Formålet med meldingen
er å redegjøre for antatte konsekvenser ved norsk tilslutning til
de valgfrie protokollene om individklageordninger til konvensjonen
om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, barnekonvensjonen
og konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne, og
for hvorfor regjeringen ikke nå vil fremme forslag om norsk tilslutning.
I anmodningsvedtak
nr. 8, 11. november 2014 ba Stortinget regjeringen om å «legge fram
sak om barnekonvensjonens tredje tilleggsprotokoll om individklagerett
i løpet av 2015». I Prop. 1 S (2015–2016) og Meld. St. 15 (2015–2016)
om anmodnings- og utredningsvedtak varslet regjeringen at den ville
legge fram en melding til Stortinget om denne saken i løpet av vårsesjonen
2016.
I anmodningsvedtak
nr. 109, 4. desember 2015 ba Stortinget regjeringen om å «komme
tilbake til Stortinget på egnet måte med en sak om ratifisering av
tilleggsprotokollen til FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og
kulturelle rettigheter, som gir individuell klagerett ved brudd
på disse rettighetene, så snart den pågående utredningen om dette
er ferdigstilt og konsekvensene klarlagt».
Denne meldingen følger
opp disse anmodningsvedtakene.
Norge har siden 1991
vært part i FNs konvensjon om barnets rettigheter (barnekonvensjonen).
Norge er også part i de to valgfrie protokollene til barnekonvensjonen
om barn i væpnet konflikt og om salg av barn, barneprostitusjon
og barnepornografi. FNs generalforsamling vedtok i 2011 en tredje
valgfri protokoll til barnekonvensjonen om en individklageordning,
som trådte i kraft i 2014. På oppdrag fra Utenriksdepartementet
foretok advokat Frode Elgesem i 2013 en vurdering av fordeler og
ulemper ved eventuell norsk tilslutning til denne protokollen. Utredningen
ble sendt på alminnelig høring samme år.
Denne meldingen omfatter
også de valgfrie protokollene om individklageordninger til FN-konvensjonen
om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter og FN-konvensjonen
om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. Advokat
Henning Harborg leverte i 2011 en utredning om mulige virkninger
av tilslutning til individklageordningen til konvensjonen om økonomiske,
sosiale og kulturelle rettigheter, som ble sendt på alminnelig høring
i 2012. Professor Kjetil Mujezinovié Larsen leverte i 2015 en utredning
om konsekvenser ved eventuell norsk tilslutning til individklageordningen
til konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne,
som ble sendt på alminnelig høring høsten 2015. Det inngikk ikke
i noen av utredernes mandater å vurdere om Norge burde slutte seg
til disse individklageordningene.
Hensyn som kan tale
for å slutte seg til de nye individklageordningene, er at det vil
kunne styrke individenes rettsstilling og gjennomføringen av konvensjonene
i Norge ytterligere. Norsk tilslutning vil også bekrefte at norske
myndigheter er villige til å undergi seg internasjonal kontroll
og støtter opp om det internasjonale overvåkningssystemet. Når regjeringen ikke
fremmer forslag om norsk tilslutning til disse tre individklageordningene
nå, er det fordi det knytter seg betydelig usikkerhet til konsekvensene
av norsk tilslutning.
Sentrale hensyn som
regjeringen har lagt vekt på, er om de aktuelle konvensjonsorganenes
sammensetning, arbeidsmetoder, ressurser og tolkningsmetode er egnet
til å sikre en forsvarlig behandling av klagene, om konvensjonenes
bestemmelser egner seg for internasjonal individklagebehandling,
og om tilslutning til individklageordningene vil medføre økt rettsliggjøring
av politiske spørsmål og begrense norske myndigheters handlingsrom
– blant annet muligheten til å bestemme økonomiske og sosiale prioriteringer.
Mange av bestemmelsene
om økonomiske og sosiale rettigheter i konvensjonen om økonomiske,
sosiale og kulturelle rettigheter og barnekonvensjonen egner seg
i utgangspunktet dårlig for internasjonal individklagebehandling.
Det er fordi de medfører vidtrekkende positive forpliktelser for
statene, blant annet plikt til å tilby tjenester og ytelser, samtidig som
bestemmelsene er vage og målsettingspregede og derfor gir statene
et betydelig rom for skjønn. Eksempler på slike rettigheter er retten
til den høyeste oppnåelige helsestandard og retten til en tilstrekkelig levestandard.
