Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til at Justis- og beredskapsdepartementet
i denne proposisjonen foreslår endringer i naturskadeforsikringsloven
som vil gi rett til erstatning for tap av tomt og bygninger der
et brannforsikret bolighus eller fritidshus er skadet ved en naturulykke,
og kommunen ikke gir tillatelse til reparasjon eller gjenoppbygging
på skadestedet på grunn av fare for ny naturskade.
Komiteen viser til at dagens
regelverk primært er innrettet med tanke på gjenoppbygging på skadestedet.
Formålet med dette lovforslaget er å ivareta på en bedre måte de
skadelidte som ikke kan gjenoppbygge på skadestedet, men som må
etablere seg på nytt (relokalisere) i en ny bolig eller fritidsbolig.
Komiteen viser til at det
i proposisjonen også behandles et spørsmål om å gi Norges vassdrags-
og energidirektorat tilgang til taushetsbelagte opplysninger om
forsikringsselskapenes skadeutbetalinger etter naturskadeforsikringen. Komiteen registrerer at
departementet ikke foreslår å gi direktoratet tilgang til slike
opplysninger nå.
Komiteen viser til at det
er usikkert hva de økonomiske og administrative konsekvensene av
å utvide dagens naturskadeforsikringsordning vil være. Dette vil
avhenge av hyppigheten av naturulykker og skadeomfanget. Til nå
har det forekommet få tilfeller av relokalisering. Det kan imidlertid
ikke utelukkes at antallet naturulykker vil kunne øke, blant annet
på grunn av klimaendringer, og at dette kan få betydning også for
antallet saker der det er behov for relokalisering.
Komiteen viser til at høringsinstansene
har vært positive til en utvidelse, og at det fra forsikringsbransjens
side er lagt til grunn at denne utvidelsen ikke vil medføre, eller
vil medføre helt marginale, økninger i forsikringspremiene.
Komiteen viser også til at
det foreslås en ordning der forsikringsselskapene skal kunne sikre eiendommen
i stedet for at den skadelidte relokaliserer. Sikringstiltak vil
kunne være rimeligere for forsikringsselskapene enn å erstatte tap
av tomt og bygninger ved relokalisering, i tillegg til at det ofte vil
være til fordel for skadelidte å slippe å relokalisere. Komiteen registrerer
at ingen av høringsinstansene har gått imot forslaget.
Komiteen registrerer imidlertid
at sikringsalternativet er valgfritt, og departementet antar at forsikringsselskapene
ikke vil velge sikring med mindre det er økonomisk lønnsomt sammenlignet med
å dekke tomter og bygninger ved relokalisering.
Komiteen viser til at lovforslaget
vil kunne føre til at kommunene og staten dekker kostnadene ved
relokalisering i færre tilfeller enn til nå, og slik sett får redusert
utgiftene. Forslaget om utvidelse av naturskadeforsikringsordningen
antas ellers ikke å påføre det offentlige særlige økonomiske eller
administrative kostnader. Forslaget om sikring vil imidlertid kreve
at berørte offentlige instanser samarbeider med forsikringsselskapene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet registrerer at erstatningsordningen
er knyttet til det å ha en brannforsikring. Det er antakelig svært
sjelden at ikke huseiere har slik forsikring. Disse medlemmer vil likevel
be kommunene være observante på problemstillingen og vurdere måter
å informere huseiere i risikoutsatte områder om at erstatning ved eventuelle
naturskader krever brannforsikring.