Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, Lene Vågslid og Vegard Grøslie
Wennesland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian
Frølich og fung. leder Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild
Ellingsen og Ulf Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad,
og fra Senterpartiet, Geir Inge Lien, viser til Prop. 61L
(2016–2017) Endringer i straffeprosessloven og politiloven (utlevering
av informasjon fra PST til E-tjenesten).
Komiteen viser
til at samarbeid mellom de hemmelige tjenester er avgjørende for
å få på plass et optimalt kontraterrorarbeid. Behovet for informasjonsdeling
har vært påpekt en rekke ganger de senere år, ikke minst i 22. juli-kommisjonens
rapport (NOU 2012:14).
Komiteen konstaterer
at proposisjonen legger opp til at Politiets sikkerhetstjeneste
(PST) kan utlevere informasjon fra bruk av skjulte tvangsmidler
til Etterretningstjenesten (E-tjenesten) dersom det er nødvendig
av forebyggelses- eller sikkerhetsmessige hensyn. Forslaget omhandler
muligheten til å dele informasjon som allerede kan innhentes etter
dagens regler, og innebærer heller ingen plikt til å dele informasjon. Komiteen anser
likevel proposisjonen som et sterkt signal om at det er ønskelig
med en større grad av informasjonsdeling mellom PST og E-tjenesten
på de områder lovsaken omtaler.
Komiteen viser til at Norge
de senere år står overfor et mer skjerpet, fragmentert og uoversiktlig trusselbilde. Komiteen mener
det derfor kan være lite hensiktsmessig med et for tydelig skille
mellom etterretningsforhold innenfor og utenfor landets grenser. Komiteen mener
dagens begrensninger og manglende lovhjemmel for adgangen til å
utlevere informasjon innhentet ved bruk av skjulte tvangsmidler
kan være et hinder for at tjenestene skal kunne løse sine lovpålagte
oppgaver på en best mulig måte. Proposisjonen adresserer denne problemstillingen.
Komiteen understreker at lovendringen
ikke innebærer at PST kan innhente flere opplysninger eller bruke
tvangsmidler i større grad enn hva som er mulig etter gjeldende
rett.
Komiteen viser til PSTs høringsuttalelse
og understreker at tjenesten kan sette vilkår om for eksempel sletting
og restriksjoner for videre bruk av materialet som utleveres til
E-tjenesten.
Komiteen forutsetter samtidig
at EOS-utvalget sikres tilstrekkelig med midler og kunnskap til
å kunne utføre sin tilsynsoppgave på en tilfredsstillende måte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
registrerer at det er fremmet to tilleggsforslag i denne saken. Flertallet har
flere innvendinger til disse forslagene og mener de både fremstår
som en illusorisk rettssikkerhetsgaranti og kan medføre en unødig
byråkratisering av norsk etterretning.
Flertallet viser til at justiskomiteen
ikke har, og ikke bør ha, inngående kunnskap om PSTs interne organisering.
Nye alternativer bør evalueres grundig før komiteen velger å gå
til det skritt å begrense antallet beslutningstakere i saker som
potensielt kan omhandle rikets sikkerhet. Justiskomiteens innblanding
i interne ansvarslinjer, uten forutgående utredning, vil kunne ha
uforutsette og uheldige konsekvenser. Flertallet merker seg at dette
er spilt inn fra Riksadvokaten i høringsrunden, men mener dette må
utredes grundig før man eventuelt skal gå inn for det. Flertallet viser
til at det her i tillegg er tale om å redusere antallet beslutningstakere
til bare to personer, noe som kan gjøre systemet sårbart. Flertallet minner
om PSTs rolle og mandat, som er å ivareta innbyggernes og rikets
sikkerhet, og at sjef i PST i alle tilfeller vil være øverste ansvarlige
for all PSTs virksomhet. Dersom ansvarsfordeling er målet med forslaget,
syntes derfor forslaget å være overflødig.
Flertallet er kritisk til å
innføre ordninger som bryter med dagens rettssystem, spesielt uten
grundig utredning. Etter gjeldende regelverk er det i dag allerede
domstolskontroll ved innhenting av informasjon fra PSTs side. Et
forslag om etterfølgende domstolskontroll vil med andre ord medføre
en dobbeltkontroll av informasjon og en byråkratisering av systemet.
