Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, Gunn Elin Flakne, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre,
fung. leder Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, viser til proposisjonen.
Komiteen vil understreke at
alle barn har rett til et trygt og godt læringsmiljø. Denne målsettingen er
det bred politisk enighet om. Til tross for kampanjer og arbeid
mot mobbing de siste 20 årene, er antall elever som rapporterer
om at de blir mobbet, fortsatt for høyt.
Komiteen viser til at regjeringen
Stoltenberg II nedsatte Djupedal-utvalget, som fikk i oppgave å vurdere
de samlede virkemidlene for å skape et godt psykososialt skolemiljø,
motvirke og håndtere mobbing og andre uønskede hendelser i skolen.
I mars 2015 la utvalget frem sin utredning, NOU 2015:2 Å høre til.
Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø, med forslag til
100 konkrete tiltak. Tiltakene omhandlet både forslag til forebyggende
og reparerende tiltak og revidering av lovverket. Komiteen viser til at flere
av utvalgets anbefalinger er tatt inn i regjeringens forslag.
I proposisjonen fremkommer
det at regjeringens mål er at mobbing ikke skal skje, det skal nytte
å si ifra, og regelverket skal virke for elevene. Komiteen slutter
seg til dette.
Komiteen viser til at regjeringen
i proposisjonen legger frem en fullstendig revisjon av opplæringsloven
kapittel 9a. Hensikten med dette er at det nye regelverket skal
styrke rettighetene til elever som blir mobbet og deres foreldre,
samt være et effektivt virkemiddel mot mobbing og dårlig skolemiljø. Komiteen slutter
seg til disse målsettingene med revisjonen av lovverket.
Komiteen merker seg at regjeringens
arbeid med å forebygge mobbing i skolen ikke begrenser seg til forslagene
i proposisjonen. Komiteen vil særlig
peke på arbeidet med kompetanseheving for lærere og andre ansatte
i skolen.
Komiteen viser til at elever
har en lovfestet rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som
fremmer helse, trivsel og læring. Alle elever har krav på en skolehverdag
fri for mobbing, krenkelser, diskriminering og trakassering. Komiteen mener
en forutsetning for læring er at elevene føler seg trygge på skolen. Komiteen viser
til at det å bli utsatt for mobbing kan føre til alvorlige helseproblemer.
Å bli utsatt for systematisk mobbing er den største risikofaktoren
for psykiske lidelser og muskel- og skjelettplager blant barn og
unge. Disse lidelsene er en vesentlig faktor for frafall i skolen. Komiteen vil peke
på at arbeidet for å stoppe mobbing også er viktig for å legge grunnlaget
for god folkehelse.
Komiteen legger til grunn at
lovendringer bare er ett av flere virkemidler for å sikre alle elever
gode og trygge skolemiljø. Komiteen mener juridiske virkemidler
må følges opp av et mangfold av tiltak som sikrer et godt, trygt
og inkluderende læringsmiljø for alle elever, blant annet gjennom
en bred kompetanseutvikling i sektoren og gjennom styrket støtte,
veiledning og informasjonsarbeid overfor elever og foresatte.
Komiteen understreker at mobbing
aldri kan tolereres. Mobbing kan føre til frafall i skolen, traumer
og psykiske senvirkninger. Komiteen understreker skoleeiers
og skoleledelsens ansvar for å sørge for et godt miljø på skolen,
og at et inkluderende og trygt skolemiljø krever systematisk innsats.
Mobbing reduseres først og fremst ved bedre håndtering og bedre
mestring, ikke ved mer rapportering. Komiteen mener at et viktig
ansvar for at barn plager hverandre, ligger hos voksne – voksne
som ikke ser eller handler, og voksne som formidler holdninger som
gjør mobbingen mulig. Det beste middelet vi har for å bekjempe mobbing,
er lærere som er trygge, gode ledere i et klasserom. Gode lærere
som er trygge på seg selv og på faget sitt, og som nyter respekt
i et klasserom, tør å gå inn i vanskelige saker og unnlater ikke
å se og følge opp det som er ubehagelig.
