Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen
og Torgeir Micaelsen, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth Røbekk
Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og
fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til at alle kommuner ifølge
helse- og omsorgstjenesteloven har ansvar for helse- og omsorgstjenester
til alle som oppholder seg i kommunen, uansett alder. Komiteen viser
også til at barns rett til helsekontroll er presisert i pasient-
og brukerrettighetsloven § 6-1, og at foreldrene plikter å medvirke
til at barnet deltar i helsekontrollene.
Komiteen viser til at det i
representantforslaget fremmes forslag om at helsekontroller for
barn i alderen null til ti år skal bli obligatoriske, og at kommunene
må ansvarliggjøres i større grad for å følge opp barn som ikke møter
til helsekontroll. Komiteen mener
at kommunene allerede i dag har ansvar for å forebygge sykdom, skade,
lidelse og nedsatt funksjonsevne, og tilby nødvendige helse- og omsorgstjenester. Komiteen viser
i den forbindelse til lovproposisjonen som er fremmet med forslag om
endringer i helse- og omsorgstjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven
og tannhelsetjenesteloven for å tydeliggjøre tjenestenes ansvar
for å bidra til at vold og seksuelle overgrep blir forebygget, avdekket og
avverget. Bestemmelsen omfatter ledelsen på alle nivåer, og omfatter
også ansvar for å legge til rette for at tjenestene blir i stand
til å forebygge, avdekke og avverge vold og seksuelle overgrep. Komiteen viser
også til at Helsedirektoratets retningslinje for helsestasjons-
og skolehelsetjenesten gir en sterk anbefaling om at helsestasjonen
bør ha rutiner for å følge opp foreldre og barn som uteblir fra
avtalte helsekonsultasjoner, og som avbestiller eller endrer avtalte
timer gjentatte ganger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, viser til at selv om både kommunen
og barnets pårørende har plikter i forhold til helsetjenester, viser praksis
at noen barn er helt skjult for det offentlige helt frem til skolealder.
Justiskomiteen var opptatt av den samme problemstillingen under
arbeidet med Prop. 12 S (2016–2017), jf. Innst. 247 S (2016–2017).
Stortingets flertall vedtok i den forbindelse følgende:
«Stortinget ber regjeringen legge til
rette for at i tilfeller der foresatte ikke deltar på kontroll/hjemmebesøk
av barn, og der helsestasjonen aktivt har forsøkt å få kontakt med
familien, skal helsestasjonene melde bekymring til barnvernstjenesten.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre vil peke på at også retningslinjene understreker
viktigheten av at barn blir fulgt opp av helsetjenesten, men at
disse retningslinjene fortsatt kun har en sterk anbefaling om at
kommunene skal følge opp barn som uteblir fra kontroller på helsestasjonen.
Det betyr videre at dersom kommunen ikke aktivt har forsøkt å få
kontakt, slik vedtaket over forutsetter, vil heller ikke dette vedtaket
ha noen betydning for de glemte barna.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at justiskomiteens flertall
i forbindelse med dette vedtaket (jf. Innst. 247 S (2016–2017))
understreket at:
«Flertallet mener det er viktig at
helsestasjonene har rutiner for å følge opp barn/foresatte som ikke møter
til kontroll eller legger til rette for hjemmebesøk. Pasient- og
brukerrettighetsloven innebærer at helse- og omsorgstjenesten kan
pålegge foreldrene å medvirke til at barnet får helsekontroll. Helse-
og omsorgstjenesten har i dag ingen sanksjonsmuligheter dersom foreldrene
ikke følger opp denne bistandsplikten. Helse- og omsorgstjenesten
må imidlertid vurdere om barnevernstjenesten skal underrettes dersom
det er grunnlag for det, jf. helsepersonelloven § 33 om opplysningsplikt
til barneverntjenesten, barnevernloven kapittel 4 om særlige tiltak
og kapittel 6 om opplysningsrett.»