Dette er uheldig, spesielt på et område der tid ofte er av avgjørende
betydning for å forebygge svært alvorlig og skadelig kriminalitet. Flertallet minner
om at vi i Norge ikke har noen tradisjon for etterkontroll ved domstolene.
Dette betyr likevel ikke at vi står uten rettssikkerhetsgarantier
i forbindelse med PSTs og E-tjenestens virksomhet når det gjelder
innhenting og deling av informasjon – snarere tvert imot. Både EOS-
og KKK-utvalget er etablerte aktører som skal ivareta rettsikkerheten
nettopp i disse spørsmålene. Flertallet minner om at EOS-utvalget
fører en ekstern og uavhengig kontroll av om de hemmelige tjenestene – EOS-tjenestene – holder
seg innenfor regelverket, spesielt for å hindre at enkeltpersoner
blir utsatt for ulovlig overvåking. Kontrollutvalget for kommunikasjonskontroll
skal kontrollere at politiets bruk av kommunikasjonskontroll skjer
innenfor rammen av lov og instrukser, og at bruken begrenses til
det som er forholdsmessig og nødvendig. EOS-utvalget og KKK-utvalget
er opprettet særskilt for etterkontroll av våre hemmelige tjenester,
og flertallet mener
at ytterligere spredning av sensitiv informasjon ikke er hensiktsmessig av
hensyn til det samfunnsoppdraget PST og E-tjenesten har.
Flertallet stiller seg undrende
til at medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet velger å problematisere
bruk av overskuddsinformasjon i denne saken. Flertallet viser til at proposisjonen omhandler
informasjonsdeling mellom PST og E-tjenesten og ikke utvider adgangen
til å innhente eller lagre informasjon fra skjulte tvangsmidler.
En diskusjon rundt bruk av overskuddsinformasjon vil derfor være
på siden av det faktiske innholdet i proposisjonen.
Flertallet mener likevel det
er viktig å adressere problematikk rundt bruk av overskuddsinformasjon.
Dette er et viktig tema som fortjener en grundig og selvstendig
behandling, og bør ikke behandles som et vedheng i en sak der problemstillingen
i utgangspunktet ikke er relevant. Flertallet viser til Stortingets
anmodningsvedtak nr. 806 av 8. juni 2016, som lyder som følger:
«Stortinget ber regjeringen
foreta en gjennomgang av reglene om bruk, oppbevaring og sletting
av overskuddsinformasjon i lys av at omfanget av overskuddsinformasjon
har potensial til å øke vesentlig ved gjennomføringen av forslagene
i Prop. 68 L (2015–2016), og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.»
Flertallet viser
til at regjeringen allerede har varslet en grundig oppfølging av
Stortingets vedtak i Prop. 1 S (2016–2017):
«Reglene om sletting
av opplysninger innhentet ved kommunikasjonskontroll mv. er nedfelt
i straffeprosessloven § 216 g. Bestemmelsen ble endret ved lov 21. juni
2013 nr. 86, men er ikke iverksatt. Begrunnelsen for dette er at
iverksetting forutsetter at det gis nærmere forskrifter som ennå
ikke er ferdigstilte. I lys av Stortingets anmodningsvedtak
vil departementet foreta en ny gjennomgang av reglene om sperring
og sletting av blant annet overskuddsinformasjon. Departementet
tar sikte på å sende forslag til regelverksendringer på høring våren
2017. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Flertallet imøteser regelendringene
og er tilfredse med at regjeringen legger opp til en robust prosess
allerede høsten 2017, en prosess der alle relevante høringsinstanser
kan komme til orde. Flertallet ser
frem til å gi problematikken rundt bruk og behandling av overskuddsinformasjon
den grundige behandlingen dette viktige temaet fortjener.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Innst. 343
L (2015–2016), jf. Prop. 68 L (2015–2016), om endringer i straffeprosessloven
mv. (skjulte tvangsmidler), der det også ble vist til det daværende
høringsnotatet om informasjonsdeling mellom PST og E-tjenestene.
