Kommunen
skal kunne stoppe planinitiativ før varsling og kunngjøring av planoppstart
Departementet foreslår
at kommunen skal kunne stoppe saksbehandlingen av et planinitiativ
allerede i oppstartsfasen, dvs. langt tidligere i planarbeidet enn i
dag.
Forslaget innebærer
at kommunen kan stoppe et planarbeid i oppstartsfasen og senest
like (dvs. inntil to uker) etter oppstartsmøtet. Vilkåret skal være
at kommunen finner at planinitiativet ikke bør føre frem. Avgjørelsen
skal være basert på et forsvarlig planfaglig og planpolitisk skjønn
med utgangspunkt i statlige, regionale og kommunale rammer og mål. Forslagsstiller
skal underrettes gjennom en skriftlig melding om at kommunen ikke
vil tillate varsling og kunngjøring av planoppstart for det aktuelle
planinitiativet.
Kommunen kan i forbindelse
med oppstartsmøtet varsle forslagsstiller om at den ønsker et bedre grunnlag
for å avgjøre om planen skal stoppes eller ikke, og inngå avtale
med forslagsstiller om å innhente uttalelser fra nærmere angitte
regionale organer før kommunen tar endelig stilling til om den vil stoppe
planinitiativet.
Dersom planinitiativet
ikke stoppes, underrettes forslagsstiller om samtykke til planoppstart,
som så gjennomfører kunngjøring og varsling på ordinær måte.
For planer med krav
om planprogram etter § 4-1 der kommunen skal fastsette planprogram,
vil kommunen som tidligere kunne avvise eller gjøre endringer i
planprogrammet etter høring og offentlig ettersyn selv om planoppstart
er varslet.
Krav til begrunnelse
og adgangen til å få forelagt beslutninger om å stoppe planinitiativ
for kommunestyret er utdypet i proposisjonens punkt 4.4.
Departementet presiserer
at silingsordningen kun skal gjelde planinitiativ som skal lede
frem til private detaljreguleringer etter pbl. § 12-11. Et reguleringsforslag
er ikke privat når de tiltak som planen åpner for, både er initiert
av og skal ivareta offentlige interesser og også skal gjennomføres
med bevilgninger over offentlige budsjetter.
Det er ikke meningen
at kommunen skal bruke vesentlig mer tid enn i dag fra bestilling
av oppstartsmøte mottas, til møtet berammes og gjennomføres.
Selv om forslaget
leder til et nytt beslutningsledd i prosessen, vil besparelsene
kunne veie dette opp totalt sett, både for kommunen, forslagsstiller
selv og andre som ellers ville blitt involvert i planprosessen.