Representantforslag
Dok 8:62 S (2016-2017) om nye tiltak for å fremme likestilling
Jeg viser til forslaget fra representantene
Trine Skei Grande og Iselin Nybø om nye tiltak for å fremme likestilling.
Forslaget ble oversendt Barne- og likestillingsdepartementet 14. mars
2017 for vurdering.
Forslaget fra representantene Grande
og Nybø omfatter 12 enkeltforslag som dekker flere departementers
ansvarsområder. Jeg er koordinerende statsråd for likestillingspolitikken
og svarer derfor på vegne av flere statsråder.
Jeg synes dette er et interessant
forslag som kan vurderes nærmere. Jeg er enig med forslagstillerne
i at innsatsen for likestilling må starte så tidlig som mulig, dersom
alle barn skal gis like muligheter. Dette understrekes også i regjeringens
likestillingsmelding, jf. Meld. St. 7 (2015–2016) Likestilling i praksis, som
har et eget kapittel der sentrale likestillingsutfordringer i oppvekst
og utdanning drøftes.
Selv om det foreligger flere offentlige
utredninger som tar opp enkelte likestillingsutfordringer som barn
møter, mangler vi en mer helhetlig og grundig gjennomgang av likestillingsutfordringer
barn og unge står overfor på ulike arenaer. Vi har dessuten lite
kunnskap om hvilken betydning barn og unges bruk av sosiale medier
har for likestilling, og for utfordringer knyttet til trakassering
og hatefulle ytringer.
Det er videre behov for mer kunnskap
om likestillingsutfordringer knyttet til holdninger i ulike ungdomsmiljøer,
deltakelse i fritidsaktiviteter, konsekvenser av fattigdom, utenforskap
og sterk sosial kontroll. Ikke minst er det behov for mer kunnskap om
årsakene til de likestillingsutfordringene barn møter og om forskjeller
etter minoritets-/majoritetsbakgrunn.
Likestillingsutfordringer knyttet
til læringsutbytte i skolen og frafall i videregående opplæring
er velkjent. Vi trenger imidlertid konkrete forslag til tiltak og
virkemidler for å møte disse utfordringene. En offentlig utredning
om likestillingsutfordringer barn og unge møter, vil kunne være
et viktig kunnskapsgrunnlag for videre politikkutvikling.
Fremfor å nedsette et offentlig utvalg,
kan et alternativ være å igangsette mer forskning om likestillingsutfordringer
barn møter på ulike arenaer.
Skolefritidsordningen/aktivitetsskolen
På bakgrunn av at det skal gjennomføres
en nasjonal evaluering av skolefritidsordningen (oppfølging av Innst.
69 S (2016–2017)) bør det ikke settes i gang nasjonale handlingsplaner
før denne evalueringen er gjennomført. Evalueringsoppdraget er utlyst.
Forslag 3: Stortinget ber regjeringen gjennomføre en
evaluering av foreldrepermisjonsordningen for å avdekke i hvilken
grad dagens ordning fremmer likestilling og sikrer likestilt foreldreskap.
Svar:
Barnefamilieutvalget leverte nylig
sin utredning NOU 2017: 6 Offentlig støtte til barnefamiliene. Denne
utredningen har en bred omtale av bruk av foreldrepengeordningen
og av kunnskap om virkninger av ordningen. Omtalen er blant annet
basert på tre rapporter Barne- og likestillingsdepartementet har mottatt
fra Institutt for samfunnsforskning i 2016 og 2017. Barnefamilieutvalget
drøfter også gjeldende ordning og foreslår endringer i den. Utvalgets
utredning vil bli sendt på en bred offentlig høring der høringsinstansene
får anledning til å fremme sine synspunkter på overføringsordningene
til barnefamiliene.
Jeg mener vi har et godt kunnskapsgrunnlag,
og ser ikke behov for nærmere evaluering av foreldrepengeordningen.
Forslag
4: Stortinget
ber regjeringen innføre krav om at bedrifter med mer enn 50 ansatte
må offentliggjøre gjennomsnittlig lønnsinntekt for menn og kvinner
i årsrapporten.
Svar:
Alle virksomheter som gjennom lov
er pålagt å utarbeide årsberetning og alle offentlige virksomheter
har i dag en plikt til å redegjøre for den faktiske tilstanden når
det gjelder kjønnslikestilling i virksomheten, jf. likestillingsloven
§ 24 første ledd a. Redegjørelsene skal tas inn i virksomhetens
årsberetning eller årsbudsjett.
