Vedrørende forslag til endring
i Prop. 6 L
(2016-2017)
Vi viser til Prop.
6 L (2016-2017) Endringer i tinglysingsloven, inkassoloven og tvangsfullbyrdelsesloven
mv. (teknologinøytralitet) som etter opplysninger på stortinget.no
ligger til behandling i Justiskomiteen med frist for innstilling
31.01.2017. Proposisjonen inneholder blant annet forslag til ny
bestemmelse i tinglysingsloven § 32 annet ledd som gir banker utvidet
adgang til elektronisk å slette pantedokumenter hvor de selv som
står som rettighetshavere.
I forbindelse med
utviklingen av nytt fagsystem og tjenester for å validere slike
meldinger om slettinger har vi blitt oppmerksomme på at dette forslaget ikke
vil omfatte banker med hovedsete i en annen EØS-stat og filial i
Norge. Dette innebærer at disse bankene vil få andre vilkår enn
norske banker og at en relativt stor mengde slettinger ikek vil
kunne bli behandlet elektronisk av tinglysingsmyndigheten. Eksempler
på banker som vil falle utenfor, er Nordea og Den danske bank. At
disse aktørene ikke er omfattet av lovforslaget, må bero på at en
ikke har vurdert denne problemstillingen.
På denne bakgrunn
foreslår vi følgende endringer i det fremlagte lovforslaget.
§ 32 annet ledd
skal lyde:
For at en pantobligasjon
som følger reglene for omsetningsgjeldsbrev, eller en panterett
som er knyttet til et innløsningspapir som ikke er et omsetningsgjeldsbrev,
skal kunne slettes etter bestemmelsen i første ledd, må når ikke
annet er bestemt ved lov, kvittering eller samtykke være skrevet
på dokumentet eller dette må leveres inn til registerføreren til
påtegning om utslettelsen. Dette gjelder likevel ikke når det i
dokumentet er tatt forbehold om at det ikke kan overdras. Dette
gjelder heller ikke når den berettigede etter grunnboken er en bank
som har konsesjon som bank etter finansforetaksloven § 2-7, en bank med filial
i Norge og hovedsete i en annen EØS-stat som har rett til å drive
virksomhet som bank i Norge etter finansforetaksloven § 5-2, eller
en institusjon som nevnt i finansforetaksloven § 1-6 første ledd,
og banken eller institusjonen ber om sletting uten fremleggelse
av originaldokumentet. I slike tilfeller er banken eller institusjonen
ansvarlig for ethvert tap som måtte oppstå som følge av at dokumentet
verken tilintetgjøres eller gis påtegning om at det er slettet av
grunnboken.
Vi kan
ikke se at det skulle være betenkeligheter knyttet til en slik forsiktig
utvidelse av særregelen om bankers adgang til å få slettet egne
panterettigheter.