Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen og Karianne O. Tung,
fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad
og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Åse Michaelsen
og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q.
Raja, viser til Prop. 157 LS (2015–2016) Endringer i ekomloven
og samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 92/2016
av 29. april 2016 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning 2015/2120 om
tilgang til et åpent Internett og internasjonal gjesting, og gjennomføringsforordning
2015/2352 om mobiltermineringstakster.
Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet
i denne proposisjonen foreslår nødvendige lovendringer som må på
plass for å kunne tilrettelegge for etablering av rettslige rammer
slik at de får hjemmel til å innta nettnøytralitetsregler i forskrift.
Disse vil kunne sikre at Internett fortsetter å være åpent og ikke-diskriminerende
for alle typer kommunikasjon og innholdsdistribusjon. Proposisjonen
omhandler også blant annet videreutvikling av reglene om nasjonal
gjesting, innføring av eCall, oppdatering av begrepet radioutstyr,
nødvendige endringer i hjemmelsgrunnlaget for gebyrer til Nasjonal
kommunikasjonsmyndighet, samt enkelte justeringer og endringer som
følge av utvikling og erfaringer fra tiden som har gått siden forrige
lovrevisjon.
Komiteen har merket seg at
forordningen innebærer at det fra sommeren 2017 ikke skal koste mer
å ringe, sende sms eller bruke datatjenester på reise i EU enn det
gjør å benytte tjenestene nasjonalt, og at dette har vært gjeldende
i en overgangsperiode fra 30. april 2016.
Komiteen mener ivaretakelse
av nettnøytralitet er grunnleggende for å sikre brukerne i Norge
gode, fremtidsrettede ekomtjenester i tillegg til at det bør stimulere
til næringsutvikling og innovasjon. Videre ser komiteen det som en forutsetning
for videre økonomisk, sosial, kulturell og demokratisk utvikling
i det moderne samfunn.
Komiteen har merket seg at
nettnøytralitet ikke er tidligere lovregulert i EU eller i Norge,
mens internasjonal gjesting allerede er regulert i EU gjennom forordning
(EU) 531/2012 og gjennomført i norsk rett, jf. ekomforskriften § 2-7.
Komiteen ser det som viktig
at bruken av begrepet «nettnøytralitet» ikke benyttes som om det skulle
innebære noen realitetsforskjell til forordningens bruk av begrepet
«open internet access». Komiteen vil
i den sammenheng understreke at forordningen krever åpen tilgang
fra sluttbruker til en innholdsserver på Internett og tilbake.
Komiteen ser positivt på departementets
vurdering av at det så langt det er hensiktsmessig og innenfor forordningens
rammer er ønskelig å opprettholde norsk nettnøytralitetspolitikk
slik den er etablert gjennom mange års erfaring.
Komiteen vil vise til at Norge
innførte i 2009 nasjonale retningslinjer for nettnøytralitet. Ved
innføring av EUs forordning vil man gå fra en frivillig bransjeavtale
til en lovfesting av nettnøytralitet, og i den sammenheng er det
svært viktig med åpenhet for involverte parter. BERECs kommende
retningslinjer bør kunne bidra til konsekvent anvendelse av reglene innenfor
EØS, slik at tilbyderne ikke omgår nettnøytralitet. Komiteen har
merket seg at departementet ønsker å komme tilbake med forslag til
Stortinget om en lovendring som legger til rette for overtredelsesgebyr
som sanksjonsmiddel dersom sanksjonene ikke skulle vise seg å være
tilstrekkelige. Videre ønsker komiteen å understreke verdien
av å følge det pågående arbeidet i EU tett og ser positivt på Norges deltakelse
gjennom Nkom i utarbeidelsen av felles retningslinjer for hvordan
nettnøytralitet skal praktiseres.
Komiteen ser det som viktig
og riktig at ekomloven endres slik at tilbyderne pålegges å sikre
overføring av anrop til mottakssentral ved bruk av eCall kostnadsfritt
for sluttbruker. Opplysningene vil kunne bidra til bedre koordinering
og minske responstiden ved trafikkuhell eller andre nødsituasjoner. Komiteen har
merket seg at det er ventet at innføring av eCall i EØS-området
vil redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken, og at det
er beregnet en reduksjon i antall døde på mellom én og 10 pst.,
og en reduksjon i antall alvorlige skadde på mellom 2 og 15 pst.
I den sammenheng ønsker komiteen å
understreke viktigheten av arbeidet med å utvikle eCall til å være
en fremtidsrettet løsning, der den fungerer over 4 G, og at det
legges til rette for at det på sikt vil kunne fungere også over
5 G. Komiteen ser
det også som viktig at utredningen knyttet til valg av mottakssentral
for eCall gjennomføres, og at en avklaring tas så raskt som mulig
av hvilken løsning eller kombinasjon av løsninger som vil kunne
gi det beste resultatet. Komiteen har for øvrig merket seg
at departementet også er opptatt av at ordlyden i lovforslaget ikke
skal stenge for fremtidig valg.
Komiteen ser det som viktig
å få en klargjøring av forholdet mellom kommunikasjonsvernet etter
ekomreguleringen og vern av forskjellig type data som omfattes av
personvernreguleringen, og har merket seg at flere av høringsinstansene
har uttrykt støtte til forslaget. Vern av kommunikasjon og data blir
stadig viktigere for aktørene. Komiteen ser også positivt
på at varsling av brudd på persondatasikkerheten kan tas inn i norsk
rett.