Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Ruth Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Jorid Holstad Nordmelan, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
og fra Venstre, Ketil Kjenseth, mener det er viktig at rapporten
«Menneskerettigheter i norske sykehjem», som er utarbeidet av Nasjonal
institusjon for menneskerettigheter, blir tatt på største alvor. Komiteen mener
det er viktige tema som tas opp i representantforslaget, og understreker
at det ikke skal forekomme brudd på menneskerettighetene ved norske
sykehjem.
Komiteen peker på at vi allerede
i dag vet mye om situasjonen ved norske sykehjem. Statens helsetilsyn
har hatt en fireårig satsing (2009–2012) på tilsyn med tjenester
til eldre hvor det er gjort tilsyn med et bredt spekter av temaer
i kommunenes helse- og omsorgstjeneste. Dette materialet er også
noe av grunnlaget for rapporten fra Nasjonal institusjon for menneskerettigheter. Komiteen viser
til at selv om Helsetilsynet gjennom denne satsingen har avdekket mangler
og svikt på flere områder, er det viktig å ta med seg – slik også
Nasjonal institusjon for menneskerettigheter gjør – at det utvilsomt
ytes mye god omsorg i mange norske sykehjem. Det er mange ansatte
ved norske sykehjem som hver dag gjør en god innsats og yter omsorgstjenester
av høy kvalitet. Likevel mener komiteen at det er rom for
forbedringer i mange av de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Komiteen peker
på at det altfor ofte svikter med de helt grunnleggende behovene,
slik som ernæring, aktivitet og helsehjelp. Det er også for lite sammenheng
i gjennomføringen av tjenestene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at eldre i dag opplever store forskjeller i helse, mestring,
trivsel og trygghet i siste del av livet. Kvaliteten på tjenestene
til eldre varierer mellom kommuner og innad i kommuner. Mange eldre
opplever at sykdommer og plager forverres på grunn av for sen hjelp
og for dårlige tjenester. Det gjør siste del av livet tyngre og
vanskeligere å mestre både for dem og deres pårørende. Flertallet viser
til at innsatsen fra pårørende er stor når eldre bor hjemme. Deretter
synker den brått når de eldre flytter på institusjon. Da er de pårørende
ofte utslitte og føler både lettelse og dårlig samvittighet når
kommunen tar ansvaret hele døgnet. Hvis kommunens innsats starter tidligere,
vil flere pårørende orke å bidra lenger. Da vil noen eldre kunne
bo hjemme lenger og noen vil slippe å flytte på sykehjem. Flertallet påpeker
at mange regjeringer og mange helseministre har forsøkt å utjevne
forskjellene i eldreomsorgen for å gi eldre tjenester av like god
kvalitet, men ingen har lykkes helt. Regjeringen starter derfor
arbeidet med å utforme en kvalitetsreform – «Leve hele livet». «Leve
hele livet» er en reform som skal bli til i samarbeid med dem som
trenger tjenestene, dem som yter tjenestene, og dem som er ansvarlige
for tjenestene. Regjeringen skal arrangere dialogmøter ulike steder
i landet der det inviteres eldre og pårørende, ansatte og ledere
i kommunene, forskere og frivillige. Målet er å finne verktøyene
som fungerer i praksis, og sørge for at de blir tatt i bruk i hele
landet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet registrerer at dette initiativet
kommer sent og helt på tampen av regjeringsperioden, og at det er
høyst uvisst om det vil føre til nødvendige endringer. Disse medlemmer viser
til at Stortinget behandlet primærhelsemeldingen i november 2015
(Meld. St. 26 (2014–2015), jf. Innst. 40 S (2015–2016)). Regjeringen
vil i mai–september 2017 ha fire dialogmøter med «innspill på hvilke
løsninger og verktøy som gir de beste tjenestene, og hvordan de
kan gjennomføres i hele landet». Disse medlemmer mener regjeringen burde
kommet med disse forslagene i primærhelsemeldingen. Utfordringene
som beskrives, var selvsagt like godt kjent i forkant av arbeidet
med denne.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre mener et viktig
grep for å lykkes med mer verdighet i eldreomsorgen er å styrke
pårørendestøtten. Derfor mener disse medlemmer at Prop. 49
L (2016–2017) om endringer i helse- og omsorgstjenesteloven for
økt pårørendestøtte ikke gikk langt nok. Disse medlemmer mener det er
bra at kommunens ansvar for pårørende ble tydeliggjort, men mener
pårørende bør sikres mer selvstendige rettigheter, bedre ordninger
og tilrettelagt hjelp, avlastning og styrket økonomi. Disse medlemmer mener
en styrket pårørendestøtte er god samfunnsøkonomi, og samtidig vil
den føre til at flere eldre kan bo lenger hjemme sammen med mennesker
de er trygge på og glad i.