Disse medlemmer påpeker at
Arbeiderpartiet og Senterpartiet i denne innstillingen etterlyste
en nærmere vurdering av hvordan overskuddsinformasjon skal behandles,
i og med at bruken av og tilgangen på overskuddsinformasjon har
økt betraktelig med adgang til å ta i bruk dataavlesning, og nå
også til å overlevere informasjonen til E-tjenesten under nærmere
forutsetninger.
Disse medlemmer merker seg
merknaden fra flertallet i innstillingen, der det står:
«Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til behandlingen av høringsforslaget som departementet har
utarbeidet om deling av informasjon fra PST til Forsvarets E-tjeneste.
Flertallet legger til grunn at det videre arbeidet ivaretar en helhetlig
vurdering og avveining av alle relevante sider av saken, herunder behandling
av overskuddsinformasjon.»
Disse medlemmer konstaterer
at Prop. 61 L Endringer i straffeprosessloven og politiloven (utlevering
av informasjon for PST til E-tjenesten) ikke inneholder noen vurdering
av behandling av overskuddsinformasjon, noe som vanskelig kan tolkes annerledes
enn at flertallspartiene enten ikke har noen innflytelse over sin
egen regjering i denne saken, og/eller at regjeringspartiene ikke
tillegger problemstillingen nevneverdig vekt.
Disse medlemmer påpeker at
det i Innst. 343 L (2015–2016) også ble fremmet et forslag fra Arbeiderpartiet
som senere fikk tilslutning fra de andre partiene om at regjeringen
foretar en gjennomgang av reglene om bruk, oppbevaring og sletting
av overskuddsinformasjon i lys av at omfanget av overskuddsinformasjon
har potensial til å øke vesentlig ved gjennomføringen av forslagene
i Prop. 68 L (2015–2016), og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.
Disse medlemmer påpeker det
mangelfulle i at denne vurderingen ikke foreligger når regjeringen
samtidig inviterer til ytterligere utvidede muligheter til å ta
i bruk overskuddsinformasjon.
Disse medlemmer konstaterer
at dette vanskelig kunne overskues da den opprinnelige adgangen
til å ta i bruk overskuddsinformasjon ble gitt i forbindelse med
behandlingen av Prop. 147 L (2012–2013), og at det naturlige ville
vært om dette ble problematisert og drøftet når spørsmålet blir aktualisert
i takt med endrede muligheter for å innhente og dele slik informasjon,
men at Høyre- og Fremskrittspartiregjeringen har valgt ikke å gjøre dette.
Disse medlemmer mener dette
dokumenterer en mangelfull forståelse over tid av de nødvendige
og vanskelige avveiningene man står overfor når behovet for effektiv
kriminalitetsbekjempelse skal veies opp mot andre grunnleggende,
demokratiske hensyn som blant annet person- og kildevern, fra Høyre-
og Fremskrittspartiregjeringen.
Disse medlemmer viser til Riksadvokatens høringsnotat
av 25. april 2016, til endringer i straffeprosessloven og politiloven,
utlevering av informasjon fra politiets sikkerhetstjeneste til etterretningstjenesten,
som svar på departementets høringsbrev av 1. februar 2016. Der bemerkes
det at siden videreformidling av informasjon fra skjulte metoder
kan sies å innebære et «ytterligere inngrep ved at informasjonen
gjøres kjent for en større krets av personer», bør avgjørelseskompetansen
om utlevering av slik informasjon avgrenses til «sjefen eller den
assisterende sjefen for PST», samt at dette «bør fremgå av lovteksten».
Disse medlemmer deler Riksadvokatens syn
og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om nødvendige lovendringer som avgrenser
myndigheten til å beslutte utlevering av informasjon innhentet ved
skjulte metoder fra PST til E-tjenesten, til sjefen eller assisterende
sjef for PST.»
Disse medlemmer fremmer
også følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med en vurdering av om det bør innføres
etterfølgende domstolskontroll i de tilfeller hvor PST utleverer
informasjon til E-tjenesten som er innhentet gjennom bruk av skjulte
tvangsmidler.»