Flertallet viser videre til
at justiskomiteens flertall viste til de nye nasjonale faglige retningslinjene
for helsestasjons- og skolehelsetjenesten og at disse blant annet
tar opp hvordan tjenesten bør følge opp familier som ikke møter
til konsultasjoner for sitt barn. Dersom et barn gjentatte ganger
ikke møter til helseundersøkelser, kan det i noen tilfeller gi grunn til
bekymring, og Helsedirektoratet gir i retningslinjene veiledning
om hvordan tjenesten bør gå frem i slike saker.
Flertallet vil understreke retningslinjenes sterke
anbefaling om å spørre barn og foreldre om vold, og deres generelle
fokus på å avdekke og avverge vold, overgrep og omsorgssvikt. Flertallet vil videre
understreke at det er nødvendig at helsestasjonene styrkes med flere
ansatte, ytterligere ressurser og mer kompetanse om vold og overgrep,
for å sikre at flere familier i risikosonen og flere barn og unge som
er utsatt for vold og overgrep, fanges opp. Flertallet vil også understreke
betydningen av styrket samarbeid med andre instanser og at helsepersonell
har lav terskel for å melde fra til barnevernet ved bekymring.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at helseundersøkelse i Norge er
samtykkebasert etter pasient- og brukerrettighetsloven. Både helse-
og omsorgsministeren i sitt svarbrev til komiteen og Landsgruppen
for helsesøstre i Sykepleierforbundet understreker viktigheten av
dette. Helsestasjons- og skolehelsetjenesten har stor tillit i befolkningen, og
den frivillige karakteren er en del av dette samtidig som det oppfattes
som et trygt lavterskeltilbud. Dette medlem mener tilliten
som skapes mellom pasienter og helsetjeneste ved minst mulig bruk
av tvang, er avgjørende for god og riktig helsehjelp, og kan derfor
ikke støtte dette representantforslaget.
Komiteen viser
til at helsestasjonene er i en unik situasjon ved at de møter de
aller fleste barn i Norge. Det er likevel slik at noen unndrar seg
helsekontrollene, og komiteen vil
understreke at dette i mange tilfeller er barn som er mer utsatt
for omsorgssvikt enn andre barn, og at det offentlige da har et
ekstra ansvar for å følge opp. Komiteen mener det er viktig
å sikre en tettere oppfølging av de barnefamiliene som ikke stiller
opp til helsekontrollene ved helsestasjonene, og at kommunene må
sikre gode systemer og rutiner slik at alle barn følges opp. Komiteen viser
til plikten om å melde bekymring til barnevernet ved mistanke om
at barn utsettes for omsorgssvikt. Komiteen mener at alle barn,
uavhengig av tilhørighet, har krav på god helsehjelp og oppfølging
etter norsk lov og internasjonale forpliktelser, og at foreldre
har en tilsvarende plikt til å følge opp dette. Komiteen viser til at helsetjenestene skal
være forsvarlige, og at noen av helsestasjonens viktigste ansvarsområder
er å forebygge sykdom og skade, og fremme psykisk og fysisk helse.
Da påhviler det helsestasjonene et stort ansvar for å forebygge og
avdekke kjønnslemlestelse, vold og overgrep hos barn. Komiteen vil
understreke det faktum at barn som utsettes for krenkelser i barndommen,
har større sannsynlighet for sykdommer og andre livsbelastninger
enn andre barn. Komiteen mener
derfor det er nødvendig å se på ytterligere tiltak for å sikre at
alle barn får forsvarlig oppfølging og beskyttes mot ulovlige handlinger.
Komiteen mener et tett samarbeid
mellom barnehager, helsestasjoner og foreldre er grunnleggende i
helsefremmende og forebyggende arbeid for barn, også når det gjelder
å avdekke fysiske og psykiske utviklingsavvik. Komiteen ønsker i den forbindelse
å vise til at det er utført noen mindre forsøk med å legge fireårskontrollene
til barnehagene i enkelte kommuner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre mener
at det kan være nyttig å etablere noen større piloter i flere kommuner
der utvidede fireårskontroller legges til barnehagene, og hvor foreldrene
er med, men slik at kontrollene utføres av helsestasjonene eventuelt
i samarbeid med andre fagfolk som optikere og audiografer m.m.
