1.1 Hovedinnholdet i proposisjonen
EØS-komiteen vedtok
ved beslutning nr. 166/2016 av 23. september 2016 å endre EØS-avtalens vedlegg
I (Veterinære og plantesanitære forhold), kapittel I, til å omfatte
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2015/262 av 17. februar
2015 om fastsettelse av regler i henhold til rådsdirektiv 90/427/EØF
og 2009/156/EF for metoder for identifikasjon av dyr av hestefamilien
(hestepassforordningen).
Den nye forordningen
reviderer bestemmelsene for identifisering av dyr av hestefamilien
og erstatter forordning (EF) nr. 504/2008 og refererer til bestemmelsene
i direktivene 90/427/EØF og 2009/156/EF. Forordningen fastsetter
regler for identifisering av dyr av hestefamilien som er født i
EØS eller er frigitt til fri sirkulasjon i EØS som skal bidra til
en sikrere identifisering av hest. Identifiseringen består av et livslangt
id-dokument (pass), metode for å fastslå identitet (chip), database
hos utstedende organ og et sentralt nasjonalt hesteregister. Sentralt
nasjonal hesteregister måtte for EUs medlemsstater være operativt
senest 30. juni 2016.
Forordningen er et
av tiltakene som er iverksatt i EU for å bidra til å sikre mattryggheten
i kjølvannet av «hestekjøttskandalen» vinteren 2013, der det ble oppdaget
hestekjøtt og legemiddelrester i næringsmidler. Undersøkelser utført
av medlemsstatene i EU viste at identifikasjonsdokumentet for dyr
av hestefamilien var gjenstand for omfattende svindel. Den største
risikoen ved dette er at dyr av hestefamilien som tidligere er blitt
utelukket fra slakting til konsum, og som er blitt behandlet med
veterinærpreparater som ikke er godkjent for dyr bestemt til næringsmiddelproduksjon,
gjeninnføres i næringsmiddelkjeden.
Det har også vist
seg at opplysningene som var registrert i det utstedende organets
database på tidspunktet for utstedelse av identifikasjonsdokumentet, raskt
blir foreldet. Det var derfor vanskelig, for vedkommende myndigheter
ved sertifisering eller identitetskontroll, å kontrollere hvorvidt
et identifikasjonsdokument var ekte. Opprettelsen av en sentral database
ble ansett for å være den mest effektive løsningen for å utveksle
og synkronisere data mellom de forskjellige aktørene i henhold til
direktiv 90/427/EØF og 2009/156/EF.
Gjennomføringen av
EØS-komiteens beslutning i norsk rett vil ha budsjettmessige konsekvenser.
Det er derfor nødvendig å innhente Stortingets samtykke til godkjennelse
av EØS-komiteens beslutning i medhold av Grl. § 26 annet ledd.
EØS-komiteens beslutning
og Kommisjonens gjennomføringsforordning i uoffisiell norsk oversettelse
følger som trykte vedlegg til proposisjonen.