Redegjørelsen skal gi en systematisk
beskrivelse av likestillingsstatusen mellom kvinner og menn for å
kunne vurdere graden av likestilling i virksomheten. Lovens forarbeider
presiserer at lønns- og andre personalpolitiske forhold er særlig
aktuelle for redegjørelsen, blant annet kjønnsdelt statistikk for
lønn, stillingskategorier, arbeidstid, pensjonsuttak og annet.
Regjeringen har i høringsnotat om
forslag til felles likestillings- og diskrimineringslov foreslått
å ikke videreføre redegjørelsesplikten i likestillingsloven.
I høringsnotatet foreslo departementet
at positive tiltak som informasjon, spredning av gode erfaringer og
kompetanseutviklingstiltak skal erstatte redegjørelsesplikten. Arbeidsgivers
redegjørelsesplikt har blitt kritisert for å være byråkratisk, ressurskrevende og
uten dokumenterbar effekt. Regjeringen ønsker å redusere tidkrevende
og byråkratiserende pålegg som er rettet mot næringslivet.
Regjeringen ønsker isteden større
kunnskapsspredning om aktivitetsplikten og bedre veiledning om hvordan
aktivitetsplikten kan oppfylles. Det forutsettes at arbeidsgivere
selv ønsker å drive likestillingsarbeid, uavhengig av tilsyn og
sanksjoner. Regjeringen mener slike positive tiltak vil legge til
rette for at arbeidsgivere kan ha en åpen dialog med myndighetene,
uten frykt for at åpenheten vil brukes mot dem ved et senere tilsyn.
Regjeringen mener det også kan være en fare for at byråkratiske
redegjørelsesregler kan bidra til at arbeidsgivere får en negativ
innstilling til likestillingsarbeid generelt og at dette kan påvirke
motivasjonen til å oppfylle aktivitetsplikten i praksis.
På bakgrunn av ovennevnte vurderinger
vil regjeringen heller ikke foreslå en mer konkret plikt til at
bedrifter med mer enn 50 ansatte må offentliggjøre gjennomsnittlig
lønnsinntekt for menn og kvinner i årsrapporten. I høringsnotatet
om felles likestillings- og diskriminerings lov foreslo imidlertid
departementet å videreføre bestemmelsen som sier at den som har
mistanke om lønnsdiskriminering i et konkret tilfelle kan kreve
lønnsopplysninger om den vedkommende sammenligner seg med.
For øvrig vises det til at A-ordningen
i SSB gir økte muligheter for å framskaffe statistikk over lønn for
utvalgte grupper.
Forslag 5: Stortinget ber regjeringen utarbeide
en handlingsplan for kvinnelige gründere med tiltak som gjør at
man bedre kan legge til rette for at flere kvinner kan starte egen
bedrift.
Svar:
Fremtidens arbeidsplasser vil bli
skapt av mennesker som tør å ta en sjanse, og som satser på egne evner,
ideer og ressurser. Vi trenger flere gode gründere som etablerer
og utvikler morgendagens arbeidsplasser.
De menneskelige ressursene utgjør
hoveddelen av nasjonalformuen. Derfor bør vi bruke hele arbeidsstyrken
godt i arbeidet for fremtidig verdiskaping og vekst. Et konkurransedyktig
næringsliv må rekruttere gode kandidater fra hele befolkningen.
Regjeringen ønsker derfor å legge til rette for flere kvinnelige
gründere. Med et kjønnsdelt arbeidsmarked vil økt bruk av konkurranseutsetting
i kvinnedominerte sektorer kunne bidra positivt.
Denne regjeringen har sammen med
samarbeidspartiene satset på gründere fra dag én. Vi har gjennomført
skattekutt som fremmer vekst, og vi har styrket ordninger som hjelper
gründere i startfasen, som etablerertilskuddsordningen, pre-såkornfond
og såkornfond.
I oktober 2015 la vi frem vår gründerplan: Gode ideer – fremtidens
arbeidsplasser, med over 400 millioner ekstra til gründertiltak
som nå gjennomføres. Vi fortsetter satsingen på gründerskap. I 2017
styrker vi blant annet innovasjonslåneordningen slik at Innovasjon
Norge kan låne ut 300 mill. kroner mer enn i fjor. Dette vil komme
innovative bedrifter, inkludert gründerbedrifter, til gode.
