2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Laila Davidsen, Ingunn Foss, Rangdi Krogstad og Ove Trellevik,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad og Morten Ørsal
Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet,
lederen Geir Pollestad, fra Venstre, Pål Farstad, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, viser til at dette er
en årlig melding fra Nærings- og fiskeridepartementet som legges
frem for Stortinget, og som gir nyttig informasjon om fiskeripolitikken.
Komiteen merker seg at fiskeriavtalene
bygger på et langsiktig forvaltningsarbeid som gir grunnlag for
at vi i dag kan høste fra robuste fiskebestander og drive lønnsom
næringsaktivitet i havområdene våre. Nær 90 pst. av norsk fanget
fisk kommer fra bestander som vi deler med andre nasjoner. Komiteen ser
på internasjonalt samarbeid som avgjørende for en vellykket og bærekraftig
fiskeriforvaltning, samt for nedkjemping av fiskerikriminalitet
og uregulert fiske. Komiteen viser
til at det er viktig med en god ressurskontroll og en kompetent
forvaltning. I tillegg viser komiteen til at det er viktig
med omforente avtaler på bestander vi deler med andre land, men
at man også må ivareta norske interesser. Komiteen legger til grunn
at det arbeides for å oppnå best mulige avtaler for Norge.
Komiteen ønsker å trekke frem
det vitenskapelige grunnlaget for avtalene. Både den nasjonale forvaltningen
og de årlige forhandlingene Norge fører med andre land, er i all
hovedsak basert på de faglige rådene fra Det internasjonale råd
for havforskning (ICES). Gjennom Havforskningsinstituttet bidrar
Norge med store ressurser i ICES’ arbeid med bestandsvurdering og
rådgivning.
Komiteen viser til at det
generelt står bra til for mange av bestandene. I Barentshavet finner
vi store mengder voksen torsk (skrei), og kvoten som deles med Russland,
er videreført på om lag samme nivå som i 2016. Også hysebestanden
i Barentshavet står det godt til med, men komiteen merker seg at
hysekvoten er satt ned med om lag 5 pst. fra 2016. På grunn av lav
gytebestand av lodde er det bestemt å heller ikke i 2017 åpne for
kommersielt loddefiske i Barentshavet.
Komiteen merker seg at Norge
og Russland også for 2017 har vedtatt å videreføre kvotefleksibilitet
mellom år i fisket etter torsk og hyse.
Komiteen viser til at Norge
og EU har et felles ansvar for å forvalte fiskeressursene i Nordsjøen.
I kvoteavtalen for 2017 er kvotene for torsk og sei økt, mens de
for sild og hyse er redusert. Av fellesbestandene i Nordsjøen er
det sild og sei som har den største kommersielle verdien for Norge.
Norge har 29 pst. av sildekvoten og 52 pst. av seikvoten.
Komiteen viser til at Norge,
EU og Færøyene i 2014 inngikk en femårig rammeavtale for forvaltning
av makrell. Komiteen merker seg at det heller ikke for 2017 har
vært mulig å få med Island og Grønland i denne avtalen. Komiteen viser
til at Norge, EU, Island og Russland i 2014 inngikk en firepartsavtale
med en kvoteavsetning til Færøyene basert på deres tradisjonelle
del av kvoten av norsk vårgytende sild (NVG). Komiteen merker seg at det
siden 2014 ikke har vært mulig å inngå en tilsvarende
avtale når det gjelder denne kvoten. Komiteen vil understreke viktigheten
av at internasjonale avtaler om fiskekvoter inngås med alle parter. Komiteen mener
at usikkerhet rundt avtalene kan være negativt for en langsiktig
god økonomisk og bærekraftig forvaltning av fiskeressursene.
Komiteen er av den oppfatning
at en bærekraftig høsting av fiskeressursene krever at man kan regulere
den totale fiskeriaktiviteten og ha kontroll med det faktiske fisket. Komiteen viser
til at dette er utfordrende og krever stor grad av internasjonalt samarbeid,
fordi fiskefartøy opererer innenfor jurisdiksjonsområdene til mange
ulike land – også i åpne havområder. Komiteen mener ulovlig fiske
er en alvorlig trussel mot fiskeressursene, og vil understreke viktigheten
av det internasjonale kontrollsamarbeidet. Samarbeidet spiller en
avgjørende rolle i det videre arbeidet mot ulovlig, urapportert
og uregulert fiske (UUU-fiske) samt fiskerikriminalitet.
Komiteen viser også til at
Norges arbeid i regionale fiskeorganisasjoner og i FN er viktig,
fordi beslutninger som fattes her, får betydning for norsk fiskeri. Komiteen viser
til at Norge gjennom samarbeid tillater flere andre land å fiske
ulike arter i norsk økonomisk sone (NØS) basert på felleskvoter med
gjensidig adgang. Dette gir også rom for byttekvoter som viser at
norske fiskere totalt sett har et betydelig fiske i andre lands
soner, noe som skaper verdier for fartøy og fiskere, men også mottaksanlegg langs
kysten vår.