Komiteen er særlig opptatt
av at skolelederne må ha kompetanse til å forebygge, møte og håndtere mobbing
på sin skole, og viser til at Djupedal-utvalget i NOU 2015:2 også
vektla dette. Utvalget påpeker blant annet at «Skoleledere på skoler
med høy grad av mobbing anerkjenner ikke på samme måte at mobbing
er et problem som kan oppstå ved deres skole», og at det er «en
utfordring i norsk skole at ledelsen og lærerne i for liten grad
kjenner til negative hendelser som oppstår i elevmiljøet». Komiteen registrerer
at regjeringen i Meld. St. 21 (2016–2017) Lærelyst varsler at alle
nytilsatte rektorer skal få tilbud om utdanning i pedagogisk ledelse,
og at det skal finnes flere tilbud om kompetanseutvikling for erfarne
skoleledere, og forutsetter at mobbeproblematikken ivaretas i dette
arbeidet.
Komiteen påpeker at mobbing
i stadig større grad flyttes over på de digitale arenaene som elevene bruker.
Kunnskap om digitale medier er ferskvare, og skolelederes og læreres
kunnskap om elevers bruk av sosiale medier må jevnlig oppdateres.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener regjeringen har brukt
for lang tid på oppfølgingen av Djupedal-utvalgets anbefalinger
og tiltak.
Flertallet mener at det i antimobbearbeidet må
rettes større oppmerksomhet på inkludering som tiltak for å motvirke
et dårlig psykososialt miljø. Andelen elever som mottar spesialundervisning,
har økt kraftig de ti siste årene, og 2/3 av elevene som mottar spesialundervisning,
får denne alene eller i små grupper. Mange av disse elevene melder
at de føler seg utenfor og ekskludert. Dette er en trussel mot en
inkluderende skole. Økt lærertetthet kan bidra til at elever som
i dag blir tatt ut i segregerte tilbud, kunne fått tilpasset undervisningen
innenfor rammen av klassefellesskapet. Store klasser kan også gjøre
det vanskeligere for elevene å oppnå sosial tilhørighet og trygghet
i skolehverdagen. Forskning viser dessuten at elever med nedsatt
funksjonsevne er særlig utsatt for å oppleve utrygghet og krenkelser
på skolen. Trygge og kompetente voksne er de beste til å forhindre
mobbing gjennom å skape gode miljøer for læring og trivsel for alle.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at hensikten med endringene
regjeringen foreslår, er å ha en tydelig nulltoleranse mot mobbing,
vold, trakassering, diskriminering og annen krenking. Regjeringen
vil gi skolene tydeligere og strengere regler for hva de skal gjøre
når barn blir mobbet, og styrke rettighetene til barna og deres
foreldre. Nulltoleranse mot mobbing blir lovfestet. Med de foreslåtte
endringene vil regjeringen forsterke det forebyggende arbeidet,
sikre at det skal nytte for barn og unge å si ifra, og tydeliggjøre
ansvaret som kommuner, fylkeskommuner og private skoleeiere har. Disse medlemmer mener det
er viktig at vi har et regelverk som virker i de tilfellene der
mobbing forekommer, selv om kampen mot mobbing ikke kan begrenses
til kun regelverk og regelendringer. Disse medlemmer vil i den sammenheng
vise til at regjeringen i løpet av perioden har foreslått en rekke
tiltak i kampen mot mobbing. I statsbudsjettet for 2017 ble bevilgningene
til tiltak mot mobbing styrket med 35 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
denne økte bevilgningen går til styrket kompetansearbeid lokalt. Økt
kompetanse skal forbedre evnen til å forebygge og håndtere mobbing.