Regjeringen fremhevet i Gründerplanen
at vi vil videreføre satsingene på entreprenørskap blant kvinner
og jenter og fortsette å fremheve positive rollemodeller. Vi vil
i den videre oppfølgingen av Gründerplanen fortløpende vurdere ytterligere
tiltak, herunder om det er aktuelt med en egen handlingsplan for
kvinnelig entreprenørskap eller om dette fremmes best gjennom andre
prosesser.
Regjeringen foreslår betydelige styrkinger
av landsdekkende virkemidler for innovasjon og gründere. Dette vil
også komme de beste prosjektene og de kvinnelige gründerne til gode.
Vi legger likevel særlig vekt på
å få frem kvinner i næringslivet og som entreprenører. Det finnes
suksessfulle kvinnelige gründere i alle sektorer. Det er imidlertid
totalt sett få kvinner i Norge som velger å bli gründere. Det betyr
blant annet at vi har verdifulle ressurser som ikke oppnår sitt
fulle potensial. Det er for eksempel få gründere i enkelte kvinnedominerte sektorer.
Å øke andelen gründere i kvinnedominerte sektorer kan føre til flere
nye løsninger som samfunnet i økende grad vil ha behov for.
Tiltak i Gründerplanen:
-
Videreføre
satsingene på entreprenørskap blant kvinner og jenter og fortsette
å fremheve positive rollemodeller.
-
Bidra
til opprettelse av møteplasser for kunnskaps- og erfaringsdeling
for gründere innen helse, pleie- og omsorgssektoren.
-
Gi
flere unge kvinner erfaring med entreprenørskap og nettverksbygging
gjennom øremerking av midlene til Ungt Entreprenørskap.
Vi må
også skape en sterkere kultur for entreprenørskap i Norge. Dette
innebærer blant annet å fremheve positive rollemodeller. Det å starte
opp sitt eget foretak er et stort skritt å ta. For mange vil det
innebære å gi avkall på trygghet og stabilitet. Da er det viktig
å se at noen har gått foran deg og lyktes. Rollemodeller har betydelig
smitteeffekt på entreprenørskap.
Gjennom kåringen av Female Entrepreneur of the Year (tidligere
Årets gründerkvinne), som deles ut av Innovasjon Norge, rettes søkelyset
mot kvinner som har lyktes som gründere. Mye tyder på at vi er på
riktig vei i arbeidet med å få frem kvinnelige gründere i Norge.
Nylig ble det inngått en samarbeidsavtale med FN-organisasjonen
UN Women og Innovasjon Norge, hvor Innovasjon Norges arbeid rettet
mot kvinner skal brukes som "best practice" for FNs UN Women innovasjonsarbeid.
Female Entrepreneur skal brukes som plattform globalt for å fremme
og synliggjøre kvinners rolle i utviklingen av nye teknologiske
løsninger for å løse samfunnsutfordringer.
Forslag 6: Stortinget ber regjeringen legge
til rette for flere tjenesteytende næringer innenfor kvinnedominerte
sektorer som helse- og omsorgssektoren.
Svar:
Som tidligere nevnt, ønsker regjeringen
å legge til rette for flere kvinnelige gründere. Mange kvinner arbeider
innenfor helse- og omsorgstjenester, og har betydelig kompetanse
på disse områdene. Denne kompetansen kan være et godt utgangspunkt
for entreprenørskap og næringsutvikling. En styrking av gründerrettede
tiltak som treffer sektoren kan dermed bidra både til nødvendig
fornyelse og omstilling, og til flere kvinnelige gründere. Prosjekter
i helse, pleie- og omsorgstjenesten er et av områdene hvor forsknings
- og utviklingskontrakter i Innovasjon Norge har vært benyttet.
Regjeringen har styrket bevilgninger til forsknings- og utviklingskontrakter
til prosjekter innen helse-, pleie og omsorg med to millioner kroner.
Forslag
7: Stortinget
ber regjeringen foreslå tiltak for å stimulere til mer gründerskap
i offentlig sektor.
Svar:
Regjeringens virkemidler for å fremme
gründerskap er først og fremst rettet mot næringslivet. Regjeringen
legger også stor vekt på fornyelse av offentlig sektor, og stimulerer
blant annet til forsknings- og utviklingssamarbeid med private aktører
gjennom innovasjonskontrakter. Regjeringen støtter også Nasjonalt
program for leverandørutvikling som stimulerer til at offentlige
virksomheter tar i bruk innovative anskaffelser.
For øvrig vil jeg vise til at NAV
nå i større grad har tatt i bruk anbud ved anskaffelse av arbeidsmarkedstiltakene.
