Dokument 8:19 2016-2017 – Representantforslag om
en offensiv politikk for å øke antallet helsefagarbeidere – fra
stortingsrepresentantene Ruth Grung, Hadia Tadjik, Kjersti Toppe,
Marianne Aasen, Tone Merete Sønsterud, Martin Henriksen, Torgeir
Micaelsen og Ingvild Kjerkol
Det vises til Dokument
8:19 S (2016-2017) oversendt fra Stortinget 29. november 2016. Stortinget ber
om uttalelse til følgende representantforslag:
Forslag 1: Stortinget
ber regjeringen utarbeide en analyse av hvilken rolle og posisjon
helsefagarbeideren skal ha i fremtidens helsetjeneste, både i kommunehelsetjenesten
og helseforetakene, og legge frem en strategi basert på dette. Strategien
bør inneholde en tiltaksplan og omfatte spørsmål knyttet til hvordan
-
a) Sikre god rekruttering, nødvendig
kompetanse og tilstrekkelig antall læreplasser i helsefagarbeiderfaget;
-
b) Gjøre helsefagarbeider til en
attraktiv karrierevei, også for dem som tar omvalg eller yrkesvalg i
voksen alder;
-
c) Sikre relevante og oppdaterte
utdanninger;
-
d) Bidra til at nyutdannede og erfarne
helsefagarbeidere kan få tilbud om heltidsstillinger.
Forslag 2: Stortinget ber regjeringen
sette inn tiltak for å øke norskkunnskapene til helsefagarbeidere
med dårlig språkforståelse.
Representantene
tar opp flere viktige forhold i forslagene og i bakgrunn for forslagene
med betydning for å sikre tilgang på helsefagarbeidere. Forslagsstillerne
ber Regjeringen utarbeide en analyse av hvilken rolle og posisjon
helsefagarbeideren skal ha i fremtidens helsetjeneste, både i kommunehelsetjenesten
og helseforetakene, og legge frem en strategi og tiltaksplan basert
på dette.
Som Regjeringen
har synliggjort og påpekt i flere meldinger til Stortinget siste
årene, jf. Meld. St. 26 (2014-2015) Fremtidens primærhelsetjeneste –
nærhet og helhet og Meld. St. 11 (2015-2016) Nasjonal helse- og sykehusplan,
står vi ovenfor økende og endrede personell- og kompetansebehov
i helse- og omsorgstjenesten. Helsefagarbeidere er en viktig personellgruppe
både innen primærhelsetjenesten og i spesialisthelsetjenesten, og
har en særlig viktig plass i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Personellgruppen
er en av dem som gis oppmerksomhet i Regjeringens plan for rekruttering,
kompetanse og fagutvikling i de kommunale helse- og omsorgstjenestene,
Kompetanseløft 2020, som inneholder en rekke tiltak for å styrke
og øke kompetansen.
Helsefagarbeidere
har også en plass i sykehusene. Utviklingen i spesialisthelsetjenesten
viser imidlertid en dreining mot kortere liggetid og overgang til mer
døgnbehandling og poliklinikk, og utviklingen påvirker sykehusenes
krav til stadig mer spesialisert kompetanse. Det satses imidlertid
på rekruttering av helsefagarbeiderlærlinger også i sykehus.
Det arbeides planmessig
med å sikre tilgang på helsefagarbeidere og andre personellgrupper.
Det foreligger rapporter, prognoser og vurderinger av forventede
fremtidige behov for å møte utfordringene og realisere pasientens
helsetjeneste. Det vurderes imidlertid som formålstjenlig å benytte
etablerte planer, ansvarsforhold og desentraliserte strukturer for
å nå målet, fremfor å utarbeide egne analyser og tiltaksplaner for
enkeltpersonellgrupper som skissert i forslaget.
Til forslagets punkt 1a – sikre
god rekruttering, nødvendig kompetanse og tilstrekkelig antall læreplasser
i helsearbeiderfaget
I Kompetanseløft
2020 er formålet å bidra til en faglig sterk tjeneste med tilstrekkelig
og kompetent bemanning i de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
Blant tiltakene kan følgende nevnes:
-
Det er i 2016 bevilget
midler til etablering av et nytt rekrutteringstiltak med formål
å bidra til økt rekruttering av sykepleiere og helsefagarbeidere til
de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Tiltaket vil blant annet
trekke veksler på erfaringer fra Bli helsefagarbeider med rekrutteringspatruljer
og yrkeskonkurranser.
-
Nasjonal kompetansetjeneste
for aldring og helse tilbyr en kurspakke for ufaglærte, der formålet
er opplæring av ufaglærte fram til fagbrev og autorisasjon som helsefagarbeider,
alternativt kompetansebevis for deler av opplæringen de har gjennomført.
-
Rekrutteringssatsingen Menn i helse har
som formål å rekruttere menn inn i helse- og omsorgstjenestene gjennom
en åtteukers veiledet praksis på sykehjem eller hjemmetjeneste,
etterfulgt av dialog og samarbeid rundt om et komprimert utdanningsløp
som fører frem til fagbrev som helsefagarbeider.
-
Gjennom kompetanse-
og innovasjonstilskuddet gis det tilskudd til grunn-, videre- og
etterutdanning av ansatte i omsorgstjenestene, deriblant helsefagarbeidere.
-
Tilskudd til finansiering
av fagskoleutdanning i helse- og sosialfag. Dette er et videreutdanningstilbud
til ansatte i omsorgstjenestene med videregående opplæring, i hovedsak
helsefagarbeidere.
