017).
Komiteen viser til at eldre
og personer med nedsatt funksjonsevne i dag har en lovfestet rett
til medvirkning i kommuner og fylkeskommuner. Bestemmelsene om eldreråd
er hjemlet i lov 8. november 1991 om kommunale og fylkeskommunale
eldreråd. Loven blir forvaltet av Arbeids- og sosialdepartementet.
Lov av 17. juni 2005 om råd eller annen representasjonsordning i
kommuner og fylkeskommuner for mennesker med nedsatt funksjonsevne
blir forvaltet av Barne- og likestillingsdepartementet. Når det
gjelder ungdom, er ikke tilsvarende rådsordninger lovfestet. Det
er opp til kommunene å etablere ungdomsråd og/eller ungdommens kommunestyre,
noe de fleste kommunene har gjort.
Komiteen viser til at departementet
prinsipielt sett mener at det skal være opp til den enkelte kommune
og fylkeskommune å bestemme hvordan de vil involvere viktige brukergrupper,
og at en ønsker å være restriktiv når det gjelder å pålegge flere
faste organ og nye oppgaver. Departementet mener likevel at ordningen
med eldreråd og råd for personer med nedsatt funksjonsevne er så
godt innarbeidet at en foreslår å videreføre ordningene. Departementet
ønsker ikke å lovfeste et medvirkningsorgan for ungdom. Kommuner
og fylkeskommuner som velger å opprette ungdomsråd eller lignende
medvirkningsordninger, pålegges imidlertid å følge det regelverket
som er utarbeidet for medvirkningsordninger i kommuneloven med forskrift.
Komiteen viser til at forslagene
til endringer i lovgrunnlaget for de kommunale medvirkningsordningene
som behandles i Prop. 65 L (2016–2017), ble presentert i et høringsnotat
utarbeidet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) i samarbeid med
Arbeids- og sosialdepartementet (ASD) og Barne- og likestillingsdepartementet
(BLD). Høringsnotatet foreslår en ny bestemmelse i kommuneloven
– § 10 b – om råd i kommuner og fylkeskommuner for eldre, personer
med nedsatt funksjonsevne og ungdom. Denne bestemmelsen erstatter
tidligere lovgrunnlag for eldreråd og råd for personer med nedsatt funksjonsevne.
Komiteen merker seg at det
har vært bred deltakelse i høringsrunden til departementet. Det
er innkommet 235 høringssvar. Et klart flertall, 179 av høringsinstansene,
støtter forslaget om en felles bestemmelse i kommuneloven kombinert
med forskrifter for hver enkelt ordning. Et mindretall på 28 er imot
lovforslaget og ønsker å beholde særlovgivningen for eldre og personer
med nedsatt funksjonsevne.
Komiteen merker seg at 47
av høringsinstansene er negative til høringsnotatets forslag om
at det fortsatt skal kunne etableres et felles råd for eldre og personer
med nedsatt funksjonsevne.
Komiteen merker seg at 98
av høringsinstansene mener at ordningen med ungdomsmedvirkning skal
være lovpålagt. Departementet viser til at det også i 2013 ble sendt
ut et høringsnotat om en medvirkningsordning for ungdom hvor ca.
80 pst. av høringssvarene uttrykte ønske om lovfesting. Det vises til
at i 2016 hadde 76 pst. av kommunene en ordning med ungdomsråd,
mens 24 pst. har barn og unges kommunestyre. 90 pst. av kommunene
har en av eller begge disse ordningene.
Komiteen merker seg at KS
mener forslaget om å samle medvirkningsordningene i kommuneloven
ikke bør behandles separat, men vurderes i sammenheng med forslaget
til ny kommunelov. KS uttalte under høringen i 2013 at de var imot
en lovpålagt ordning for ungdomsmedvirkning, men at en eventuell
lovfesting burde skje ved at kommuneloven fikk en egen og generell
bestemmelse om medvirkningsorgan. Departementet viser til at det
i mandatet til Kommunelovutvalget framgikk at utvalget ikke skulle
se nærmere på kommunale medvirkningsordninger (eldreråd, ungdomsråd,
råd for personer med funksjonsnedsettelse) fordi arbeidet med et
lovprosjekt om medvirkningsordninger i kommuner og fylkeskommuner
allerede var etablert i KMD, ASD og BLD.