Dette kan gi økte muligheter for kvinnelige tjenesteytere. Regjeringen
har også utvidet muligheten for arbeidsledige dagpengemottakere
til å beholde dagpenger i inntil ett år under etablering av egen
virksomhet.
Forslag 8: Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å innføre en kompetansepott for høyt utdannede arbeidstakere
i lavstatusyrker i offentlig sektor.
Svar:
Offentlig sektor eller nærmere bestemt
offentlig forvaltning er i dag delt opp i tre ulike tariffområder; det
statlige tariffområde, det kommunale/fylkeskommunale tariffområde
og helseforetakene. Arbeidsgiveransvar for disse områdene har henholdsvis
Kommunal og moderniseringsdepartementet (statlig tariffområde),
KS og Oslo kommune (kommunale/fylkeskommunalt område) og Spekter
(helseforetakene).
Det framgår ikke av forslaget hvilke
yrker man mener er lavstatusyrker. "Status" er ingen inndeling som
brukes i offentlig statistikk. Fra 2015 til 2016 var det samlet
sett for alle ansatte en reduksjon i lønnsforskjellene mellom kvinner
og menn. Det var reduksjon i forskjellen innenfor både de med videregående
skole som høyeste utdanning, de med høyere utdanning til og med
fire år og for de med høyere utdanning utover 4 år. Ved ansettelser
skal den som er mest kompetent i henhold til stillingsutlysningen
ansettes. Med høyere andel kvinner enn menn med høyere utdanning
vil det over tid kunne bidra til reduserte kjønnsforskjeller. Hvordan
lønnsfastsettelsen skjer for ulike kompetansegrupper følger av lønnsoppgjørene
i de ulike områdene. Det er partene i arbeidslivet som har ansvaret
for lønnsfastsettelsen, og det er partene som forhandler om hvilke
grupper innenfor sitt område som de ønsker å prioritere. Det er
også partene som eventuelt avtaler å sette av potter eller avtale ulike
satsinger. Regjeringen har ingen planer om å gripe inn i lønnsoppgjørene.
Forslag 9: Stortinget ber regjeringen etablere
et kontaktforum/kompetanseorgan for minoritetskvinner og æreskultur.
Svar:
Jeg viser til at regjeringen 8. mars
2017 la frem en ny handlingsplan, Retten til å bestemme over eget liv.
Handlingsplan mot negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse
(2017–2020). Denne handlingsplanen har 28 tiltak. Det skal
både satses på mer kunnskapsinnhenting gjennom ny forskning, og
skolering av førstelinjepersonell. Det å styrke hjelpen til personer
som bryter med familie og nettverk er et eget innsatsområde i planen.
Blant annet skal det innføres en mentorordning for unge som er utsatt
for negativ sosial kontroll, æresrelatert vold og tvangsekteskap.
Ordningen skal bidra til at utsatte får hjelp og støtte til en selvstendig
tilværelse. Bo- og støttetilbudet for unge over 18 år som er utsatt
for æresrelatert vold og/eller tvangsekteskap er et tilbud for de
som har behov for å komme vekk fra familien for å unngå overgrep.
Tiltakene i den nye handlingsplanen
legger til rette for at de kvinnene det gjelder vil få bedre støtte fra
hjelpeapparatet enn tidligere. Kunnskapsgrunnlaget vil også øke.
Bo- og støttetilbudet for unge over 18 år som er utsatt for æresrelatert
vold og/eller tvangsekteskap vil fortsatt ta imot de utsatte og
gi hjelp. Tilsvarende vil Krisesentrene hjelpe voksne som trenger
et sted å søke tilflukt.
I tillegg til de tiltakene jeg har
nevnt ovenfor, vil jeg gjerne trekke frem Kompetanseteamet mot tvangsekteskap
og kjønnslemlestelse. Kompetanseteamet er et nasjonalt tverretatlig
fagteam som bistår hjelpeapparatet i konkrete saker. De veileder
både første- og andrelinjetjenesten. Utsatte over 18 år kan også
ta kontakt for å få hjelp.
Regjeringen viderefører også tilskuddsordningen til
frivillige organisasjoner som er viktige kontaktpunkter og hjelpetiltak
for kvinner med minoritetsbakgrunn.
