Kapittel
1 Innledende bestemmelser
§ 1 Lovens formål
Lovens formål er å legge til rette
for at en yrkesutøver som er statsborger av en EØS-stat eller Sveits, kan
utøve yrket sitt i Norge på lik linje med en yrkesutøver som har
ervervet sine yrkeskvalifikasjoner i Norge, i samsvar med EØS-avtalen
vedlegg VII og Konvensjonen om opprettelse av Det europeiske frihandelsforbund
(EFTA-konvensjonen), jf. direktiv 2005/36/EF.
§ 2 Lovens virkeområde
Loven gjelder yrkesutøvere med statsborgerskap fra
en EØS-stat eller Sveits som vil utøve et lovregulert yrke i Norge,
og som har ervervet sine yrkeskvalifikasjoner eller fått disse godkjent
i en annen EØS-stat eller Sveits. Loven gjelder videre for yrker
som er omfattet av ordningen med europeisk profesjonskort. Loven
gjelder med visse begrensninger også tredjelandsborgere som omfattes
av direktiv 2004/38/EF, jf. fjerde ledd.
For yrker som omfattes av lov 2. juli
1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. og lov 15. juni 2001 nr. 75 om veterinærer
og annet dyrehelsepersonell, gjelder kun §§ 21 til 23. For statsborgere
fra Sveits gjelder ikke §§ 10, 11, 14, 19 første ledd annet punktum
og 20.
Loven gir ikke rett til å utøve yrker
innen offentlig myndighetsutøvelse. Loven gjelder ikke for offentlig
utnevnte notarer.
Departementet kan gi forskrift om
statsborgere av en EØS-stat eller Sveits som har ervervet sine yrkeskvalifikasjoner
i et tredjeland, og tredjelandsborgere som omfattes av direktiv
2004/38/EF.
§ 3 Definisjoner
I denne loven betyr
-
a) lovregulert yrke: en eller
flere former for yrkesvirksomhet som er underlagt lov- eller forskriftsfestede
krav om bestemte yrkeskvalifikasjoner, eller hvor bruken av en yrkestittel
ved lov eller forskrift er begrenset til innehavere av en gitt yrkeskvalifikasjon
-
b) yrkeskvalifikasjoner:kvalifikasjoner
bekreftet ved et kvalifikasjonsbevis, et kursbevis eller yrkeserfaring
-
c) kvalifikasjonsbevis: vitnemål,
attester og annen dokumentasjon utstedt av en myndighet utpekt i henhold
til lover eller forskrifter i vedkommende medlemsstat, og som dokumenterer
en bestått yrkesrettet opplæring som i hovedsak er ervervet i en
EØS-stat eller Sveits
-
d) ansvarlig myndighet:myndighet
eller organ som er særlig bemyndiget til å utstede eller motta kvalifikasjonsbevis
og andre dokumenter eller opplysninger, og til å motta søknader
og treffe beslutninger som nevnt i denne loven
-
e) lovregulert utdanning:utdanning
som er særlig rettet mot utøvelsen av et bestemt yrke og som omfatter
ett eller flere kurs, eventuelt supplert med yrkesrettet opplæring,
en praktisk prøveperiode eller yrkespraksis hvis nivå og struktur
er fastsatt ved lov eller forskrift
-
f) yrkeserfaring: faktisk
og lovlig utøvelse av det aktuelle yrket i annen EØS-stat eller
Sveits
-
g) prøveperiode:utøvelse
av et lovregulert yrke under tilsyn av en kvalifisert utøver av
dette yrket og eventuelt etterfulgt av videreutdanning
-
h) egnethetsprøve: en prøve
avgrenset til søkerens faglige kunnskaper som gjennomføres av ansvarlig
myndighet i vertsstaten med sikte på å vurdere søkerens evne til
å utøve et lovregulert yrke i nevnte EØS-stat eller Sveits
-
i) etableringsstat:den staten
hvor yrkesutøveren utøver eller har utøvd sitt yrke
-
j) vertsstat: den staten
hvor yrkesutøveren har søkt om å utøve sitt yrke enten ved midlertidig
tjenesteytelse eller ved etablering
-
k) hjemstat: den staten hvor
yrkesutøveren har ervervet sine yrkeskvalifikasjoner
-
l) europeisk profesjonskort:et elektronisk
sertifikat som dokumenterer at yrkesutøveren enten oppfyller alle
nødvendige betingelser for midlertidig tjenesteytelse i vertsstaten,
eller godkjenning av yrkeskvalifikasjoner for etablering i vertsstaten
-
m) Det indre markeds informasjonssystem
(IMI):EUs
database til informasjonsutveksling mellom ansvarlige myndigheter
i EØS-statene
Kapittel 2. Midlertidig tjenesteytelse
§ 4 Prinsippet om fri ytelse av tjenester
En yrkesutøver som er lovlig etablert
i en annen EØS-stat eller Sveits, og som har rett til å utøve yrke der,
har rett til å utøve det samme yrket midlertidig i Norge.