Komiteens medlem
fra Venstre mener det er større sannsynlighet for at eldre
utsettes for krenkende atferd der pårørende har tunge omsorgsbyrder
uten at de får tilstrekkelig avlasting, noe både samfunnet, de pårørende
og den eldre taper på. Dette
medlem mener derfor både stat og kommune har et tungt ansvar
når det gjelder å tilrettelegge for pårørende. En sterk og god pårørendestøtte
vil frigjøre ressurser i kommunen som vil kunne benyttes til de
mest pleietrengende i sykehjem og derigjennom sikre beskyttelse
mot mishandling og nedverdigende behandling, inngrep i den personlige
integriteten og uforsvarlig helseoppfølging.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en felles minstesats for omsorgslønnsordningen, samt
nasjonale retningslinjer som sikrer geografisk likhet i ordningen.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets forslag i Innst.
239 L (2016–2017), jf. Prop. 49 L (2016–2017) om pårørendestøtte.
Blant forslagene Senterpartiet fremmet, var at omsorgslønnen må
styrkes og standardiseres og utbetales etter en nasjonal tariff
(timesats) tilsvarende helsefagarbeidere, der tildelte timer per
uke kan variere mellom 25 prosent og 100 prosent av full jobb.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Stortingets behandling
av Dokument 8:108 S (2014–2015), jf. Innst. 58 S (2015–2016) som
hadde samme utgangspunkt og tilnærmet samme innhold som representantforslaget
som behandles i denne innstillingen. Begge forslagene bygger på
rapport fra Nasjonal institusjon for menneskerettigheter (Nasjonal
institusjon) om menneskerettigheter i norske sykehjem. Rapporten
baserer seg på flere kilder, deriblant Helsetilsynets undersøkelse
om helse- og omsorgstjenester til eldre 2009–2012 (Rapport 1/2014).
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Nasjonal institusjon i rapporten
er kritisk til om eksisterende tilsyns- og kontrollordninger fungerer
godt nok for eldre i helse- og omsorgstjenesten. Nasjonal institusjon
konkluderer med at:
«Både når det gjelder
beskyttelse mot mishandling og nedverdigende behandling, å forhindre
inngrep i den personlige integriteten og å yte nødvendig og forsvarlig
helsehjelp er det behov for en grundig kartlegging av menneskerettighetssituasjonen
i norske sykehjem som inkluderer feltstudier.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet merker seg at Nasjonal institusjon også mener
at beboere og pårørende må involveres i kartleggingsarbeidet. Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev til komiteen av 3. april 2017. Det er bra
at Forskningsrådet har igangsatt et større forskningsprosjekt om
vold og overgrep i sykehjem 2017–2020. Det er imidlertid i tillegg
til dette behov for et mer grunnleggende og systematisk kartleggingsarbeid
som involverer eldre og pårørende, og disse medlemmer fremmer derfor
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest mulig igangsette en kartlegging av menneskerettighetssituasjonen
ved norske sykehjem, der også beboere selv og deres pårørende er
kilder.»
