1.3.1.2 Unntak fra offentlig innsyn
En portal beregnet for forbrukere
vil også kunne anvendes av næringsdrivende, både dagligvarekjedene
selv, leverandører og andre. Det er kjent at lavpriskjedene bruker
betydelige ressurser på såkalte «prisjegere», som samler inn prisdata
fra konkurrentenes butikkhyller. Ressursbruken viser at dagligvarekjedene
er svært interessert i informasjon om konkurrentenes priser. Fordi
prisene endres fortløpende, vil slik manuell innsamling i praksis
bare kunne gi et mindre utsnitt av prisbildet på et gitt tidspunkt.
Sammenstillingen av elektroniske prisdata i dagligvareportalen,
i form av mange millioner synkrone enkeltpriser, vil derfor representere
en utfordring på et helt annet nivå når det gjelder risiko for priskoordinering kjedene
imellom. For å beskytte konkurransen og forbrukerne er det derfor
nødvendig å avskjære muligheten for å hente ut informasjon om pris
på hver enkelt vare fra portalen, jf. ovenfor.
Informasjonen om dagligvarer, både
priser og annen informasjon som innrapporteres til en offentlig informasjonsportal
(dagligvareportalen), vil omfattes av offentleglova, jf. § 2 første
ledd første punktum bokstav a, § 3 og § 4 annet ledd. Alle kan derfor kreve
innsyn i opplysningene hos dagligvareportalen. Alle kan også kreve
innsyn i en sammenstilling av opplysninger som er elektronisk lagret
i organets databaser, dersom sammenstillingen kan gjøres med enkle
fremgangsmåter, jf. offentleglova § 9. Kjedene kan dermed få innsyn
i hverandres priser og prissettingsmønstre ved å be om innsyn i
den informasjonen konkurrentene har sendt inn. Utlevering av et
datasett som omfatter enkeltpriser på alle eller et stort antall
varer på et gitt historisk tidspunkt, og eventuelt gjentatte innsyn,
vil gjøre det mulig for kjedene å avdekke konkurrentenes prisstrategier.
Dette vil også kunne ha konkurranseskadelig effekt.
Departementet la i høringsnotatet
til grunn at det i dagens regelverk ikke foreligger noen unntakshjemmel
som vil gi generell adgang til å unnta prisinformasjonen i dagligvareportalen
fra innsyn. Hovedregelen i offentleglova som innebærer rett til
innsyn i dagligvareportalen, vil dermed gjelde.
For at aktørene i dagligvarebransjen
ikke skal oppnå tilgang til konkurrentenes priser, er det nødvendig
å innføre et unntak fra offentleglovas regel om innsyn for de prisopplysninger
som dagligvareportalen innhenter og lagrer.
Tradisjonelt er det rettssikkerhets-
og demokratihensyn som er argumenter for offentlighet i forvaltningen.
Andre tradisjonelle argumenter for offentlig innsyn er hensynet
til å øke den alminnelige tilliten til og kontroll med forvaltningen.
Disse hensynene gjør seg i mindre grad gjeldende for dagligvareportalen,
som skal administrere informasjonen og ikke skal treffe vedtak hvor
disse hensynene gjør seg gjeldende.
En rekke argumenter kan tale mot offentlighet.
Et vesentlig argument mot offentlighet kan begrunnes i grunnleggende
offentlige interesser. Risikoen for konkurranseskadelig atferd som
medfører økte priser, er et slikt hensyn. Dagligvarehandelen har
en omsetning i størrelsesorden 160 mrd. kroner årlig, og svekket
konkurranse kan medføre et betydelig samfunnsøkonomisk tap.
Argumentet mot innsyn gjør seg imidlertid
bare gjeldende for dagligvareportalens opplysninger om priser, og
ikke for de øvrige vareopplysningene. Dagligvareleverandørenes forening
(DLF) mener det er lite tilfredsstillende at leverandørens produktdata
kan brukes fritt av andre aktører, og mener at det bør vurderes
å gjøre unntak fra innsyn også for andre opplysninger i portalen.
Dette vil imidlertid være opplysninger som kanskje heller kan fremme
konkurransen, og som allmennheten har en interesse i at er tilgjengelige.
Det handler blant annet om ulike ingredienser som har særlig interesse
for allergikere, diabetikere, personer med høyt blodtrykk mfl.,
som salt, hvetemel, melk, egg, og andre opplysninger som kalorier, kvantum,
eventuelt bruk av Svanemerket eller annet miljømerke, nøkkelhullsmerket
etc.
Departementet kan ikke se at det er
grunn til å gjøre unntak fra hovedregelen om at øvrige opplysninger
i portalen er offentlige, jf. formålet med portalen. Departementet
kan heller ikke slutte seg til synspunktet om at vareinformasjonen
tilhører produsent eller leverandør, og derfor ikke bør utgis av
portalen for viderebruk av tredjeparter. Sterke allmenninteresser,
herunder forbrukernes interesser, taler for størst mulig åpenhet
og tilgjengelighet omkring slik produktinformasjon, i tråd med retningslinjene
i digitaliseringsrundskrivet.
Departementet kan ikke slutte seg
til DLF og Forbrukerrådets innspill om at unntakshjemmelen fra innsyn
bør gjøres absolutt, og ikke åpne for en merinnsynsvurdering. Det
skal gjøres unntak fra offentlig innsyn dersom opplysningene er
omfattet av taushetsplikt. Alle andre unntak fra en hovedregel om
offentlig innsyn er «kan»-unntak. Å formulere et absolutt unntak
fra innsyn i dagligvareportalens opplysninger om priser, vil bryte
med dette systemet. Som følge av at det kan gjøres unntak, skal
det alltid vurderes merinnsyn, jf. offentleglova § 11. Hensynet som
begrunner unntaket, konkurransesituasjonen, tilsier at det i praksis
vil være svært lite aktuelt med merinnsyn i slike prisopplysninger.
Dette hensynet innebærer at det heller ikke bør gis innsyn i historiske priser,
med mindre organet er sikker på at opplysningenes alder innebærer
at de konkurranse- og forbrukerhensyn som begrunner unntaket, ikke
vil lide skade. Det kan likevel være aktuelt å gi merinnsyn i et tilfelle
som Legemiddelverket viser til, når et offentlig organ skal lage
prisundersøkelser.
Etter departementets syn bør Forbrukerrådet
enkelt kunne håndtere begjæringer om innsyn.
Ingen høringsinstanser har hatt merknader
til forslaget om plassering av unntakshjemmelen. Departementet opprettholder
forslaget om å innta en bestemmelse i markedsføringsloven § 10 om
unntak fra offentleglovas hovedregel om innsynsrett.