1.1.4 Økonomiske konsekvenser for taubanevirksomhetene
Mens hver enkelt
taubane etter gjeldende regelverk skal være forsikret ut fra den
enkelte taubanes risiko, vil lovforslaget åpne for at taubanevirksomhetens
taubaner kan forsikres under ett. Departementet antar at dette blant
annet kan føre til reduserte forsikringspremier for de taubanevirksomheter
som har flere taubaner.
Lovforslaget gir
hjemmel for at det i forskrift kan settes krav til bruk av for eksempel
et uavhengig inspeksjonsorgan for å verifisere at en taubane oppfyller
de tekniske kravene til taubaner. Et slikt krav forutsettes begrenset
til de tilfeller der tilsynsmyndigheten er i tvil om en taubane
oppfyller de tekniske kravene, ved gjennomføring av tyngre vedlikehold
eller ved endringer av eksisterende taubane. Departementet antar
derfor at denne bestemmelsen heller ikke vil medføre vesentlige
merkostnader for taubanevirksomhetene.
Dagens gebyrstruktur
innebærer et årsgebyr for hver taubane i kombinasjon med særskilt
fakturering av for eksempel førstegangstilsyn og utstedelse av driftstillatelse.
I dag gjennomføres det et årlig stedlig tilsyn av nesten alle taubaner
i Norge.
Lovforslaget åpner
for et mer risikobasert og systembasert tilsyn, det vil si et tilsyn
som baserer seg på at taubanevirksomheten selv skal ha et sikkerhetsstyringssystem
for kontroll med sikkerheten i sin virksomhet, og en risikobasert
utvelgelse av taubanevirksomhetene for tilsyn. Det vil innebære
at ikke alle taubanevirksomheter vil bli underlagt et stedlig tilsyn
hvert år.
Departementet og
Statens jernbanetilsyn gjennomfører derfor en utredning av hvilken
gebyrstruktur som skal gjelde framover. Departementet har her som
utgangspunkt at den samlede gebyrbelastningen for bransjen, uavhengig
av gebyrstruktur, ikke skal endres i vesentlig grad.