Dokument 8:23 S 2016–2017 -
Representantforslag om en offentlig granskning av tvangsbruk i norsk
psykiatri - Fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Janne Sjelmo
Nordås og Jenny Klinge
Jeg viser til brev
8. desember fra Stortingets helse- og omsorgskomité, vedlagt forslag
fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Janne Sjelmo Nordås og
Jenny Klinge om å sette i gang en offentlig granskning
av tvangsbruk i norsk psykiatri.
7. desember redegjorde
jeg i Stortinget for hvordan departementet vil følge opp de feil
og antatte lovbrudd ved bruk av tvang i psykisk helsevern som VG har
avdekket.
I redegjørelsen
uttrykte jeg forståelse for at noen krever granskning av tvangsbruken.
Det store omfanget av feil som er påvist kan oppfattes som et argument
for dette, da det understreker alvoret i situasjonen og nødvendigheten
av en grundig håndtering. På den annen side har jeg ikke registrert
at noen setter spørsmålstegn ved de faktiske forhold som er kommet
fram i VGs avdekking, og som faller sammen med Sivilombudsmannens
undersøkelser og annet arbeid. Jeg er således usikker på om en granskning vil
gi oss andre typer svar og et kvalitativt bedre grunnlag for oppfølging
og endring av situasjonen.
Jeg fastholder at
det dessverre ikke kommer som noen overraskelse at det forekommer
ufaglig og problematisk tvangsbruk i psykisk helsevern. Det som overrasker
og bekymrer meg er det store omfanget av feil som er dokumentert
i høst. Dette er alvorlig. Lederne i helseforetakene og i kontrollkommisjonene må
ta ansvar og gjøre det som kreves for å iverksette nødvendige endringer.
Årsakene til problemet
tror jeg imidlertid er de samme som vi allerede kjenner til. Her
har vi etterhvert fått mye kunnskap, både fra brukerorganisasjoner,
fagpersoner og forsknings- og kompetansemiljøer, om hvorfor det
noen steder brukes mye og andre steder lite tvang. Det er helt enkle
og innlysende ting som utløser forskjellene: kompetanse, bevissthet, holdninger
og kultur. Dette bekreftes av de prosjektene som har vært gjennomført
med mål om å redusere tvang: Ved å endre måten personalet og ledelsen tilnærmer
seg problematikken på, faller tvangsbruken dramatisk. Utfordringen
for helseforetakene vil nå være å sanke alle de gode erfaringene
som er gjort på dette området og systematisk implementere dem i egen
organisasjon.
Så har jeg, i kraft
av mitt ansvar som helse- og omsorgsminister, og som nevnt i redegjørelsen 7. desember,
hatt møte med lederne for regionale helseforetak om behovet for
rask iverksettelse av tiltak. Det er helseforetakenes ansvar å sørge
for at det i hver enhet hvor tvang utøves, er riktig bemanning, nødvendig
kompetanse og en arbeidskultur som oppfyller lovkrav og kriterier
for god faglig praksis i pasientbehandlingen. Alvorlighetsgraden
i de feilene som er avdekket krever at lederne i helseforetakene gir
dette arbeidet høy prioritet. Ledelsen må i det daglige ta ansvar
for at personalet som til enhver tid bemanner postene har nødvendige
faglige forutsetninger for å kunne jobbe på en trygg måte med å
ivareta pasientene, uten å ty til unødvendig tvang. Pasientene skal
være trygge på at det uansett sted og tid for innleggelse i det
psykiske helsevernet alltid er en høy faglig standard i behandlingen
og at tvangsbruken følger regelverket, hvilket innebærer at den
skal begrenses til akutte nødsituasjoner.
For å sette fart
på endringsprosessene har jeg varslet at regionale helseforetak
i oppdragsdokumentet for 2017 vil bli pålagt å gjennomføre ledelseforankrede
dialogmøter med pasienter og brukerorganisasjoner om deres erfaringer
med bruk av tvang.
Når det gjelder
Kontrollkommisjonene må de legge større vekt på brukerperspektivet,
etterprøve begrunnelsene for tvangsbruk mer kritisk og ta bedre hensyn
til helheten i pasientens situasjon når det enkelte tvangsvedtak
vurderes. Kommisjonene skal også utøve en mer aktiv velferdskontroll.
Dette har jeg diskutert i møte med Helsedirektoratet og det er lagt
en plan for hvordan kontrollkommisjonenes arbeid skal styrkes på
de ulike områdene. Jeg har også snakket med lederen for tvangslovutvalget,
professor Østenstad, om utvalgets mandat knyttet til gjennomgang
av kontrollkommisjonsordningen. Østenstad bekrefter at kontroll
og tilsyn med tvang er en sentral del av utvalgets arbeid og at
utvalget har gode ressurser på dette området.
Jeg er ellers glad
for at det i helse- og omsorgskomiteens innstilling til statsbudsjett
for 2017 er bevilget 5 mill kroner til oppfølging av kontrollkommisjonene,
som ledd i å sikre pasienters rettssikkerhet ved tvang.
Komiteen er ellers
kjent med de øvrige grepene jeg har tatt gjennom året, både når
det gjelder regelverket, riktig rapportering av tvangsdata og innføring av
legemiddelfrie behandlingstilbud.
Som jeg sa under
redegjørelsen vil jeg vurdere å iverksette granskning dersom Stortinget
skulle ønske det. En granskning vil imidlertid ta tid å gjennomføre og
det er etter mitt syn usikkert om det vil gi vesentlig ny informasjon
sammenliknet med hva vi vet om problemstillingene i dag. Det kan
også bli utfordrende å avgrense en granskning mot arbeidet som nå
pågår i tvangslovutvalget.
Jeg kan forsikre
komiteen om at tvang kommer til å være et fast oppfølgingspunkt
i departementets styringsdialog med de regionale helseforetakene
og med Helsedirektoratet, så lenge dette er nødvendig. Det vil være
behov for tett oppfølging helt til vi ser resultater nasjonalt som
viser endring i riktig retning, herunder dokumentasjon på at det
jobbes systematisk med å legge om praksis i henhold til faglige
og lovmessige krav.