Komiteen tror
at et tettere samspill mellom de to tjenestene og barnas foreldre
vil kunne bidra til å koordinere den tidlige innsatsen bedre, forebygge omsorgssvikt
og legge bedre til rette for at alle barn får en god start på utdanningsløpet,
med tilrettelegging for de barna der det er avdekket behov for oppfølging. Komiteen viser
til at dette også samsvarer med de nasjonale faglige retningslinjene
for helsestasjonene, som gir en sterk anbefaling om at helsestasjonene
skal ha et systematisk samarbeid med barnehager i kommunene.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at samarbeidet mellom helsestasjon
og barnehage er viktig, og at de faglige retningslinjene må implementeres
i tjenestene. Dette
medlem mener rutiner for møter mellom helsestasjon og barnehage bør
være på plass i alle barnehager. Gode samarbeidsforhold mellom personalet
er viktig. Dette og helsesøsterbesøk i barnegruppa kan også bidra
til godt forebyggende helsearbeid og god kontakt mellom barn og
helsestasjon. Dette
medlem mener imidlertid at helsekontrollene har flere sider
ved seg. Helsestasjonens virksomhet krever egnede lokaler, utstyr,
undersøkelsesrom og ikt-løsninger med journalsystemer m.m. I tillegg
har barnehagehverdagen og barnehagen en karakter og funksjon som
er ulik helsekontrollene og helsestasjonens. Dette medlem mener derfor det
er gode grunner til at barnehager og helsestasjoner har egne og
ulike lokaler, og mener det derfor ikke er gitt at mye mer av helsestasjonens
virksomhet skal inn i barnehagene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil påpeke at ikke alle barn går i barnehage.
Dersom et barn aldri møter på helsestasjonen, vil det likevel bli
sett dersom det går i barnehagen. Et barn som går i barnehage og
som utsettes for vold og overgrep, har derfor en mulighet til å
bli oppdaget av de ansatte som barnet nesten daglig omgås med. Andelen
barn som går i barnehage har økt jevnt og trutt de siste årene,
og det betyr forhåpentligvis at vi har færre helt glemte barn i
dag enn tidligere. Disse
medlemmer viser til at dette representantforslaget har til
hensikt å fange opp de barna som ingen ser før de eventuelt begynner
i barnehage eller begynner på skolen. I de Nasjonale retningslinjene
for helsestasjoner og skolehelsetjenesten kan vi lese:
«Helsestasjonen skal gjennom helsestasjonsprogrammet
bidra til å avverge og avdekke vold, overgrep og omsorgssvikt. Helsesøster,
lege, fysioterapeut, jordmor og annet personell på helsestasjonen skal
være oppmerksomme på forhold som kan tyde på at barnet er utsatt
for vold, overgrep eller omsorgssvikt, og ved konsultasjonene i
helsestasjonsprogrammet observere barnet og familien for å avverge
og avdekke slike forhold. Når det er grunn til å tro at barn blir
mishandlet i hjemmet eller utsatt for andre former for alvorlig
omsorgssvikt, eller når barnet viser vedvarende og alvorlige atferdsvansker, skal
personellet på helsestasjonen melde til barnevernet.»
Disse medlemmer viser til at
problemet med disse gode intensjonene er at dette blir umulig å følge
opp når barnet aldri møter til kontroll på helsestasjonen. Dagens
praksis vil si at de fleste barn har vært på helsestasjonen opp
til 14 ganger, slik som anbefalt fra null til fem år, mens andre
igjen aldri har deltatt. Og dette er etter disse medlemmers syn en helt
uakseptabel forskjell. Disse
medlemmer viser videre til artikkel i Aftenposten 3. januar
2017 om «Årets Oslo-borger», Solveig Ude, som har 34 år som helsesøster
bak seg. Der kan vi lese blant annet følgende:
«Nylig pensjonert helsesøster Solveig
Ude tar til orde for at kontroller på helsestasjonene bør være obligatoriske,
ikke frivillige, som i dag. – Foreldrene har plikt til å medvirke
til at barn deltar i helsekontroller, men det er frivillig om det
skal skje på helsestasjonen. Det burde det ikke være, påpeker hun.