Komiteen viser til at Stortinget
i november 2015 behandlet Dokument 8:131 S, framsatt av representantene
Rigmor Aasrud, Arild Grande, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt
og Geir Jørgen Bekkevold, om lovfesting av ungdomsråd. Et flertall
i kommunal- og forvaltningskomiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
innstilte på følgende vedtak i 2015 som ved Stortingets behandling
falt med 53 mot 50 stemmer:
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om lovfesting av ungdomsråd.
-
Stortinget ber regjeringen
utforme nasjonale retningslinjer for ungdomsråd.
En samlet
komité mente det er viktig at barn og unge gis mulighet til å medvirke,
påvirke og reise egne saker og delta i demokratiske prosesser i
lokaldemokratiet. I denne forbindelse ble det vist til at barn og
unges rett til å bli hørt er tydelig i barneloven §§ 31–33, i Grunnloven
§ 104 og FNs barnekonvensjon artikkel 12.
Komiteen støtter forslaget
i høringsnotatet fra KMD, ASD og BLD om at det utarbeides en ny
bestemmelse i kommuneloven – § 10B – om råd i kommuner og fylkeskommuner
for eldre, personer med funksjonsnedsettelse og ungdom i tillegg
til forskrifter med utfyllende regler for hver av ordningene.
Komiteen merker seg at enkelte
høringsinstanser ønsker å beholde dagens særlovgivning for eldre
og personer med funksjonsnedsettelse fordi de mener at rettighetene
til disse gruppene kan bli svekket. Komiteen mener en felles lovbestemmelse
i kommuneloven kombinert med forskrifter for de enkelte medvirkningsordningene
må utformes slik at ordningene ikke får en mindre og svekket betydning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, mener at eldreråd og råd for personer med funksjonsnedsettelse
fortrinnsvis bør etableres som separate råd. Utfordringene
og tiltak for eldre og personer med funksjonsnedsettelse bør ikke
behandles som to sider av samme sak, men som ulike gruppers behov
for medvirkning og myndighetskontakt. Det bør, slik departementet
foreslår, likevel åpnes for unntak slik at det kan etableres felles
råd der brukergruppene og kommunene ønsker dette.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti viser
til beskrivelsen av reglene som kommer for hvert enkelt av rådene. Disse medlemmer er
uenige i at det skal være mulig å etablere felles råd for eldre
og personer med funksjonsnedsettelse. Det vises til høringsrunden
hvor mange sentrale organisasjoner, blant annet Norges Handikapforbund, motsatte
seg dette. I NIBR-rapport 2014:4 kommer det frem at virksomhetsområdene
til rådene er ulike. Der fremkommer det også at fellesrådene er
mest aktive på saksfelt som er relevant for eldre. Det er viktig
at rådet for funksjonshemmede også skal representere unge mennesker.
For ungdomsråd legges det opp til en øvre aldersgrense 18 år. Interesser og
livsfase for personer over 18 år vil være svært ulike sammenlignet
med eldre, og fokus på innhold i tjenester kan derfor også være
svært forskjellig.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å lovfeste at eldreråd og råd
for personer med funksjonsnedsettelse ikke kan slås sammen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener en ny bestemmelse i kommuneloven også
må inneholde en bestemmelse om lovfestet rett til medvirkning for
ungdom gjennom plikt for kommuner og fylkeskommuner til å opprette
et ungdomsråd, eventuelt et ungdommens kommunestyre som ivaretar
lovfestede funksjoner.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at de fleste høringsinstansene som uttalte seg, ønsket en lovfesting
av ungdomsrådene og ungdoms medbestemmelse. Ungdom har ikke stemmerett
og har derfor i motsetning til for eksempel eldre ingen direkte
måte å få innflytelse i en kommune eller et fylke på dersom deres
interesser ikke blir hørt. Det er derfor viktig at ungdoms medbestemmelse
blir lovfestet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
barn og unges rett til å bli hørt er tydelig i barneloven §§ 31–33,
i Grunnloven § 104 og i FNs barnekonvensjon artikkel 12. FNs barnekomité
i Genève skriver også om viktigheten av at barn og unge blir hørt
i ungdomsråd i sin generelle kommentar om artikkel 12 i barnekonvensjonen.