Komiteen viser
til at menneskerettighetene ifølge Nasjonal institusjon legger til
grunn at beboerne er rettssubjekter som blant annet har krav på:
-
frihet fra mishandling
og nedverdigende behandling
-
frihet fra vilkårlige
inngrep i sin personlige integritet, og
-
rett til forsvarlige
helse- og omsorgstjenester, både fysisk og psykisk.
Komiteen viser
videre til at både FNs menneskerettighetskomité og FNs komité for
økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter vurderer situasjonen i
sykehjem. Europarådets torturforebyggende komité (CPT) inkluderer
også sykehjem i sitt arbeid. Nasjonal institusjon anbefaler at både
norske myndigheter og sivilt samfunn inkluderer forholdene i norske
sykehjem i sine rapporter til internasjonale menneskerettighetsorganer.
Slike rapporteringer vil belyse menneskerettighetssituasjonen i
norsk eldreomsorg, kan bidra til å øke offentlig interesse og vil
medføre at Norge mottar anbefalinger fra internasjonal ekspertise
som kan bidra til forbedringer i eldreomsorgen.
Komiteen fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen inkludere forholdene ved norske sykehjem i sine
rapporter til internasjonale menneskerettighetsorganer.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at statsråden i
sitt brev skriver at «Ved rapportering til internasjonale menneskerettighetsorganer
vil vi, der det er naturlig, også rapportere om forholdene ved norske
sykehjem og om den eldre andelen av befolkningen». Disse medlemmer mener inkludering
av forhold ved sykehjem også i internasjonal rapportering kan bidra
til å høyne oppmerksomheten også nasjonalt, og er derfor fornøyd
med at rapportering utføres der det er naturlig.
Komiteen viser
videre til at flere tilsynsrapporter har avdekket feil legemiddelbruk
på sykehjem. En person som bor på sykehjem, bruker i snitt syv legemidler,
og én av tre bruker minst ett legemiddel de ikke burde bruke. Dette
betyr at mange eldre på sykehjem får for mange legemidler og uheldige kombinasjoner
av legemidler. Komiteen viser
videre til at det nå er en plikt for kommunene å sørge for systematisk
gjennomgang av legemidler for alle eldre på sykehjemmene som de
har ansvar for. En gjennomgang av hvilke medisiner den eldre får,
vil være et viktig og effektivt verktøy for å sikre riktig bruk
av legemidler og forebygge pasientskader. Erfaringer fra kommuner
som har gjennomført systematiske legemiddelgjennomganger, er gode
og viser at de fleste pasientene får en reduksjon i antall legemidler,
og at de fleste legemiddelrelaterte problemer blir løst.
Komiteen viser til at ethvert
menneske har rett til frihet, personlig sikkerhet og respekt for
sin fysiske og psykiske integritet. Tvungen omsorg og behandling
skal bare brukes når omstendighetene gjør dette nødvendig som en
siste utvei og tiltakene er undergitt rettssikkerhetsgarantier.
Det er nødvendig å undersøke om dagens tvangsregler støtter opp
under disse målsettingene og prinsippene på en tilstrekkelig måte.
Dette gjelder også regelverket om tvangsbruk overfor eldre mennesker.
Komiteen har merket seg at
regjeringen har oppnevnt et utvalg som skal utrede behov for endringer
i tvangslovgivningen i helse- og omsorgssektoren. Utvalget skal
foreta en samlet gjennomgang og utrede behov for revisjon og modernisering av
regelverket om tvang i helse- og omsorgssektoren. Utvalgets mandat
omfatter en vurdering av tvangsregelverk som er særlig relevant
for eldre, herunder reglene i pasient- og brukerrettighetsloven
kapittel 4A (tvungen somatisk helsehjelp til blant annet personer
med demens).