Den ansvarlige myndigheten kan vurdere
om yrkesutøveren skal gis delvis adgang til et yrke.
Departementet kan gi forskrift om
midlertidig tjenesteytelse, herunder bruk av lovbeskyttet tittel, informasjon
til tjenestebrukere og delvis adgang til yrker.
§ 5 Forhåndsmelding
Første gang tjenesten ytes i Norge,
kan den ansvarlige myndigheten kreve at yrkesutøveren leverer en
skriftlig forhåndsmelding med tilhørende dokumenter. Meldingen skal
fornyes hver tolvte måned med unntak fra innehavere av et profesjonskort,
hvor fornyelse skal skje etter 18 måneder.
Departementet kan gi forskrift om
forhåndsmeldingens innhold og krav til hvilke dokumenter som skal
følge med forhåndsmeldingen.
§ 6 Kontroll av kvalifikasjoner
For yrker som har konsekvenser for
offentlig helse eller sikkerhet og som ikke er omfattet av automatisk
godkjenning etter §§ 9 til 11, kan den ansvarlige myndigheten kontrollere
yrkesutøverens kvalifikasjoner før vedkommende kan utøve yrket i
Norge.
Departementet kan gi forskrift om
kontroll av kvalifikasjoner.
§ 7 Saksbehandling for midlertidig tjenesteytelse
Retten til midlertidig tjenesteytelse
skal avgjøres uten ugrunnet opphold og senest innen de frister som er
satt i forskrift gitt i medhold av denne loven. Dersom den ansvarlige
myndigheten ikke overholder fristene, kan yrkesutøveren utøve yrket
i Norge.
Departementet kan gi forskrift om
saksbehandling og saksbehandlingsfrister for midlertidig tjenesteytelse.
Kapittel 3. Etablering
§ 8 Vilkår for godkjenning – generell
ordning
Paragrafen gjelder for lovregulerte
yrker som ikke omfattes av automatisk godkjenning etter §§ 9 til
11.
En yrkesutøver som utøver et yrke
i en annen EØS-stat eller Sveits, har rett til å utøve et lovregulert yrke
i Norge på lik linje med en yrkesutøver som har ervervet sine yrkeskvalifikasjoner
i Norge. Yrkesutøveren må ha kompetanseattest eller kvalifikasjonsbevis
som kreves i annen EØS-stat eller i Sveits for å utøve yrket der.
Den ansvarlige myndigheten kan vurdere
om yrkesutøveren skal gis delvis adgang til et yrke.
Departementet kan gi forskrift om
kvalifikasjonsnivåer, vilkår for godkjenning etter den generelle
ordningen, unntak fra paragrafen, krav til prøveperiode og egnethetsprøve
og om delvis adgang til et yrke.