Disse medlemmer mener disse
forpliktelsene og den åpenbare fordelen det er for samfunnet at barn
og unge engasjerer seg, tar ansvar, deltar og blir hørt, gjør at
det derfor ikke kan være opp til den enkelte kommune, eller «de
voksne», slik departementet omtaler det, om en vil sikre dette eller
ikke.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«I kommuneloven
skal ny § 10 b lyde:
§ 10 b Råd for eldre, personer
med funksjonsnedsettelse og ungdom
Kommunestyret og
fylkestinget skal selv velge et eldreråd, et råd for personer med
funksjonsnedsettelse og et ungdomsråd eller annen medvirkningsordning
for ungdom. Flertallet av medlemmene i eldrerådet skal på valgtidspunktet
ha fylt 60 år. Ungdomsråd og medvirkningsordning for ungdom skal ha
en valgperiode på inntil to år, og medlemmene skal på valgtidspunktet
ikke ha fylt 19 år.
Rådene og medvirkningsordningene
er rådgivende organer for kommunen eller fylkeskommunen og har rett
til å uttale seg i saker som gjelder henholdsvis eldre, personer
med funksjonsnedsettelser og ungdom.
Departementet gir
forskrift om oppgaver, organisering og saksbehandling for rådene
og en annen medvirkningsordning for ungdom.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener barn og ungdoms
medvirkning er viktig for demokratiutvikling og for å utvikle barne-
og ungdomspolitikken i kommuner og fylkeskommuner. Disse medlemmer viser til
at de aller fleste kommuner i dag har medvirkningsordninger, som
for eksempel barne- og ungdomsråd. Situasjonen i fylkeskommunene er
i hovedsak som for kommunene.
Disse medlemmer mener det
betydelige omfanget av lokale medvirkningsordninger for ungdom viser
at norske kommuner og fylker ønsker ungdoms innspill og engasjement
velkommen. Det at et mindretall ikke har formaliserte ordninger,
kan ha ulike årsaker og trenger heller ikke bety at ungdom i disse
lokalsamfunnene ikke blir hørt. Etter disse medlemmers oppfatning
er det uansett lite som tilsier at det er behov for å pålegge kommunene
en lovfestet etablering av ungdomsråd, uavhengig av de vurderingene
både ungdom og andre gjør lokalt. Disse medlemmer har tillit
til at hvis ungdommen selv og/eller de «voksne» i en kommune eller
et fylke ser behov for å formalisere ungdoms medvirkning, så vil
dette komme på plass, noe den omfattende utbredelsen av ungdomsråd,
uten forutgående lovfesting, faktisk viser.
Disse medlemmer mener denne
tilnærmingen gir gode rammer for medvirkning samtidig som handlingsrom
for lokaldemokratiet ikke innsnevres. Disse medlemmer mener av samme
grunner at medvirkningsorgan for ungdom ikke bør lovfestes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I kommuneloven
skal ny § 10 b lyde:
§ 10 b Råd for eldre, personer
med funksjonsnedsettelse og ungdom
Kommunestyret og
fylkestinget skal selv velge et eldreråd og et råd for personer
med funksjonsnedsettelse. Flertallet av medlemmene i eldrerådet
skal på valgtidspunktet ha fylt 60 år.
Kommunestyret eller
fylkestinget kan selv velge et ungdomsråd. Ungdomsrådet skal ha
en valgperiode på inntil to år. Medlemmene i ungdomsrådet skal på
valgtidspunktet ikke ha fylt 19 år.
Rådene er rådgivende
organer for kommunen eller fylkeskommunen og har rett til å uttale
seg i saker som gjelder henholdsvis eldre, personer med funksjonsnedsettelse
og ungdom.
Kommunestyret eller
fylkestinget kan selv etablere en annen medvirkningsordning for
ungdom enn et ungdomsråd. Andre ledd andre og tredje punktum og
tredje ledd gjelder tilsvarende for funksjonstiden og oppgavene
til en slik annen medvirkningsordning og valgperioden for representanter
til ordningen.