Komiteen viser videre til at
det fra 1. januar 2017 ble innført krav om å fremlegge politiattest
for alle som skal jobbe i den kommunale helse- og omsorgstjenesten,
uavhengig av hvilke pasient- eller brukergrupper personellet skal
yte tjenester til. Lovendringen innebærer blant annet at også personell som
skal jobbe med eldre, både i og utenfor institusjon og i den kommunale
helse- og omsorgstjenesten, må levere politiattest.
Komiteen viser til at det er
viktig at en iverksetter tiltak for å heve kompetansen i omsorgstjenestene.
I dag er ca. én av fire ansatte i omsorgstjenestene ufaglærte, og
det må etter komiteens mening være et
mål at flere er faglærte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til representantforslag
om en offensiv politikk for å øke antallet helsefagarbeidere (Dokument
8:19 S (2016–2017), jf. Innst. 179 S (2016–2017)) og at det her
ble fremmet flere forslag som ville økt kompetansen i eldreomsorgen,
men som ble nedstemt av regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti
og Venstre.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser også til representantforslag om å
sikre rehabilitering og fysisk trening i sykehjem, Dokument 8:34
S (2015–2016), jf. Innst. 252 S (2015–2016), som også ville styrket
kompetansen i sykehjemmene, men som kun fikk støtte fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at helse- og
omsorgsministeren i svarbrev til komiteen 3. april 2017 skriver
at «hovedutfordringen ved norske sykehjem i dag er kompetanse og
ledelse». Disse
medlemmer viser til at rapporten fra Nasjonal institusjon
i tillegg til kompetanse og ledelse også legger betydelig vekt på
tilstrekkelig bemanning for at eldres menneskerettigheter skal ivaretas
i eldreomsorgen. Disse
medlemmer mener at helse- og omsorgsministeren i sitt svar
overser viktigheten av god grunnbemanning, og at det er betegnende
for regjeringens politikk at det ved svikt i helse- og omsorgstjenestene
ensidig pekes på ledelse og kompetanse. Dette er lite tilfredsstillende
for eldre med pleiebehov og ansatte i eldreomsorgen som hver dag
for eksempel opplever behov for mer tid til hjelp ved måltider. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i regjeringsplattformen ville etablere en norm
for bemanning og kvalitet innen pleie- og omsorgssektoren.
Nasjonal institusjon
viser til at flere studier viser at mellom 35 og 60 prosent av beboere
i sykehjem er underernærte eller i risiko for å utvikle underernæring.
Med referanse til en større nordisk studie skriver Nasjonal institusjon:
«Dårlig økonomi,
mangel på tid til å avvikle måltider, for lav bemanning samt holdninger
og kunnskapsmangel var de hyppigst nevnte årsakene til hvorfor tiltak
ikke blir iverksatt. Helsetilsynet har i tillegg funnet at det foreligger
mangelfull kompetanse, oppfølging, ansvarsplassering og dokumentasjon.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Venstre, mener at det å sikre oss mot
menneskerettighetsbrudd i eldreomsorgen definitivt ikke bare handler om
å ansette flere i pleie- og omsorgstjenestene. Selv om det hviler
et viktig ansvar på ledere og politikere for å sikre kvalitet, er
det ikke deres ansvar alene. Flertallet mener vi må stimulere
til en kulturendring i omsorgstjenesten som gjør at hver
enkelt helsearbeider tar aktivt eierskap for kvaliteten. Det innebærer
også at pårørendes og brukeres stemmer må styrkes, fordi de også
er viktige endringsagenter, og de må involveres mer. Flertallet viser
til at regjeringen tar dagens utfordringer på alvor og har igangsatt
mange viktige tiltak. Kompetanse- og ledelsesutvikling er temaer
som er høyt prioritert i regjeringens arbeid. Kompetanseløft 2020
er en handlingsplan for rekruttering, kompetanse og fagutvikling,
og det er i budsjettet for 2017 bevilget 1,2 mrd. kroner til kompetansehevende
tiltak. Regjeringen har styrket satsingen på kompetanseheving for
ansatte uten helsefaglig og sosialfaglig bakgrunn gjennom å øke
tilskuddet til grunn-, videre- og etterutdanning, og det er i tillegg
etablert en lederutdanning for helse- og omsorgssektoren. Flertallet viser
videre til at regjeringen nå jobber med en trygghetsstandard for
sykehjem, og i den sammenhengen vil også bemanning inngå som et
tema. Flertallet vil
likevel påpeke at kvalitetssystemer og hvilken type kompetanse en
har, må bli sett i sammenheng for å komme vekk fra forestillingen
om at det å telle hender er måten å sikre kvaliteten i denne tjenesten
på. Det er de kloke hodene som først og fremst representerer kvalitet.
