Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja viser til proposisjonen, der det
framgår at det er behov for å oppdatere dagens tivolilov ettersom
flere av dagens lovbestemmelser er utdaterte, og at regjeringen
med lovforslaget mener en vil en få en lov som er oppdatert til dagens
forhold og krav til såkalte fornøyelsesinnretninger – derav navnet
«lov om fornøyelsesinnretninger». Komiteen viser i så måte til
at definisjonen på en fornøyelsesinnretning er «en innretning hvor
publikum bringes i bevegelse eller i en situasjon hvor de helt eller
delvis ikke har kontroll over sin egen bevegelse».
Komiteen viser til at regjeringen
i 2016 gjennomførte høring av forslag til ny tivolilov, og at det
i svarene fra mange av høringsinstansene ble tatt opp hva som skal
omfattes av tivoliloven og hva som skal omfattes av taubaneloven. Komiteen har
ikke grunnlag for å gå inn i disse vurderingene og forutsetter at
regjeringen har vurdert dette og funnet en tilfredsstillende løsning.
Komiteen er enig i at det er
riktig å ta inn bestemmelser om ruspåvirkning, pliktavhold og testing også
i tivoliloven.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til svar fra samferdselsministeren av 18. januar
2017 og av 24. januar 2017 på spørsmål fra komiteen om departementets
tilsynsmyndighet etter loven også kan delegeres til privat organisasjon
eller institusjon.
Flertallet viser til at det
ikke eksplisitt er tatt inn i lovforslaget at tilsynsmyndigheten
kan delegeres til private, men at departementet likevel mener at det
med lovforslaget gis en generell adgang til å delegere tilsynet
til private. Flertallet finner
det noe merkelig at dette da ikke er tatt inn i loven, all den tid det
er tatt inn en eksplisitt formulering om dette i forslag til ny
taubanelov (jf. Prop. 162 L (2015–2016)), som behandles samtidig
med ny tivolilov, og der det i § 4 heter:
«Departementets myndighet
etter første ledd kan delegeres til privat institusjon.»
Flertallet viser til at tilsynsmyndigheten
i dag er delegert til Statens jernbanetilsyn, og ser derfor ikke
behovet for en generell hjemmel til at den kan delegeres til private. Flertallet mener
det reiser flere prinsipielle spørsmål dersom tilsynsmyndighet skal
foretas av private, og spesielt på et område der den i dag foretas
av et offentlig tilsyn. Dersom tilsynsmyndigheten en gang i framtida
ikke skal foretas av Statens jernbanetilsyn, mener flertallet det er mest ryddig
at det da foretas en lovendring dersom det da skulle være nødvendig
å delegere tilsynsmyndigheten til private.
Flertallets forståelse av det
framlagte lovforslaget er altså at det ikke åpner for å delegere
tilsynsmyndigheten til private.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til svar fra samferdselsministeren
av 18. januar 2017 og av 24. januar 2017 på spørsmål fra komiteen
om departementets tilsynsmyndighet etter loven også kan delegeres
til privat organisasjon eller institusjon.
Disse medlemmer slutter seg
til at det åpnes for å kunne delegere kontrollmyndigheten til andre enn
Statens jernbanetilsyn. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til det som er gjort blant annet
med EU-kontrollen av biler, der forhåndsgodkjente verksteder kan
foreta denne kontrollen.
Komiteen viser
til brev fra Advokatfirmaet Mageli på vegne av Norsk Cirkus- og
Tivolieierforening (NCTF) av 1. februar 2017 angående problemer med
å få tegnet nødvendige forsikringer for fornøyelsesinnretninger.
Videre viser komiteen til
svar fra samferdselsministeren av 13. februar 2017 på spørsmål fra
komiteen. I brevet skriver samferdselsministeren blant annet:
«I lys av informasjonen
fra NCTF, som tidligere ikke synes å ha blitt tilstrekkelig vektlagt,
og komiteens spørsmål, kan komiteen i lovforslaget vurdere muligheten
til å kunne gi unntak fra kravet til sikkerhetsstillelse. Dersom
komiteen finner grunn til å vurdere en slik unntaksbestemmelse,
kan dette konkret gjøres med følgende tillegg i ny tivolilov § 4
annet ledd c) tekniske
og driftsmessige krav, inkludert krav til bemanning, redningsberedskap,
sikkerhetsstyringssystem og erstatnings- og forsikringsplikt samt unntak
for krav til sikkerhetsstillelse.»
Komiteen mener det er viktig
å finne løsninger på problemene bransjen har med å få tegnet nødvendige
forsikringer, og mener derfor at det i loven bør tas inn en bestemmelse
om muligheten til å kunne gi unntak fra kravet til sikkerhetsstillelse. Komiteen støtter
derfor samferdselsministerens forslag til endring i sitt eget lovforslag
ved at det i § 4 tas inn: «samt unntak for krav til sikkerhetsstillelse».
Komiteen forutsetter at departementet
finner løsninger på den usikkerheten som er oppstått i bransjen,
og at driftssesongen 2017 for landets fornøyelsesinnretninger ikke
blir vanskeliggjort som en følge av ny tivolilov.