Vedrørende dokument 8:125 S
(2015-2016)
Det vises til brev
av 6. oktober 2016 hvor Energi- og miljøkomiteen ber om utredning
mv. av representantforslag 125 S (2015-2016) om elektrifisering
av Skarfjell-feltet og bruk av standardkontrakter når Skarfjell-feltet
bygges ut.
Alt mitt arbeid
er rettet inn mot å nå hovedmålet i petroleumspolitikken som er
å legge til rette for lønnsom produksjon av olje og gass i et langsiktig perspektiv.
For å opprettholde et stabilt og høyt aktivitetsnivå og derigjennom
skape store verdier for fellesskapet så viderefører regjeringen
hovedlinjene i petroleumspolitikken, med stor oppmerksomhet på å:
-
legge til rette
for at potensialet i eksisterende felt og infrastruktur utnyttes
-
legge til rette
for at alle lønnsomme funn bygges ut
-
legge til rette
for at det regelmessig gjøres nye store funn, og at påvisningen
av nye ressurser fortsetter i modne områder
-
støtte opp under
næringens arbeid med omstilling, kostnadskontroll og ta i bruk nye,
mer effektive tekniske og kommersielle løsninger
Dette
skal skje samtidig som hensyn til helse, miljø og sikkerhet ivaretas
på en best mulig måte. Sektoren skal fortsatt stå overfor en virkemiddelbruk som
gir næringen en sterk egeninteresse av å redusere sine utslipp av
CO2, og som har gitt gode
resultater i form av lavere klimagassutslipp, jf. Prop 114 S (2014-2015).
Forutsigbarhet,
langsiktighet og tilrettelegging for helhetlige løsninger er avgjørende
for at vår regulering av petroleumssektoren skal gi god ressursforvaltning
og størst mulig inntekter til fellesskapet. Myndighetenes rolle
er å sette slike rammer for virksomheten. Innenfor disse rammene
er det selskapene som utreder, planlegger og gjennomfører leting,
utbygging og utvinning/drift.
Myndighetene har
i flere tiår brukt sterke virkemidler for å begrense klimagassutslipp
fra petroleumssektoren. Myndighetene begrenser utslippene fra sektoren
gjennom kvoter, avgifter og andre tiltak; herunder at kraft fra
land skal vurderes ved alle nye utbygginger og større ombygginger
på norsk sokkel. Innenfor disse rammene er det opp til selskapene
å lete etter, bygge ut og utvinne de ressursene som er lønnsomme.
Ulønnsomme ressurser vil bli liggende igjen i bakken. Myndighetenes
rolle er ikke å ta forretningsmessige beslutninger innen leting,
utbygging og drift, men å sette rammer for virksomheten som er forsvarlige
i et klimaperspektiv.
Petroleumssektoren
er underlagt kvoteplikt i EUs kvotesystem. Utslippsreduksjonene
vil finne sted i sektorer og land hvor kostnadene ved å redusere
utslippene er lavest. Utslippseffekten gis av nivået på kvotetaket
på europeisk nivå, uavhengig av hvor utslippene finner sted. Det
betyr at reduserte utslipp et sted innenfor systemet motsvares av
økte utslipp et annet sted. I et slikt system er derfor den eneste
direkte måten å redusere utslippene på å redusere antallet kvoter.
Stortinget har sluttet
seg til at Norge skal søke å inngå en avtale med EU om felles oppfyllelse
av våre utslippsforpliktelser i Paris-avtalen etter 2020. Dette vil
innebære at Norge i kvotepliktig sektor vil bidra til gjennomføring
av utslippsreduksjoner på 43 pst. sammenliknet med 2005 innenfor
EUs kvotesystem. Kvotepliktig sektor i Norge, herunder petroleumssektoren,
vil oppfylle forpliktelsen sammen med bedrifter i EU-land.
Jeg er opptatt av
å opprettholde aktivitetsnivået i og verdiskapingen fra petroleumsnæringen.
Næringen er inne i en krevende periode og det er behov for at nye,
lønnsomme prosjekter igangsettes slik at nye oppdrag kommer. Skarfjell-prosjektet
vil bety nye muligheter for aktivitet, sysselsetting og verdiskaping
i tiden som kommer.
