-
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om bærekraftsmålene
og utviklingspolitikken legge opp til en samstemthetsreform, der
norsk politikk på øvrige politikkområder gjøres mer samstemt med
utviklingslandenes interesser.
-
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken
sikre fattigdomsorienteringen av norsk bistand ved at hovedtyngden
av norsk bistand skal gå til de fattigste landene og at andelen
som går til Afrika sør for Sahara, skal økes.
-
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken
fremme forslag om en indikativ fordelingsnøkkel («Bistandsnøkkelen»),
som setter som langsiktig siktemål at av det totale bistandsbudsjettet
skal: (1) 70 pst. brukes til langsiktige utviklingsinnsatser (eksklusive
sårbarhetsdelen), (2) 20 pst. brukes til en sårbarhetsdel basert
på OECDs identifikasjon av behov, og (3) 10 pst. brukes til akutt
humanitær bistand.
-
Stortinget ber regjeringen
i den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken fremme forslag
som gir større forutsigbarhet for langsiktige bistandssatsinger
på særskilte sektorer som helse, utdanning, næringsutvikling, inkludert landbruk/matsikkerhet,
og klima/fornybar energi gjennom politisk bindende langtidsplaner
vedtatt i Stortinget.
-
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken
fremme forslag om en sterkere geografisk og volummessig konsentrasjon
av bistanden (unntatt nødhjelp og sivilsamfunnsprosjekter) om et
avgrenset antall prioriterte partnerland, og hvor kriteriene for,
og valg av, partnerlandene forankres ved vedtak i Stortinget.
-
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken
legge til grunn en sårbarhetsstrategi som prioriterer de landene
som henger mest etter med hensyn til FNs bærekraftsmåls fattigdomsindikatorer
og som ansees mest utsatt i henhold til OECDs sårbarhetskriterier,
fremfor landvalg på basis av norske interesser relatert til sikkerhet, økonomi
og/eller migrasjon.
-
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken
styrke bistanden som forvaltes av frivillige organisasjoner ved
å utvide perioden for rammeavtalene for frivillige organisasjoner
fra fire til fem år, gjøre disse avtalene mer forutsigbare og forenkle
rapporteringskrav og -ordninger.
-
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken
fremme forslag om å etablere en ny ordning kalt «Kunnskapsbanken»,
som skal formidle faglig rådgivning til fattige land innen utvalgte sektorer
der Norge har særlig kompetanse.
-
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken
legge fram en plan for hvordan Norge vil gjennomføre forpliktelsene
fra verdens humanitære toppmøte i Istanbul i mai 2016 (the Grand Bargain),
herunder det globale målet om å øke støtten til lokale og nasjonale
organisasjoner til minst 25 pst. av total humanitær bistand innen 2020
og satse mer på forebygging og nye finansieringsløsninger, inkludert
kontantoverføringer.
-
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken
omgjøre overgangsbistanden til et nytt bistandsprogram som gir mer
hjelp til selvhjelp gjennom langsiktige finansieringsløsninger for land
i langvarige kriser, kapasitetsbygging av lokale og nasjonale organisasjoner
for å styrke deres motstandskraft og responsevne og tiltak for å bedre
overgangen mellom humanitær og langsiktig bistand.
-
Stortinget ber regjeringen
i den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken slå fast prinsippet
om at det kun er utviklings- og utenriksforvaltningen som skal ha
ansvaret for forvaltningen av bistandsmidler på 03-området, mens
øvrige statlige institusjoner og faginstanser trekkes inn som rådgivende
faginstanser der dette er naturlig.
-
Stortinget ber regjeringen
i budsjettproposisjonen for Utenriksdepartementet legge opp til
en ny budsjettstruktur med en klarere og mindre overlappende fordeling
av bistandsformål på de forskjellige budsjettkapitler og poster,
supplert med indikative plantall for de utvalgte partnerlandene
og sentrale bistandsmottakere.
-
Stortinget ber regjeringen
i den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken fremme
forslag om en politisk bindende målsetting om at bistandsbudsjettet
skal være på minst 1 pst. av BNI.»