Det er derfor avgjørende å styrke de voksnes kompetanse, enten de
jobber i barnehagen, skolen eller kommunen. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen har prioritert å styrke Barneombudets kapasitet
til å hjelpe mobbeofre og deres familier. I tillegg er nettstedet
nullmobbing.no lansert, som skal samle all nødvendig informasjon
som mobbeofre og deres familier trenger, ikke minst om rettigheter
og om hvordan konkrete mobbesaker kan håndteres. Disse medlemmer vil også fremheve
at det er opprettet et nytt og mer forpliktende «Partnerskap mot
mobbing» som erstatning for det tidligere «Manifest mot mobbing»,
samt at det er vedtatt å videreføre den økonomiske støtten til mobbeprogrammene
i skolen. Det er samtidig utarbeidet nye kriterier for denne støtten. Disse medlemmer vil
også understreke at kunnskapsministeren ba Djupedal-utvalget levere
sine anbefalinger raskere enn det den opprinnelige tidsplanen for utvalgets
arbeid tilsa, nettopp for å få fortgang i arbeidet med styrkede
virkemidler i kampen mot mobbing. Disse medlemmer viser til at
regjeringen har gjort et grundig arbeid med proposisjonen, og er fornøyd
med at barnehagene er innlemmet i arbeidet. Disse medlemmer viser også
til at Kunnskapsdepartementet i arbeidet med proposisjonen har gjennomført
fire høringskonferanser for å få innspill fra elever, pårørende
og sektoren.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet i 2016 fremmet 21
forslag i Stortinget, basert på Djupedal-utvalgets anbefalinger
for å bekjempe mobbing i skolen. Disse medlemmer vil understreke
at for alle elevene som hver dag gruer seg til å gå på skolen, haster
det med tiltak. En oppdatering av lovverket er ikke tilstrekkelig
dersom vi for alvor skal lykkes i kampen mot mobbing. Det er nødvendig
med et bredt spekter av tiltak som kan hjelpe lærerne og skolene
til å sikre enda flere elever en trygg skolehverdag.
Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett for 2017 og forslag om å øremerke 200 mill. kroner
til en bedre og mer tilgjengelig skolehelsetjeneste.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet har fremmet en rekke forslag til tiltak
for å bekjempe mobbing på skolene. Blant annet skal det satses mer
på kompetanseheving av skolens personale, økt støtte til organisasjoner
som arbeider mot mobbing, etablering av beredskapsteam mot mobbing
i alle kommuner og det skal satses mer på sosialpedagogisk rådgivning
og miljøarbeidere på skoler med store læringsmiljøutfordringer.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at altfor mange barn gruer
seg til neste skoledag i frykt for å bli mobbet. Kristelig Folkeparti
mener at arbeidet for et trygt og godt skolemiljø må styrkes. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2017, som
prioriterte store investeringer i økt lærertetthet, styrket veiledning
av nyutdannede lærere samt en rekordsatsing på skolehelsetjenesten.
I tillegg foreslo Kristelig Folkeparti en betydelig styrking av
Barneombudets og frivillige organisasjoners arbeid mot mobbing. Dette medlem viser
til at en stor del av disse prioriteringene også fikk gjennomslag
i budsjettavtalen mellom regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti
og Venstre.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til merknadene om skoleleders ansvar for
å forebygge, møte og håndtere mobbing, og til merknadene om mobbing
på digitale arenaer og behovet for oppdatert kunnskap om IKT. Dette medlem viser
videre til Venstres alternative statsbudsjett for 2017, der det ble
foreslått å bevilge 200 mill. kroner til en styrking av videreutdanningstilbudet
for lærere og skoleledere med særlig vekt på IKT-opplæring og skolelederutdanning
som del i kamp mot mobbing. Dette medlem peker på at Venstre
i en årrekke har foreslått å bevilge midler til tilskudd for tiltak
mot mobbing, blant annet i påvente av oppfølgingen av Djupedal-utvalgets
utredning. Dette
medlem understreker også at rammene rundt skolehverdagen er viktig
både i et forebyggingsperspektiv og når det gjelder oppfølging av
de som er berørt av mobbing, og viser i denne sammenheng til at
Venstre i alternativt statsbudsjett for 2017 foreslo å bevilge 190
mill. kroner til 200 nye stillinger og kompetansehevingstiltak i
skolehelsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at disse partier i sine alternative statsbudsjetter for 2017
foreslo å bevilge midler til økt lærertetthet, skolebasert kompetanseheving og
øremerkede midler til skolehelsetjenesten.