Flertallet mener en av de
store hovedutfordringene ved norske sykehjem i dag er
mangel på kompetanse og ledelse.
Komiteen viser
videre til at god ledelse er helt avgjørende både for å gi gode
tjenester og for å forbedre tjenester som ikke er gode nok. Komiteen peker
på at som et ledd i dette arbeidet har regjeringen vedtatt ny forskrift
om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
(internkontrollforskriften). Forskriften trådte i kraft 1. januar
2017.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at forskriften setter tydelige krav til
ledelsen i bl.a. sykehjem og slår fast at det er toppledelsen som
har ansvaret for at virksomheten planlegges, gjennomføres, evalueres og
korrigeres. Videre utdyper den kravet om systematisk arbeid med
kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet. Den gjør det også lettere
å slå fast hvem som har det overordnede ansvaret i kommunene og
på sykehusene. Forskriften vil være av stor betydning for alle ansatte
i helse- og omsorgstjenesten og et viktig virkemiddel for å sørge
for at de utøvende tjenestene etterlever krav som finnes i lovgivningen
på dette området.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at formålet med forskriften er
å bidra til faglig forsvarlige helse- og omsorgstjenester, kvalitetsforbedring
og pasient- og brukersikkerhet, og at øvrige krav i helse- og omsorgslovgivningen
etterleves. Dette
medlem vil understreke at den største politiske utfordringen
er å sørge for at forskriften faktisk blir implementert i tjenestene
lokalt. En forskrift i seg selv er ikke en garanti for forsvarlige
helse- og omsorgstjenester.
Dette medlem viser til at
det i Stortinget gjentatte ganger er etterlyst at kommunehelsetjenesten
må innlemmes i meldeordningene til Helsedirektoratet og Statens
helsetilsyn. Det er uheldig at dette tar så lang tid. I Nasjonal
institusjons rapport fremgår det at det i praksis fremsettes få
klager om situasjonen i sykehjem, og at det er usikkert om Helsetilsynets
virksomhet fører til en faktisk bedring av situasjonen for beboerne.
Dette må tas på alvor.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er viktig å skaffe
klarhet i om kontrollordningene som skal ivareta eldre i helse-
og omsorgstjenesten, fungerer tilfredsstillende, og fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette en gjennomgang av ordningene for kontroll
med – og overprøving av – sykehjemsbeboeres rettigheter.»
Disse medlemmer viser
til at i innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om meldingen
Kvalitet og pasientsikkerhet 2015 (Innst. 234 S (2016–2017)) skriver
komiteen:
«Komiteen vil trekke
fram tilsynet med hjemmeboende eldre med omfattende hjelpebehov.
Pårørende er gjennomgående urolige over mangelen på verdighet, omsorg,
tillit og trygghet i hjemmetjenestene for skrøpelige hjemmeboende
eldre over 80 år. Komiteen mener at regjeringen må se dette i sammenheng
med pasient- og brukerombudenes bekymring for sykehjemstilbudet,
og sørge for systematiske tiltak som fører til klare forbedringer
i dette tilbudet.»