Foreldrene kan takke nei på sine barns vegne, men hva med barnets
behov? spør hun.»
På denne
bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en lovendring som gir kommunene
en plikt til å sjekke om barn som gjentatte ganger ikke møter til
kontroll på helsestasjonen, får oppfølging andre steder i helsetjenesten.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme et lovforslag som gir kommunene plikt til
å følge opp barn som ikke møter til kontroller på helsestasjonen
og som ikke får oppfølging av andre instanser innen helsetjenesten.»
Komiteen er
kjent med at helseundersøkelsen normalt skjer avkledd fram til barnet
er to år, og at helsestasjonen og skolehelsetjenesten har kontroller frem
til barnet er ti år. Komiteen viser
til at forslagsstillerne mener helseundersøkelsene bør utføres avkledd
frem til barnet er ti år, for å kunne avdekke alvorlige former for
omsorgssvikt, eksempelvis omskjæring av jenter, men også at slike
kontroller i seg selv vil være forebyggende. Komiteen viser til at en ny
nasjonal faglig retningslinje presiserer:
«For å avverge og avdekke vold, overgrep
og omsorgssvikt bør helsestasjonen:
Lytte og observere:
Kle helt av barna ved alle konsultasjoner
og se etter blåmerker og andre tegn til skade. Det bør tas hensyn
til bluferdighet etter hvert som barn blir eldre, slik at større
barn kan ha på trøye og truse.»
Komiteen mener derfor at det
etter gjeldende regelverk og faglige retningslinjer er mulig å undersøke
et barn avkledd helt frem til fem år ved helsestasjonene, og at
det er viktig at det oppfordres til helsekontroller der barn er
avkledd, men at det må tas hensyn til det enkelte barn.
Komiteen er kjent med at det
kommer nye nasjonale faglige retningslinjer for skolehelsetjenesten 5–20
år sommeren 2017. Komiteen vil
understreke at forslagsstillernes intensjon om å avverge og forebygge
kjønnslemlestelse, vold og overgrep støttes fullt ut, og at det
forventes at de nye retningslinjene for skolehelsetjenesten ivaretar
og styrker dette.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er enig i at retningslinjene er tydelige
på viktigheten av at barna kler helt av seg, samt viktigheten av
å ta hensyn til bluferdighet hos de eldre barna. Problemet igjen
er at den enkelte helsesøster selv kan velge om han eller hun synes
dette er viktig, og disse
medlemmer mener det er viktig at barn likebehandles.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen lovfeste krav til at undersøkelser på helsestasjonen,
for de minste barna, skjer uten klær.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener det er selvsagt at fagfolkene i helsestasjonen, med
utdannelse for og erfaring med å jobbe med barn og som møter barna
under konsultasjon, gis tillitt til å avgjøre når og hvordan man
skal undersøke barn. Dette
medlem mener at det er feil om Stortinget skal vedta at alle
barn skal være nakne ved undersøkelse på helsestasjon. Dette medlem viser
til at de faglige retningslinjene gir god veiledning og rom for
godt faglig skjønn.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, mener det er avgjørende at de nye faglige retningslinjene
bidrar til at flere barn som er utsatt for vold og overgrep, fanges
opp. Flertallet mener
regjeringen må følge nøye med på hvorvidt de nye retningslinjene endrer
dagens praksis, og om flere barn faktisk fanges opp som en konsekvens
av de nye retningslinjene. Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen følge nøye med på om de nye nasjonale retningslinjene
for helsestasjoner og skolehelsetjeneste endrer dagens praksis.»