7.2 Komiteens merknader
Komiteen ser positivt på at
det utarbeides kvalitetsindikatorer på flere områder, og at disse
brukes til kvalitetsstyring og kvalitetsforbedring i tjenestene. Komiteen viser
til «pakker» av nasjonale kvalitetsindikatorer som kan gi et mer
helhetlig bilde av kvaliteten i tjenestene. Når det gjelder kvalitetsindikatorer
i omsorgstjenestene, vil komiteen bemerke at blant
langtidsbeboere på sykehjem var bare vel 50 pst. vurdert av lege
siste 12 måneder, og bare 33 pst. vurdert av tannhelsepersonell
siste 12 måneder. Det er store geografiske forskjeller, men komiteen vil
understreke at dette viser behovet for satsing på styrket legedekning
og tannhelsetjenester ved sykehjem. Komiteen vil også fremheve
at resultatet når det gjelder bruk av individuell plan hos mottakere
av habilitering og rehabilitering, er for dårlig. På landsbasis
har 61,6 pst. av tjenestemottakerne med vedtak om habilitering og
rehabilitering i institusjon ikke individuell plan.
Komiteen merker seg at det
er få kvalitetsindikatorer for akuttmedisinske tjenester, utenom
aksesstid og responstid. Når det gjelder reinnleggelser,
merker komiteen seg
at analysene på KOSTRA-gruppenivå viste at sannsynligheten for reinnleggelse
var signifikant høyere enn referanseverdien i storbyene Oslo, Bergen,
Trondheim og Stavanger.
Komiteens medlem
fra Venstre mener det er positivt at det utarbeides flere
kvalitetsindikatorer til bruk for bedre kvalitetsstyring og kvalitetsforbedring
som kan danne et godt grunnlag for å måle utviklingen av helse-
og omsorgstjenestene. Dette
medlem mener det også er naturlig at den årlige kvalitetsmeldingen
inneholder en statusrapport og analyse av legemiddelsituasjonen
i Norge. Dette
medlem ber derfor om at kvalitetsmeldingen inneholder en årlig
redegjørelse for utviklingen i legemiddelmangel i Norge. Dette medlem mener en
slik redegjørelse må omhandle utviklingen i antall mangler, deres
alvorlighet og varighet. Dette medlem mener en slik
redegjørelse også bør inneholde en vurdering av utviklingen og av
de tiltak som er satt i verk.
Komiteen viser
til at det innenfor psykisk helsevern fra 2017 vil bli etablert
et nytt sett med nasjonale kvalitetsindikatorer knyttet til bruk
av tvangsmidler i institusjon. Det skal da være mulig å følge utviklingen
i bruk av både tvangsmidler og tvangsinnleggelser gjennom tertialvis
publisering av data på helsenorge.no. Komiteen mener dette er viktig
og positivt som ett av flere tiltak, og vil i denne sammenheng understreke
alvoret i den påviste omfattende ulovlige tvangsbruken i norsk psykiatri. Dette
er ikke akseptable funn. Det er avgjørende for det grunnleggende
menneskeverdet og for vår rettssikkerhet at vi kan være trygge på
at helsehjelpen gis, og at alle pasienter blir ivaretatt på en god
og forsvarlig måte.
Komiteen vil påpeke behovet
for en helhetlig gjennomgang av psykisk helsevern for å prioritere tiltak
for å redusere unødvendig bruk av tvang og sikre nok ressurser til
de mest alvorlig syke pasientene. Komiteen vil også igjen understreke
at det bør være et mål å se på bruk av tvang overfor alle pasienter
og brukere som er under offentlig omsorg. I tillegg til psykisk
helsevern gjelder dette rusavhengige, barnevernsbarn, psykisk utviklingshemmede
og eldre med kognitiv svikt. Østenstad-utvalget skal se på tvangsreglene
i helse- og omsorgssektoren, men det er behov for å harmonisere
dette arbeidet med Barnelovutvalget. Det er også nødvendig med økt
kunnskap og oppmerksomhet om bruk av tvang og tvangsmedisinering
overfor mennesker med demens og kognitiv svikt. Det er behov for
et generelt kunnskapsløft om etisk og rett bruk av tvang, med økt
vekt på pasientens integritet, involvering og selvbestemmelse.
Komiteen viser for øvrig til
Innst. 169 S (2016–2017), jf. Dokument 8:90 S (2015–2016), om utredning
av tvangsbruk i helse- og omsorgssektoren.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Representantforslag om en offentlig
granskning av tvangsbruk i norsk psykiatri, Dokument 8:23 S
(2016–2017), jf. Innst. 174 S (2016–2017).