Hvordan slike rettigheter tolkes, kan få stor samfunnsmessig betydning,
og styrking av rettighetene til én gruppe kan potensielt føre til
svekkede rettigheter for andre grupper. Beslutninger om hva slags
type tiltak som anses egnet for å realisere disse rettighetene,
og hvilket omfang de bør ha, beror i stor grad på politiske valg
og økonomiske vurderinger og prioriteringer som folkevalgte organer
er nærmest til å ta stilling til.
Det er per i dag
uklart hvor langt konvensjonsorganene vil gå i å overprøve nasjonale
myndigheters vurderinger av slike spørsmål ved behandlingen av individklager,
og hvilken vekt norske domstoler vil legge på konvensjonsorganenes
synspunkter i klagesaker mot Norge.
Felles for de tre
nye individklageordningene er at selv om konvensjonsorganenes generelle
kommentarer og anbefalinger i forbindelse med statenes periodiske
rapporter gir en viss pekepinn om hvordan de tolker konvensjonene,
har man ikke kunnet danne seg et klart bilde av hvordan de vil tolke
konvensjonene i individklagesaker. Det skyldes at Barnekomiteen
foreløpig ikke har realitetsbehandlet en eneste individklagesak,
og de to andre konvensjonsorganene har bare behandlet noen få saker.
Det er blant annet uklart i hvilken grad statene vil tilkjennes
en skjønnsmargin når det gjelder realiseringen av økonomiske og
sosiale rettigheter.
Regjeringen viser
til at man på det nåværende tidspunkt ikke kan forutse konsekvensene
av en tilslutning til de valgfrie protokollene om individklageordninger
til konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter,
barnekonvensjonen og konvensjonen om rettighetene til mennesker
med nedsatt funksjonsevne. Regjeringen vil derfor ikke fremme forslag
om dette nå.
I kapittel 2 i meldingen
redegjøres det for FNs kjernekonvensjoner om menneskerettigheter
og konvensjonsorganene som er opprettet for å overvåke partenes
etterlevelse av konvensjonsforpliktelsene. Konvensjonsorganenes
formål og sammensetning samt overvåkningsmekanismene de har til
rådighet, blir omtalt i dette kapittelet. I tillegg omtales den
folkerettslige betydningen av konvensjonsorganenes uttalelser og
den pågående prosessen for å styrke konvensjonsorganene.
I kapittel 3 redegjøres
det for de internasjonale menneskerettighetenes stilling i norsk
rett og nasjonale kontrollinstanser. Det gis også en oversikt over inkorporering
av menneskerettskonvensjonene i de andre nordiske landene.
Kapittel 4 inneholder
en redegjørelse for individklageordningene til FNs menneskerettskonvensjoner og
betydningen av konvensjonsorganenes uttalelser etter norsk rett.
I kapittel 5 omtales
hensyn som inngår i vurderingen av om Norge bør slutte seg til nye
individklageordninger. Hvorvidt tilslutning til individklageordningene
vil styrke individenes rettsstilling og gjennomføringen av de aktuelle
konvensjonene, er blant hensynene som vurderes. Andre hensyn er
om konvensjonsorganenes sammensetning, arbeidsmetoder, ressurser
og tolkningsmetode er egnet til å sikre en forsvarlig behandling
av klagene, om konvensjonenes bestemmelser egner seg for internasjonal individklagebehandling,
og om tilslutning til individklageordningene vil bidra til økt rettsliggjøring
og begrense norske myndigheters handlingsrom.
I kapitlene 6–8 redegjøres
det for henholdsvis konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter,
barnekonvensjonen og konvensjonen om rettighetene til mennesker
med nedsatt funksjonsevne samt individklageordningene til disse.
Kapitlene omfatter også utdrag fra de tre eksterne utredningene til
henholdsvis Henning Harborg, Frode Elgesem og Kjetil Mujezinovié
Larsen om konsekvenser ved eventuell norsk tilslutning til individklageordningene,
og sammendrag av høringsuttalelsene til disse utredningene. Situasjonen
i de andre nordiske landene er også omtalt. Hvert kapittel avsluttes
med en vurdering av antatte konsekvenser ved norsk tilslutning til
individklageordningene og en begrunnelse for hvorfor regjeringen
ikke nå vil fremme forslag om norsk tilslutning.
Kapittel 9 inneholder
avsluttende vurderinger samt regjeringens konklusjon om at det ikke
nå fremmes forslag om tilslutning til de valgfrie protokollene om
individklageordninger til konvensjonen om økonomiske, sosiale og
kulturelle rettigheter, barnekonvensjonen eller konvensjonen om
rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.