Det gjøres
samtidig oppmerksom på at Kompetanseløftet 2015 ikke hadde noe måltall
knyttet til helsearbeiderfaget, men som delmål å følge opp Stoltenberg
II-regjeringens mål knyttet til årsverksvekst, der det ble anslått
at 1/3 av veksten kunne fordele seg med helse- og sosialfag på videregående
nivå.
I spesialisthelsetjenesten
arbeides det også systematisk for å sikre tilgang på ulike personellgrupper, inkludert
helsefagarbeidere. I foretaksmøte er det stilt krav til regionale
helseforetak om å sikre flere lærlingeplasser i spesialisthelsetjenesten.
Helseforetakene har fulgt dette opp både i egen virksomhet og ved
å stille krav til leverandører.
Antall lærlinger
i sykehusene har økt med ca. 65 prosent i perioden 2011-2015. Behovene
for ulike helsetjenester er imidlertid i endring, noe som blant annet
er belyst i Meld. St. 11 (2015-2016) Nasjonal helse- og sykehusplan.
Regionale helseforetak arbeider med strategier og planer for å sikre
tilstrekkelig helsepersonell og riktig kompetanse. I framtidens helsetjenester
er det og behov for å arbeide annerledes, og se til at kompetanse
benyttes på best mulig måte.
I punktene 1b og
1d fremmes det forslag på områder som hører hjemme under Kunnskapsdepartementets
områder, som jeg kun kort kommenterer i det nedenforstående.
Til forslagets punkt 1b – gjøre
helsefagarbeider til en attraktiv karrierevei, også for dem som
tar omvalg eller yrkesvalg i voksen alder
Med grunnlag i St.
Meld. 16 (2015-2016) Fra utenforskap
til ny sjanse vil Regjeringen iverksette tiltak som skal sikre
en samordnet innsats for voksnes læring. Blant tiltakene med relevans
for helsefagene kan nevnes å etablere en ordning med fagbrev på
jobb i samarbeid med partene i arbeidslivet, som en alternativ vei
til fag- og svennebrev. Dessuten å gjennomføre forsøk med modulstrukturert
opplæring for voksne i lærefag innenfor utvalgte yrkesfaglige utdanningsprogrammer.
Dette vil være attraktivt for voksne ufaglærte i arbeidslivet. Når
det gjelder omvalg og yrkesvalg for voksne har regjeringen også foreslått
at opplæringsloven endres slik at ungdomsretten til videregående
opplæring går direkte over i voksenretten.
Y-veier har sitt
grunnlag i Meld. St. 13 (2011-2012) Utdanning for velferd og er
spesielt tilrettelagte utdanningsløp i høyere utdanning for søkere
som ikke tilfredsstiller kravene til generell studiekompetanse,
men som har relevant yrkesfag fra videregående opplæring. Dette
vil også kunne være aktuelt som kompetansehevende og utviklende
tiltak for helsefagarbeidere.
Til forslagets punkt 1c – sikre
relevante og oppdaterte utdanninger
Her vil jeg kort
vise til at Kunnskapsdepartementet opplyser at det er satt i gang
et arbeid med fornyelse av tilbudsstrukturen på yrkesfag. Arbeidslivet endrer
seg og fagfornyelsen skal sikre at fag- og svennebrevene er tilpasset
virksomhetenes behov for kvalifiserte fagarbeidere. I forbindelse
med gjennomgangen har partene i arbeidslivet gitt innspill om sine
kompetansebehov. Utvalget som arbeidet særlig med helse og oppvekst
har konkludert med å anbefale at dagens opplæringsmodell for helsefagarbeider med
to år i skole etterfulgt av to år som lærling i bedrift bør opprettholdes
for ungdom og at det er viktig at det fortsatt arbeides med å utvikle
gode modeller for voksne innenfor helsefag
I tillegg revideres
læreplanene løpende etter anbefalinger fra de faglige råd. Blant
annet har endringer i læreplanene i Vg2 helsearbeiderfag og Vg3
helsearbeiderfaget har nettopp vært på høring. Til tross for store
utfordringer er det en positiv utvikling i antall læreplasser de
senere årene. Utdanningsprogrammet Helse- og oppvekstfag har en
særlig stor oppgang med 1000 flere lærlinger, noe som vil si en økning
på 37 prosent fra 2011 til 2015.
Til forslagets punkt 1d – bidra
til at nyutdannede og erfarne helsefagarbeidere kan få tilbud om heltidsstillinger
Rapportering fra
helseforetakene viser at bruken av deltidsstillinger er gradvis
redusert de siste årene innen alle helseregioner. Dette området
vil følges opp overfor regionale helseforetak.
For å bedre tilgangen
på helsefagarbeidere har eksempelvis Helse Vest RHF stilt krav om
egne lærlinger i helsefagarbeiderfaget. Helsefagarbeidere er i flere
foretak tilbudt full stilling etter avlagt fagprøve.
Til forslagets punkt 2 – Stortinget
ber regjeringen sette inn tiltak for å øke norskkunnskapene til
helsefagarbeidere med dårlig språkforståelse
Det er primært arbeidsgivere
som har ansvar at de som ansettes har nødvendige språkkunnskaper
for å ivareta oppgaver på en forsvarlig måte. God kommunikasjon
mellom pasient og helsepersonell er sentralt for at det kan ytes
forsvarlige helse- og omsorgstjenester, noe som gjenspeiles i spesialisthelsetjenesteloven
§ 2-2, kommunehelsetjenesteloven § 1-3 a, jf § 6-3, og helsepersonelloven
§ 4. Helsepersonelloven pålegger det enkelte helsepersonellet plikter som
forutsetter gode norskkunnskaper.
Gjennom Kompetanseløft
2020 gis det stimuleringstilskudd til opprettelse av yrkesfaglig språkopplæring
innenfor helsearbeiderfaget.