Vedrørende forslag nr. 1 - Stortinget
ber regjeringen sørge for at plan for utbygging og drift (PUD) for
Skarfjell-feltet sikrer kraft fra land-løsning eller annen fornybar
energiforsyning for kraft- og varmebehovet til driften av Skarfjell.
Energiløsningen
for felt på norsk sokkel behandles som del av myndighetenes arbeid
med en utbygging, og er et tema myndighetene er opptatt av allerede
fra tidlig i planleggingsfasen. Den er også et tema i den offentlige
konsekvensutredningsprosessen, og inngår i myndighetsbehandlingen
av utbyggingsplanen. For alle nye feltutbygginger og ved større
ombygginger av eksisterende felt på norsk sokkel skal det legges
fram en oversikt over energimengde og kostnader ved å benytte kraft
fra land framfor å bruke gassturbiner. Gjennom utbyggingsprosessen
følges det opp at kraft fra land blir valgt når det er hensiktsmessig.
En løsning med kraft
fra land forutsetter at det er sikret utbygging av tilstrekkelig
ny kraft eller at det framføres tilstrekkelig nytt nett slik at
det ikke oppstår regionale ubalanser på utbyggingstidspunktet. Samtidig
må naturmangfoldet og hensynet til tiltakskostnadene ivaretas. Myndighetenes
politikk på dette området framgår blant annet i siste petroleumsmelding,
jf. Meld. St. 28 (2010-2011) "En næring for framtida – om petroleumsvirksomheten"
og i klimaforliket, jf. Innst. 390 S (2011–2012).
Skarfjell-funnet
ligger i den nordøstlige delen av Nordsjøen, 60 kilometer vest for
Sognefjorden. Rettighetshaverne har, i henhold til vilkår i utvinningstillatelsen,
frist for innlevering av plan for utbygging og drift (PUD) i februar
2018. Rettighetshaverne vurderer ulike utbyggingskonsepter, herunder
en havbunnsutbygging tilknyttet Gjøa-innretningen og ulike alternativer
med en egen flytende produksjonsinnretning.
Utkast til program
for konsekvensutredning som rettighetshaverne utarbeidet har vært
på en bred offentlig høring. Departementet fastsatte konsekvensutredningsprogrammet
den 19. august 2016. I det fastsatte utredningsprogrammet framgår
det blant annet hvilke ytterligere studier som rettighetshaverne skal
gjennomføre knyttet til energiløsningen i det pågående arbeidet
med konsekvensutredningen.
Rettighetshaverne
i Skarfjell arbeider videre med utbyggingen med sikte på innlevering
av plan for utbygging og drift innen februar 2018, og mot produksjonsstart
i 2021.
Jeg er opptatt av
forutsigbarhet i petroleumspolitikken, og jeg vil følge opp spørsmålet
om kraft fra land til Skarfjell i tråd med den etablerte politikken.
Vedrørende forslag nr. 2 - Stortinget
ber regjeringen pålegge bruk av Norsk olje og gass og Norsk Industri
sine framforhandlede standardkontrakter når Skarfjell-feltet bygges
ut.
Jeg er opptatt av
å støtte opp under næringens arbeid med omstilling, kostnadskontroll
og ta i bruk nye, mer effektive tekniske og kommersielle løsninger.
Dette gjelder også arbeidet med å finne effektive måter for samarbeid
mellom oljeselskapene og leverandørindustrien. Dette er en arena
for konkurranse. Det er potensielt store verdier å hente ut ved
å finne effektive samarbeidsformer.
Det er et vilkår
for tildeling av utvinningstillatelser på norsk sokkel at virksomheten
under utvinningstillatelsen skal være regulert av den til enhver tid
gjeldende norsk rett og bygge på norsk kontraktstradisjon. For enkelte
formål har partene fremforhandlet standardkontrakter. Der de passer,
kan de være kostnadsbesparende, og blir brukt. Dette er bra.
Bruk av andre kontrakter
enn standardkontrakter vil imidlertid ikke stride mot norsk rett
eller kontraktstradisjon. I den grad noen aktører ønsker å utforske
andre samarbeidsformer vertikalt i verdikjeden, gir systemet vårt
åpning for det.
Jeg er positiv til
bruk av standardkontrakter, og legger til grunn at rettighetshaverne
velger den kontraktstype som understøtter arbeidet med å bygge ut feltet
så kostnadseffektivt som mulig.