Disse medlemmer viser til
at det i en annen merknad i samme innstilling heter:
«Komiteen registrerer
at pasient- og brukerombudene nå som i tidligere årsmeldinger er
særlig bekymret for sykehjemstilbudet. De etterlyser konkrete tiltak
for å sikre at sykehjemstilbudet i Norge samsvarer med pasient-
og brukerrettighetsloven, verdighetsgarantien og kvalitetsforskriften.
Komiteen er enig med pasient- og brukerombudene i dette, og imøteser
at fremtidige kvalitetsmeldinger har ekstra søkelys på sykehjemstilbudet.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener at det ikke holder
å ha fokus på sykehjemstilbudet i de årlige meldingene om kvalitet- og
pasientsikkerhet. Disse
medlemmer mener at det må treffes tiltak både når det gjelder
grunnbemanning, kompetanse og ledelse, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette i verk konkrete tiltak for å forebygge overgrep
i sykehjem gjennom styrket bemanning og bedre opplæring av ansatte,
og sørge for at grunnleggende kunnskap om menneskerettigheter inkluderes
i opplæringen og utdanningen av de ansatte.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen tar sikte
på å legge frem en lovproposisjon for Stortinget før sommeren hvor
tiltakene som foreslås av Arianson-utvalget, blir behandlet. Bl.a.
vil dette gjelde meldeordning for kommunale helse- og omsorgstjenester. Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen har fremmet en lovproposisjon (Prop. 68
L (2016–2017)) om lov om Statens undersøkelseskommisjon for helse-
og omsorgstjenesten. Undersøkelseskommisjonen skal først og fremst
undersøke alvorlige hendelser og andre alvorlige forhold i helse-
og omsorgstjenesten for å bedre pasient- og brukersikkerheten. Hensikten
er å få mer kunnskap om årsaker til hendelsene, slik at kunnskap
kan bidra til læring og endring og nye alvorlige hendelser kan forebygges.
Komiteen deler
forslagsstillernes synspunkter på at frivillige er en ressurs i
eldreomsorgen. Frivilligheten har en egenverdi i kraft av at den
er basert på menneskers empati, engasjement, initiativ og pågangsmot.
Det at folk engasjerer seg og tar ansvar i nærmiljøet forebygger
ensomhet og bygger fellesskap, og komiteen mener derfor det
er viktig å legge til rette for frivillig sektor og den viktige samfunnsnytten
den representerer, på best mulig måte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil
understreke at åpenhet om alle sider ved drift av velferdstjenestene
er avgjørende for å oppnå høy kvalitet, ikke minst i eldreomsorgen.
Dette er også nødvendig for at særlig de mest sårbare eldre skal
få ivaretatt sine rettigheter. Disse medlemmer vil peke på
at offentlighetsloven praktiseres ulikt i eldreomsorgen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at mange kommuner,
som f.eks. Trondheim, lenge har hatt stor åpenhet om alle sider
ved kommunens omsorgstjenester, noe som har kunnet synliggjøre mangler
og feil og muliggjøre forbedringer. Etter kommunevalget i 2015 offentliggjorde
det nyvalgte rød-grønne byrådet i Oslo over 3 000 avviksmeldinger
som det borgerlige styret hadde unndratt offentlighet med begrunnelsen
at dette var «forretningshemmeligheter» som private drivere ikke
ønsket å synliggjøre. Disse
medlemmer mener dette er helt uakseptabelt, og at slik praksis
rett og slett kan gå ut over eldres rettssikkerhet. Meroffentlighet
er etter disse
medlemmers syn et viktig prinsipp og må tilstrebes av alle
som driver velferdstjenester.
Disse medlemmer mener i den
forbindelse at det er et stort problem at regjeringspartiene så sterkt
går inn for konkurranseutsetting og kommersialisering av eldreomsorgen.