Departementet gir
forskrift om oppgaver, organisering og saksbehandling for rådene
og en annen medvirkningsordning for ungdom.»
Komiteen viser
til at rådene som etableres etter ny § 10 b i kommuneloven, skal
være rådgivende organ som representerer interessene til særlige
grupper.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at forskriftene som utarbeides for
de enkelte rådene, skal gi bestemmelser som fastsetter hvilke sakstyper
som skal forelegges rådene og hvordan rådenes vedtak og forslag
skal framsettes for kommunenes/fylkeskommunenes politiske ledelse
og kommunestyret/fylkestinget. Flertallet mener bestemmelsene
i lov og forskrifter ikke må være til hinder for at kommuner og
fylkeskommuner gir retningslinjer som gir rådene en utvidet rolle,
f.eks. budsjettmidler til fordeling, tale og forslagsrett i kommunestyrets/fylkestingets møter
mv. slik dette ofte praktiseres i dag.
På bakgrunn
av dette fremmer flertallet følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at regelverket ikke skal være til hinder for
at kommuner og fylkeskommuner gir retningslinjer som gir rådene
en utvidet rolle, f.eks. budsjettmidler til fordeling, tale- og forslagsrett
i kommunestyrets/fylkestingets møter mv.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at lovforslaget i ny § 10 b omtaler at «Departementet gir forskrift
om oppgaver, organisering og saksbehandling (…)». Disse medlemmer viser til
at høringsnotatet beskrev hva som senere skulle forskriftsfestes.
I forslaget til forskrift for eldre – tilsvarende formuleringer
ble benyttet for de to andre brukergruppene – stod det:
«Det skal være en
formålsparagraf hvor det skal stå at formålet med rådet er å legge
til rette for at eldre blir sikret en bred, åpen og tilgjengelig
brukermedvirkning i saker som er av særlig betydning for de eldres
levevilkår.»
Videre:
«Det skal stå at
eldrerådet er et rådgivende organ for kommunen og fylkeskommunen
og rådet har rett til å uttale seg om alle saker som berører dem.»
Disse medlemmer gir derfor
ikke sin tilslutning til at det skal forskriftsfestes «hvilke sakstyper» som
skal forelegges rådene.
Disse medlemmer mener videre
det blir uheldig å legge føringer om at det skal forskriftsfestes
«hvordan rådenes vedtak og forslag skal framsettes for kommunenes/fylkeskommunenes
politiske ledelse og kommunestyret/fylkestinget». Disse medlemmer viser i den
sammenheng til departementets beskrivelse av dette i proposisjonen:
«Det skal stå at
kommunene og fylkeskommunene skal etablere gode rutiner lokalt som
bidrar til at eldrerådet får aktuelle saker til behandling i god
tid før kommunestyret eller fylkestinget eller et annet folkevalgt
organ skal fatte vedtak i saken. Det skal videre stå at eldrerådet
skal uttale seg før kommunestyret og fylkestinget setter ned et
sekretariat, før det fastsettes saksbehandlingsregler og før det
vedtas budsjetter for rådet.»
Disse medlemmer viser til
at flertallet gir uttrykk for at bestemmelsene i lov og forskrifter
ikke må være til hinder for at kommuner og fylkeskommuner kan lage
egne retningslinjer som gir rådene en utvidet rolle. Disse medlemmer legger
til grunn at en kommune ikke kan gi større rettigheter til særgrupper
i strid med kommunelovens bestemmelser om møte- og talerett, hvilket
er uttrykkelig omtalt i proposisjonen. Disse medlemmer mener forslaget
om ny bestemmelse i kommuneloven om medvirkningsordninger,
med tilhørende forskrifter for disse ordningene, vil bidra til at
vi får et tilfredsstillende regelverk på plass som ikke bør «uthules».
Komiteen deler
i denne sammenheng departementets vurdering når det heter at det
for å sikre en åpen, bred og tilgjengelig kanal for medvirkning
kan være naturlig for kommunestyret å gi representanter for medvirkningsorganene
taletid under behandling av spesielle saker for å belyse rådets
synspunkt og forslag.
