Justis- og beredskapsdepartementet
foreslår i denne proposisjonen endringer i naturskadeforsikringsloven
som vil gi rett til erstatning for tap av tomt og bygninger der
et brannforsikret bolighus eller fritidshus er skadet ved en naturulykke,
og kommunen ikke gir tillatelse til reparasjon eller gjenoppbygging
på skadestedet på grunn av fare for ny naturskade. Naturskadeforsikringsordningen
er i dag primært innrettet med tanke på gjenoppbygging på skadestedet.
Formålet med lovforslaget er å ivareta på en bedre måte de skadelidte
som ikke kan gjenoppbygge på skadestedet, men som må etablere seg
i en ny bolig eller fritidsbolig.
I proposisjonen
behandles også et spørsmål om å gi Norges vassdrags- og energidirektorat
tilgang til taushetsbelagte opplysninger om forsikringsselskapenes
skadeutbetalinger etter naturskadeforsikringen. Departementet foreslår
ikke å gi Norges vassdrags- og energidirektorat tilgang til slike
opplysninger nå.
Det er usikkert
hva de økonomiske og administrative konsekvensene av å utvide dagens
naturskadeforsikringsordning vil være. Dette vil avhenge av hyppigheten
av naturulykker og skadeomfanget. Til nå har det forekommet få tilfeller
av relokalisering. Det kan imidlertid ikke utelukkes at antallet
naturulykker vil kunne øke, blant annet på grunn av klimaendringer,
og at dette kan få betydning også for antallet saker der det er
behov for relokalisering.
For de aktuelle
skadelidte vil en utvidelse av ordningen innebære en klar forbedring.
Hvor mange den nye ordningen faktisk vil hjelpe, er likevel vanskelig å
anslå. Når det gjelder forsikringskunder generelt, vises det til
at lovforslaget er søkt utformet slik at forsikringsutbetalingene
holdes på et beskjedent nivå. Ettersom kostnadene vil fordeles på
et stort antall forsikringskunder, forutsetter departementet at
premiene ikke vil øke, eventuelt bare vil øke marginalt.
Forslaget om at
forsikringsselskapene skal kunne sikre i stedet for å dekke tap
ved relokalisering, vil både kunne gi kostnader til oppføring, ettersyn
og vedlikehold av sikringstiltaket og kostnader til koordinering
med den sikrede, kommunen, grunneiere, naboer mv. Sikringsalternativet
er imidlertid valgfritt, og departementet antar at forsikringsselskapene ikke
vil velge sikring med mindre det er økonomisk lønnsomt sammenlignet
med å dekke tomter og bygninger ved relokalisering.
Lovforslaget vil
kunne føre til at kommunene og staten dekker kostnadene ved relokalisering
i færre tilfeller enn til nå, og slik sett får redusert utgiftene. Forslaget
om utvidelse av naturskadeforsikringsordningen antas ellers ikke
å påføre det offentlige særlige økonomiske eller administrative
kostnader. Forslaget om sikring vil imidlertid kreve at berørte
offentlige instanser samarbeider med forsikringsselskapene.