Disse medlemmer peker
på at Den internasjonale justiskommisjonen (ICJ-Norge) foreslo i
høringen at Justis- og beredskapsdepartementet kunne vurdere om
det burde innføres slik etterfølgende domstolskontroll. Dette er
ikke fulgt opp eller vurdert i proposisjonen. Disse medlemmer vil understreke
at forslaget om at regjeringen skal vurdere om det bør innføres
etterfølgende domstolskontroll, ikke innebærer at domstolskontroll
skal innføres uten en grundig vurdering – slik uttalelsen fra komiteens flertall
kan gi inntrykk av.
Disse medlemmer mener det er
hensiktsmessig at EOS-utvalget gjør en særskilt evaluering etter
at regelverket har hatt virkning i ett år, hvor utvalget vurderer
hvordan dette er praktisert, omfang, avgrensninger og hensiktsmessighet.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet ønsker et godt samarbeid mellom PST og E-tjenesten,
men er samtidig svært opptatt av at den prinsipielle forskjellen
mellom disse tjenestene skal bestå. Lov om etterretningstjenesten
§ 4 oppstiller et forbud mot at E-tjenesten kan bedrive overvåking
på norsk territorium. Justis- og beredskapsdepartementet vurderer
det slik i den foreliggende proposisjonen at lovforslaget ikke innebærer
et unntak fra dette forbudet. Dette medlem vil peke på at
selv om E-tjenesten med dette forslaget ikke operativt vil kunne innhente
informasjon gjennom bruk av skjulte tvangsmidler, er det grunn til
å være oppmerksom på at vi går i retning av å uthule forbudet når
E-tjenesten kan motta informasjon som er innhentet ved bruk av slike
verktøy. Faren for formålsutglidning gir særlig grunn til å være
restriktiv, sørge for klare avgrensninger og sikre tilstrekkelig
kontroll med hvordan regelverket praktiseres.
Dette medlem merker seg at
høringsinstansene i all hovedsak hadde forståelse for at det i enkelte tilfeller
kunne være nødvendig at PST måtte gi E-tjenesten informasjon innhentet
ved bruk av skjulte tvangsmidler, tilfeller hvor de kommer over
opplysninger om fremmede lands aktører som bedriver virksomhet som
truer rikets sikkerhet. Imidlertid var det flere forhold som høringsinstansene
var kritiske til når det gjaldt utformingen av forslaget og de vurderinger
som var foretatt. Enkelte av disse er blitt tatt til følge av Justis-
og beredskapsdepartementet, mens andre ikke er drøftet i proposisjonen.
Flere høringsinstanser
pekte på at formålsangivelsen var for vid, og dette medlem ser positivt på
at en i proposisjonen har snevret inn formålsangivelsen i forhold
til det opprinnelige forslaget, slik at informasjon kun kan overleveres
dersom det er nødvendig av forebyggings- eller sikkerhetsmessige hensyn.
Dette medlem vil trekke frem
at Datatilsynet i sitt høringssvar mente at bruk av overskuddsinformasjon
burde vært drøftet bedre, og at de stilte spørsmål ved om det burde
innføres en begrensning i selve lovbestemmelsen. Dette medlem mener at det
er grunn til å ta Datatilsynets merknader på høyeste alvor. Likevel
er ikke overskuddsinformasjon nevnt med ett ord i den foreliggende
proposisjonen. Dette medlem mener
det er oppsiktsvekkende at Høyre og Fremskrittspartiet gir uttrykk
for at behandling av overskuddsinformasjon ikke er en relevant problemstilling,
og at dette skulle være på siden av det faktiske innholdet i proposisjonen.
PST kan med det foreliggende forslaget utlevere råmateriale til
E-tjenesten. Selv om forslaget ikke innebærer at PST vil innhente
mer overskuddsinformasjon, vil flere kunne få tilgang på den overskuddsinformasjon
som PST sitter på. Bruk av overskuddsinformasjon er dermed en høyst
relevant drøftelse i forbindelse med det foreliggende lovforslaget,
og dette medlem savner
en tilstrekkelig vurdering av denne problemstillingen.