Komiteen mener rådene for
eldre og personer med funksjonsnedsettelse må sammensettes slik
at det er delt representasjon fra organisasjonene som ivaretar gruppenes
interesser og fra kommunenes ordinære politiske styringsorgan. Ungdomsråd
bør være sammensatt av ungdom under 18 år, slik flertallet av høringsinstansene
går inn for, men slik at de som er valgt, sitter ut valgperioden
selv om de har fylt 18 eller 19 år.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er sentralt at det
legges til rette for at rådene får mulighet til reell innflytelse
og arbeidsvilkår.
Dette vil forutsette
at rådene sikres økonomiske ressurser til sitt arbeid og at kommunene
tar ansvar for at rådene får informasjon om hvilke saker og hvilke
prosesser som er i gang i kommunene, og at kommunene legger til
rette for aktiv medvirkning i saker på et tidspunkt i behandlingen
som gjør påvirkning mulig.
Dette medlem påpeker at det
spesielt for ungdomsråd i kommuner som ikke har hatt det, vil være
behov for opplæring, både i selve rådet, i kommunestyret og i den
kommunale administrasjonen, om barnekonvensjonen og barns rettigheter. Dette medlem understreker
behovet for at det avsettes personalressurser, og at det tas et
politisk ansvar for å gi arbeidet høy legitimitet.
Dette medlem mener at kommunene
må være særlig oppmerksomme på grupper som verken er organisert
eller gjør seg gjeldende i elevråd eller aktivisme. Det er viktig
at det rekrutteres ungdom med ulik erfaring, og at erfaring fra
barnevern, minoritetsspråklige unge og unge funksjonshemmede er representert.
I dag er praksis for rekruttering svært varierende der ungdomsråd
er opprettet. Unge må selv kunne påvirke og velge hvem som skal
sitte i rådet.
Komiteen mener
forskriftene må pålegge kommuner/fylkeskommuner å stille til rådighet
nødvendig sekretariatsassistanse.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, forutsetter forøvrig at forskriftene utformes
som generelle retningslinjer slik at den enkelte kommune/fylkeskommune
får rom for å gi egne bestemmelser for rådenes arbeid som er tilpasset
lokale forhold og behov.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti støtter
ikke et premiss om at forskriftene skal utformes som generelle retningslinjer.
Poenget med et nytt regelverk om medvirkningsordninger og plasseringen
i kommuneloven har vært å samle ordningene i en ny bestemmelse,
under ett departement, slik at det skal bli lettere for både kommunene
og brukerne å få oversikt over hvilke regler som gjelder. Det har vært
en del usikkerhet om praktiseringen av regelverket for medvirkningsordningene. Disse medlemmer viser
til at departementet i høringsnotatets omtale av dette gir flere
viktige føringer som bør være felles for alle kommuner:
«Det følger av kommuneloven
§ 39 nr. 1 at hvert kommunestyre og fylkesting skal lage et reglement for
rådene. Der vil det presiseres nærmere hvordan disse gruppene kan
arbeide for å påvirke de kommunale og fylkeskommunale beslutningsprosessene
og hvilke sakstyper de skal gi råd i. Kommuner og fylkeskommuner
har et særlig ansvar for å lage et reglement for ungdomsmedvirkning
som er tilpasset denne gruppen, slik at det er lett forståelig hva
som kreves i henhold til lov og forskrifter. En god sekretariatsordning
vil derfor være viktig for å nå dette målet.»
Disse medlemmer støtter departementets vurderinger.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Venstre mener det er uheldig at regjeringen
ønsker å begrense kommunenes mulighet til å finne løsninger som
øker ungdoms medvirkning, løsninger som blant annet å gi ungdomsråd
møte- og talerett. Disse
medlemmer mener det er viktig å gi kommunene muligheten til
å skreddersy løsninger som passer deres lokale tilstander. Videre
mener disse medlemmer at
det å gi ungdomsråd møte- og talerett kan være viktige verktøy for
å sikre høyere politisk deltakelse blant ungdom. Derfor bør ikke kommunenes
frihet til å bruke disse verktøyene minskes.