§ 9 Automatisk godkjenning på grunnlag
av yrkeserfaring
Hvis det i lov eller forskrift settes
krav til generell, forretningsmessig eller faglig kunnskap og ferdighet
for å kunne utøve et yrke som oppført i vedlegg IV til direktiv
2005/36/EF, kan yrkesutøveren ha rett til å utøve yrket etter en
automatisk godkjenning. Det skal tas hensyn til utøvelse av yrket
i en annen EØS-stat eller Sveits ved vurderingen av om kravene er
oppfylt.
Departementet kan gi forskrift om
automatisk godkjenning på grunnlag av yrkeserfaring.
§ 10 Godkjenning etter felles opplæringsrammer
En yrkesutøver som har et bevis på
yrkeskvalifikasjoner ervervet i en annen EØS-stat på grunnlag av felles
opplæringsrammer som fastsatt etter direktiv 2005/36/EF artikkel
49a, har rett til å utøve yrket i Norge på lik linje med yrkesutøvere
som har ervervet sine yrkeskvalifikasjoner i Norge. Dette gjelder
likevel kun dersom Norge har innført felles opplæringsramme for
det aktuelle yrket.
Departementet kan gi forskrift om
felles opplæringsrammer.
§ 11 Godkjenning etter felles opplæringsprøve
En yrkesutøver som har bestått en
felles opplæringsprøve i en annen EØS-stat som fastsatt etter direktiv
2005/36/EF artikkel 49b, har rett til å utøve yrket i Norge, på
lik linje med yrkesutøvere som har ervervet sine yrkeskvalifikasjoner
i Norge. Dette gjelder likevel kun dersom Norge har innført felles
opplæringsprøve for det aktuelle yrket.
Departementet kan gi forskrift om
felles opplæringsprøve.
§ 12 Krav til dokumentasjon
En ansvarlig myndighet kan ved søknad
om etablering kreve dokumentasjon for yrkeskvalifikasjoner.
Departementet kan gi forskrift om
krav til dokumentasjon ved søknad om etablering.
§ 13 Generelle saksbehandlingsfrister
Søknaden skal behandles uten ugrunnet
opphold og senest innen de fristene som er satt i forskrift gitt i
medhold av denne loven.
Enkeltvedtak truffet med hjemmel
i denne loven eller manglende avgjørelse, kan påklages etter reglene
i forvaltningsloven kapittel 6.
Departementet kan gi forskrift om
saksbehandling og saksbehandlingsfrister.
Kapittel 4. Saksbehandlingsregler
§ 14 Europeisk profesjonskort
En yrkesutøver har etter søknad rett
til å få et profesjonskort for yrkene som er omfattet av ordningen.
Søknaden skal behandles uten ugrunnet
opphold og senest innen de fristene som er satt i forskrift gitt i
medhold av denne loven.
Den ansvarlige myndigheten skal benytte
IMI i forbindelse med søknad og behandling av profesjonskort.
Departementet kan gi forskrift om
hvilke yrker som er berørt av ordningen, utstedelse, saksbehandling
og saksbehandlingsfrister for profesjonskort.
§ 15 Språkkunnskaper for lovregulerte
yrker
Yrkesutøveren skal ha de språkkunnskaper
i norsk som er nødvendig for å utøve det lovregulerte yrket.
Departementet kan gi forskrift om
krav til og kontroll av språkkunnskaper.
§ 16 Bruk av akademisk tittel og yrkestittel
En yrkesutøver som er godkjent etter
denne loven skal ha rett til å benytte hjemstatens akademiske tittel.
Er yrkestittelen beskyttet i Norge,
kan yrkesutøveren som er godkjent etter loven, bruke yrkestittelen og
eventuelle forkortelser som gjelder i Norge. Hvis yrkesutøveren
kun har fått delvis adgang til et yrke, må yrkesutøveren benytte
hjemstatens yrkestittel.
Departementet kan gi forskrift om
bruk av akademisk tittel, yrkestittel og unntak fra regelen.