Forretningsmessige forhold skal ikke kunne begrunne noen for form
tilbakeholdelse av informasjon. Disse medlemmer mener det
må kreves full åpenhet og innsikt i alle relevante momenter som
angår sykehjemmenes drift, som f.eks. grad av kompetanse, bemanning
og avviksmeldinger – uavhengig av sykehjemmenes eierskap eller driftsform.
Et tiltak for å hindre at kommersielle tilbydere kan hemmeligholde
viktige kvalitetsindikatorer, er å legge inn krav om full åpenhet
i anbudsvilkårene/utlysningen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, er helt
enige i at åpenhet er et viktig prinsipp i helse- og omsorgstjenestene. Flertallet er
også enige i at kommuner som inngår avtaler med private, kan stille krav
om åpenhet om kvalitetsindikatorer i anbudsvilkårene. Flertallet påpeker
at åpenhet er helt avgjørende for å kunne sammenligne kvaliteten
på kommunale, ideelle og private sykehjem. Flertallet er noe forundret
over at Arbeiderpartiet er så opptatt av åpenhet for de private
sykehjemmene, når arbeiderpartistyrte Oslo nå totalt har endret
praksis når det gjelder offentliggjøringen av pårørendeundersøkelser
ved sykehjemmene i Oslo. Flertallet viser til at for
første gang på lenge lages det ikke lenger en rangering av hvordan
sykehjemmene kom ut av pårørendeundersøkelsen, og flertallet mener dette ikke
bidrar til større åpenhet om kvaliteten ved de ulike sykehjemmene.
Komiteen mener
skillet mellom eldres livssituasjon og samfunnet rundt
må bli langt mindre. Sykehjem og andre institusjoner må fungere
slik at de møter det livet som leves utenfor egne vegger. Eldres
menneskerettigheter må løftes gjennom å adressere også etiske problemstillinger,
slik at man f.eks. kan møte de eldres åndelige, fysiske og kulturelle
behov og legge til rette for livsutfoldelse og et meningsfullt liv
for den eldre befolkningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil peke på betydningen
av å ha godt tilsyn med eldreomsorgen. I tillegg til å følge opp
det arbeidet Helsetilsynet utfører, er det viktig at beboere, familier,
venner og lokalsamfunn blir engasjert i å skaffe til veie kunnskap
om kvaliteten i eldreomsorgen. Ikke minst må Helsetilsynet og de
fylkesvise pasient- og brukerombudene bidra til at vi får bedre
innsikt i forholdene ved sykehjemmene.
Disse medlemmer mener at høy
kvalitet i eldreomsorgen krever en trygg og forutsigbar helse- og
omsorgspolitikk i offentlig regi. Det er et grunnleggende prinsipp
at alle skal ha lik tilgang til gode og verdige helsetjenester,
og at den samlede organiseringen, fordelingen, finansieringen og
bruken av ressurser og fagkompetanse skal ledes av og for fellesskapet.
Disse medlemmer deler forslagsstillernes syn
på at frivillige også kan være viktige bidragsytere inn i arbeidet
med å styrke menneskerettighetene i norsk eldreomsorg og fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stille ressurser til rådighet for frivillig arbeid
med å støtte menneskerettighetsarbeid i eldreomsorgen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at regjeringen og samarbeidspartiene har
gjort mange grep for å legge til rette for frivillig sektor og den
viktige samfunnsnytten den representerer. Flertallet viser bl.a. til
at Helse- og omsorgsdepartementet i samarbeid med Frivillighet Norge
og KS har utarbeidet en strategi for frivillig arbeid på helse-
og omsorgsfeltet. Strategien skal blant annet bidra til å redusere
ensomhet og til å beholde og rekruttere frivillige på helse- og
omsorgsfeltet. I tillegg viser flertallet til at regjeringen
har etablert en tilskuddsordning på 18,8 mill. kroner i 2017 som
skal motvirke ensomhet, passivitet og sosial tilbaketrekning, samt
skape aktivitet, deltakelse, sosialt fellesskap og møteplasser.