E-tjenestens
rettsgrunnlag sett i lys av EMK
I henhold til Grunnloven
§ 92 skal statens myndigheter respektere og sikre menneskerettighetene.
Ved lov 21. mai 1999 nr. 30 om styrking av menneskerettighetenes
stilling i norsk rett (menneskerettsloven) er blant annet EMK gjort
gjeldende som norsk lov med forrang fremfor annen lovgivning, jf. § 3.
EOS-utvalget skal etter EOS-kontrolloven § 2 nr. 1 «påse at tjenestene
respekterer menneskerettighetene». Formuleringen ble tilføyd 1. juni
2009 etter forslag fra utvalget selv. Utvalgets begrunnelse for tilføyelsen
var blant annet at Norges forpliktelse til å respektere menneskerettighetene
«vil kunne ha vel så stor betydning på utvalgets kontrollområde
som i forvaltningen for øvrig», og at dette «ville gi et viktig signal
både til tjenestene og til allmennheten».
Etter EMK artikkel
8 har enhver rett til respekt for sitt privatliv og familieliv,
sitt hjem og sin korrespondanse. Ingen offentlig myndighet må gjøre
inngrep i utøvelsen av denne rettighet unntatt når inngrepet er
i samsvar med loven og er nødvendig i et demokratisk samfunn, blant
annet av hensyn til den nasjonale sikkerhet. En etterretningstjenestes
overvåking og registrering av personer vil innebære et inngrep i
retten til respekt for privat- og familieliv etter artikkel 8. Det
kan gjøres inngrep i de beskyttede interesser i EMK artikkel 8 dersom
tre hovedvilkår er oppfylt: Inngrepet må være i samsvar med loven,
det må ivareta anerkjennelsesverdige formål og det må være nødvendig
i et demokratisk samfunn. Lovskravet innebærer at regelen må være
tilgjengelig og forutsigbar, men retter seg også mot lovens kvalitet,
idet den må oppfylle grunnleggende rettsstatsprinsipper. Det sistnevnte
er sentralt for utvalget, siden utvalgets kontroll forutsetter at
hjemlene er av en slik kvalitet at en reell kontroll kan utføres.
Fra et kontrollperspektiv
kan det reises spørsmål ved om E-tjenestens metoder som kommer i
inngrep med enkeltpersoner, bør lovfestes, jf. lovskravet EMK oppstiller
for at det kan gjøres inngrep i rettighetene etter artikkel 8. Evalueringsutvalget
skrev følgende i sin rapport til Stortinget, jf. Dokument 16 (2015–2016):
«Etter Evalueringsutvalgets
syn er et tydelig og oppdatert rettslig rammeverk ett av flere elementer
i det samlede kontrollsystemet som gjelder for tjenestenes virksomhet,
og et tydelig regelverk gir bedre forutsetninger for kontroll både
fra EOS-utvalget og andre. Hensynet til EOS-utvalgets kontrollmulighet tilsier
derfor at Etterretningstjenestens virksomhet bør reguleres i et
mer konkret og allment tilgjengelig regelverk.»
Det kan være grunn
til å utrede nærmere om en lov som ikke regulerer metoder for innhenting
av opplysninger om individer, tilfredsstiller det lovskravet som
er nedfelt i EMK.
E-tjenesten har i
uttalelse til utvalget lagt til grunn at all tjenestens informasjonsinnhenting
tilfredsstiller sentrale menneskerettighetskrav, herunder vilkårene
for å gjøre inngrep etter EMK artikkel 8. E-tjenesten peker også
på at det er behov for en utgreiing av «menneskerettighetenes ekstraterritoriale
anvendelse for innhentingsmetoder som ikke innebærer at E-tjenesten
har territoriell kontroll eller faktisk og effektiv kontroll over
en person».
Utvalget deler tjenestens
syn på at forholdet til menneskerettighetene bør utredes nærmere.
Utvalget mener dette bør skje som en del av en lovutredningsprosess.