§ 17 Elektronisk søknad
En yrkesutøver kan søke om godkjenning
via den ansvarlige myndigheten eller kontaktpunktet etter tjenesteloven.
Kontaktpunktet sender søknaden umiddelbart til den ansvarlige myndigheten.
Yrkesutøveren kan velge å sende søknad elektronisk eller per post.
Departementet kan gi forskrift om
elektronisk søknad.
§ 18 Klage
Enkeltvedtak truffet med hjemmel
i denne loven kan påklages etter reglene i forvaltningsloven kapittel
VI. Det samme gjelder dersom avgjørelsen ikke er truffet innen fristene
som er satt med hjemmel i denne loven.
Kapittel 5. Administrative bestemmelser
§ 19 Administrativt samarbeid
Ansvarlige myndigheter i Norge skal
samarbeide med andre ansvarlige myndigheter i EØS i forbindelse
med godkjenning av yrkeskvalifikasjoner. De ansvarlige myndighetene
skal benytte IMI.
Ansvarlige myndigheter skal utveksle
informasjon om disiplinære og strafferettslige sanksjoner som vil
ha konsekvenser for utøvelsen av yrket. Dette gjelder uten hinder
av den lovbestemte taushetsplikten i forvaltningsloven § 13.
Departementet kan gi forskrift om
administrativt samarbeid ved etablering og midlertidig tjenesteytelse.
§ 20 Varslingsplikt for ansvarlig myndighet
Den ansvarlige myndigheten skal innen
tre dager varsle ansvarlige myndigheter i samtlige øvrige EØS-stater
om en yrkesutøver har fått begrenset retten til å utøve yrket av
nasjonale domstoler, både midlertidig og permanent. Dette gjelder
for yrkesutøvere som utøver et lovregulert yrke med opplæring av
mindreårige, herunder barnehage.
Varslingsplikten gjelder også der
en yrkesutøver som utfører ethvert yrke omfattet av denne loven,
har blitt domfelt for bruk av falske dokumenter.
Varslingsplikten gjelder uten hinder
av den lovbestemte taushetsplikten i forvaltningsloven § 13.
Departementet kan i forskrift bestemme
hvilke yrker som omfattes av varslingsplikt etter denne loven, innholdet
i varslingen og klageadgang.
§ 21 Elektronisk informasjon
Kontaktpunktet etter tjenesteloven
skal ha følgende opplysninger tilgjengelig elektronisk:
-
a) liste
over lovregulerte yrker i Norge med ansvarlige myndigheter
-
b) liste
over yrker hvor det kan utstedes europeisk profesjonskort
-
c) liste
over yrker hvor det kreves forhåndsgodkjenning for å yte tjenesten
midlertidig
-
d) liste
over lovregulerte utdanninger
-
e) krav
og prosedyrer i forbindelse med godkjenning av yrkeskvalifikasjoner
herunder oversikt over gebyr
-
f) opplysninger
om klageadgang.
Departementet kan gi forskrift om
elektronisk informasjon.
§ 22 Koordinator
Departementet koordinerer gjennomføringen
av direktiv 2005/36/EF med etterfølgende endringer. Departementet
kan gi nærmere bestemmelser om koordinators oppgaver.
§ 23 Assistansesenter
Assistansesenteret skal veilede yrkesutøvere
og assistansesentre i andre EØS-stater ved godkjenning av yrkeskvalifikasjoner.
Ansvarlige myndigheter skal samarbeide
med assistansesenteret og ved forespørsel gi opplysninger om enkeltsaker
uten hinder av den lovbestemte taushetsplikten i forvaltningsloven
§ 13.
Departementet kan gi forskrift om
assistansesenterets ansvar og oppgaver. Departementet fastsetter hvilket
organ som skal være assistansesenter.
§ 24 Statistikk
Ansvarlige myndigheter som mottar
eller treffer avgjørelse etter denne loven, skal én gang i året
innberette statistiske opplysninger. Departementet kan gi forskrift
om opplysninger som skal innberettes og form for innberetning.