Forslag 10: Stortinget ber regjeringen sikre
at kvinners rettigheter og representasjon blir en prioritert del
av norsk utenrikspolitikk
Svar:
Kvinners rettigheter og deltakelse
er en prioritet for Norge. Handlingsplanen Frihet, makt og muligheter om kvinners
rettigheter og likestilling i utenriks- og utviklingspolitikken (2016–2020)legger rammen
for utenrikstjenestens arbeid. De tematiske satsingene er jenters
utdanning, kvinners politiske og økonomiske rettigheter og deltakelse,
bekjempelse av vold og skadelige skikker mot jenter og kvinner, og
seksuell og reproduktiv helse og rettigheter. Det påhviler lederansvar
for å oppnå resultater i tråd med målene i handlingsplanen.
Handlingsplanen for kvinner fred
og sikkerhet (2015–2018)legger rammene for Norges
arbeid for å fremme kvinners deltakelse i fredsprosesser og fredsbygging,
internasjonale operasjoner og beskyttelse og involvering av kvinner
i konflikt og humanitære situasjoner.
Handlingsplanen slår fast at kvinners
så vel som menns behov, rettigheter og prioriteringer skal tas på alvor
i alt vårt arbeid for fred og sikkerhet. Regjeringen har valgt ut
seks satsningsland, Afghanistan, Colombia, Myanmar, Nigeria, Palestina,
Sør- Sudan, for å styrke resultatoppnåelse på landnivå.
For å forsterke innsatsen for kvinners
rettigheter etableres programmet LIKE - likestilling for utvikling.
Det skal bidra med norske erfaringer og kompetanse for å støtte
gjennomføring av likestillingsforpliktelser i partnerland i Sør. Arbeidet
med å utvikle programmet pågår, og sekretariatet for initiativet
er lagt til Norad.
I tilskuddsforvaltningen skal alle
tiltak identifisere vesentlige risikofaktorer som kan virke negativt
på likestilling og håndtere disse gjennom hele tiltakssyklusen.
I relevante tiltak skal likestillingsdimensjonen inngå som en aktiv
komponent som skal integreres.
Forslag 11: Stortinget ber regjeringen sørge
for at kvinners reproduktive helse og rettigheter skal være en prioritert
oppgave for Norge i internasjonale fora og i dialog og samarbeid
med andre land.
Svar:
Regjeringen fremmer reproduktiv helse
og rettigheter, spesielt gjennom deltakelse i FNs Kvinnekommisjon
og Befolkningskommisjonen.
Regjeringen har som mål å ikke bare
forsvare, men også videreutvikle det normative rammeverket. Prioritert
er arbeidet med rett til abort og at seksuelle rettigheter skal
få samme internasjonale status som reproduktive rettigheter.
Regjeringen støtter Hun bestemmer-initiativet fra
Nederland, og har økt den internasjonale støtten til prevensjon,
familieplanlegging og trygge aborter med 85 millioner kroner i år.
Regjeringen arbeider også for normativ
fremgang på de andre prioriterte likestillingsområdene, bla å få
til internasjonal enighet om like økonomiske rettigheter.
Likestillingsspørsmål, samt reproduktiv
helse og rettigheter tas opp i relevante bilaterale møter og fora.
Forslag 12:Stortinget ber regjeringen prioritere kvinnehelse
og seksuelle og reproduktive rettigheter i bistandsarbeidet og styrke
kvinneorganisasjoner i land hvor kvinners rettigheter står svakt.
Svar:
Handlingsplan for kvinners rettigheter
og likestilling i utviklings- og utenrikspolitikken krever
at alle budsjettlinjer reflekterer likestillingsambisjonene.
Prioritering av kvinnehelse i bistandsarbeidet
er bla reflektert i det globale initiativet «Hver Kvinne, Hvert
barn». Norge er den største bidragsyteren med 600 mill. kroner per
år i perioden 2015–2020.
Norge har også bidratt til å styrke
helsetilbud til kvinner og barn gjennom Kommisjonen for livreddende
medisiner. Totalt har Norge bidratt med 445 mill. mellom 2013 og
2015, med tiltak i 19 land for å øke tilgangen til 13 utvalgte livreddende
medisiner og produkter (deriblant prevensjonsmidler).
Kampen mot kjønnslemlestelse er en
viktig del av Norges innsats for jenters og kvinners rettigheter. Norge
er i dag en av de største bidragsyterne globalt. Den øremerkede
innsatsen økte fra 45,5 millioner kroner i 2014 til 75,8 millioner
i 2015. Norge har vært den viktigste støttespilleren for UNFPAs
og Unicefs program mot kjønnslemlestelse av jenter siden programmet
ble opprettet i 2008.
Regjeringen er en betydelig politisk
og finansiell støttespiller for organisasjoner som kjemper for kvinners
rettigheter i sine land.